درصد وزنی

 

نوع محصول

 

 

 

Mn

 

Mn

 

 

 

۱۵/۶۵

 

۱۲/۲۳

 

۵۴

 

کنسانتره مغناطیسی

 

 

 

۸۵/۳۴

 

۵۲/۱۴

 

۴۶

 

باطله

 

 

 

۱۰۰

 

۱۶/۱۹

 

۱۰۰

 

متوسط (خوراک)

 

 

 

مطابق جدول۴-۹، عیار منگنز در کنسانتره، به ۱۲/۲۳ درصد رسیده، اما در این آزمایش هم­چنان مقدار قابل توجهی از منگنز به بخش باطله منتقل شده است به طوری که بازیابی وزنی منگنز در بخش باطله حدود ۳۵ درصد است.
این نتایج حاکی از آن است که جدایش مطلوبی بین کانی­های باارزش و گانگ نمونه رخ نداده است، می ­تواند به این دلیل باشد که حساسیت مغناطیسی کانی­های منگنزدار(منگانیت) و آهن­دار(هماتیت) به هم نزدیک است و تفاوت چندانی ندارند که توسط جداکننده­ی مغناطیسی شدت بالا از هم جدا شوند. از طرف دیگر به دلیل خردایش زیاد و رسیدن به درجه آزادی مناسب، نزدیک به ۳۰ درصد ذرات به زیر ۳۸میکرون می­رسند که این سبب می­ شود بخش زیادی از کانی­های منگنزدار به عنوان نرمه در باطله قرار بگیرند و از این رو کارایی جداکننده مغناطیسی کاهش یابد.
با مقایسه­ نتایج آزمایش­های پرعیارسازی به روش مغناطیسی، مشاهده می شود که نتایج آزمایش جداکننده­ی مغناطیسی به روش خشک مناسب­تر است. اما با توجه به این که محصولات به دست آمده از آزمایش میزلرزان، با آب همراه هستند بنابراین برای استفاده از جداکننده­ی مغناطیسی خشک به عنوان مرحله­ پرعیارسازی بعد از میزلرزان مستلزم به دستگاه خشک کن دوار است. که این امر موجب افزایش هزینه­ها و افزایش انرژی مصرفی خواهد شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۵ نتایج آزمایش­های پرعیارسازی به روش فلوتاسیون
بخشی از نمونه معدن که حدود ۱۸ درصد وزنی آن است دارای ابعاد ریزتر از ۱۰۰ میکرون است. این محدوده ابعادی ۲۰ درصد کل منگنز نمونه را شامل می­ شود. شرایط آزمایش­ها با توجه به مطالعات گذشته و پس از انجام تعدادی آزمایش مقدماتی درنظر گرفته شده است.
۴-۵-۱ آزمایش اول
شناورسازی سیلیس(فلوتاسیون به روش معکوس)
محدوده­ ابعاد ذرات ۱۰۰- میکرون
شرایط آزمایش
کلکتور : آرماک تی(آمین) ۲۰۰گرم بر تن
بازداشت کننده آهن و منگنز: دکسترین زرد ۵۰۰ گرم بر تن
کف ساز: روغن کاج ۳قطره
زمان آماده سازی: ۵ دقیقه
زمان فلوتاسیون:۱۰ دقیقه
pH: 3/9
دور همزن ۱۵۰۰ دور بر دقیقه
مطابق این شرایط نتایج مطلوبی از شناورسازی سیلیس به دست نیامد.
۴-۵-۲ آزمایش دوم
شناور سازی مستقیم منگنز
محدوده­ ابعاد ذرات ۱۰۰- میکرون
شرایط آزمایش
کلکتور: اسید اولئیک ۳۲۰۰ گرم بر تن
کمک کلکتور: نفت ۱۰۰۰۰گرم بر تن
متفرق کننده و بازداشت کننده سیلیس: سیلیکات سدیم ۱۱۰۰۰ گرم بر تن
کف ساز: روغن کاج ۴ قطره
زمان آماده سازی: ۳ دقیقه
زمان فلوتاسیون: ۱۰ دقیقه
pH : 5/8
در این آزمایش، مقدار قابل ملاحظه ای از منگنز شناور نشد و نتیجه مطلوبی به همراه نداشت. به دلیل ساختار کانی منگانیت و قابلیت پایین شناور شدن، انتظار شناورسازی کانی­های منگنزدار به راحتی وجود ندارد. به دلیل حصول اطمینان از این مسئله ، بار دیگر آزمایش فلوتاسیون انجام شد، با این تفاوت که مقدار کلکتور افزایش یافته و در سه مرحله اضافه شد.
۴-۵-۳ آزمایش سوم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...