دانلود فایل ها در مورد : تاثیر هیجانات خرید و ریسک ادراک شده بر رفتار خرید آنی- فایل ۲۰ |
فصل سوم
روششناسی تحقیق
مقدمه
هر تحقیق و پژوهشی با یک مسئله آغاز می شود و مساله تحقیق موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه یا فرضیاتی منجر میگردد. وظیفه محقق این است که با جمعآوری داده ها و اطلاعات از محیط و با بهره گرفتن از شیوه های علمی پس از تجزیه و تحلیل داده ها، فرضیات را تایید یا رد کرده و به سوالات تحقیق پاسخ دهد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۷).
استفاده از یک روش تحقیق مناسب، از جمله ویژگیهای مطالعه علمی است که به دنبال یافتن حقیقت است. انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد؛ و هدف از تحقیق، دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است (خاکی، ۱۳۷۹). هدف از انتخاب روش تحقیق این است که پژوهش مشخص کند که چه شیوه یا روشی را اتخاذ مینماید تا او را هر چه صحیحتر و آسانتر به پاسخهای احتمالی برساند (سرود و همکاران، ۱۳۸۷).
در این تحقیق، تلاش گردید تا تاثیر هیجانات خرید و ریسک ادراک شده بر رفتار خرید آنی بررسی گردد. در دنیای پر رقابت امروز، شرکتها در تلاشند تا با جذب مشتری بیشتر، به سهم بازار بیشتر و در نهایت سودآوری بیشتری دست یابند. فروشگاههای خردهفروشی هم از این امر مستثنی نیستند. شرکتهای خردهفروشی میتوانند با مطالعه رفتار مصرف کننده و پی بردن به پیچیدگیهای آن و به کارگیری استراتژی های بازاریابی به اهداف سودآوری خود دست یابند. خرید آنی یکی از جنبه های رفتار مصرف کننده است که خردهفروشان میتوانند با بررسی عواملی که موجب بروز این رفتار در افراد می شود، و به کار بستن این عوامل، به فروش بیشتر دست یابند.
با توجه به این که انتخاب روش مناسب یکی از مراحل و فعالیتهای اساسی و ضروری در راستای اعتبار بخشیدن به نتایج تحقیق محسوب می شود؛ و این روش باید با توجه به سوالات تحقیق طراحی و انتخاب شوند، در این فصل به معرفی روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش پرداخته شده است که شامل روش تحقیق، ابزار اندازه گیری، جامعه آماری، روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه، سنجش روایی و پایایی تحقیق و نیز آزمونها و نرم افزارهای آماری مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده ها میباشد.
۱-۳ روش تحقیق
هدف از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص نماییم برای موضوعی خاص، چه روش تحقیقی لازم است و محقق چه روش یا شیوهای را اتخاذ کند تا هر چه سریعتر و صحیحتر به پاسخ سوالات تحقیق دست یابد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۷). روشهای تحقیق در علوم رفتاری را میتوان با توجه با دو ملاک زیر تقسیم بندی کرد:۱٫ هدف تحقیق ۲٫ نحوه گردآوری داده ها.
۱-۱-۳ روش تحقیق بر اساس هدف
تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به ۴ دسته تقسیم میشوند: تحقیقات بنیادی[۷۵]، تحقیقات کاربردی[۷۶]، تحقیقات توسعهای[۷۷]و تحقیقات ارزیابی[۷۸].
این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی بوده؛ به این دلیل که در مورد یکی از موضاعات یا مسائل سازمانها و بخشهای اقتصادی کشور انجام گرفته، نتایج و یافتههای کلان آن می تواند برای حل مشکلات یا پاسخگویی به سوالات مدیران مفید باشد.
۲-۱-۳ روش تحقیق بر اساس ماهیت و روش
تحقیقات علمی بر اساس ماهیت و روش، به پنج دسته کلی تحقیقات تاریخی[۷۹]، تحقیقات توصیفی[۸۰]، همبستگی[۸۱]، تجربی[۸۲] و علی[۸۳] تقسیم میشوند. البته ممکن است موارد دیگری تحت عناوین مختلف بیان شود که زیر مجموعه یکی از انواع پنجگانه فوق میباشد ( حافظنیا، ۱۳۸۷).
این تحقیق، به دلیل اینکه وصفکننده وضع موجود بوده و تصویری از وضع موجود را ارائه داده، توصیفی و از آنرو که داده های مورد نیاز آن با بهره گرفتن از روش نظرسنجی نمونه، جهت بررسی توزیع ویزگیهای جامعه حاصل شده است، پیمایشی، و از آنرو که ارتباط بین دو متغیر مستقل و متغیر وابسته را مورد بررسی قرار داده، همبستگی است؛ هدف تحقیق همبستگی عبارت است از درک الگوهای پیچیده رفتاری، از طریق مطالعه همبستگی بین این الگوها و متغیرهایی که فرض می شود بین آنها رابطه وجود دارد. این روش علیالخصوص در شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطه متغیرهایی باشد که در مورد آنها تحقیقاتی انجام نشده است (دلاور، ۱۳۸۰). همچنین لازم به ذکر است، این تحقیق مبتنی بر معادلات ساختاری است.
۲-۳ جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری عبارت است از تعدادی از عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند. صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد ( آذر و مومنی، ۱۳۸۴).
جامعه آماری این تحقیق، مشتریان فروشگاههای تخفیفی “جانبو” است.
در هر مطالعه و تحقیقی، اندازه نمونه از اهمیت خاصی برخوردار است. به این دلیل که انتخاب نمونه بزرگتر از حد نیاز برای حصول نتایج، موجب اتلاف منابع شده و از طرفی نمونههای خیلی کوچک هم اغلب پزوهشگر را به نتایجی سوق میدهد فاقد استفاده عملی است ( آذر و مومنی، ۱۳۸۴). در این پژوهش، ما در پی بررسی صفتی خاص در جامعه آماری بودهایم، لذا از جدول کرجسی مورگان[۸۴] برای تعیین اندازه نمونه در جامعه استفاده کردهایم.
با توجه به فرمول محاسبه حجم نمونه کرجسی مورگان، در مواردی که واریانس جامعه یا درصد مورد نیاز را در اختیار نداشته باشیم، میتوان از این جدول برای برآورد حجم نمونه استفاده کرد. این جدول حداکثر تعداد نمونه را میدهد. تعداد حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی مورگان (جدول ۱-۳)، ۳۸۴ نفر است. با بهره گرفتن از روش خوشهای، تهران به ۵ منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شده و یک فروشگاه در هر منطقه برگزیده شد و در آخر داده های مورد نظر با تقسیم پرسشنامه ها بین این پنج فروشگاه طی یک ماه در روزها و ساعات مختلف، بصورت حضوری و در دسترس، جمعآوری گردید.
جدول ۱-۳: جدول کرجسی مورگان
جامعه آماری | حجم نمونه | جامعه آماری | حجم نمونه | جامعه آماری | حجم نمونه |
۱۰ | ۱۰ | ۲۲۰ | ۱۴۰ | ۱۲۰۰ | ۲۹۱ |
۱۵ | ۱۴ | ۲۳۰ | ۱۴۴ | ۱۳۰۰ | ۲۹۷ |
۲۰ | ۱۹ | ۲۴۰ | ۱۴۸ | ۱۴۰۰ |
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 01:01:00 ب.ظ ]
|