بیست و چهار- نقش سوارکاری در حال حرکت به جانب شرق به اندازه ۱۴×۱۱ سانتی متر، رنگ سیاه. (تصویر۳-۱۷)
بیست و پنج- نقش شکارگاهی که در آن چهار گوزن کوهی ایستاده و سوار کاری به طرف یکی از آنها تیر اندازی می کند. (تصویر۳-۱۸)
بیست و شش- نقش یک نفر که بر روی اسبی در حال تاختن به پا ایستاه و از روبرو و به جانب سوار کاری دیگر تیر اندازی می کند، اندازه ۹×۱۲ سانتی متر
بیست و هفت- نقش دو نفر درحال تیر اندازی بطرف یک بز کوهی اندازه ۲۰×۲۹ سانتی متر.
بیست و هشت- یک نفر که در حال پرتاب کردن سنگی بزرگ است، اندازه ۹×۱۶ سانتی متر. غیر از اینها چند نقش دیگر هست که به علت نفوذ آب قشری از گل روی آنها را پوشانیده و تا اندازه ای محو و خراب شده اند.(تصاویر۳-۱۹ ،۳-۲۰، ۳-۲۱)
۳-۲-۳ همیان
غار همیان از دو غار (همیان یک و همیان دو) که در مجاورت یکدیگر می باشند، تشکیل شده است و در محلی به نام چالگه شله در یکی از دره های رشته کوه شمال کوهدشت به نام سر سورن قرار دارد . بر اساس پژوهش های صورت گرفته قدمت ابزار غار همیان یک به حدود ۱۰۰ هزار تا ۴۰ هزار سال قبل می رسد. غار همیان دو نیز ادامه فرهنگ همیان یک شناخته شده است. در غار همیان دو علاوه بر ابزار و شواهد سکونت، نقاشی هایی از ادوار بعد به بدنه غار شناسایی و مطالعه شده است. این نقاشی ها به گروه های انسانی ۱۷ تا ۱۵ هزار سال پیش نسبت داده شده اند.
نگاره های روی سایبان شمالی در حدود بیست و پنج نقش هستند که بیش از ۱۵ نقش از آنها زیر گل مدفون شده و از بین رفته اند.(تصویر۳-۲۲)
۳-۲-۴ شرح نقاشی های همیان در کوه «کیزه»
۱ - نقش یک اسب بدون زین و برگ در حال تاختن و نقش انسانی که ایستاده و به جانب اسب دست دراز کرده است. اندازه آنها ۲۵×۲۰ سانتی متر و به رنگ قرمزند .(تصویر۳-۲۳)
۲- نقش یک شکارچی که به سوی گوزنی با تیر و کمان هدف گیری کرده و نقش اسبی در حال فرار دیده می شود. اندازه این صحنه ۳۰×۴۰ سانتی متر و رنگش قرمز است.
۳- نقش یک شکار در حال فرار که حیوانی شبیه به سگ به دنبالش در حال دویدن است اندازه ۱۵×۲۵ سانتی متر رنگ قرمز…(تصویر۳-۲۴)
به فاصله دویست متر در شمال این قسمت بر سینه کوه قبلاً غاری بوده و به مرور زمان اطراف آن فرو ریخته است. راه رسیدن به این محل از کوره راهی بسیار سخت است که به مدخل غار منتهی می شود و آن را بوسیله دیواری از سنگ و گل مسدود کرده اند صحنه یک شکارگاه، بسیار روشن و جالب توجه است .
در این صحنه دو گوزن قوی هیکل در حال فرارند و یک نفر شکارچی سوار بر اسب کمان کشیده و آماده تیر اندازی به سوی آنهاست.(تصویر۳-۲۵)
گذشت زمان موجب ریخته شدن قسمتی از نقش بدن شکارچی گردیده ولی نقش گوزن باقی مانده یکی از بهترین نقوش است که از لحاظ تجسم حالت و کیفیت صحنه و نقش دیده شده است و گذشت قرنها نتوانسته است ویژگی و زیبایی این نقش را از آن بگیرد و با بهترین آثار هنری امروز در نوع خود رقابت می کند.
اندازه نقش گوزنی که سالم مانده ۱۴×۱۵ سانتی متر و اندازه نقش شکارچی ۱۴× ۲۰ سانتی متر و فاصله بین شکارچی تا نقش گوزن ۱۵ سانتی متر بوده و به رنگ قرمز نقاشی شده اند. (تصویر۳-۲۶)
۳-۲-۵ نقاشی های جنوب تنگه «چالگه شله»
۱-صحنه اول: نقش یک نفر پیاده که مشغول انداختن نیزه است. اندازه ۷×۱۰ سانتی متر و رنگ آن قرمز است.
۲-نقش یک نفر که با نیزه به سوی دو حیوان شبیه روباه حمله کرده است، اندازه آن ۱۴ × ۱۲ سانتی متر و رنگ آن نیز قرمز می باشد.
۳-نقش یک نفر که بر سنگی نشسته و دو دست خود را ستون کرده است. رنگ، قرمز و اندازه آن ۶×۸ سانتی متر است. (تصویر۳-۲۷)
۴- نقش یک سوار در حال تاختن که اسلحه ای مانند خنجر در دست دارد . رنگ قرمز و اندازه ی آن ۱۰ ×۱۲ سانتی متر
۵- نقش یک پرنده شبیه به کلاغ در کنار درختی و یک نفر پیاده که یک دست خود را بر کمر نهاده و در دست دیگرش شیئی آویزان است. رنگ قرمز ، اندازه ۱۶× ۲۰ سانتی متر .
۶- نقش یک روباه که پشت سر یک نفر پیاده ایستاده . اندازه ۴×۸ سانتی متر و رنگ آن زرد است. در میان تمام نقوشی که دیده شده، تنها این نقش به رنگ زرد است در صورتیکه نقوش دیگر این صحنه همه قرمزند.
۷- نقش یک نفر پیاده قوی هیکل که لباس کوتاه در بر دارد و با موهای ژولیده، کمان خود را برای تیر اندازی بسوی روباهی آماده کرده است.(تصویر۳-۲۸)
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۲-۶ میرملاس
غار میر ملاس در فاصله تقریبی ۳۰ کیلومتری شهر کوهدشت، در جاده ای که به سوی شمال خاوری (شرقی) می رود. در بالای کوه باستانی (به زبان بومی: سرسورین) ارتفاع دیوار این غار از سطح زمین ۷۰۰ متر است و برای رسیدن به آن باید از میان درختان بلوط گذشت. بر دیوارهای جنوبی و شمالی این غار نقاشی ها و نگاره هایی وجود دارد که نماد یکی ازکهن ترین آثار و نشانه های زندگی انسان اولیه در کره خاکی است.
این غار اولین مکانی است در ایران که باستان شناسان روی دیواره های آن نگاره های رنگی پیدا کرده اند. سنگ نگاره های میرملاس از کم نظیر ترین نقوشی است که در ایران با رنگ خلق شده و از نظر ارزش در ردیف غار های باستانی دنیا مانند غارهای کرکس و ولاسکو در فرانسه است.
این آثار بیشتر صحنه هایی از رزم، شکار، انسان و حیوان را نشان می دهد. نقوش حیوانی چون گوزن، بز کوهی،گاو، سگ، روباه و به ویژه اسب در حال تیر اندازی و شکار که با رنگ قرمز و سیاه بر دیواره این غار دیده می شود. این تصاویر که اندازه آنها بین۱۰ تا ۲۰ سانتی متر متغیر است، روی بلندی متراکم و در یک ردیف دایره شکل قرار گرفته اند.(تصویر۳-۲۹)
۳-۲-۷ شرح نقاشی های غار جنوبی دره میرملاس
۱- اولین نقش (از راست به چپ) تقریبا به شکل لنگر کشتی است که در انتهای آن حلقه ای است و به دنبال حلقه خطی به پهنای خط حلقه به طرف بالا کشیده شده منتهی به دویال می شود که به طرفین و تقریباً قرینه هم کج شده اند اندازه آن ۳×۱۶ سانتی متر و رنگ آن قرمز است.(تصویر۳-۳۰)
۲- نقش یک سوار در حال تاختن و یک موجود خیالی، اندازه ۱۵×۱۵ سانتی متر رنگ قرمز (تصویر۳-۳۱)

 

    1. نقش از یک گاو است اندازه ۱۸×۱۵ سانتی متر رنگ سیاه

 

 

 

    1. نقش یک نفر سوار بر اسب که در حال تاختن کمان خود را کشیده و آماده تیراندازی است. اندازه ۱۴×۱۴ سانتی متر رنگ سیاه. (تصویر۳-۳۲)

 

    1. نقش چند نفر پیاده که به شکار مشغولند اندازه ۲۰×۲۵ سانتی متر رنگ قرمز.(تصویر۳-۳۳)

 

    1. نقش یک سوار که در حال تاختن اسب به دنبال گوزنی است و کمان خودرا به پشت کرده و گوزن از جلوی او در حال فرار است و یک سگ شکاری نیز در حال دویدن به دنبال گوزنی است. ۵×۳۰ سانتی متر رنگ سیاه.

 

    1. یک شکارچی پیاده با موهای ژولیده که کمان خود را بطرف شکاری بزه کرده. اندازه ۱۰×۱۵ سانتی متر رنگ قرمز.

 

    1. نقش دو نفر سوار در حال تاختن به دنبال سه گوزن، اندازه هر یک از شکارها به ترتیب ۳۸×۱۰، ۱۳×۲۰، ۲۶×۲۸ سانتی متر اندازه دو سوار ۱۲×۱۴ سانتی متر رنگ قرمز.

 

    1. صحنه شکار گاهی است به اندازه ۶۰×۵۰ سانتی متر که هشت نفر پیاده با تیر و کمان به شکار مشغولند. در این صحنه نقش پنج شکار دیده می شود. متأسفانه قسمتی ازشکارگاه به مرور زمان از بین رفته و فقط نقش یک گوزن سالم مانده است. (تصویر۳-۳۴)

 

۱۰-نقش حیوانی با گردن دراز شبیه زرافه و یک گوزن و نیز نقش انسانی که دستهای خود را به طرفین باز کرده اندازه هر یک به ترتیب ۱۵×۲۲ و۴×۸ و۴× ۷ سانتی متر، رنگ قرمز. (تصویر۳-۳۵)
۱۱-رزمگاهی است به اندازه ۶۰×۵۰ سانتی متر که عده ای سوار و پیاده با تیر و کمان و نیزه با هم به جنگ مشغولند و جمعاً ۳۷ نقش در این صحنه دیده می شود. رنگ قرمز . (تصاویر۳-۳۶، ۳-۳۷)
۱۲-نقش دو درخت به شکل درخت کاج که قسمت زیادی از آن ریخته شده درخت اول ده شاخه و دومی پنج شاخه دارد. اندازه هر یک به ترتیب ۱۲×۱۲ و ۱۲×۱۴ سانتی متر است رنگ آنها قرمز می باشد. (تصویر۳-۳۸)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...