پژوهش های انجام شده با موضوع شناسایی عوامل پیش برنده و بازدارنده طرح تجهیز و نوسازی ... |
۴۵۴۱
۷/۱
بیش از ۱۰۰ هکتار
۳۱۴
۱۵/۰
۴۴۵۵۷
۱۶
مأخذ: سازمان برنامه و بودجه، طرح جامع کشاورزی و دامپروری قطب گیلان، مهرماه ۱۳۶۵
۲- در حالی که ۱/۱۱ درصد زمینهادر سال ۱۳۳۹ بین بهرهبرداران کمتر از یک هکتار توزیع شده بود این نسبت در سال ۱۳۵۳ به ۵/۱۳ درصد رسید.
۳- متوسط مساحت اراضی زراعی هر خانوار بهرهبردار حدود ۳/۱ هکتار بوده که در فاصله زمان بهره برداری ثابت بوده است ولی در مقایسه با متوسط اراضی کشاورزی هر خانوار در استانهایی که شرایط نزدیکی با گیلان دارند بسیار پایینتر است بطوریکه متوسط اراضی کشاورزی (زراعی و باغ قلمستان) در گیلان با رقم ۴۴/۱ هکتار در مقایسه با کل کشور (۷۸/۵ هکتار) معلوم میدارد که متوسط اراضی کشاورزی بهرهبرداران در کل کشور ۴ برابر متوسط اراضی کشاورزی بهرهبرداران گیلانی است.
اگر علل پایین بودن متوسط مساحتهای اراضی و یا واحدهای بهره برداری، مورد بررسی قرار گیرد دلایل مشروح زیر به دست می آید.
۱- تکمحصولی بودن برنج بهعنوان یک زراعت غالب در استان گیلان و طبیعت کارگر خواهی این زراعت در شیوه کشت و کار سنتی نشان میدهد مردم استان گیلان تا چه اندازه وابسته به زراعت میباشند.
۲- کوچک بودن وسعت کل استان نسبت به استانهای دیگر و تمرکز زیاد اراضی کشاورزی در بخش جلگهای که تنها ۲۵ درصد کل اراضی استان را تشکیل میدهد.
۳- تقسیم زمینهای کشاورزی بر اساس معیارهای شرعی بین ورثه، پس از فوت سرپرست خانوار بهرهبردار، که مجموعه این عوامل به نوعی موجب پایندگی خانوارهای روستایی در روستا گشته است.
به موازات چنین وضعیتی، عامل پراکندگی و خردی اراضی کشاورزی بویژه در طی نیم قرن گذشته از جمله مهمترین موانع بازدارنده در پیشرفت و توسعه بخش کشاورزی بهشمار میرود. در این ارتباط در ایران نیز بر خلاف برخی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، خردی و پراکندگی واحدهای بهره برداری روند افزایشی داشته به گونه ای که میانگین اندازه واحدها به ویژه در بخش زراعت بهتدریج کاهش یافته است. این روند علاوه بر تأثیرات منفی متعدد، موجب افت کارایی اقتصادی واحدهای تولیدی شده بطوریکه مانع مهمی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بهشمار میرود.
برای مواجهه با چالشهای مذکور، در سالهای اخیر اقدامات متعددی صورت گرفته و در نهایت با تصویب قانون “جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی” در سال ۱۳۸۵ و ابلاغ آیین نامه اجرایی آن، بخش کشاورزی در آستانه تحول بزرگی قرار گرفته است. گرچه این قانون به لحاظ برخی محدودیتهای خاص، بطور قطع متضمن تمامی نیازهای مربوطه نخواهد بود اما اجرای دقیق آن می تواند شروعی مناسب در جهت اقتصادی شدن تولیدات کشاورزی محسوب شده و اجرا و رعایت آن کشاورزی را در مسیر مناسب توسعه قرار دهد.
۲-۶- خلاصهای از قانون و آیین نامهی اجرایی جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب اقتصادی مصوب ۱۳۸۵
ماده ۳- دولت و سایر دستگاههای ذیربط موظفند بهمنظور تشویق مالکین اراضی کشاورزی (که میزان مالکیت آنان کمتر از حد نصاب فنی و اقتصادی میباشد) به تجمیع و یکپارچهسازی آن اراضی به مساحتهای در حد نصابهای تعیین شده و بالاتر، نسبت به اعطاء امتیازات و تسهیلات ویژه از قبیل :مالی، اعتباری، حقوقی، بازرگانی، فنی و ساخت زیربناهای تولیدی و پرداخت یارانههای حمایتی مورد نیاز اقدام نمایند.
ماده ۴- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است برای اراضی بهرهبرداران کشاورزی (مالک یا مالکین اراضی کمتر از حد نصاب فنی، اقتصادی) که در اثر عمل تجمع قطعات مجاور به صورت واحد درآمده، به درخواست مالک یا مالکین با ترسیم نقشهی تجمعی و با تنظیم صورتجلسه تجمع حدود که به تأیید مالک یا مالکین رسیده است، با رعایت مقررات ثبت از نظر حفظ حقوق اشخاص، بدون اخذ هرگونه وجهی (مالیات، عوارض و حقوق دولتی) سند مالکیت صادر نمایند.
ماده ۵- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است نقشهی یکپارچه شده اراضی خردهمالکین را که به صورت پراکنده مورد بهره برداری قرار میگیرد و پس از معاوضه و یا خرید و فروش توسط مالکین، ترسیم و صورتمجلس حاوی حدود و ثغور و مساحت و سهام مالکین قطعه مزبور را با تأیید آنها و نمایندهی وزارت جهاد کشاورزی تنظیم کند و بدون پرداخت مالیات و هزینه های ثبتی و حقوقی دولتی توسط مالکین، طبق صورت مجلس تنظیمی و با رعایت مقررات ثبتی از جهت حفظ حقوق اشخاص سند مالکیت صادر نماید.
براساس ماده ۳ آیین نامهی اجرایی قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی و اقتصادی مصوب ۱۳۸۵، وزارت جهاد کشاورزی موظف است اعتبارات مورد نیاز بهمنظور اعطای یارانههای حمایتی و تسهیلات و امتیازات موضوع ماده ۳ قانون از جمله ساخت زیربناهای تولید، تجهیز و نوسازی اراضی، جادههای دسترسی بین مزارع، کانالهای (۳)و(۴)، زهکشی، برقی کردن چاهها و نصب کنتور اندازه گیری و شبکه آبیاری نوین به مالکین اراضی کشاورزی که در اجرای قانون و این آیین نامه به صورت یکپارچه درآمده و اراضی آنها حائز حداقل نصاب تعیین شده باشد را در بودجه سنواتی پیشنهاد نماید.
ماده ۶- کلیه اشخاصی که قصد تجمع و یکپارچه سازی اراضی خود را دارند باید به مدیریت جهاد کشاورزی ذیربط مراجعه و درخواست خود را همراه با مدارک مثبت مالکیت تسلیم نمایند. مدیریت یاد شده ظرف سه هفته بررسی لازم را معمول و در صورت وجود شرایط لازم نظر موافق را به اداره ثبت اسناد و املاک محل اعلام نماید تا حداکثر ظرف سه ماه ثبت به صدور سند با رعایت ماده (۴) قانون اقدام نماید.
ماده ۹- وزارت جهاد کشاورزی موظف است با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اطلاع رسانی ازطریق رسانههای عمومی و نشر آگهی در روزنامههای کثیرالانتشار زمینه اجرایی صحیح و مطلوب قانون و این آیین نامه را فراهم نماید.
در ضمن حد فنی اقتصادی اراضی شالیکاری در استان گیلان ۴ هکتار در نظر گرفته شده است.
این تصویب نامه در تاریخ ۱۱/۷ /۱۳۸۸ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
پراکندگی و کوچکی قطعات در بهره برداریهای زراعی باعث می شود که استفاده از عوامل تولید با دشواری صورت گیرد. آب بهعنوان یکی از عوامل اصلی و کمیاب تولید در کشاورزی ایران به علت عبور از بین قطعات متعدد و طی مسیرهای طولانی اکثر اوقات افت شدید پیدا می کند. بهعلاوه اختلافات و منازعات زیادی را در حین آبیاری بین زارعان بوجود می آورد. پراکندگی قطعات با ایجاد مرزهای متعدد، راه های عبور اضافی، جویها و نهرهای مختلف در بین اراضی همراه است که هر کدام قسمتی از زمین کشاورزی را به خود اختصاص میدهد و مانع کشت آن می شود.
پراکندگی قطعات به طرق مختلف ارتباط و تردد زارعان را از بین قطعات یکدیگر اجتناب ناپذیر ساخته و به همان نسبت احتمال بروز اختلاف و مشاجره را میان کشاورزان همجوار افزایش می دهد.
پراکندگی به اشکال مختلف نیروی کار را هدر میدهد. از یک سو فاصله زیاد بین قطعات باعث رفت و آمدهای مکرر و اتلاف وقت و انرژی کشاورز و اعضاء خانواده او می شود.
علاوه بر سه ویژگی یاد شده در مورد پراکندگی و کوچکی اراضی تحت بهره برداری کشاورزان یعنی تعدد قطعات، کوچکی اندازه و فاصله بین آنها، لازم است به ویژگی دیگری یعنی غیر هندسی بودن شکل و قطعات اشاره کرد. ویژگی اخیر که بطور عمده تحت تأثیر شرایط توپوگرافی زمین شکل گرفته است، در آرایش اکثر اراضی شالیزاری کشور دیده می شود. این ویژگیها به اشکال مختلف موجب ایجاد اختلال در بهره برداری از زمین و سایر عوامل تولید می شود. یکی از مهمترین مشکلات قابل ذکر در این زمینه امکان ناپذیری استفاده صحیح و کارآمد از ماشینآلات و روشهای جدید کشاورزی است.
بهرحال پایینی میزان بهرهوری، بالا بودن هزینه های تولید، اتلاف منابع و عوامل تولید، کمبود درآمد کشاورزان، محرومیت از دستاوردهای علمی و فنی جدید در فعالیتهای تولیدی و بالاخره، فقر روستایی به عنوان شاخص های توسعه نیافتگی به نوعی در ارتباط با پراکندگی و کوچکی قطعات زراعی قرار دارد و برای رفع مشکلات و عوارض ناشی از این پدیده راه حل منطقی طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری میباشد.
۲-۷- طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری
عملیاتی که تحت چهار قسمت، قطعهبندی و تسطیح، ایجاد شبکه های آبیاری و زهکشی، احداث جادههای بین مزارع، احداث تأسیسات مورد نیاز نظیر پلها، زیرگذرها، دریچهها و غیره اجرا می شود را تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری گویند. مراحل مختلف عملیات این طرح شامل مرحله شناسایی و مکان یابی پروژه، مرحله مطالعه و بررسی، مرحله طراحی و مرحله اجرا میباشد. در مرحله شناسایی و مکان یابی پروژه مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانها ضمن مطالعه و بررسیهای اجتماعی و فنی، بررسیهای اولیه را بهعمل آورده و با تشکیل جلسات بحث و مذاکره و توجیه و توضیح اهداف طرح برای زارعین، حمایت و جلب موافقت آنان را برای اجرای طرح جلب نموده و ضمن هماهنگی با مدیریت آب و خاک در ستاد سازمان جهاد کشاورزی اقدامات بعدی را دنبال می نمایند (یزدانی و همکاران،۱۳۸۳).
در مرحله مطالعه و بررسی، مشاور طرح تعیین می شود و توسط مشاور طرح مطالعات به شرح ذیل انجام می شود:
۲-۷-۱- مطالعات تفضیلی
۲-۷-۱-۱- (مطالعات فاز یک)
چنانچه طرح تجهیز و نوسازی در قالب طرح و توسعه اراضی شالیزاری در یک حوضهی وسیع مورد توجه باشد، جوانب زیر در مراحل اولیه باید مورد توجه قرار گیرد:
مطالعه شرایط فیزیکی شامل مطالعات هواشناسی، تهیه نقشههای توپوگرافی، زمین شناسی، خاکشناسی، منابع آب سطحی و زیرزمینی، وضعیت موجود قطعات زراعی و جادهها، وضعیت موجود شبکه های آبیاری و زهکشی میباشد.
مطالعه شرایط اقتصادی و اجتماعی شامل شرایط عمومی منطقه طرح از قبیل وضعیت جمعیتی، ارتباط با برنامه های توسعه شهری و روند تبدیل اراضی کشاورزی به سایر طرحهای عمران روستایی و … همچنین شرایط حاکم بر کشاورزان منطقه طرح از قبیل تعداد مالکین و میزان زمین هر یک، وضعیت پراکندگی اراضی، بررسی گرایشات موجود در تبدیل اراضی و درجهبندی آنها، وضعیت و میزان فروش محصول و غیره.
مطالعه شرایط مدیریت مزرعه و تولید محصول شامل کاربری فعلی اراضی، سازمان مدیریت مزرعه، محصولات اصلی منطقه و الگوهای کشت، تعداد دامداریها و مرغداریها، وضعیت مکانیزاسیون، عملیات زراعی و تسهیلات مربوط به حمل و نقل، میزان تولید محصول و خسارت آن، هزینه های تولید محصولات اصلی و درآمد مزرعه و میزان دسترسی به نیروی کار.
مطالعه و بررسی نظرات کشاورزان شامل دیدگاه های کشاورزان در مورد مدرنیزه کردن کشاورزی و طرحهای تجهیز اراضی و همچنین بحث و تبادل نظر با آنان در مورد روشهای جدید مدیریتی به ویژه در مورد اندازه کرتها، احداث کانالها و جادههای زراعی.
۲-۷-۱-۲- مطالعات فاز دو
چنانچه مطالعه در قالب طرح بزرگ و جامع نتواند به اجرا درآید (مشابه شرایط فعلی در کشور) مراحل زیر باید اجرا گردد:
۲-۷-۱-۲-۱- انجام مطالعات پایه
شرایط مالکیت و تولید در اراضی شالیزاری ایران به گونه ای است که امکان اجرای طرح تجهیز و نوسازی در سطوح وسیع و حوضهای کمی مشکل است. از این رو به طور معمول پروژه های مزبور در قالب اراضی یک روستا به اجرا گذاشته می شود. بدین لحاظ محتوای مطالعات باید از سادگی نسبی برخوردار بوده و توسط مهندسین مشاور با جمعآوری اطلاعات موجود و بازدید صحرایی فراهم میگردد.
۲-۷-۱-۲-۲- تهیه نقشههای مورد نیاز
تهیه نقشههای مورد نیاز در طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شامل دو نوع نقشه میباشد (نقشههای توپوگرافی و نقشههای کاداستر). نقشههای توپوگرافی معمولاً با مقیاس۲۵۰۰۰/۱ یا ۵۰۰۰۰/۱ برای ارزیابی کلی از وضعیت منطقه و سپس نقشه کاداستر و توپوگرافی منطقه با مقیاس ۱۰۰۰/۱ تا ۵۰۰۰/۱ جهت تعیین محدوده مالکیتها، پراکندگی کرتها مورد نیاز است.
نکتهی قابل توجه آن است که برای انجام طراحی دقیق و لحاظ نمودن همه جوانب باید عکسهای منطقه، نقشههای زمین شناسی، خاکشناسی و داده های هواشناسی و سرانجام نقشه وضعیت آبیاری و زهکشی و منابع آبی تهیه و جستجو در مورد برنامه های آینده توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی و راهسازی انجام گیرد و مساحت اراضی تحت مالکیت هر کشاورز از روی نقشه کاداستر بوسیله پلانیتر مشخص گردد و جدول نهایی مالکیت تنظیم شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-01] [ 09:31:00 ب.ظ ]
|