ه. بخش مطالعه و آینده‌نگاری و آموزش فناوری: در این بخش، ‌‌‌فن‌بازار به آموزش افراد جهت واسطه‌گری فناوری، مشاوره روش‌های انتقال فناوری، پیش‌بینی و آینده‌نگری فناوری‌های موجود و نوظهور و ارائۀ راه‌کارهایی برای حل مشکلات مبادلات فناوری در کشور می‌پردازد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
فرایند داخلی فن‌بازار
بر اساس تجربه افراد مصاحبه‌شونده و همچنین مطالعات موردی از دیگر فن‌بازارها به‌طورکلی دو دسته رجوع کننده برای فن‌بازار در نظر گرفته می‌شود:
الف. کسانی که دارای سرمایه هستند. این افراد خواهان خرید و یا شریک شدن در آن فناوری می‌باشند.
ب. کسانی که دارای ایده و فناوری هستند. این افراد به دنبال خریدار، شریک و یا سرمایه‌گذار می‌گردند.
در رابطه با گروه اول، ‌‌‌فن‌بازار در صورت شفاف و عملیاتی بودن تقاضا، به اطلاع‌رسانی و زمینه‌چینی مذاکره جهت عقد قرارداد می‌پردازد. در غیر این صورت، ‌‌‌فن‌بازار تقاضا را برای عملیاتی‌تر شدن به متقاضی ارجاع می‌دهد.
گروه دوم خود به دو دسته تقسیم می‌شود:
الف. کسانی که دارای فناوری ثبت‌شده می‌باشند؛
ب. کسانی که برای اولین بار فناوری را عرضه می‌کنند.
در مورد اول، ‌‌‌فن‌بازار بعد از ارزیابی اولیه و اطمینان از شفافیت طرح، از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی به بازاریابی و جذب مشتری می‌پردازد. همچنین به گروه دوم مشاوره ثبت فناوری ارائه می‌دهد.
در کنار این دو دسته، ‌‌‌فن‌بازار با مطالعه روی وضعیت موجود فناوری‌ها و ارزیابی آن‌ها سعی در نمایش و جهت‌دهی فناوری‌های سودآور به جامعه می‌کند. همچنین در تمام این فرایندها از مشاوران قرارداد مبادله فناوری، مشاوران تأمین مالی و آموزش مدیریت فناوری استفاده می‌کند.
در شکل زیر فرایند فعالیت فن‌بازار برای هر دسته را می‌توان مشاهده کرد:
شکل ۵-۲: ارائۀ خدمات ‌‌‌فن‌بازار به متقاضی فناوری (حسینی، سهرابی،۱۳۸۲)
شکل۶-۲: ارائۀ خدمات ‌‌‌فن‌بازار به عرضه‌کنندۀ فناوری
در شکل ۷-۲ نیز مدل پیشنهادی این مطالعه برای ‌‌‌فن‌بازار در سطح ملی در ایران ارائه‌شده است.
شکل ۷-۲: مدل پیشنهادی ‌‌‌فن‌بازار ملی
۲-۴-۷-۲٫ مطالعه موحدی و طباطبایی
موحدی و طباطبایی (۱۳۸۹) نیز در مقاله‌‌ای تحت عنوان شناسایی و رتبه‌بندی موانع توسعۀ سامانۀ ملی خریدوفروش فناوری (فن‏بازار) در ایران به بررسی چالش‌های توسعه فن‌بازار در ایران پرداخته‌اند.
آن‌ها عوامل مؤثر در شکل‌گیری و توسعه فن‌بازار را در ۸ سازه تقسیم‌بندی کردند.
سازه E1: متشکل از نه متغیر مربوط به‌نظام ملی نوآوری
سازه E2: متشکل از هشت متغیر مربوط به بسترها و ساختارهای قانونی
سازه E3: متشکل از چهار متغیر مربوط به وضعیت ارائه خدمات فناوری
سازه E4: متشکل از پنج متغیر مربوط به فاکتورهای اقتصادی
سازه E5: متشکل از هفت متغیر مربوط به شبکه داخلی و خارجی
سازه I1: متشکل از شش متغیر مربوط به استراتژی‌ها و برنامه‌های فن‏بازار
سازه I2: متشکل از چهار متغیر مربوط به فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و ترویج
سازه S: سازه متشکل از ده متغیر (شاخص) مربوط به موفقیت فن‏بازار
همان‏طوری که مشاهده می‌شود، سازه‌‌‌های E مربوط به عوامل خارجی، I مربوط به عواملی درونی و S هم دربردارندۀ متغیرهای مربوط به عوامل موفقیت است. فرضیه‌های تحقیق نیز بر اساس این سازه‌ها بنا شده است. جدول شماره ۱۲-۲ فرضیه‌‌‌های تحقیق را نشان می‌دهد. عوامل مؤثر بر موفقیت ‌‌‌فن‌بازار نیز در شکل شمارۀ ۶-۲ به نمایش گذاشته شده است.
جدول ۱۵-۲ . فرضیه ‏های تحقیق

 

سازه معیار آزمون فرضیه آزمون
E1 نظام ملی نوآوری هر چه مؤلفه‌های نظام ملی نوآوری منسجم‏تر باشد، فن‏بازار عملکرد موفق‏تری خواهد داشت
E2 بسترها و ساختارهای قانونی هر چه بسترها و ساختارهای قانونی در حوزه فناوری کامل‏تر باشد، فن‏بازار عملکرد موفق‏تری
خواهد داشت
E3 وضعیت ارائه خدمات
فناوری
هر چه خدمات فناوری به‏صورت کامل‏تر و هدفمند‏تر ارائه شوند، فن‏بازار عملکرد موفق‏تری خواهد داشت
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...