در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی استفاده شده است. بنا به تعریف تحقیق توصیفی، شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است؛ اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم‌گیری باشد؛ بیشتر تحقیقات علوم رفتاری را می‌توان در زمره تحقیق توصیفی به شمار آورد ( سرمد ۱۳۷۶: ص ۸۱).
پایان نامه - مقاله
تحقیق توصیفی به بخشهای مختلف دسته بندی می‌گردد. پژوهش حاضر در دسته تحقیق پیمایشی قرار می‌گیرد که روشی در تحقیق اجتماعی و فراتر از یک تکنیک خاص در گردآوری اطلاعات است . هر چند عمدتاً در آن از پرسشنامه استفاده می‌شود ولی فنون دیگری از قبیل مصاحبه ساختمند، تحلیل محتوا و … هم به کار می‌روند ( خاکی ۱۳۷۸: ص ۲۱۲ ).
۳-۳. روشها و ابزار گردآوری اطلاعات
با توجه به نوع اطلاعات لازم در انجام این تحقیق از ابزارهای متنوع شامل بررسی اسناد و مدارک موجود ( روش کتابخانه‌ای) و بررسی میدانی با بهره گرفتن از پرسشنامه برای جمع‌ آوری اطلاعات استفاده شده است.
۳-۳-۱. روش بررسی اسناد و مدارک
از این روش برای جمع‌ آوری اطلاعات در زمینه ادبیات و سوابق موضوع تحقیق استفاده شده است . به این معنی که برای نگارش مبانی تئوری و جمع‌ آوری سوابق تحقیق از روش کتابخانه‌ای استفاده شده است.علاوه بر این از طریق بررسی اسناد و مدارک دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اطلاعاتی در مورد تعدادکارکنان، ویژگیها و خصوصیات کارکنان از ابعاد مختلف ( از جمله سطح تحصیلات ، جنس ، سن ) جمع آوری گردیده است.
۳-۳-۲.روش میدانی
به منظور بررسی اثرات جوسازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران از دو پرسشنامه شامل پرسشنامه استاندارد سنجش جو سازمانی هالپین و کرافت(۱۹۹۵) و همچنین از پرسشنامه استاندارد ۱۶ سوالی لی و آلن(۲۰۰۲) سنجش رفتار شهروندی سازمانی استفاده شده است.
۳-۴.مقیاسهای اندازه‌گیری متغیرها
اندازه‌گیری متغیرها در چارچوب نظری تحقیق، بخش لاینفکی از پژوهش و جنبه مهمی از طرح پژوهش است و تا زمانی که متغیرها به راه های مختلفی اندازه‌گیری نشوند قادر نخواهیم بود فرضیه‌هایمان را بیازماییم و برای مسائل پیچیده پژوهش پاسخی بیابیم .مقیاس مورد نظر در این تحقیق مقیاس فاصله‌ای است.
۳- ۵. مقیاس اندازه‌گیری نگرشها
مقیاسهایی که معمولاً در تحقیقات مدیریت استفاده می شوند، به طور کلی می توانند به مقیاسهای درجه‌بندی و نگرشی طبقه‌بندی شوند. مقیاس درجه‌بندی ترسیمی و درجه‌بندی طبقه‌ای از مقیاسهای درجه‌بندی متداول است و مقیاس لیکرت و مقیاسهای تفاوت معنایی از مقیاسهای نگرشی هستند که معمولا بیشتر استفاده می شوند. براساس مطالب گفته شده مقیاسی که در این تحقیق به کار برده می‌شود، مقیاس لیکرت است.
۳-۶ طرح تحقیق
۳-۶-۱ هدف مطالعه
بررسی‌ها می‌توانند، ماهیتاً اکتشافی یا توصیفی باشند و یا به قصد آزمون فرضیه‌ها انجام گیرند. در تحقیق حاضر، هدف مطالعه، آزمون فرضیه‌ها بوده است. مطالعه ای که متضمن آزمون فرضیه‌هاست، معمولا تلاش می‌کند تا ماهیت روابطی خاص را تبیین کند یا تفاوتهای بین گروه‌ها یا استقلال دو عامل یا بیشتر را در یک وضعیت تبیین کند. آزمون فرضیه‌ها به درک بیشتری از روابطی که بین متغیرها وجود دارد کمک می‌کند. آزمون فرضیه‌ها همچنین می تواند روابط علت و معلولی را نشان دهد (همان، ص ۱۹۴ ).
۳-۶-۲ نوع مطالعه
نوع مطالعه انجام گرفته در خصوص تحلیل رابطه جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، توصیفی – پیمایشی است.در این گونه از تحقیقات محقق مساله تحقیق را در قالب پرسشنامه طرح ریزی نموده و از پاسخگویان برای جمع آوری داده ها استفاده می نماید(Neuman,2005).
۳-۶-۳ افق زمانی: بررسی مقطعی در برابر بررسی دوره‌ای بررسی مقطعی نوعی بررسی است که در آن داده‌های اطلاعاتی یکباره در طی یک دوره چند روزه یا چند هفته یا چند ماه به منظور پاسخ به پرسش یک پژوهش جمع‌ آوری می‌شود.چنین بررسی هایی ، بررسی های مقطعی نامیده می شوند.
در برخی از موارد، محقق ممکن است بخواهد افراد یا پدیده‌ها را در چندین برهه زمانی به منظور پاسخ به یک پرسش پژوهشی مورد بررسی قرار دهد. چنین بررسی‌هایی، بررسی‌های دوره‌ای نامیده می‌شوند. یعنی برای پاسخ به سؤال تحقیق داده‌ها در مورد متغیر وابسته باید در چند برهه از زمان جمع‌ آوری شوند(همان، ص ۲۱۸ ).
تحقیق حاضر از نوع بررسی مقطعی است که جمع آوری داده های آن در مقطع زمانی آبان و آذر ۱۳۹۲ انجام گرفته است.
۳-۶-۴ جامعه و نمونه آماری مورد پژوهش :
در هر بررسی آماری، جامعه، گردآوری عناصری است که می‌خواهیم درباره آن استنباطی به عمل آوریم و نمونه بخشی از جامعه تحت بررسی است که با روشی از پیش تعیین شده انتخاب می‌شود به قسمی که می توان از این بخش، با توجه به روش انتخاب، استنباطهایی درباره کل جامعه انجام داد ( عمیدی، ۱۳۷۸: ص ۱۰).
جامعه آماری: جامعه به کل گروه افراد، دیدارها و پدیده‌های مورد علاقه محقق که قصد بررسی آنها را دارد، اشاره دارد ( دانائی فرد و دیگران، ۱۳۸۳، ص ۳۹۱).
جامعه آماری تحقیق حاضر اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هستند که در ابتدای فصل چهارم آمار توصیفی مربوط به آنها آورده شده است.
۳-۶-۵ حجم نمونه آماری

 

 

براساس جدول مورگان (۱۹۷۸) برای ۱۳۰ نفر جامعه آماری( N) که ۶۹ نفر از آنها اعضای هیات علمی و ۶۱ نفر از آنها کارمندان دانشکده بودند، تعداد ۹۷ نفرحجم نمونه ( S) انتخاب شدند(۶۹ نفر اعضای هیئت علمی و ۲۸ نفر از کارمندان دانشگاه ). به دلیل اینکه ممکن بود برخی پرسشنامه ها بازگردانده نشود، تعداد ۱۱۰ پرسشنامه توزیع و با جمع آوری ۹۷ پرسشنامه(رسیدن به تعداد مورد نظر) فرایند جمع آوری پرسشنامه ها قطع گردید.
۳- ۶- ۶ روشها و فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه وتحلیل مشاهدات
جهت تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی مشخصات دموگرافیک جامعه آماری از آمار توصیفی ( توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیاراستاندارد و… ) و جهت بررسی فرضیات اصلی و فرعی تحقیق از روش همبستگی پیرسون، به کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه ۱۸ استفاده شده است
۳-۷. روایی و پایایی
۳-۷-۱. روایی [۱۱۶]پرسشنامه:
در هر تحقیق باید برازش اندازه ها به نحوی ارزیابی شود. بدان معنا که باید به گونه ای منطقی اطمینان یابیم ابزارهایی را که در پژوهش خود به کار می گیریم واقعاً متغیرهای مورد نظر را اندازه می گیرند و تا سر حد امکان خوب اندازه می گیرند.
دو معیاری که برای آزمودن برازش اندازه ها به کار می آیند عبارت اند از روایی و اعتبار. روایی تعیین می کند ابزار تهیه شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه می گیرد و اعتبار معین می کند یک ابزار اندازه گیری تا چه میزان سازگاری مفهوم مورد نظر را اندازه می گیرد. به بیان دیگر، روایی به ما می گوید که آیا مفهوم واقعی را اندازه می گیریم و اعتبار با پایداری و سازگاری اندازه گیری سرو کار دارد (سکاران،۱۳۸۰، ص ۲۲۳-۲۲۲) .
روایی هر دو پرسشنامه تحقیق حاضر به کمک استاد راهنما مورد تایید قرار گرفت و پس از آن این پرسشنامه ها در میان ۳۰ نفر از اعضای جامعه آماری توزیع شد.
۳-۷-۲ آزمون پایایی پژوهش:
داده های پرسشنامه پس از توزیع در بین جامعه آماری و وارد نمودن اطلاعات آن در نرم افزارSPSS ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) محاسبه گردید. فرمول محاسبه آلفای کرونباخ به شرح زیر است.
k = تعداد سؤالات

= مجموع واریانس سؤالات
= واریانس نمره های خام آزمودنیها (پاشا شریفی و شریفی، ۱۳۸۳،ص ۲۴۴)
در تحقیقات علمی پرسشنامهای، اعتبارهای کمتر از ۶/۰، معمولاً ضعیف تلقی می شود، دامنه ۷/۰ قابل قبول و بیش از ۸/۰ خوب تلقی میشود. البته هر چه ضریب اعتبار به عدد یک نزدیکتر شود بهتر است (سکاران، ۱۳۸۰،ص ۳۸۵) . در تحقیق مورد نظر به کمک روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه جو سازمانی استاندارد هالپین و کرافت(۱۹۹۵) با ۳۲ سوال ، مقدار ضریب آلفای کرونباخ ۹۱۶/۰ و برای پرسشنامه ۱۶ رفتار شهروندی سازمانی سوالی لی و آلن(۲۰۰۲) مقدار آلفای کرونباخ ۹۴۶/۰ بدست آمد که نشان دهنده اعتبار قابل قبول و بــالای پرسشنامه ها می باشد. (جداول ۳-۱ الی ۳-۲).
جدول۳-۱: مقدارضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه جو سازمانی

 

ضریب آلفای کرونباخ تعداد سوالات
۹۱۶/۰ ۳۲
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...