b = prec

 

 

 

محدودیت در دسترس نبودن ماشین ها

 

b = brkdwn

 

 

 

محدود بودن ظرفیت موجودی نیم ساخته

 

b = block

 

 

 

محدودیت مجاز نبودن موجودی نیم ساخته

 

b = no -wait

 

 

 

مجاز بودن انجام مجدد یک کار توسط یک ماشین

 

b = recrc

 

 

 

در ادامه به بعضی از مهمترین محدودیت های موجود در مسائل زمانبندی اشاره می شود.
بریدگی: اغلب در طی زمان پردازش یک کار، وجود برخی از رویدادها منجر به قطع کار در حال پردازش به نفع کار دیگری می شود. مانند هنگامی که سفارشی با اولویت بالا وارد سیستم می­ شود. انواع مختلفی از بریدگی وجود دارد. بر اساس یک نوع از آن، کار از نقطه ای که قطع شده، ادامه می یابد، به عبارت دیگر بخشی از کارها در یک زمان و بخشی دیگر در زمانی دیگر انجام می پذیرد. بر اساس نوع دیگری از بریدگی، یک کار قطع می گردد و مجددا از نو شروع می شود.
محدودیت های زمان انتظار: در بسیاری از سیستم های تولیدی مقدار فضای موجود کمتر از کارهای منتظر پردازش بر روی یک ماشین می باشد. محدودیت فضای انبار در سیستم های جریان کارگاهی می تواند سبب انسداد گردد.
محدودیت حمل و نقل مواد[۵۵]: سیستم های مونتاژ پیشرفته اغلب دارای سیستم های حمل و نقل مواد می باشند که در آن کارها از یک ماشین به ماشین دیگری منتقل می شوند. هنگامی که مراکز کاری از سطح اتوماسیون بالایی برخوردار باشند(برای مثال سیستم های روباتیک)، زمان های پردازش قطعی بوده و تغییر نمی کنند و در نتیجه سیستم حمل و نقل مواد نیز اتوماتیک خواهند بود. هنگامی که کارها به صورت دستی در مراکز کاری پردازش شوند گام سیستم حمل و نقل قابل تنظیم خواهد بود به سبب این که گام بستگی به زمان پردازش کارها دارد. سیستم حمل و نقل مواد منجر به وابستگی شدید میان زمان آغاز پردازش و زمان تکمیل پیش نیازهای کار مورد نظر می شود. علاوه بر این، حضور سیستم حمل و نقل فضای بافرها را محدود ساخته ولی به دنبال آن میزان موجودی نیم ساخته را کاهش می دهد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
زمان های آماده سازی به توالی[۵۶]: برخی نویسندگان این محدودیت را به مدل های پردازش دسته­ای ارجاع می دهند. هر کار ممکن است به یک دسته تعلق داشته باشد. اگر کار های یک دسته یکی بعد از دیگری پردازش شوند، آماده سازی اضافی وجود ندارد. از طرف دیگر، اگر یک دسته متفاوت از کارها پردازش شود، یک هزینه آماده سازی وجود خواهد داشت. هر کار یک موعد تحویل دارد و ما می خواهیم کارها را برای کمینه سازی جریمه دیرکرد کل، زمانبندی کنیم. اگر مدت زمان آماده سازی یک کار علاوه بر وابسته بودن به ماشین، به کاری که بلافاصله قبل از آن تکمیل شده است نیز وابسته باشد، زمان آماده سازی وابسته به توالی در نظر گرفته خواهد شد. برای مثال عملیات ر نگ اغلب به تغییر رویه نیازمند می باشد. هر زمانی که رنگ جدیدی مورد استفاده قرار می گیرد، وسایل رنگ باید تمیز شوند. زمان تمیز کردن بستگی به رنگی که اخیرا استفاده شده است و همچنین رنگی که قرار است استفاده شود دارد. در عمل بهترین توالی، آن است که از رنگ های روشن به رنگ های تاریک حرکت کند، به این سبب فرایند تمیز کردن ساده تر خواهد بود.
معیارهای ارز یابی عملکرد
جدول ۲-۳ بعضی از معیارهای به کار رفته در مسائل زمانبندی به ازای پارامتر γ نشان داده شده است.
جدول ‏۲‑۳: نمایش بعضی از معیارهای به کار رفته در مسائل زمانبندی با پارامتر g

 

 

معیار

 

پارامتر g

 

 

 

حداکثر زمان تکمیل کارها

 

g =C max

 

 

 

حداکثر دیرکرد

 

g = L max

 

 

 

مجموع وزنی زمان تکمیل کارها

 

g =åw j C j

 

 

 

مجموع وزنی زمان های جریان ساخت

 

g =åw j T j

 

 

 

مجموع وزنی زمان های دیرکرد

 

g =åw j T j

 

 

 

مجموع وزنی تعداد کارهای دارای دیرکرد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...