با توجه به اینکه واحد Utility به منظورکمک به واحد اصلی جهت پالایش گاز و انتقال به خطوط لوله سراسری جهت مصرف داخلی و صادرات آن هر ساعت توقف تولید این واحد خسارات مالی به دنبال خواهد داشت.
انجام این پروژه از جنبه‌های ایمنی، فرآیندی و زیست‌محیطی دستاوردهای جالب و منحصر به فردی داشته و اعمال پیشنهادات می‌تواند به‌طور مستقیم و غیر مستقیم منتهی به افزایش سطح ایمنی، بهره‌برداری، کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان و قابلیت در دسترسی واحد گردد. در این فصل نتیجه مطالعات انجام شده در فصول قبل به همراه پیشنهادات کلی و عمومی آمده است. این نتایج حاصل بکارگیری روش‌های رایج در شناسایی و ارزیابی مخاطرات، جلسات متعدد با همکاران پروژه و بازدید ایمنی واحد است. پیشنهادات در دو بخش پیشنهادات عمومی و نتایج حاصل از مطالعات HAZOP ارائه شده است.
۵-۲- پیشنهادات عمومی
این پیشنهادات صرفا بر پایه تجربه افراد واحد و در جهت رفع مشکلات موجود است، به همین منظور در بخش مجزایی در قسمت پیشنهادات گنجانده شده است و بدون شک با اجرای هر کدام از این پیشنهادات به سوی ایمنی بیشتر پیش خواهیم رفت.
شبیه‌سازی واحد با بهره گرفتن از نرم افزار جهت در اختیار داشتن نسخه‌های الکترونیکی واحد برای بررسی راحت‌تر واحد در اختیار پرسنل واحد و موارد پژوهشی قرار گیرد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
پیشنهادات حاصل از جلسات HAZOP با توجه به دقت بالا و صرف زمان زیاد بسیار پر اهمیت و اجرای تمامی آنها لازم و ضروری می‌باشد. لذا در راستای اعمال این پیشنهادات توصیه می‌گردد که تیمی متشکل از افراد متخصص برای برنامه‌ریزی، پیگیری و اعمال پیشنهادات مطرح شده تعیین گردد.
با توجه به این مطلب که مدارک HAZOP برای هر انحراف عملیاتی تمامی دلایل و پیامد‌ها را به صورت تفصیلی مورد بحث و بررسی قرار داده است توصیه می‌گردد که از این مدارک جهت آموزش پرسنلی که تازه در واحد مشغول به کار شده‌اند استفاده گردد.
توصیه می‌گردد که نسخه‌ای از این مدارک در اتاق کنترل به منظور دسترسی و تسلط بیشتر افراد حاضر در آن قرار داده شود و پرسنل قابلیت دسترسی به آن را دارا باشند.
با اجرای پروژه HAZOP تنها نخستین گام از مراحل ارزیابی ریسک اجرا شده است، لذا توصیه می‌گردد روش تحلیل پیامدها و بررسی شدت مخاطرات (Consequence Modeling) نیز در واحد اجرا گردد.
با توجه به مبحث مدیریت ریسک و اهمیت بالای ایمنی تجدید مطالعات HAZOP هر ۵ سال یک بار توصیه می‌گردد.
شناسایی مواد فرآیندی، آموزش عکس‌العمل‌های اولیه در هنگام مواجهه با خطرات ناشی از مواد فرآیندی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.
دستورالعمل اجرایی موجود که به‌طور کامل اجرا نمی‌گردد اصلاح شده و برای اجرای این دستور العمل نظارت مستقیم اعمال گردد.
پرسنل ابزار دقیق باید برای رفع نواقص سیستم ابزار دقیق واحد آموزش‌های تکمیلی را دیده و در جهت مرتفع نمودن این نواقص برنامه‌ریزی و اقدام جدی به عمل آورند.
با توجه به اینکه رعایت استانداردها، رعایت حداقل‌ها می‌باشد، لذا توصیه می‌گردد برای رفع تمامی مواردی که در آن استانداردها رعایت نشده است تصمیم و اقدامی جدی به عمل آید در غیر اینصورت پیامدهای ناشی شده به عهده نفرات مسئول می‌باشد.
۵-۳- نتایج حاصل از مطالعه مخاطرات و راهبری (HAZOP)
پس از مطالعات دقیق گره‌های عملیاتی واحد Utility، در موارد ضروری برای ارتقاء سطح ایمنی یا عملیاتی این واحد، پیشنهاداتی ارائه شده است که این پیشنهادات در جدول HAZOP (پیوست الف) ذکر شده‌اند و برای سهولت بررسی و تحلیل به سه دسته کلی که همواره در مطالعات HAZOP تاکید بر این تقسیم بندی می‌باشد دسته‌بندی شده است را به ترتیب اهمیت ریسکی بیان می‌کنیم.
پیشنهادات سخت‌افزاری (H)
پیشنهادات دستورالعملی- توصیه‌ای (P)
پیشنهادات مطالعاتی و تحقیقاتی ®
۵-۳-۱- پیشنهادات سخت‌افزاری
این دسته از پیشنهادات عمدتا شامل تغییر یا نصب تجهیزاتی بوده، از اینرو مستلزم صرف هزینه هستند. این پیشنهادات بر حسب اولویت اجریی و بر اساس میزان ریسک تولیدی در سیستم به چهار دسته شامل HR، MR، LR، VLR که در فصل دستورالعمل HAZOP به تفصیل توضیح داده شده‌اند، اولویت بندی گردیده شده است. در انتهای هر کدام از پیشنهادات مکان استفاده شده در گره‌ها نیز ذکر شده است.
[Node: 3; Deviation: 1]
نصب (PIC) بر روی ولوو برای اندازه‌گیری فشار به منظور هشدار از نبود آب در واحد ۱۰۳ برای وقتی که واحد ۱۰۳ از سرویس خارج می‌شود. (MR)
[Node: 3; Deviation: 1]
نصب FI-LL به منظور اعلام هشدار برای هنگامی که جریان کاهش می‌یابد و امکان نبود هیچ آبی در واحد ۱۰۳ پیش می‌یابد. (MR)
[Node:3; Deviation: 2]
هنگامی که در این unit افزایش جریان اتفاق افتد برای جلوگیری از پیامد احتمالی که عدم وجو آب کافی در واحد ۱۰۳ است می‌توان با نصب هشداردهنده PIC بر روی ولو T0046 از این روند جلوگیری نمود. (MR)
[Node: 3; Deviation: 2]
RUN شدن دو پمپ به طور همزمان، افزایش فشار را به دنبال خواهد داشت که با نصب هشدار دهنده افزایش فشار (PIC-0046) می‌توان از این روند جلوگیری نمود. (MR)
[Node: 3; Deviation: 3]
در پی از سرویس خارج شدن P-102 مواد نیز از واحد ۱۰۳ برگشت داده می‌شوند که نصی شیرهای برقی به عنوان چک Valve مانع برگشت مواد می‌گردد. (MR)
[Node: 7; Deviation: 1]
نصب FIC به منظور هشدار پایین آمدن سطح در تانک۱۰۱ الزامی می‌باشد. (MR)
[Node: 7; Deviation: 1]
نصب LI در مسیر مخزن به منظور هشدار پایین آمدن جریان در تانک ۱۰۱ الزامی می‌باشد. (MR)
[Node: 7; Deviation: 1]
نصب LA-LL به منظور هشدار پایین آمدن جریان در تانک۱۰۱ الزامی می‌باشد. (MR)
[Node: 7; Deviation: 5]
پیشنهاد می‌شود یک FIC در کنار ولو نصب گردد تا در صورت کاهش فشار هشدار کم شدن جریان را اعلام نماید. (LR)
[Node: 8; Deviation:1]
نصب FI-L در مسیر ورودی پکیج آب آشامیدنی به مخزن T101 به منظور هشدار کاهش جریان که سبب جلوگیری از توزیع آب می‌گردد، مورد نیاز می‌باشد. (MR)
[Node: 8; Deviation:1]
نصب FA-LL در مسیر ورودی پکیج آب آشامیدنی به مخزن T101 به منظور هشدار کاهش جریان که سبب جلوگیری از توزیع آب می‌گردد، مورد نیاز می‌باشد. (MR)
[Node: 9; Deviation: 1]
نصب LI در مسیر مخزن به منظور هشدار افزایش سطح در تانک۱۰۱که باعث بیرون ریخته شدن مواد بیشترمی گردد، الزامی می‌باشد. (MR)
[Node: 9; Deviation: 1]
نصب LA-LL به منظور هشدار افزایش سطح در تانک۱۰۱ که باعث بیرون ریخته شدن مواد بیشتر می‌شود، الزامی می‌باشد. (MR)
[Node: 9; Deviation: 2]
نصب LI در مخزن به منظور هشدار کاهش سطح در تانک۱۰۱که باعث بیرون ریخته شدن مواد کمتر می‌گردد، الزامی می‌باشد. (MR)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...