این الگوها فرایند شکل گیری رضایت را به صورت چند بعدی در می آورد یعنی مصرف کننده بیش از استاندارد را در شکل دهی قضاوت های خود در مورد تجربیات ( کالا / خدمت ) به کار می گیرد.
د) الگوهای خصیصه ای
این دسته از الگوها ادراکات ناشی از عملکرد ( کالا / خدمت ) را با فرایند رضایت ادغام می کند.
ه ) الگوهای تاثیر
در این نوع الگوها احساسات، دوست داشتن یا نداشتن و روحیه مشتری بر رضایت و عدم رضایت ناشی از مصرف موثر است.
و ) الگوهای عدالت[۵]
این الگوها تاکید بر طرز تلقی مصرف کننده نسبت به رفتار منصفانه در ارائه خدمات دارند، رفتار منصفانه مفهوم عدالت را در بر می گیرد، یعنی سطح درک شده و نسبی عملکرد کالا یا خدمت که مصرف کننده تجربه می کند.
ی ) الگوهای هنجاری [۶]
این الگوها بیان می دارند که مشتری عملکرد درک شده را در برابر شماری از استانداردهای عملکردی مورد مقایسه قرار می دهد. اگرچه این استانداردها حالت پیشگویی کننده ندارد اما مشتری علاوه بر در نظر گرفتن آنچه که به وقوع خواهد پیوست، آنچه را که باید به وقوع بپیوندد را نیز به عنوان یک استاندارد مقایسه ای در نظر می گیرد(محمدنژادشورکایی و همکاران، ۱۳۹۰، ص۱۴۷).
بخش سوم
پیشینه تحقیق
۲-۳-۱- پیشینه مطالعاتی داخلی تحقیق
صمدی و همکاران(۱۳۹۰) در پژوهشی به بررسی تاثیر کیفیت خدمات بر رضایت مشتریان بانک ملی شهرستان تویسرکان پرداختند. نمونه طبق جدول مورگان ۳۸۰ نفر برآورد شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که انتظارات مشتریان از عوامل محسوس، قابلیت اعتبار، اطمینان خاطر و همدلی بالاتر از ادارکات آنان است و شکاف خدماتی موجود بیانگر نارضایتی مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده توسط بانک است. همچنین از نظر مشتریان بعد اطمینان خاطر بالاترین اولویت را نسبت به سایر عوامل دارد. همچنین پژوهش نشان داد که مولفه های کیفیت خدمات بر رضایت مشتریان تاثیر معناداری دارد(صمدی و همکاران، ۱۳۹۰، ص۳۰).
ناصریان و همکاران(۱۳۹۲) در پژوهشی به بررسی ارتباط رضایت مندی و کیفیت ارائه خدمات عوامل برگزاری با رضایت مندی شرکت کنندگان در المپیاد ورزش دانشجویی پرداختند. نمونه آماری شامل ۱۸۰ دانشجوی شرکت کننده در المپیاد ورزشی دانشجویی می باشد. نتایج نشان داد بین مولفه های رضایت مندی کارکنان با مولفه های کیفیت ارائه خدمات آنان و رضایت مندی مشتریان رابطه معنی داری وجود داشته و رضایت مندی کارکنان می تواند پیش بین معناداری برای کیفیت ارائه خدمات آنان باشد و کیفیت ارائه خدمات کارکنان نیز می تواند پیش بین معناداری برای رضایت مندی مشتریان باشد(ناصریان و همکاران، ۱۳۹۲، ص۱۰۳).
پایان نامه - مقاله - پروژه
غفاری و همکاران(۱۳۹۰) به بررسی رابطه ابعاد کیفیت خدمات و رضایت مشتری در صنعت بانکداری پرداختند. برای انجام این تحقیق، پرسشنامه ای با بهره گرفتن از مدل سروکوال و بهره گیری از متغیر های تاثیر گذار بر خدمات الکترونیک طراحی شد و در شهر تهران با حجم نمونه ۳۸۴ نفر، از مشتریان سه بانک برتر خصوصی ایران جمع آوری گردید. نتایج حاکی از آن است که ارداکات مشتریان از کیفیت خدمات الکترونیک تاثیر مثبتی بر میزان ترجیح نسبت به خدمات سنتی دارد و از طرفی ادراکات مشتریان از کیفیت خدمات الکترونیک تاثیر بیشتری نسبت به ادراک مشتریان از کیفیت خدمات سنتی بر رضایت مشتریان دارا می باشد(غفاری و همکاران، ۱۳۹۰، ص۴۱).
حاج کریمی(۱۳۸۸) در تحقیقی با عنوان “بررسی ارتباط کیفیت مواجهه خدمت و وفاداری مشتریان در سازمان های خدماتی تجاری” که از۱۰۲ شرکتی که از خدمات بندرشهید رجایی بهره میگرفتند انجام گردید، نتیجه گرفت که؛ کیفیت مواجهه خدمت ارتباط مثبتی با رضایت مشتری و ادراکات او از کیفیت خدمت دارد، ضمن اینکه با وفاداری مشتریان نیز ارتباط مثبتی دارد(حاج کریمی و دیگران، ۱۳۸۸، ص۲۹).
کامران فیضی و سعید تاتاری(۱۳۹۰) در مقاله “بهبود کیفیت خدمات در پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(پیمایشی برمبنای مدل کیفیت خدمات)” نتیجه گرفتند که بهبود کیفیت خدمات در شرکت ایران ایر می تواند رضایتمندی مشتریان را تامین نموده و از این طریق موجبات مراجعه آنها را درآینده فراهم سازد(فیضی و دیگران، ۱۳۹۰، ص۵۳).
سیدحیدرمیرفخرالدینی(۱۳۸۹) در تحقیقی با عنوان"شبکه های عصبی مصنوعی؛ رویکردی نوین در سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاهی” نتیجه گرفت که، اولاً، شبکه عصبی در پیش بینی کیفیت خدمات توانایی دارد که این توانایی یاری دهنده مدیران سازمانهای خدماتی بخصوص مسئولان کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در تصمیم گیری است. همچنین لزوم به کارگیری روش های جدید در ارزیابی کیفیت خدمات که احتمالاً نتایج بهتری را نسبت به مدلهای سنتی منتج از مدل تحلیل شکاف، به دنبال خواهد داشت(میرفخرالدینی و دیگران، ۱۳۸۹، ص۲۰۵).
کاووسی و همکاران(۱۳۹۳) در پژوهشی به بررسی شکاف کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداختند. در این مطالعه مقطعی، ۲۲۰ نفر از دانشجویان به صورت طبقه ای تصادفی در سال ۱۳۹۱ انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه سروکوال جمع آوری گردید. پرسشنامه، شکاف کیفیت را در پنج بعد کیفیت خدمت شامل؛ ملموسات، اطمینان، تضمین، همدلی و پاسخگویی اندازه گیری کرد. یافته ها نشان داد بیشترین شکاف کیفیت در ابعاد تضمین و پاسخگویی و کمترین شکاف کیفیت مربوط به بعد ملموسات بود. در تمام ابعاد خدمات بین ادراکات و انتظارات تفاوت معنی داری وجود داشت. در مورد کیفیت کلی خدمات آموزشی ارائه شده، اکثریت دانشجویان(۲۱۱نفر، %۹۵.۹) قائل به وجود شکاف منفی کیفیت بودند(کاووسی و همکاران، ۱۳۹۳، ص۱۶۱).
عنابستانی و همکاران(۱۳۹۲) در پژوهشی به بررسی میزان رضایت مندی از کیفیت خدمات سازمان های متولی مدیریت محلی روستایی در شهرستان ایجرود پرداختند. برای پوشش کامل تمامی سطوح و انتظارات ساکنان، از مدل راتر جهت تعیین ابعاد خدمات در سطح ۵۹ سکونتگاه روستایی شهرستان ایجرود استان زنجان استفاده شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه در حجم نمونه ۴۳۶ نفر انجام شد. یافته های تحقیق نشان داد که معیار قابل اعتماد بودن با ضریب تعیین ۰.۴۳۲، بیشترین تاثیر را بر میزان رضایت مندی مردم داشته است. به طور کلی در جهت بهبود وضعیت خدمات رسانی توسط سازمان های متولی آگاهی از نیازهای روزمره مردم و شناسایی زمینه های خدماتی برای تامین نیازها و خواسته های مردم اجتناب ناپذیر می باشد(عنابستانی و همکاران، ۱۳۹۲، ص۵۱).
طباطبایی و همکاران(۱۳۹۲) در پژوهشی به بررسی بکاگیری مدل شکاف کیفیت خدمات (سروکوالServQual) در مجتمع آموزشی درمانی امام خمینی (ره) پرداختند. نظرات ۱۱۶ نفر از بیماران بستری در مجتمع آموزشی و درمانی امام خمینی (ره) تهران در پژوهشی مقطعی با بهره گرفتن از پرسشنامه شش بعدی مدل سروکوال، مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد. در تمام ابعاد کیفیت خدمات ارائه شده، شکاف منفی وجود داشت؛ بیش ترین شکاف در بعد دسترسی و کم ترین میزان آن در بعد تضمین به دست آمد. همچنین این پژوهش نشان داد که در هیچ یک از ابعاد، انتظارت بیماران، برآورده نشده است و می توان، به جز در بعد دسترسی، با اثرگذاری بر هر طرف از انتظارات و یا ادراکات، بر طرف دیگر ابعاد اثر گذاشت. در حالت کلی، فضای زیادی برای بهبود کیفیت خدمات در این مرکز وجود دارد(طباطبایی و همکاران، ۱۳۹۲، ص۷).
۲-۳-۲- پیشینه مطالعاتی خارجی تحقیق
احمد و همکاران(۲۰۱۰) به بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر رضایت مشتریان در بین شرکت مخابرات پاکستان پرداختند. کیفیت خدمات با ۵ مولفه اندازه گیری شود و نمونه آماری شامل ۳۳۱ نفر از مشتریان مخابرات پاکستان بودند، نتیجه تحلیل آماری نشان داد که مولفه های کیفیت خدمات بر رضایت مشتری تاثیر معناداری دارد(Ahmed et al۲۰۱۰,p98).
آناند و همکاران(۲۰۱۲) در پژوهشی به بررسی تاثیر کیفیت خدمات بر رضایت و وفاداری مشتری در بانکداری هند پرداختند. ۵۰مشتری بانک دولتی در هند بعنوان نمونه آماری مشخص شدند. نتایج نشان داد که از بین مولفه های کیفیت خدمات، مولفه تضمین بالاترین نمره را دارد و بانک باید بر روی مولفه قابلیت اطمینان تمرکز بیشتری نماید، چون این مولفه کمترین میانگین را در بین نمرات داشته است. نتایج نشان داد که ارتباط معنی داری بین مولفه های کیفیت خدمات با رضایت مشتری وجود دارد(Anand et al,2012,p151).
وانگ و همکاران(۲۰۰۶) به بررسی رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت مشتری در کتابخانه دانشگاه چانگ یونگ پرداختند. در این پژوهش تاثیر ۵ بعد کیفیت خدمات(ملموس، پاسخگویی، قابلیت اطمینان، تضمین و همدلی) بر رضایت مشتری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت خدمات به طور کلی دارای اثر مثبت قابل توجهی بر رضایت افراد هستند. در این این ۵ بُعد، بجز بعُد پاسخگویی، همه آنها اثر مثبت قابل توجهی در رضایت افراد داشتند(Wang et al,2006 ,p 193).
لین و همکاران(۲۰۰۸) به بررسی تأثیر ابعاد کیفیت خدمات بر رضایت مشتری در بین انواع مختلفی از خدمات پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت فنی خدمات در رضایت مشتری تاثیرگذار می باشد. همچنین کیفیت عملکرد یک عامل تعیین کننده مهمی در رضایت از خدمات می باشد. همچنین پژوهش نشان داد که ابعاد کیفیت خدمات بر رضایت مشتری تاثیر دارد(Lien,2008,p522).
نیک و همکاران(۲۰۱۰) در پژوهشی به بررسی تاثیر کیفیت خدمات بر رضایت مشتری در سطح خرده فروشی در کشور هند پرداختند. این پژوهش به صورت مقطعی انجام گردید و ۳۶۹ نفر از مشتریان در سطح خرده فروشی از کشور هند انتخاب شدند. یافته های این تحقیق نشان داد که خدمات ارائه شده توسط واحدهای خرده فروشی تاثیر مثبت قابل توجهی در ایجاد رضایت مشتری دارد. همچنین یافته های بدست آمده از پژوهش نشان داد ابعاد کیفیت خدمات بر رضایت مشتری تاثیر دارد(Naik et al ,2010,p231).
سیگورو(۲۰۱۳) مقاله ای با عنوان اثر کیفیت خدمات درک شده، عوامل مهارشدنی بر وفاداری و رضایت مشتری انجام داد. نتایج پژوهش نشان داد که درک مشتری بر کیفیت خدمات تاثیردارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که درک خدمات تاثیر مستقیمی بر رضایت مشتری دارد. در نهایت درک مشتری از کیفیت خدمات و ارتباط کیفیت و رضایت مشتری تاثیر مستقیمی بر وفاداری مشتری دارند(Segoro۲۰۱۳p306).
رودریگز و همکاران(۲۰۰۸) در تحقیق خود با عنوان بررسی شاخص های پیشگویی کننده رضایت مشتری از خدمات ورزشی در اسپانیا بیان کردند، بین ابعاد مختلف کیفیت خدمات و رضایت مشتری رابطه معنی داری وجود دارد(Rodriguez, 2008,p243).
کرانیس و بورلیسا(۲۰۱۳) در پژوهشی به بررسی رابطه بین کیفیت خدمات و وفاداری در بخش بانکداری یونان پرداختند.در این مطالعه سطوح کیفیت خدمات ارانه شده توسط بانکها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. از نظر آنان، کیفیت خدمات در محیط آشفته اقتصادییک دارایی ارزشمند است که بانکها برای زنده ماندن و بدست آوردن مزیت رقابتی باید بدست آورند. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در کیفیت خدمات درک شده بین بانکهای یونانی وجود دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که کیفیت خدمات اثرات قابل توجهی در وفاداری مشتریان بانک دارد(Kranias at el۲۰۱۳,p453 ).
عارف ، اوین یان، زاخان، خالد اسماعیل(۲۰۱۳) به بررسی اثرات کیفیت خدمات و رضایت مشتری بر وفاداری مشتری پرداختند. این پژوهشگران از نسخه اینترنتی پرسشنامه سرکوال برای ارزیابی خدمات بانکداری اینترنتی در یک بانک تجاری مالزی استفاده نمودند. پرسشنامه بصور تصادفی از ۲۶۵ نفر از کاربران اینترنتی خدماتی بانکی جمع آوری شد. یافته ها نشان داد که تحقق اطمینان، جذابیت سایت، راهنمای استفاه از وب سایت، در دسترس بودن سیستم، حفظ حریم خصوصی، پاسخگویی جزو خدمات بانکداری اینترنتی هستند.نتایج پژوهش نشان دادکه جذابیت سایت، راهنمای استفاده از وب سایت، در دسترس بودن سیستم، پاسخگویی در بانکداری اینترنتی بر رضایت مشتری اثر مثبتی دارد. همچنین رضایت الکترونیکی مشتری بر وفاداری الکترونیکی مشتریان تاثیرمعناداری دارد. رضایت الکترونیکی با جذابیت وب سایت و راهنمای استفاده از خدمات الکترونیکی بانک و وفاداری الکترونیکی مشتریان رابطه متوسط معناداری دارد. اینیافته ها منعکس می کند که بانکداری اینترنتی در کنار جنبه های فنی و تکنیکی آن، کیفیت خدماتی همچون کارآمدی و دردسترس بودن سیستم، جذابیت وب سایت و راهنمایی مناسب از وب سایت برای تضمین کیفیت الکترونیکی حیاتی است که منجر به رضایت و وفاداری الکترونیکی مشتریان می شود.(Ariff at el, 2013,p469)
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱- مقدمه
پژوهشگر پس از تعیین و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد.هدف از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص شود چه روش تحقیقی برای بررسی موضوع خاصی لازم است.باید به خاطر داشت محقق به خوبی آگاهی دارد آنچه یافته تا حد زیادی به نوع کاوش وی بستگی دارد.انتخاب روش انجام تحقیق، به هدف ها و ماهیت موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن بستگی دارد.بنابراین، هنگامی می توان در مورد روش بررسی و انجام تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع پژوهش،هدف ها،و نیز وسعت دامنه آن مشخص باشد. در این فصل به روش شناسی تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری، تعیین حجم نمونه، روش نمونه گیری، روش جمع آوری داده ها، ابزار سنجش تحقیق، روایی و پایایی، روشها و آزمونهای بکارگرفته شده در تحقیق پرداخته می شود.
۳-۲- روش شناسی تحقیق
این تحقیق براساس طرح تحقیق، توصیفی و براساس هدف، ازنوع کاربردی است.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق شامل بیماران بیمارستان شهید انصاری رودسر در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ می باشد. طبق آمار ارائه شده تعداد بیماران ۶۹۸۲ نفر می باشد.
جدول شماره(۳-۱):تعداد بیماران به تفکیک بخش های مختلف بیمارستان

 

بخش تعداد
اورژانس ۷۰۹
بستری در بخش ۶۳۸
درمانگاه تخصصی ۱۳۱۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...