روغن گیری از دانه های گیاهان به روش کُلدپرس (روغن گیری که بدون حرارت به دانه و تحت فشار به عمل می آید) همان روش سنتی ایرانیان است کهحدود۱۰۰ سال یش معروف به عصّاری بوده که مواد مؤثره دانه به روغن منتقل می گردید که امروزه آن میراث گران قدر با سیستم و تکنولوژی بسیار مدرنبومی احیا شده استکه در طی این فرایند تولید هیچ گونه افزودنی و تصفیه شیمیائی در آن استفاده نشده است و به عنوان یک مکمل در مصارف روزانه به کار می رود و از طرفی به دلیل غنی بودن ایران به واسطه این که صاحب ۱۲ اقلیم از ۱۴ اقلیم گیاهی دنیاست و این مقدار ۵ برابر قاره اروپا می باشد که بدین واسطه انواع روغن های عام و خاص را می توان عرضه نمود و در دنیا تعداد بسیار محدودی ازکشورهای دارای چنینتولیدی می باشند.امروزه در دنیا کلدپرس با ملاحظه ترین عملیات روغن گیری بوده کاملاً طبیعی و عاری از هرگونه مواد شیمیائی می باشد. با این موجود تاکنون این روش تقریباً تنها امکانی است که طیف پر ارزش مواد طبیعی همراه روغن (ویتامینE، لسیتین ، مواد ثانوی گیاهی و غیره) به دست می آید.برای کُلدپرس بدون نقص انتخاب دقیق بهترین دانه های روغنی است. روغن های کُلدپرس بدون گرمی دادن به دانه قبل از روغن گیری به دست می آید. در طی این عملیات در روغن روان، حرارتی معادل ۴۰ درجه سانتی گراد ایجاد می گردد که این گرما برابر با همان حرارتی است که دانه های روغنی در کشورهای محل رویش خود در اثر تابش حرارت آفتاب متحمل هستند.روغنهایکُلدپرس مشخصه طبیعیخودرا بهدلیلدخالت نداشتن تصفیه شیمیائی از دست نداده و به این علت دارای طعم فوق العاده ، رنگ و بویمخصوص به خود می شوند و بدین ترتیب خود را کاملاً از روغن های خنثی (تصفیه شده) مشخص و متمایز می کنند.روغن های کُلدپرس دارای اسید چرب های بالا و هم چنین ویتامینEهستند و اسیدهای چرب اشباع نشده آن بیش از همه اسیدهای چرب چندگانه اشباع نشده می باشد. اسیدهای لینول ولینولنئینآلفا، در بین اسیدهای چرب اساسی، بالاتر و مشخص تر هستند.بدن انسان قادر نیست این اسیدهای چرب را خود تولید کند در صورتی که در ساختار غشاء سلولی و هم چنین در مواد مهم روندهای التهابی (پروستا گلاندین) مورد نیاز می باشد.ما در این آزمایش برای استخراج روغن هسته عناب از روش سوکسلهاستفادهکرده ایم ، حال به توضیح این روش می پردازیم :
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-۳۰-۱۶سوکسله چیست؟
عصاره گیر سوکسله دستگاه آزمایشگاهی است که در سال ۱۸۷۹ توسط فرانتس فون سوکسلت[۶۷]اختراع شد. این روش در اصل برای استخراج چربی از مواد جامد طراحی شده بود. با این حال، کاربرد سوکسله به استخراج لیپیدها محدود نشده است. نمونه در مخزن سوکسله[۶۸]ریخته می شود، و یک حلال مورد نظر در بالن ریخته می شود که در اثر حرارت حلال بخار شده و روی نمونه ریخته می شود این چرخه وقتی که مخزن سوکسله پر شد از طریق سیفون نازک شیشه ای دوباره به بالن بر می گردد و به این ترتیب این چرخه انجام می شود.
شکل ۱-۱۸ قسمتهای مختلف سوکسله
شکل ۱-۱۹ سوکسله
۱-۳۰-۱۶-۱استخراج مداوم به وسیله سوکسله :
این طریقه که توسط دانشمند معروف سوکسله ۱۱ابداع شده است که در حقیقت یک عمل پرکولاسیون مداوم میباشد. در این روش ماده گیاهی را در محفظه ای ۱۲ که اکثرا اًز جنس کاغد تهیه می شود قرار داده و داخل دستگاه سوکسله وارد می نمایند. در این حال با تبخیر مرتب حلال از بالن تحتانی، به طور مداوم حلال خالص بر روی ماده گیاهی قرار گرفته و موجب خروج کامل مواد موثره از درون سلول های گیاهی می گردد. با این دستگاه فقط میتوان از حلال های خالص فرار و یا مخلوطی از حلال هایی که دارای نقطه جوش پایینی هستند استفاده نمود. از این روش به طور کلی برای تهیه روغن ها و عصاره ها در مقیاس آزمایشگاهی و به منظور اهداف کنترل استفاده می گردد.(ویکیپدیا).
۱-۳۰-۱۶-۲تئوری آزمایش:
اکثر دانه های روغنی حاوی ۱۲ تا ۶۵ درصد روغن میباشند و با توجه به درصد روغن یکی از دو روش استخراج: ۱- استخراج بوسیله پرس و یا ۲- استخراج به وسیله حلال و یا از هر دو روش استفاده می شود. به این ترتیب که برای دانه هایی که درصد روغن آنها تا حدود ۲۰ درصد باشد فقط از روش استخراج با حلال استفاده می شود در حالیکه برای دانه های پر روغن توسط پرس و سپس استخراج توسط حلال پیشنهاد میشود.
مکانیزم فرایند استخراج روغن در حقیقت همان فرایند استخراج از درون جامد با مایع[۶۹] (حلال) می باشد و بر این اساس استوار است که روغن تا زمانی که حلالیت حلال که معمولا نرمال هگزان می باشد به حد اشباع نرسیده باشد در آن حل شده و از خلل و فرج دانه های روغنی خارج می شود و زمانیکه حلالیت در هگزان به حد اشباع رسید یک تعادل بین مایع خارج (میسلا) و مایع داخل جامد (روغن و میسلا) برقرار شده و به میزانی که مولکول روغن از دانه روغنیپولک شده خارج می شود به همان تعداد مولکول روغنی وارد فاز جامد می شود. دو روش کلی ۱ـ غوطه وری کامل[۷۰]، ۲ـ تماس مداوم یا غوطه وری ناقص[۷۱]برای استخراج روغن استفاده می شود. عواملی از قبیل درجه حرارت، مدت زمان استخراج ، میزان حلال ، میزان رطوبت دانه، شکل هندسی و اندازه ذرات پولک شده بر فرایند استخراج تاثیر می گذارندوسایل مورد نیاز: کاغذ صافی ، ترازو ، سوکسله، فلاسک ، مبرد ، سه پایه ، چراغ بنسن، شیلنگ ، توری سیمی و گیره.
ترکیبات مورد نیاز: هسته عناب ، پترولیم اتر
۱-۳۰-۱۶-۳مراحل آزمایش:
۱-مقدار ۱۰ گرم هسته عناب را به صورت خرد شده در می آوریم هرچه ذرات خردتر باشد بهتر است.
۲-یک کاغذ صافی را به شکل یک لوله ی ته بسته در می آوریم قطر این لوله کاغذی باید طوری باشد که به راحتی وارد لوله سوکسله شود .
۳-هسته های عنابی را که در مرحله ی یک آماده کرده ایم داخل لوله کاغذی ریخته به آرامی وارد سوکسله می کنیم . ( مراقب باشید که هسته های عناب خرد شده از داخل کاغذ خارج نشود.)
۴-داخل فلاسک ته گرد ۲۰۰ سی سی پترولیم اتر ریخته آن را به گیره می بندیم و چند تکه سنگ جوش نیز داخل فلاسک می اندازیم.
۵-در این مرحله سوکسله و مبرد را روی فلاسک نسب می کنیم .(توجه کنید مبرد باید قبل از نصب تست شده باشد که نشتی ندهد و شیلنگ های ورودی و خروجی آب نیز به آن وصل شده باشد).
۶-شیر آب را باز می کنیم تا آب درون مبرد جریان یابد .
۷-در این مرحله یک توری سیمی زیر فلاسک گذاشته و چراغ بنسن را زیر آن روشن می کنیم .
۸-وقتی که اولین قطره ی حلال تقطیر شده و از سر مبرد چکه کرد زمان را ثبت می کنیم (توجه داشته باشید که دستگاهی که نصب کرده اید کاملا عمودی باشد تا قطره های حلال دقیقا روی مواد درون کاغذ بریزد).
۹-استخراج را به مدت پنج ساعت ادامه می دهیم . (نکته : هر چه زمان استخراج بیشتر باشد روغن بیشتری استخراج می شود)
۱۰-بعد از پنج ساعت حرارت را قطع کرده اجازه می دهیم سیستم کمی خنک شود و همه ی بخارات در مبرد سرد شده و به فاز مایع وارد شوند.
۱۱-سپس ابتدا مبرد را برداشنه و سپس سوکسله را جدا می کنیم و در مرحله آخر فلاسک را از گیره جدا می کنیم ( نکته : اگر مقداری محلول درون سوکسله مانده آن را به آرامی و با دقت طوری که خورده های گردو وارد آن نشود به فلاسک می ریزیم.
۱۲- محتویات فلاسک را به بشر انتقال داده و می گذاریم تا حلال تبخیر شود. بعد از این که حلال تبخیر شد جرم روغن استخراج شده راحساب کرده و درصد روغن
را بدست می آوریم.
نکته ۱) برای راحتی اندازه گیری وزن روغن بهتر است بشر خشک را قبل از ریختن محلول درون آن وزن کنیم و در مرحله ی آخر دو باره بشر و روغن را با هم توزین کرده وزن بشر را از آن کم کنیم وزن دقیق روغن بدست می آید.
نکته ۲) در طول انجام آزمایش باید شیلنگ های مبرد را به شکل مناسب تنظیم کنیم و مراقب باشیم شیلیگ ها با طوری داغ تماس نداشته باشد زیرا باعث آب شدن شیلنگ می شود.
نکته ۳) باید در تمام طول انجام آزمایش آبدرون مبرد جریان داشته باشد در غیر این صورت بخارات محلول از سیستم خارج می شود.
نکته ۴) اتصالات سمباده ای را قبل از بستن سیستم به مقدار خیلی کم چرب کنید تا در پایان کار برای جدا کردن اتصالات به مشکل برخورد نکنید(ویکیپدیا).
فصل دوم : مروری بر مطالعات پیشین
آنها در تحقیقی به بررسی فنل،آلفاتوکوفرول،بتاکاروتن وچهار ترکیب اسید چرب پرداختند : انتخاب عناب امیدوارکننده( millerZiziphus jujuba) .
انتخاب چهار ترکیب فنولیک،آلفاتوکوفرول،بتاکاروتن و اسیدچرب از عناب موردبررسی دراین مطالعه بود . ترکیبات فنلی،آلفاتوکوفرول وبتاکاروتن بادستگاه HPLCمجهزبه آشکارسازآرایه دیود تجزیه وتحلیل شد،ومتیله کردن اسید چرب وآنالیز استر های متیله آنها با QP 5050 GC / MSبا یک ستون
CP-Wax 52 CBمجهز شده است . درمیان انتخابهای عناب ،تفاوت قابل توجه درمحتویات فنلی واسیدچرب یافت نشد .کاتچین،اسیدکافئیک،p-کوماریکاسید،اسید فرولیک ، روتین ، اپیژنین -۷- گلوکوزید ، اریودیکتیول ، کوئرستین،p-هیدروکسی نزوئیک اسید ، اسید کلروژنیک و اسید سیرینژیک از برگ ها جدا شدند . محتوای روتین دربرگ های تمام عناب های انتخابی بسیاربالابود ، رنج یا بردشان از ۰/۲۶۹ تا ۹۰/۳۶۷ mg/100 g, پیروی می شود بوسیله اپیژنین ۷-گلوکوزید (۳۸/۴۹-۹۰/۲۲ mg/100 g ) و اریودیکتیول ( ۲۷/۶ -۰۶/۵ mg/100 g ) .هفت ترکیبات فنلی ،کاتچین،اسیدکافئیک ، اپی کاتچین ، اسید فرولیک ، روتین ، p-هیدروکسی نزوئیک اسید و اسید کلروژنیک از میوه های عناب انتخابی جدا شده بودند . محدوده یا برد سطح کاتچین از ۷۴/۳ تا ۴۶/۲ mg/100 g و محدوده سطح روتین از ۶۰/۳ تا ۸۸/۰ mg/100 gبرای میوه ها ست . روتین و اپیژنین -۷- گلوکوزید فنولیک های غالب برای برگ ها و کاتچین وروتین بیشترین فنول برای میوه ها بودند .برگ های عناب دارای مقادیر بیشتری ترکیبات فنولیک نسبت به میوه های عناب دارا می باشند . آلفا توکوفرول فقط در میوه های انتخابی ۲۲-C -20 و ۵۲- C– ۲۰ ( به ترتیب ۷۰/۰ و۴۰/۰ mg/100 g ) مشاهده شده بود . بتا کاروتن بیشترین اهمیت را در ۲۲ –C -20 (mg/100 g0/35 ) نسبت به دیگر انتخاب ها داشت . از میان چهار عناب انتخابی ، محتوای چربی در میوه های تازه محدوده یا رنجشان از %۱۰/۰ تا % ۰۶/۰ است .غالب اسیدهای چرب در همه گزینه های عناب اسید اولئیک ، اسیدلینولئیک ، اسید پالمیتیک و اسید پالمیتولئیک بود . اسیدهای چرب غیراشباع % ۴۴/۷۲ -۵۴/۶۸ ازچربی کل درمیوه عناب تشکیل شده است .(عدنان نورهان ییلدیریم ، بکیر سن و همکاران ۲۰۱۰ ) .
آنها تحقیقی را در مطالعه روی خواص فیزیکیوشیمیایی وظرفیت آنتی اکسیدانی از عنا ب مختلف ارقام (Ziziphus jujube mill) رشددرفلات لسی چین خواص فیزیکیوشیمیایی وظرفیت آنتی اکسیدانی ازپنج رقم اصلی عناب :
Junzao،Lingbaozao ،Jinzao،ZanhuangzaoوLizaoجمع آوری شده ازفلات لسی چین مشخص شد .اجزایی که مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت شامل : عملکردمیوه ،رطوبت ،جرم کلی درمیوه ،pHواسیدیته قابل تیتراسیون (TA) ،کاهش قند ،قندکل ،موادجامدمحلول (TSS)،اسیداسکوربیک ،محتوای فنل کل ،کل مطالب فلاونوئیدها وچندین ترکیب فنولیک خالص است .خروجی تجزیه وتحلیل نشان داد مقادیر بالاتراسیداسکوربیک وفنولیکها دراینگونه عناب دربعضی ازمیوه ها مشترک است . ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره عناب ،باکاهش قدرت ، سفیدکنندگی بتاکاروتن ،مورد بررسی قرارگرفت وروش مهار (۲،۲؟-azinobis (3 ethylbenzothiazoline-6-sulfonicacid ،۲،۲-فنیل-۱-picrylhydracyl (DPPH•)، (ABTS• +) ،نشان دادکه فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره Lingbaozaoبرای مهار رادیکالهای آزاد وآنتی اکسیدانهای طبیعی قوی دارای ارزش تجاری بسیارعالی بود . آمار تفاوت معنی داری بین ارقام عناب مورد بررسی با توجه به اندازه گیری پارامترهای مشاهده شده به جزمحتوای روتین ازمیوه وجود داشت . این نتایج نشان داد که رقم عامل اصلی بود که تحت تاثیرخواص فیزیکیوشیمیایی وفعالیت آنتی اکسیدانی jujubes بود.(کینگ، چان، مین وانگ و همکاران[۷۲] ۲۰۱۱).
آنها در این تحقیق به بررسی روش فنل وترکیبات آن ازچهارگونه ازمیوه (:(Ziziphus mauritianBERمقایسه سه روش هیدرولیز پایه برای تعیین مقدارازکل اسیدهای فنلی پرداختند که نتیجه آن به این صورت است که ، مطالعه حاضربه منظوربررسی مشخصات فلاونوئید در چهار گونه از میوهBer( Lamkmauritiana(Ziziphusانجام شد .
۱۲فلاونوئیدها ی شناسایی شده کورستین ، کوئرسیتین ۳- o - ، ۳-o -robinobioside ،کوئرسیتین ۳۰- o–گالاکتوزید، rutinoside ،کوئرسیتین ۳۰- o–گلوکوزید ، ۳۰- o -rhamnoside ،کوئرسیتین ۳۰- o–pentosylhexoside ، کوئرسیتین ۳- o -60 malonylglucoside ، کوئرسیتین ۳۰- o–malonylglucoside ، ۷- o– لوتئولین ۶۰ –malonylglucoside ، لوتئولین ۷- o–malonylglucoside و میریسیتین ۳- o–گالاکتوزید و سه گلیکوزید نارینجنین می باشد. این اولین گزارش درمورد استخراج نه فلاونوئیدها ی اضافی ازمیوه BERاست .
علاوه براین ، همچنین تاثیرسه روش هیدرولیزپایه به کمک اولتراسونیک یعنی مقایسه هیدرولیز پایه (UABH)،مایکروویوبه کمک پایه هیدرولیز (MWABH)،وتحت فشارمایع به کمک هیدرولیزپایه (PLABH) برای تعیین مقدار کل اسید های فنلی . نه اسیدفنولیک،اسیدprotocatechuic.،p-hydroxybenzoicاسید،اسیدferulic،chlorogenicاسید،اسیدوانیلیک،اسیدکافئیک،وانیلین،ارتووparacoumaric اسید، شناسایی واندازه گیری شد .
سه اسیدهای فنلی عمده شناسایی شده درهرچهار گونه هایBERp-کوماریک اسید،وانیلینواسید فرولیک می بود .مقدار (p <0.05) ازکل اسیدهای فنلی درتمام ارقام با روشPLABHبه دست آمده درمقایسه با دو روش دیگر (UABHوMWABH)شد .( ایازعلی، ممون، نجمه و محمد اقبال ۲۰۱۳؛ اعظم علی وهمکاران ، ۲۰۱۳؛جکسون،لونی،مورلی-باکر،وتیل،۲۰۱۲؛مرغنی،گورای ونفاتی۲۰۱۲) .
آنها در مطالعه ای که روی تغییرات درفعالیت آنتی اکسیدانی درطول رسیدن ازدرخت عناب(Ziziphus mauritiana Lamk)داشتند به این نتیجه رسیدند که ، ترکیبات فنولی ازمیوه عناب وفعالیت آنتی اکسیدانی مرتبط درطول رسیدن مورد بررسی قرارگرفت . روش آنتی اکسیدانهای مختلف سه مرحله است ،ازجملهORAC،FRAPوDPPH، تحت نظرقرارگرفتند درعصاره عناب خام (CJE). میوه عناب نیزبه سه بخش انتخابی تشکیل شدF1،F2،F3و. با این حال ،تنهااستفاده از روشFRAPفعالیت آنتی اکسیدانی نسبی برای سه بخش است .علاوه براین (HPLC-ESI-MSMS (Q-TOFوGC-MSبرای شناسایی ترکیبات خالص درهربخش مورد استفاده قرارگرفت . با استفاده ازFRAP،F1عمدتاازچربی تشکیل شده پایینترین فعالیت آنتی اکسیدانی ،به نمایش گذاشته است ، (۰۸۰/۰±۰۱۵/۰میلی مولtrolox/100گرم ،p <0.05). F2،سرشارازflavanolsوفلاونول،نمایش داده میشود ۵۰ برابربیشترفعالیت (۲۷/۴±۱۱/۰ میلی مول درtrolox/100گرم).شایان ذکراست،F3بامحتوای بالا تانن تغلیظشده(proanthodelphinidinsپلیمری)،بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی (۴/۲۵±۳۵/۰ میلی مول درtrolox/100 گرم) به نمایش گذاشته میشود . نتایج ارائه شده نشان دادکه پروفایلهای فنلی ازمیوه هاتحت تاثیر مرحله رشدونمو خود قراردارند . علاوه براین ،درطول رسیدن ،فعالیت آنتی اکسیدانی ممکن است بیشترتحت تاثیرباشد توسط فلاوونول ها وتانن متراکم . تانن متراکم خالص ازمیوه عناب ممکن است به عنوان عصاره های آنتی اکسیدان طبیعی استفاده میشود.(شوبها و بهاراتی ۲۰۱۳ ،کامانجی ،پائولا ، بادر و براکا ۲۰۱۳ ).
همچنین در مطالعه ای مشابه از این مطلب یعنی بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی اما به گونه دیگر می توان اشاره کرد به :
در تحقیقی که بر روی فعالیت آنتی اکسیدانی ومحتوای فنلی درارقام درخت عناب هندی (k Zizyphus mauritiana Lam) انجام شد آنها به این مطلب دست یافتند که ،عناب هندی (Zizyphus mauritiana Lamk)،محصول میوه های بومی هندبوده است که به طورگسترده ای برای درمان انواع بیماری درطب سنتی استفاده میشود . عناب چینی مورد مطالعه قرارداده شده است . مطالعه نظام مند با این حال درعناب هندی وجود ندارد .
دراین کار، ۱۲ رقم تجاری ازmauritiana.Zبرای اسیداسکوربیک خود (AA)،فنل کل (TPH)،فلاونوئیدها (TF)،وفعالیت آنتی اکسیدانی کل (AOX)مورد بررسی قرارگرفت . نتایج نشان میدهدکه عناب هندی منبع خوبی است اسیداسکوربیک وفنل کل درمحدوده۵۴/۱۹-۴۹/۹۹mg/100گرم و ۱۷۲ به۶/۳۲۸میلیگرمGAE/100گرم بود .به ترتیب AOXدردامنه۴۱/۷-۹۳/۱۳و۰۱/۸-۱۳/۱۵lmolTrolox / گرم درFRAPوCUPRACبود .
تجزیه وتحلیل مولفه های اصلی انجام شده است پیداکردن یک ترکیب خطی ازویژگیهای کاربردی که میتواندبرای بسیاری ازواریانس ها حساب کرد .(تانمای کومار ، چارانجیت کومار ، سیما جاگی ، ساریکا ۲۰۱۱).
آنها در مطالعه ای که داشتند ،اندازه گیری همزمان ساپونین ها واسیدهای چرب درعناب ( Suanzaoren ) بوسیله کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا ، تشخیص پراکندگی پرتو بخار واستخراج مایع تحت فشار را انجام دادند . بذردرخت عناب گونه میل . ور. کور ( (Bungeوهوسابق HFچو ،Suanzaorenدرچین، یکی ازداروهای چینی معمولاستفاده میشود.ساپونین ها وروغنهای چرب حاوی چندین اسیدهای چرب درSuanzaorenمسئول فعالیتهای درمانی آن میباشد.دراین مطالعه ،HPLCجدید همراه باتشخیص پراکندگی نوربخار (ELSD) واستخراج مایع تحت فشاربه روش (PLE)برای تعیین کمی به طورهمزمان۱۱ اجزای اصلی ۲ ساپونین واسیدهای چرب ۹ ،یعنی jujuboside A ،jujuboside B،اسیدلوریک ،اسیدمیریسیتیک ،اسیدپالمیتیک ،اسیدپالمیتولئیک ، اسیداستئاریک ،اسیداولئیک ،اسیدلینولئیک ،اسیدآراشیدونیک واسیددوکوسونیک درSuanzaore توسعه داده شد .تفکیک همزمان ازاین یازده ترکیبات برروی یک ستون تحلیلی C18به دست آمد. فازمتحرک شامل ( A )1/0 ،درصداسیداستیک آبی ومتانولی (B) با۱/۰٪ اسیداستیک با استفاده ازشستشو شیب . درجه حرارت لوله رانش ازELSDدر ۷۵◦ C راه اندازی شد ،و سرعت جریان نیتروژن۸/۱لیتر / دقیقه بود .همه منحنی های خطی خوب کالیبراسیون درمحدوده آزمون(R2> 0.9955) نشان داده شده است . این روش قابلیت تولید خوبی را برای تعیین خاصیت کمی این یازده اجزای ترکیب دهنده در Suanzaoren را با تنوع درن و بین روز کمتر از % ۴۱/۳ و ۳۷/۴ را به ترتیب نشان داده بود . روش اعتبارموفقیت آمیزبود که برای تعیین کمیت ۱۱ اجزای موردبررسی درنه نمونه های تجاری ازSuanzaorenاستفاده شود. (یانگ وهمکاران ۲۰۰۶ ).
آنها در تحقیقی که انجام دادند ، اثر ۱-متیل سیکلو پروپن (MCP -1 ) رادررسیدن ومقاومت میوه عناب(Zizyphus jujubaرقمHuping)دربرابربیماری های پس ازبرداشت را بررسی کردند که به نتایج اعلام شده رسیدند . اثر۱-متیل سیکلو پروپن (MCP -1) درپیری والقای مقاومت دربرابر پوسیدگی پس ازبرداشت در میوه عناب (Zizyphus jujubaرقمHuping) دراین مطالعه موردبررسی قرارگرفت .
نتایج نشان داد که ، در مقایسه با کنترل ،تولیدبد اتیلن در ۱ میلی لیتر ، % ۲۸ است و سرعت تنفس %۳۰ در ۲۴ ساعت پس از درمان است ، که منجر به تاخیر موثر در پیری میوه می شود .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...