در این روش برای بی مقیاس سازی داده‌های کیفیت سرویس ابتدا برای هر یک از معیار‌های کیفیت سرویس توسط تصمیم گیرنده یک مقدار حداقل و حداکثری در نظر گرفته می‌شود که این مقادیر حداکثر و حداقل با جستجو در بین تمامی معیار‌های کیفی سرویس‌های واقعی موجود در بین سرویس‌های کاندید بدست می‌آید.
مقاله - پروژه
در روش بی مقیاس سازی ماکسیمم برای قابل قیاس سازی هر یک از داده‌های کیفیت سرویس با یکدیگر توسط حداقل () و حداکثر () مقداری که با جستجو در بین سرویس‌های کاندید بدست آمده است تمامی داده‌های کیفیت سرویس را در بازه صفر و یک تبدیل می‌کنیم. اما گاهی برخی از معیار‌های کیفیت سرویس با سایر معیار‌ها در بازه و جهتی که در آن قرار می‌گیرند متفاوت می‌باشند بنابراین نمی‌توان آن‌ها را باهم قیاس کرد. برخی از معیار های اندازه گیری، نظیر زمان پاسخگویی و زمان تأخیر رابطه معکوسی با پارامتر کیفیت دارند به طوری که مقدار بالاتر نشان دهنده کیفیت پایین‌تر می‌باشد همچنین برخی از معیار های دیگر نظیر نرخ موفقیت، قابلیت اطمینان، دسترس پذیری رابطه مستقیم با پارامتر کیفیت دارند به طوری که مقدار بالاتر نشان دهنده کیفیت بهتری می‌باشد بنابراین ما برای بی مقیاس سازی معیارهای کیفی نیاز به تابع ترکیبی داریم.
در رابطه زیر عبارت است از مقدار l امین معیار کیفیت سرویس برای وب سرویس‌های واقعی j ام که در سرویس انتزاعی i ام قرار دارد که بعد از بی مقیاس سازی مقدار آن در ذخیره می‌شود. بیشترین مقداری که از معیار کیفی در بین سرویس‌های کاندید وجود دارد را و کمترین مقدار را می‌نامیم. از رابطه ۳-۱ برای معیارهایی که رابطه مستقیم و از رابطه ۳-۲ برای معیارهایی که رابطه معکوس دارند استفاده می‌کنیم.

 

رابطه ۳-۱ =

 

 

رابطه ۳-۲ =

۳-۴ محاسبه میزان برازندگی یک سرویس مرکب
هر یک از سرویس‌های ساده می‌توانند با ساختار‌های متفاوتی با یکدیگر ترکیب شوند که این ساختار‌ها شامل: ساختار ترتیبی، انشعابی، شرطی و حلقه می‌باشند. از آنجا که در این تحقیق ترکیب پویایی از سرویس‌ها ارائه می‌شود و با توجه به نیاز کاربران حالت‌های مختلف با ساختار‌های متفاوتی ممکن است به وجود آید بنابراین محاسبه میزان برازندگی یک سرویس مرکب با توجه به نوع ساختار‌های به کار رفته در آن ترکیب، متفاوت می‌باشد که بعد از تجزیه و تحلیل مدل فرایندی که توسط کاربر مشخص شده است محاسبه می‌شود.
جدول ۳-۲ : توابع محاسبه ارزش مجموع هر یک از معیار‌های کیفی با ساختار‌های مختلف

 

  ترتیبی انشعابی شرطی حلقه
زمان پاسخگویی        
زمان تأخیر        
دسترس پذیری        
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...