پژوهش بنت[۷۵]و همکاران (۲۰۰۰) نشان داده است که میان فرهنگ سازمانی کارآفرینی و مشارکتی با فرسودگی شغلی رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد. همچنین، نتایج پژوهش ها نشان می دهد که فرهنگ سازمانی می تواند تأثیر مثبتی بر شاخص های اثربخشی سازمان چون عملکرد،‌حس تعهد، شاخص های اثر بخشی سازمان چون عملکرد، حس تعهد،‌ اعتماد به نفس و رفتارهای اخلاقی کارکنان و کارگران داشته باشد( زمینی و همکاران، ۱۳۸۹)
فصل سوم
مقدمه
یکی از راه های دستیابی به شناخت و آگاهی و روشن نمودن مجهولات برای انسان استفاده از تحقیق علمی است. بنابه تعریف، تحقیق علمی فرآیندی است نظامند و منطقی برای دست یافتن به پاسخ یا پاسخ هایی برای یک سوال و یا چندین سوال می باشد. در این مسیر می توان از روش های مختلفی استفاده نمود تا به نتایج علمی دست یافت. هر تحقیقی بسته به نوع هدف تحقیق و گزاره های تحقیق بایستی از روش خاصی انجام شود. در ادامه روش تحقیقی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است مطرح می شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
روش تحقیق
به طور کلی روش‌های تحقیق در علوم رفتاری را می‌توان با توجه به دو ملاک تقسیم کرد. الف) هدف تحقیق و ب) نحوه گردآوری داده‌ها( سرمد و همکاران، ۱۳۷۷). بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی( غیر آزمایشی) و از نوع همبستگی است. تحقیقات کاربردی تحقیقاتی هستند که به دنبال کاربردی کردن دانش موجود برای حل مسائل و مشکلات موجود می باشند. بدین معنی که با به کارگیری نظریه های موجود سعی در حل مسائل می نمایند. لذا تحقیقات کاربردی به دنبال مرز شکنی و گسترش مرزهای دانش نیستند. لذا با توجه به اینکه تحقیق حاضر بر حل مسئله فرسودگی شغلی کارکنان تمرکز دارد لذا از نوع هدف کاربردی می باشد. اما در خصوص شیوه های گرد آوری اطلاعات دو روش موجود است که روش اول روش های آزمایشی بوده که اطلاعات مورد نیاز از طریق دستکاری متغیر مستقل و در شرایط کاملا آزمایشگاهی به دست می آید. اما روش های نوع دوم روش های توصیفی با غیر آزمایشی بوده که اطلاعات مورد نیاز برای تحقیق در محیط طبیعی و بدون دستکاری متغیر مستقل توسط پژوهشگر به دست می آید. لذا یا توجه به اینکه داده های مورد نیاز تحقیق حاضر نیز در محیط میدانی و طبیعی به دست آمده و هیچ گونه دستکاری متغیر مستقل صورت نگرفته است، از این حیث غیر آزمایشی می باشد. تحقیقات توصیفی خود به چند دسته تقسیم می شوند که یکی از انواع آن تحقیقات همبستگی می باشد. هدف تحقیق همبستگی عبارت است، از درک الگوهای پیچیده رفتاری از طریق مطالعه ارتباط بین این الگوها و متغیرهایی که فرض می‌شود بین آنها رابطه وجود دارد. این روش علی‌الخصوص در شرایطی مفید است که هدف آن کشف رابطه متغیرهایی باشد که در مورد آنها تحقیقاتی انجام نشده است. (سرمد و همکاران، ۱۳۷۷) تحقیقات همبستگی برحسب هدف به سه دسته تقسیم می‌شود :
۱) مطالعه همبستگی دو متغیری
۲) تحلیل رگرسیون[۷۶]
۳) تحلیل ماتریس همبستگی یا کواریانس
تحقیق حاضر، از آنجایی که هدفش تعیین رابطه میان تاثیر اعتیاد به کار بر فرسودگی شغلی است، از نوع همبستگی می‌باشد. در ضمن با توجه به اینکه از روش مدل سازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه ها استفاده خواهد شد، در میان تحقیقات همبستگی، این تحقیق از نوع تحلیل ماتریس همبستگی یا کواریانس می‌باشد.
متغیرها و شاخص های تحقیق
در فرضیه اصلی متغیر مستقل اعتیاد به کار و فرسودگی شغلی متغیر وابسته است.
در فرضیه ها فرعی ابعاد اعتیاد به کار متغیر مستقل و فرسودگی شغلی متغیرهای وابسته هستند.
قلمرو مکانی تحقیق :
قلمرو مکانی این تحقیق کلیه ادارات دولتی شهرستان نطنز می‌باشد.
قلمرو زمانی :
قلمرو زمانی این پژوهش بهمن ماه ۱۳۹۱ تا تیرماه ۱۳۹۲ می باشد.
قلمرو موضوعی تحقیق :
به لحاظ موضوعی این تحقیق در حوزه مدیریت رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی قلمداد می شود.
جامعه آماری:
جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارت دولتی شهرستان نطنز می باشد
حجم نمونه و روش نمونه گیری
در این تحقیق جامعه مورد نظر کارکنان ادارت دولتی شهرستان نطنز است. بنابراین جهت محاسبه حجم نمونه از رابطه زیر استفاده گردیده است :

که در آن
P: برآورد نسبت صفت متغیر، (۵/۰ = P)
Z: مقدار متغیر نرمال واحد، متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد، (  )
مقدار اشتباه مجاز، (۰۶/۰ =  )
N: حجم جامعه محدود که ۴۰۰ نفر می باشد.
مقدار P برابر با ۵/۰ در نظر گرفته شده است. زیرا اگر ۵/۰ = P باشد، n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا ‌می‌کند. این امر سبب می‌شود که نمونه به حد کافی بزرگ باشد. (آذر، مومنی، ۱۳۸۰، ۱۲۸).
بنابراین حجم نمونه مورد نیاز پژوهش با تقریب عبارت است از : N≈۲۴۵
که برای اطمینان بیشتر۳۰۰ پرسشنامه توزیع گردید و ۲۵۰ پرسشنامه جمع آوری شد. هم چنین برای نمونه‌گیری در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده‌است.
ابزار جمع‌ آوری اطلاعات
مهمترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است :
مطالعات کتابخانه‌ای: در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتاب های مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات(اینترنت) استفاده شده است.
تحقیقات میدانی: در این قسمت به منظور جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از ۲ نوع پرسشنامه استفاده گردیده است:
الف) پرسشنامه مربوط به اعتیاد به کار: این پرسشنامه که براساس مدل اسپنس و رابینز(۱۹۹۲) طراحی گردیده سه بعد تمایل درونی در کار (۳ گویه)، لذت از کار (۹ گویه) و عجین شدن با کار (۳ گویه) را می سنجد.
ب) پرسشنامه مربوط به فرسودگی شغلی:
این پرسشنامه به ادعای مسلچ ( ۲۰۰۱ ) تنها پرسشنامه فرسودگى شغلی است که هر سه بعد فرسودگی شغلی، یعنی بعد عاطفی، جسمی و روانی را پوشش می دهد. پرسشنامه دارای ۲۲ سئوال است که شامل سه خرده آزمون خستگی عاطفی( ۹ گویه)، مسخ شخصیت(۵ گویه) و عملکرد شخصی است. پژوهشهای زیادی در خصوص پایایی این پرسشنامه انجام شده است و اغلب پایایی آن را در سطح مناسبی گزارش کرده اند . ساختار عاملى پرسشنامه نیز توسط عزیزى، فیض آبادى و صالحى (۱۳۸۷) بررسى گردیده و با بهره گرفتن از دو شیوه تحلیل عاملی اکتشافى و تاییدى مورد تایید قرار گرفته است (آقائی و همکاران، ۱۳۹۰، ص ۷۶).
پرسشنامه های مذکور شامل ۲ بخش عمده می‌باشند :
نامه همراه : در این قسمت هدف از گردآوری داده‌ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه داده‌های مورد نیاز ، بیان شده است. برای این منظور بر با ارزش بودن داده‌های حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوالها را عرضه کند.
سوال‌های (گویه‌ها) پرسشنامه : این بخش از پرسشنامه شامل ۲ قسمت است :
الف) سوالات عمومی (جمعیت‌شناختی) :
در سوال های عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع‌ آوری گردد. سوال های ۱ تا ۴ مربوط به این بخش می باشند.
ب) سوال های تخصصی:
پرسشنامه اعتیاد به کار دارای ۱۵ گویه و پرسشنامه فرسودگی شغلی نیز دارای ۲۵ گویه می‌باشند. برای طراحی این بخش از طیف پنج گزینه‌ای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایج‌ترین مقایسهای اندازه‌گیری به شمار می‌رود. شکل کلی و امتیاز بندی این طیف برای سئوالات مثبت به صورت ذیل می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...