در این شهرستان بیش از ۱۲,۲۸۴ هکتار زمین زیرکشت محصولات کشاورزی بوده که از این مقدار حدود ۲/۱۴ درصد به محصولات زراعی و ۸/۸۵ درصد به محصولات باغی اختصاص دارد. محصولات عمده این شهرستان، برنج، مرکبات و چای است. همچنین شهرستان دارای ۲۶۷۰۵  هکتار جنگل طبیعی و ۴۸۹۱ هکتار جنگل مصنوعی و ۷۲۰۰۰ هکتار مرتع با قابلیت برداشت ۱۲۲۸۵ تن علوفه بوده است(همان،ص۱۰۰).
۳-۴ منابع و جاذبه های گردشگری
۳-۴-۱ طبقه بندی جاذبه های گردشگری
در شهرستان رامسر نمونه های قابل توجهی از جاذبه های متنوع سیاحتی را می توان مشاهده کرد، جاذبه هایی که نه تنها برای مسافران ایرانی که از گوشه و کنار برای گذران اوقات فراغت خود راهی این دیار می شوند بلکه برای توریست هایی با ملیت های مختلف که همواره شیفته فرهنگ و آثار تاریخی و مناظر سحرآمیز و مردم مشرق زمین بوده اند از ارزش و اهمیت خاصی برخوردار است. امروز مسافرت به مناطق شمالی کشور به خصوص عروس شهرهای ایران رامسر برای هر فرد ایرانی آرزویی است که در طول عمر حتما باید حداقل یکبار به واقعیت بپیوندد. حادثه ای که در آنها می توان شاهد ساختمان ها و بناهای یادبود تاریخی و بافت سنتی درهم آمیخته با طبیعت اماکن متبرکه ،سنن مذهبی و ملی و محلی ، هنرها و صنایع دستی ، فلکلور و طرز زندگی سنتی و محلی، مناظر و چشم اندازهای برجسته ،پوشش گیاهی و جنگل ها با اکوسیستم فوق العاده ظریف و زیبا، پرندگان بومی و مهاجر و غارهای شناخته شده و ناشناخته ،شکار، غذاهای محلی و ملی ، اقلیم، چشمه سارهای آبگرم و مراکز آب درمانی و …بود که به راستی این واقعیت ها هر نوع سلیقه ای را ارضا می کند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
جاذبه های توریستی در شهر توریستی رامسر به دلیل محیط طبیعی آن از یک سو و فعال بودن حیات اجتماعی آن از سوی دیگر بسیار گوناگون و پرتنوع و جذاب است. از این رو لازم است برای آگاهی از کم و کیف این جاذبه ها آنها را بر اساس ضوابط علمی آنچنان که در مطالعات تخصصی جهانگردی و گذران اوقات فراغت معمول است طبقه بندی کرد:

 

    1. جاذبه های طبیعی که خود طیف وسیعی از جاذبه ها از قبیل دریا و ساحل، جنگل ها، ییلاق های کوهستانی، چشمه های آب معدنی، دره های سرسبز، غارها و … را در بر می گیرد.

 

    1. جاذبه های ورزشی

 

    1. جاذبه های فرهنگی و ورزشی و اقتصادی(سجادی،۱۳۸۴،ص۲۱۹).

 

۳-۵ جاذبه های طبیعی
شهر رامسر از نظر موقعیت توریستی در یک موقعیت موفولوژیک متباین قرار دارد. موقعیت توریستی آن یا در جلگه یا در گذر از جلگه به کوهستان در ورودی دامنه است. دسترسی شهر در بخش جنوبی به کوه و در بخش شمالی به دریا سبب گشته که شهر رامسر بتواند از پتانسیل سه گانه محیط استفاده کند. بر همین اساس اقتصاد کلیه استقرارگاه های انسانی در شهر رامسر مبتنی بر بهره گیری از سه واحد دریا، جلگه و کوهستان است.
مهمترین عامل در جاذبه های جهانگردی شهرستان رامسر نقش عوامل طبیعی و به طور کلی طبیعت این منطقه است که خود حاصل عملکرد متقابل همجواری دریا و جنگل و کوهستان است. تلفیق عملکردهای سازنده اصلی طبیعت منطقه یعنی دریا، کوهستان و جنگل ،آب های سطحی و جاری، آب و هوا و شرایط توپوگرافی و پیکربندی سیمای طبیعت در این بخش از کشور شکل خاصی بدان بخشیده که جاذبه های طبیعی جهانگردی آن به شمار می رود.
مهمترین جاذبه های طبیعی شهرستان رامسر عبارتند از:
۳-۵-۱ سواحل دریا:
سواحل دریای خزر ضمن اینکه هر ساله میلیون‌ها نفر از جهانگردان داخلی را به خود جذب می کند مورد توجه جهانگردان خارجی نیز می‌باشد علت جذابیت سواحل دریای خزر را در اعتدال آب و هوایی و ریزش فراوان باران می‌دانند که باعث گردیده منطقه از پوشش گیاهی غنی برخوردار گردد و تراکم درختان و دامنه‌های سلسه جبال البرز چشم‌انداز طبیعی بسیار زیبایی در کرانه دریا بوجود آورد. بهترین محدوده‌های ساحلی مازندران که قابلیت توریستی فوق‌العاده دارند بشرح زیر است:
۱-۱- محور رامسر ـ علمده
۱-۲- محور علمده ـ بابلسر
۱-۳- محور خزرآباد (فرح‌آباد) و بهشهر و گلوگاه تا استان گلستان در گرگان
محور رامسر علمده که حدوده ۱۲۰ کیلومتر طول و ۲۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد به لحاظ وضعیت توپوگرافی، پوشش گیاهی، همجواری با کوه‌های جنگلی و سهولت دسترسی یکی از زیباترین سواحل منطقه خزر بشمار می‌آید. پهنای این نوار ساحلی از ۳ تا ۵ کیلومتر در رامسر و تنکابن و نوشهر و چالوس متغیراست. این محور به علت نزدیکی به تهران بزرگ مورد توجه ویژه مسافران و گردشگران است با توجه به ارزیابی انجام شده از ۲۵۰ کیلومتر ساحل دریای خزر حدود ۱۰۰کیلومتر آن مرغوب و در حد سواحل درجه یک می‌باشد و در صورت ایجاد تسهیلات و مدیریت صحیح می‌تواند تعداد زیادی از شناگر را در هر روز پذیرا باشد(www.ramsarplaza.com).
سواحل دریای خزر را می توان اصلی تریم محیط استراحتی و فراغتی کشور دانست. هرچند که از نظر کمی توریسم یادمانی اصفهانی یا زیارتی مشهد به توریسم استراحتی منطقه ساحلی کناره برتری داشته باشد، اما قدر مسلم این است که سواحل دریای خزر بزرگترین نوار توریسم استراحتی و فراغتی کشور است.در تصویر زیر سواحل زیبای رامسر دیده میشود.
شکل شماره ۳-۲- ساحل ساداتشهر
منبع: نگارنده
سواحل دریای خزر در طول بیش از ۶۸۰ کیلومتر از آستارا تا منتهی الیه جنوب شرقی آن جز در برخی مقاطع کوتاه دارای قابلیت های توریستی فراوانی است که مهمترین آنها عبارتند از:
الف) سواحل دریای خزر با شیب نسبتا ملایمی به دریا ختم می شود. این موفولوژی ساحلی هرچند که برای حمل و نقل دریا مطلوب نیست اما برای فعالیت های استراحتی و فراغتی سواحل اهمیت زیادی دارد.
ب) آب سواحل دریای خزر به ویژه در ساحل ایران به دلیل فراگیر نبودن منابع آلوده کننده و فقدان تاسیسات استخراج و پالایش نفتی برخلاف سواحل دریایی باکو آلوده نبوده و بسیار تمیز و سالم است.
ت) سواحل دریای خزر در بسیاری موارد مستقیما به جنگل و در برخی جاها به کوهستان وصل می شوند.این امر جذابیت فراغتی و استراحتی آن را بیش از پیش افزایش می دهد.
ث) سواحل دریای خزر دسترسی به منابع بی پایان آب شیرین اعم از سطحی و یا زیرزمینی از امتیاز بالایی برخوردار است.
ج) و بالاخره اینکه سواحل دریای خزر به دلیل عبور جاده ساحلی از کنار آن در بسیاری نقاط قابل دسترسی بوده و به دلیل این سهولت ارتباطی از زوایای مختلف آن می توان به آنجا راه یافت. همچنین جنگل های نواحی جلگه ای چه به دلیل همجواری با دریا و چه به دلیل ماهیت طبیعی آن که بیشتر از نوع پهن برگان می باشد در امتداد ساحل به جذابیت سواحل دریایی خزر کمک زیادی می کند(سجادی،۱۳۸۴،ص ۹۵).
۳-۵-۲ چشمه ها و آبشارها
شهرستان رامسر به برکت وجود رشته کوه های برفگیر البرز بارندگی های فراوان و شیب های تند و ملایم یکی از پر آبترین مناطق ایان به شمار می رود. رودخانه های این شهرستان با سرچشمه ها و سرشاخه های فراوان در مسیر خود به سوی دریای خزر موجب پیدایش و شکل گیری دهها آبشار کوچک و بزرگ گردیده است که هر یک به نوبه خود یک عنصر طبیعی توریستی به شمار می آیند. همچنین صدها چشمه گوارایی که در دامنه هر کوه و تپه ای و در میان دره ها و جنگل ها می جوشد از عوامل جاذب توریست و گذران اوقات فراغت است. هر کدام از این چشمه ها می تواند به تفرجگاهی بدیع و زیبا تبدیل شده و مورد بهره برداری علاقه مندان قرار گیرد. در هر مرتع و ییلاق و در هر جنگل و کوهسار چشمه هایی وجود دارندکه مورد بازدید و استفاده مردم قرار می گیرند.برخی از این چشمه ها چنان پرآب هستند که مورد مصرف روستاهای بزرگ و کوچک نیز قرار می گیرند(شوخن آب و برتل در جواهرده). برخی دیگر از این چشمه ها دارای خواص درمانی هستند .همانند چشمه ییلاق لپاسر که برای درمان سنگ کلیه مفید تشخیص داده شده است و مشتاقان زیادی را در فصل بهارو تابستان به سوی خود جلب می کند.از جمله کانون های چشمه خیز می توان به منطقه جنت رودبار اشکور ، جواهرده و کوه های اطراف آن و خود رامسر اشاره کرد که چشمه سارهای زیادی در جای جای آن می جوشد و فضای دلپذیری را پدید می آورد.
آبشارهای رامسر نیز به دلیل محل استقرار، به دو گروه »کوهستانی-بیشه ای» «کوهستانی- جنگلی» تقسیم می شوندکه هر دو گروه دارای چشم اندازهای زیبا و جذابی هستند. این چشم اندازها یا مشتمل بر کوه ها و دره های پوشیده از جنگل هستند و یا مناظر کوهستانی و ییلاقی را در بر می گیرند و برخی نواحی نیز ترکیبی از مجموعه چشم اندازهای کوهستانی و جنگلی را با هم دارند. از آنجا که این آبشارها در ارتفاعات و دامنه های البرز قرار دارند دارای اقلیمی مساعد و هوایی دلپذیر به ویژه در فصول بهار و تابستان هستند. تعدادی از آبشارهای شهرستان عبارتند از: آبشارهای ایچ، ازارک ، چاردر، ریش براز و احسنیه(حلاجی ثانی،۱۳۸۲،ص۱۱۸). در تصویر شماره ۳ آبشار زیبای جواهرده به چشم می خورد.
شکل شماره ۳-۳ – آبشار جواهرده
منبع: نگارنده
۳-۵-۳ مراکز آبدرمانی و معدنی
معمولا آبهای معدنی بی رنگ و صاف هستند ولی گاهی ممکن است به دلیل وجود برخی ترکیبات رنگ های مختلفی از جمله رنگ شیری داشته باشند و وزن مخصوص آنها معمولا بیش از یک و بوی آنها متفاوت می باشد که این مطلب وابسته به عناصر شیمیایی موجود ر آن است. درجه حرارت و گرمای آب معدنی به عمق زمین و فعالیت بیولوژیک و واکنش شیمیای و همچنین سرعت بالا آمدن و نظایر آنها بستگی دارد.آب های معدنی اثرات بیولوژیک متعدد دارند که ممکن است موضعی یا عمومی باشد. اثرات موضعی آن سالم سازی بافت ها و تاثیر آن به روی مخاط پوست تغذیه بافت و … می باشند و اثرات عمومی آن در سوخت و ساز تغذیه بدن است. با توجه به اثراتی که آب های معدنی در سلامتی انسان دارند لذا چشمه های آب معدنی دارای جاذبه هایی هستند که با توجه به ویژگی های خود افراد را از اقصا نقاط به سوی خود می کشند(www.mchto.ir).
سرزمین زیبا و سرسبز رامسر ضمن اینکه جاذبه های سیاحتی و طبیعی فراوانی دارد از طرفی چشمه های آب معدنی فراوانی نیز در گوشه و کنار آن مشاهده می شود که هر یک اثرات ویژه های را دارا می باشد. آب گرم رامسر که چندین رشته را تشکیل می دهند به چشمه های گوگردی گاز دار معروف بوده و در پشت هتل قرا ر دارند. دارای نمره های خصوصی و عمومی بوده و چندین سال قبل تعمیراتی اساسی در آنها صورت گرفته و در حال حاضر از وضعیت مطلوبی برخوردار می باشند. حمام های آب گرم سادات شهر در دست شهرداری بوده و به بخش خصوصی اجاره داده می شود که آن نیز دارای نمره های خصوصی و عمومی می باشد. آب چشمه های معدنی فوق در معالجه امراض پوستی، مفصلی، عصبی، گوارشی موثر است. با توجه به خواص آنها چشمه های معدنی رامسر باعث جلب گردشگران و افراد بیمار می شود .از ویژگی های عمومی چشمه های آب معدنی رامسر آب دهی فراوان و خاصیت درمانی آن است(همان).
۳-۵-۴ جنگل
وسعت فعلی جنگل های استان مازندران بیش از ۱٫۵ میلیون هکتار براورد می گردد و مجموعا ۹۰ گونه چوبی در آنها وجود دارد که ۲۸ گونه آن دارای اهمیت تجاری و صنعتی است.جنگل های رامسر به طور تقریبی ۲۵ کیلومتر عرض و ۶ الی ۶۰ کیلومتر طول را در بر می گیرد که از شمال به کرانه های دریای خزر و از جنوب به ارتفاعات خشم چال- مرز مشترک رودبار الموت و قزوین- و از شرق به رودخانه چالکرود و لاک تراشان مزر مشترک جنگل رامسر و تنکابن منتهی می گردد و همچنین از غرب رودخانه سرولات در غرب رامسر به سرجنگلداری کل استان گیلان مربوط می شود.
جنگل‌های شهرستان رامسر در مسیر رامسر، تنکابن قرار گرفته‌اند وسعت این جنگلها ۳۸۹۴۲ هکتار و مراتع آن ۳۸۷۶۲ هکتار می‌باشد و بدلیل نحوه استقرار یکی از زیباترین جنگل‌های توریستی، تفریحی بشمار می‌آیند که همطراز با فضاهای جنگلی معتبر جهانی ارزیابی می‌شوند. (www.mchto.ir).
جنگل نیز یکی از جاذبه ها و عوامل بالقوه در جذب توریست می باشد. ذخایر جنگلی شهرستان رامسر بسیار غنی و پربار می باشند. در زمان های قبل حتی در داخل شهر که تا این حد پیشرفت نکرده بود و شهر که زیرساخت و ساز قرار نگرفته بود پر از درختان قطور و تنومند بود. با افزایش جمعیت و زیر ساخت و ساز رفتن زمین های شهری جنگل ها نیز به طرف کوه ها عقب نشینی کردند. جنگل های رامسر- تنکابن به دلیل نحوه استقرارشان یکی از زیباترین جنگل های توریستی تفریحی به شمار میروند که همتراز با فضاهای جنگلی معتبر جهان ارزیابی می گردد. جاده های جنگلی و روستایی مناسب با دره های عمیق، صخره های بلند، رودخانه های طولانی، چشمه سارهای زیبا، آبشارهای بلند، پوشش گیاهی الوان مرتع سرسبز ییلاقی، اقلیم مساعد، چشم اندازهای کوهستانی، جلگه های ساحلی، فضاهای روستایی و حیات وحش ویژه، این جنگل ها را جلوه خاصی داده است. جلوه های اعجاب انگیز طبیعت این مجموعه جنگلی در مسیرهای رامسر به اشکور و رامسر به جواهرده به طور محسوسی قابل مشاهده است(همان).در تصویر زیر یکی از جنگل های انبوه و سرسبز رامسر مشاهده می شود.
شکل شماره ۳-۴ - جنگل ایلمیلی
منبع: نگارنده
همچنین منطقه ای دست نخورده و جنگلی با ۳۰۰ هکتار وسعت در ارتفاعات شمال غربی رامسر مورد شناسایی قرار گرفته است که در اصطلاح جنگل بانی به این نوع مناطق ذخیره گاه جنگلی اتلاق می شود.این منطه با وجود انبوهی از درختان نادر نظیر شمشاد و سایر گونه های درختی به صورت اعجاب انگیزی در ارتفاع یک هراز و دویست تا دو هزار متری از سطح دریای خزر دست نخورده باقی مانده است ومنطقه یادشده که دارای دو رودخانه همیشه جاری و چندین چشمه سار می باشد به دلیل خصوصیات وحشی سالانه میزبان هزاران پرنده مهاجر است.وجود ۱۵۰ راس شوکا،۲۵ قلاده پلنگ،۲۰۵ قلاده خرس قهوه ای ، انواع گربه های جنگلی،گراز،گرگ، شغال، سمور و پرندگان کمیابی نظیر باز و قوش در این منطقه آن را به بهشت وحوش تبدیل ساخته است. این ذخیره گاه جنگلی شباهت زیادی به مناطق حفاظت شده گرگان و البرز مرکزی دارد اما در صورت عدم اقدامات حفاظتی از این منطقه توسط سازمان حفاظت محیط زیست ، شکارچیان و سایر سودجویان از طریق تعرض و تخریب آن آن را به نابودی تهدید می کنند .
بوستان جنگلی صفارود نیز از جمله جاذبه های دیگر جنگلی شهرستان است. مسیر دسترسی به این بوستان از ابتدای جاده جواهرده در میدان غربی شهر رامسر آغاز و پس از طی ‪ ۹کیلومتر و عبور از مسیری زیبا به این پارک در کنار رود صفارود می‌رسد. این بوستان در میان دره و در پایین جاده قرارگرفته که پله‌هایی نیز برای ورود به‌آن از جاده ساخته شده‌است و وجود جنگل، رودخانه، آب معدنی، آب و هوای مطبوع به این مکان جلوه خاصی بخشیده است.
جنگل دالخانی نیز از جاذبه های دیگر جنگلی است. مسیر دسترسی به دالخانی از خروجی شرق شهر رامسر آغاز و پس از طی هفت کیلومتر در مسیر آسفالته رامسر به تنکابن به سه‌راهی جنت رودبار می‌رسد. جنگل دالخانی پس از طی ‪ ۲۳کیلومتر درمسیر ارتباطی و آسفالته جنت رودبار در کنار جاده قرار داشته که برای احداث پارک جنگلی در نظر گرفته شده و اکنون نیز به عنوان یک تفرجگاه مهم شهر رامسر مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد(حلاجی ثانی،۱۳۸۲،ص۴۵).
۳-۵-۵ کوه ها و قله ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...