الف - راه اندازی بانک اطلاعات جامع جهت نیازهای پلیسی و عملکرد پلیس بطور یکپارچه.
افزایش توانمندی پلیس و اقدامات پیگیرانه در اجتماع.
ایجاد تسلط بر جرائم جغرافیایی جرم و پراکندگی آن برای تغییر تاکتیک و کنترل مجرمین.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
تصیح و سیستماتیک نمودن چرخه دریافت ماموریت توزیع ماموریت کنترل و پیگیری ماموریت.
بالابردن توان اطلاعاتی و تصمیم گیری فرماندهی بر اساس تحلیل مدل های اطلاعات بدست آمده و کاهش چشمگیر مراجعات مردم به مراکز پلیس جهت دریافت خدمات(رعایت تکریم ارباب رجوع).
ز- گسترش خدمات رسانی به مردم از طریق واگذاری مأموریت های خدماتی به دفاتر بخش خصوصی
ح- جایگزینی کنترل های سیستمی به جای کنترل های دستی(چابک سازی پلیس).
ط- ارائه سریع خدمات پلیس به مردم و تحقق پلیس پاسخگو (جهانشیری،۴۷:۱۳۹۰).
۲-۴-۶-۲-۱)سیستم جامع عملیاتی(مأموریتی):
سیستم جامع عملیاتی ناجا در خدمات رسانی پلیس به مردم و اجرای مأموریت های پلیسی بر اساس وظایف و مأموریت های ذاتی هر پلیس تدوین و طراحی شده است که در ادامه به تفکیک، سیستم جامع عملیاتی و بانک های اطلاعاتی تخصصی آن معرفی و تشریح می گردد.
۲-۴-۶-۲-۲) سیستم جامع اطّلاعاتی معاونت عملیات:
سیستم جامع معاونت عملیات اولین سیستم جامع در ناجا بوده و از دو بانک اطلاعاتی تشکیل می گردد:
۱-بانک اطلاعاتی فوریت های پلیسی۱۱۰ ۲-بانک اطلاعاتی سیستم جامع۱۱۰ DWH
۱- بانک اطّلاعاتی فوریت های پلیسی۱۱۰:
اولین سامانه، سامانه ۱۱۰ میباشد که در آن فوریتهای پلیسی مدنظر قرار گرفته است و نقش آن بصورت خلاصه میتوان به نظارت و کنترل در کلیه امور انتظامی، انگاشت جرم، شناسایی مناطق جرم خیز، مشاهده موقعیّت مکانی وقوع جرم، توزیع گشتیها بر اساس فراوانی جرم و پاسخ دهی به شهروندان در کوتاه ترین زمان ممکن اشاره کرد. (فصلنامه تخصصی فاوا، بهار ۱۳۸۷: ۶)
۲) سیستم جامع معاونت عملیات - زیر سامانه۱۱۰ DWH :
به کمک این سامانه اقدامات شامل: امکان تهیه گزارشات تحلیلی اخبار ۱۱۰ در حوزه کلانتری و راهنمایی و رانندگی به صورت دینامیک[۱۴۷]، تحلیل و استخراج گزارشات مدیریتی جهت مدیران تصمیم گیر فراهم گردید (جهانشیری،۹۲:۱۳۹۰).
۲-۴-۶-۲-۳) سیستم جامع پلیس پیشگیری:
در این سامانه مواردی شامل پیشگیری از جرائم، امور قضایی، کنترل گشتی ها، کنترل سرقتها، کشفیات، مدیریت کلانتریها و پاسگاه ها، مدیریت سامانه نرم افزار و خدمات زیر گنجانیده شده است:
الف- ثبت اماکن و افراد سطح حوزه. ب- ثبت و کنترل خدمات و اجرائیات کلانتری ها.
ج- کنترل و برنامه ریزی گشتی ها. د- تکمیل شناسنامه کلانتری ها و پاسگاه ها.
ه- گزارشات آماری کشفیات. و- گزارشات آمار جرائم.
ز- آمار جزئیات عملکرد. ح- اخذ گزارشات نحوه کاربری و عملکرد کاربران.
(دو ماهنامه تخصصی فاوا, فروردین و اردیبهشت۲۲:۱۳۸۶).
سیستم جامع پلیس پیشگیری دارای ۷ بانک اطلاعاتی به شرح زیراست:
۱- بانک اطلاعاتی جامع پیشگیری. ۲- بانک اطلاعاتی DWH پیشگیری.
۳- بانک اطلاعاتی مدیریت کاربران. ۴- بانک اطلاعاتی صدور مجوز تجهیزات دفاع شخصی.
۵- بانک اطلاعاتی اتوماسیون اداری. ۶- بانک اطلاعاتی واپایش هوشمند گشتی ها.
۷-بانک اطلاعاتی توزیع جغرافیایی جرم (نوروزی۱، ۱۳۸۹: ۱۶).
۲-۴-۶-۲-۴)سامانه رخدادهای انتظامی:
با عنایت به تعدد زیر سامانه های پلیس پیشگیری و معاونت عملیات ونیاز به دسترسی اطلاعاتی به زیر سامانه های این دو یگان به صورت مشترک، یکپارچه سازی سامانه های یاد شده تحت عنوان سامانه رخدادهای انتظامی طرحریزی و اجرا گردید.
الف-معایب سیستم های جامع قدیم( پلیس پیشگیری و معاونت عملیات)
۱-تعدد رمز جهت دسترسی به زیر سامانه های پلیس پیشگیری و معاونت عملیات
۲-عدم محدودیت دسترسی در صورت داشتن رمز هر یک از زیر سیستم های پلیس پیشگیری و معاونت عملیات
۳-عدم امکان بازیافت خبر ها در سیستم جامع پلیس پیشگیری
۴-عدم بهره برداری پلیس پیشگیری از اطلاعات بانک اطلاعاتی مع عملیات (بهره دهی و قاصدک) و بالعکس
۵-موازی کاری سامانه ها برای ثبت اطلاعات تکراری
۶-دوگانگی میان اطلاعات موجود در سامانه های و معاونت عملیات
ب-محاسن:
۱-تجمع کلیه زیر سامانه های پلیس پیشگیری و معاونت عملیات در یک سامانه تحت عنوان سامانه رخدادهای انتظامی
۳- دسترسی به کلیه زیر سامانه های، سامانه رخدادهای انتظامی در صورت دادن دسترسی با یک رمز
۴- مدیریت متمرکز زیر سامانه ها
۵- یکسان سازی آمار و اطلاعات
۶-امکان توسعه سامانه رخدادها ی انتظامی و اتصال به سامانه های مراجع قضایی و سایر پلیس های تخصصی از جمله پلیس کشف جرائم.
۷-سازگاری سامانه رخداد های انتظامی با نقشه های الکترونیکی ژئورفرنس وبهره برداری های خاص از آن از جمله تحلیل جرایم سازمان یافته جهت کشف جرائم و…( مصاحبه سرهنگ ناظری جانشین محترم فا.انتظامی استان کرمان و کارشناسان سامانه رخداد های انتظامی مع عملیات و پلیس پیشگیری۸/۱۰/۹۲).
۲-۴-۶-۲-۵) سیستم جامع پلیس اطّلاعات و امنیت اخلاقی:
بانک اطلاعاتی پلیس اطلاعات و امنیت ناجا که از پروژه های طرح جامع امام علی(ع) بوده، با نام طرح۱۱۱ که شامل طراحی سامانه های جامع نرم افزاری جهت ادارات کل تابعه پلیس اطلاعات و امنیت ناجا طراحی و اجرایی گردید، به صورتی که این ادارات کل بتوانند با رعایت اصل حیطه بندی از داده های یکدیگر بهره برداری نموده و از ورود اطلاعات تکراری و امور موازی پیشگیری شده و درعین حال جامعیت داده ها حفظ شود. سیستم جامع اطلاعاتی پلیس اطلاعات و امنیت اخلاقی شامل چهار بانک اطلاعاتی است:
۱-بانک اطلاعاتی اداره کل گذرنامه. ۲- بانک اطلاعاتی اداره کل اتباع خارجه .
۳- بانک اطلاعاتی اداره کل نظارت بر اماکن خصوصی. ۴- بانک اطلاعاتی اداره کل اطلاعات عملیات. (جهانشیری،۹۳:۱۳۹۰).
۲-۴-۶-۲-۵-۱)سیستم جامع اداره کل گذرنامه:
این سامانه اطلاعاتی مشخصات کامل فرد (حتی بصورت لاتین) با آخرین نشانی محل سکونت، عکس وی و مشخصات همراهانش، وضعیت نظام وظیفه، وضعیت ممنوع الخروج یا تحت تعقیب بودن فرد را ارائه می دهد و از همه مهمتر آدرس افرادی که وی را معرفی نموده اند(معرفین) را داراست. این سامانه به صورت یک طرفه با سامانه کد ملّی سازمان ثبت و احوال در ارتباط بوده و مشخصات و شماره ملّی و زنده یا مرده بودن متقاضی و همراهان را بررسی می کند (خلعتبری، ۲۹۰:۱۳۸۹).
این سیستم جامع خود شامل چهار بانک اطلاعاتی دیگر است:
۱- بانک اطلاعاتی صدور گذرنامه. ۲- بانک اطلاعاتی فقدان گذرنامه.
۳- بانک اطلاعاتی تخلفات گذرنامه ای. ۴- بانک اطلاعاتی لیست ویژه.
۲-۴-۶-۲-۵-۳)سیستم جامع اداره کل اتباع خارجه:
این سامانه اطلاعاتی مشخصات کامل فرد با آخرین نشانی وی را را ارائه می دهد. این سیستم جامع خود شامل ۶ زیرسامانه دیگر است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...