مطالب پایان نامه ها درباره :آسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه ... |
۱۰۱۴
۵.۳۱
۶
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
۹۲۵
۴.۸۴
۷
دانشگاه صنعتی اصفهان
۸۵۸
۴.۴۹
۸
مرکز مطالعات نظری فیزیک و ریاضی
۷۶۷
۴.۰۱
۹
دانشگاه تبریز
۶۳۹
۳.۳۴
۱۰
دانشگاه صنعتی امیرکبیر
۵۳۸
۲.۸۱
۲-۸-۲-۲ترکیه
دانشمندان ترکیه ۸۲۴۰۷ مقاله در نشریات (ISI)در فاصله سالهای (۲۰۰۵ –۱۹۹۵) منتشر کرده اند که بالاترین رقم در میان کشورهای اسلامی است. الگوی بازده تحقیقاتی این کشور به طور متوسط نشانگر ۱۰۰۰۵ مقاله درهر سال است که رقم انتشارات در این ده سال رشد تدریجی داشته و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ به بیش از ۵۰% رسیده است. حداکثر همکاری بین المللی با دانشمندان آمریکائی، انگلستان، ایتالیا، آلمان و فرانسه مشاهده شده است. در بین ده مؤسسهی علمی برتر دهه(۲۰۰۵ –۱۹۹۵) دانشگاه حاجتتپه[۱۴]دارای بیشترین مقاله پژوهشی میباشد(۸۹۷۹)، دانشگاه استانبول با ۶۴۸۸ مقاله، مقام دوم و دانشگاه آنکارا با ۵۹۸۲ مقاله، رتبه سوم را دارد.ترکیه به نرخ سواد ۵۰/۸۶%،۳/۸۵% مردان و ۷/۸۷% زنان دست یافته است (آمار ۲۰۰۳).
۳-۸-۲-۲مصر
. نرخ سواد دراین کشور ۷۰/۵۷% است که نرخ سواد مردان ۳/۶۸% و نرخ سواد زنان ۹/۴۶% است. دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی این کشور۲۷۷۲۳ مقاله در نشریات ISIدر فاصله سالهای (۲۰۰۵ –۱۹۹۵) منتشر نموده اند. الگوی بازده تحقیقاتینشاندهنده به طور متوسط ۲۸۶۳ مقاله در هر سال میباشد. نسبتاً اکثر مقالهها با همکاری دانشمندانی از آلمان، آمریکا و عربستان سعودی ارائه شده اند. سه دانشگاه برتر دهه(۲۰۰۵ –۱۹۹۵) عبارتند از: دانشگاه قاهره (۴۹۷۷ مقاله)، عینالشمس (۳۱۲۹ مقاله) و مرکز تحقیقات ملی (۲۶۵۱ مقاله).
۴-۸-۲-۲کویت
نرخ سواد در کویت۵۰/۸۳% برای کل جمعیت میباشد.۱/۸۵% مردان و ۷/۸۱% زنان این کشور باسوادند. دانشگاهها و سازمانهای تحقیقاتی این کشور،در فاصله سالهای (۲۰۰۵ –۱۹۹۵) ۵۹۳۰ مقاله در نشریات ISI به چاپ رساندهاند. الگوی بازدهی تحقیقاتی این کشور به طور متوسط نشانگر ۵۸۱ مقاله در هر سال است. دانشمندان کویت تقریباً اکثر مقالهها را با همکاری دانشمندان کشورهای آمریکا، هند و مصر ارائه دادهاند. اکثر مقالهها در زمینه های پزشکی و مهندسی شیمی بوده است. سه مؤسسه برتر دهه(۲۰۰۵ –۱۹۹۵)عبارتند از: دانشگاه کویت (با ۴۴۹۵ مقاله)، مؤسسهی تحقیقات علمی کویت (۵۳۷ مقاله) و وزارت بهداشت (۱۵۰ مقاله)
۵-۸-۲-۲عربستان سعودی
نرخ سواد در عربستان سعودی ۸۰/۷۸% برای کل جمعیت میباشد. ۷/۸۴% مردان و ۸/۷۰% زنان این کشور باسوادند. دانشگاهها و سازمانهای تحقیقاتی این کشوردر فاصله سال های (۲۰۰۵ –۱۹۹۵)، ۱۷۴۷۲ مقاله در نشریات ISI به چاپ رساندهاند. الگوی بازدهی تحقیقاتی به طور متوسط نشانگر ۱۶۴۴ مقاله در هر سال است. دانشمندان این کشور، تقریباً اکثر مقالهها را با همکاری دانشمندان کشورهای آمریکا و مصر ارائه دادهاند. اکثر مقالهها درزمینههای پزشکی و ریاضیات کاربردی بوده است. مؤسسات و دانشگاه های برتر دهه(۲۰۰۵ –۱۹۹۵) عبارتند از: دانشگاه ملک سعود (با ۴۳۳۶ مقاله)، دانشگاه صنعت نفت و معدن ملک فهد (۳۳۲۳ مقاله) و مرکز تحقیقاتی و بیمارستان تخصصی ملک فیصل
۶-۸-۲-۲لبنان
میزان سواد کل جمعیت ۴۰/۸۷%،نرخ سواد مردان ۱/۰۹۳% وزنان ۲/۸۲% است. مؤسسات تحقیقی این کشور ۵۳۴۱ مقاله درنشریاتISI به چاپ رساندهاند. اکثر این مقالات در زمینه های پزشکی، بیوتکنولوژی وزیستشناسی مولکولی است. الگوی بازدهی تحقیقاتی به طورمتوسط ۵۸۱ مقاله را در هر سال نشان میدهد. همکاران پژوهشی بین المللی این کشور عمدتاً از کشور آمریکا هستند. در میان فعالترین مؤسسات تحقیقی، دانشگاه آمریکایی بیروت دارای بیشترین مقاله بوده است (۲۵۶۸) . دانشگاه سینت ژوزف[۱۵] با ۳۹۹ مقاله و دانشگاه لبنان با ۳۵۵ مقاله منتشره در مقامهای دوم وسوم قرار دارند.
۷-۸-۲-۲امارات متحده عربی
نرخ سواد این کشور ۷۸%، میزان سواد مردان ۱/۷۶% و زنان ۷/۸۱% است (آمار ۲۰۰۳). دانشگاهها ومؤسسات تحقیقاتی این کشور ۴۳۸۹ مقاله در نشریات ISI درفاصله سالهای (۲۰۰۵ –۱۹۹۵) منتشر نموده اند. الگوی بازده تحقیقاتی به طور متوسط ۴۶۸ مقاله پژوهشی در هر سال است. همکاران پژوهشی بین المللی این کشور آمریکا وانگلستان می باشند. اکثر مقالهها در زمینه های زیستشناسی و میکروبیولوژی نوشته شده اند. سه مؤسسهی برتردانشگاه امارات متحده عربی(۲۴۷۸)، بیمارستان توأم (۲۳۸) و دانشگاه آمریکایی شارجه (۲۱۰ ) هستند.
۸-۸-۲-۲مالزی
نرخ کل سواد این کشور ۷۰/۸۸% نرخ سواد مردان ۹۲% وزنان ۴/۸۵% میباشد ( آمار ۲۰۰۳)، مؤسسات مالزی در فاصله سالهای (۲۰۰۵ –۱۹۹۵) ۱۰۶۷۴ مقاله در نشریات ISI به چاپ رساندهاند اکثر این مقالات در زمینه های بلور شناسی، مهندسی برق، الکترونیک وشیمی هستند. الگوی بازده پژوهشی نشانگر متوسط ۱۱۶۸مقاله منتشره در هر سال است. دانشمندان این کشور با همکاری دانشمندانی از چین وژاپن اقدام به انتشار مقاله نمودهاند. در دهه(۲۰۰۵ –۱۹۹۵)، دانشگاه مالایا [۱۶](۲۸۶۲مقاله )، دانشگاه سینزمالزی[۱۷] (۲۴۰۲مقاله) و دانشگاه پوترا[۱۸](۱۶۲۳مقاله) به ترتیب سه مؤسسهی برتر شناخته شده اند.
۹-۸-۲-۲ازبکستان
نرخ کل سواد این کشور ۸/۹۹% نرخ سواد مردان ۶/۹۹%وزنان ۹۹ %می باشد ( آمار ۲۰۰۳). این کشور دارای آموزش عالی و زیرساختهای تحقیقاتی منظمی استدر فاصله سال های (۲۰۰۵ –۱۹۹۵)،دانشمندان این کشور ۳۹۲۴ مقاله در نشریات ISI به چاپ رساندهاند. نسبت بیشتری از مقالهها در مقایسه با کشورهای دیگر با همکاری دانشمندان روسی منتشر می شود. اکثر مقالهها در زمینه های شیمی و فیزیک کاربردی نگارش میشوند. سه مؤسسه برتر در طی این سالها به ترتیب آکادمی علوم ازبک با ۲۱۶۹ مقاله، دانشگاه ملی تاشکند با ۳۹۹ مقاله و دانشگاه ملی سمرقند با ۲۵۸ مقاله میباشند.
جدول ۲-۲ وضعیت جمعیت، مساحت، تولید ناخالص ملی (GDP)[19]، نرخ سواد و تعداد مقالات در فاصله سال های (۲۰۰۵ –۱۹۹۵) برای نه کشور برتر اسلامی نشان میدهد.(همان منبع).
جدول ۲-۲ فهرست کشورهای برترمنطقه از نظر تولید علم(۲۰۰۵-۱۹۹۵)
ردیف
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 04:40:00 ق.ظ ]
|