برای بررسی این فرضیه از آزمون آنالیز واریانیس یک طرفه[۲۹] استفاده میکنیم و در صورت یافتن شواهدی مبنی بر تفاوت معنی دار بین میانگین ها از آزمون بنفرونی[۳۰] برای آزمون تفاوت بین هر جفت صنعت استفاده میکنیم.
پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول ۴-۱۵جدول آنالیز واریانس

با توجه به اینکه احتمال بدست آمده از میزان ۰٫۰۵ کوچکتر می باشد، فرض صفر را رد میکنیم و نتیجه میگیریم که تفاوت معنی داری بین میانگین صنایع مورد بررسی وجود دارد. در ادامه با آزمون بنفرونی به بررسی این تفاوتها می پردایم.
جدول ۴-۱۶ آزمون بنفرونی

مشاهده می گردد که بین میانگین ارزش افزوده اقتصادی صنایع کاشی و سرامیک با لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک با قند و شکر، قند و شکر با لاستیک و پلاستیک، قند و شکر و ماشین آلات تفاوت معنی دار آماری وجود دارد.
فرضیه فرعی دوم
فرض صفر: بین میانگین بهره وری کار بر حسب هزینه های پرسنلی در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
فرض مخالف: بین میانگین بهره وری کار بر حسب هزینه های پرسنلی در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه از آزمون آنالیز واریانیس یک طرفه[۳۱] استفاده میکنیم و در صورت یافتن شواهدی مبنی بر تفاوت معنی دار بین میانگین ها از آزمون بنفرونی[۳۲] برای آزمون تفاوت بین هر جفت صنعت استفاده میکنیم.
جدول ۴-۱۷جدول آنالیز واریانس

با توجه به اینکه احتمال بدست آمده از میزان ۰٫۰۵ کوچکتر نمی باشد، فرض صفر را رد نمیکنیم و نتیجه میگیریم که تفاوت معنی داری بین میانگین بهره وری کار بر حسب هزینه های پرسنلی در صنایع مورد بررسی وجود ندارد.
فرضیه فرعی سوم
فرض صفر: بین میانگین بهره وری سرمایه بر حسب کل دارائیها در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
فرض مخالف: بین میانگین بهره وری سرمایه بر حسب کل دارائیها در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه از آزمون آنالیز واریانیس یک طرفه[۳۳] استفاده میکنیم و در صورت یافتن شواهدی مبنی بر تفاوت معنی دار بین میانگین ها از آزمون بنفرونی[۳۴] برای آزمون تفاوت بین هر جفت صنعت استفاده میکنیم.
جدول ۴-۱۸جدول آنالیز واریانس

با توجه به اینکه احتمال بدست آمده از میزان ۰٫۰۵ کوچکتر می باشد، فرض صفر را رد میکنیم و نتیجه میگیریم که تفاوت معنی داری بین میانگین بهره وری سرمایه بر حسب کل دارائیها در صنایع مورد بررسی وجود دارد. در ادامه با آزمون بنفرونی به بررسی این تفاوتها می پردایم.
جدول ۴-۱۹ آزمون بنفرونی

مشاهده می گردد که بین میانگین بهره وری سرمایه بر حسب کل دارائیها در صنعت کاشی و سرامیک با قند و شکر، لاستیک و پلاستیک با قند و شکر، قند و شکر با ماشین آلات تفاوت معنی دار آماری وجود دارد.
فرضیه فرعی چهارم
فرض صفر: بین میانگین بهره وری سرمایه بر حسب دارائیهای ثابت در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
فرض مخالف: بین میانگین بهره وری سرمایه بر حسب دارائیهای ثابت در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه از آزمون آنالیز واریانیس یک طرفه[۳۵] استفاده میکنیم و در صورت یافتن شواهدی مبنی بر تفاوت معنی دار بین میانگین ها از آزمون بنفرونی[۳۶] برای آزمون تفاوت بین هر جفت صنعت استفاده میکنیم.
جدول ۴-۲۰جدول آنالیز واریانس

با توجه به اینکه احتمال بدست آمده از میزان ۰٫۰۵ کوچکتر نمی باشد، فرض صفر را رد نمیکنیم و نتیجه میگیریم که تفاوت معنی داری بین میانگین بهره وری کار بر حسب دارائیهای ثابت در صنایع مورد بررسی وجود ندارد.
فرضیه فرعی پنجم
فرض صفر: بین میانگین تمرکز صنعتی در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
فرض مخالف: بین میانگین تمرکز صنعتی در صنایع مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه از آزمون آنالیز واریانیس یک طرفه[۳۷] استفاده میکنیم و در صورت یافتن شواهدی مبنی بر تفاوت معنی دار بین میانگین ها از آزمون بنفرونی[۳۸] برای آزمون تفاوت بین هر جفت صنعت استفاده میکنیم.
جدول ۴-۲۱جدول آنالیز واریانس

با توجه به اینکه احتمال بدست آمده از میزان ۰٫۰۵ کوچکتر نمی باشد، فرض صفر را رد نمیکنیم و نتیجه میگیریم که تفاوت معنی داری بین میانگین تمرکز صنعتی در صنایع مورد بررسی وجود ندارد.
در ادامه بعد بررسی همبستگی بین متغیرهای تحقیق پرداخته و سپس با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیون داده های ترکیبی به بررسی فرضیات تحقیق ادامه می دهیم.
جدول ۴-۲۲ همبستگی متغیرهای تحقیق

در جدول ۴-۲۲ ضریب همبستگی پیرسن که نشان دهنده میزان روابط خطی بین متغیرهای تحقیق می باشد، نشان داده شده است. مشاهده می گردد همبستگی بین متغیرهای بهره وری بر حسب دارائیهای ثابت با تمرکز صنعتی بسیار ضعیف می باشد. برای بررسی علت این موضوع نمودار پراکندگی [۳۹]را رسم میکنیم.

با توجه به نحوه پراکندگی داده ها متوجه می شویم که نوع رابطه بین تمرکز صنعتی با هر سه شاخص بهره وری، یک رابطه غیر خطی می باشد. با توجه به اینکه متغیر تمرکز صنعتی در فرضیات بعدی متغیر مستقل ما می باشد، این نوع رابطه غیر خطی میتواند در رگرسیونهای مورد بررسی مشکل ایجاد کند که می بایستی با تکنیکهای مناسب جهت رفع آن اقدام نمود.
در ادامه به بررسی فرضیات تحقیق با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیونی می پردازیم.
در تحلیل رگرسیون چند متغیره، تبیین رابطه بین یک متغیر وابسته و چندین متغیر مستقل بررسی می شود. بر خلاف همبستگی، در اینجا میزان تاثیر یک متغیر بر دیگری اندازه گیری می شود. ضریب همبستگی به بررسی وجود یا عدم وجود رابطه خطی بین دو متغیر می پردازد. اما در تحلیل رگرسیون یک متغیر را تابعی از چند متغیر دیگر در نظر می گیریم. مبنای تحلیل رگرسیون عمدتا بر توزیع های چندمتغیره و توزیع های شرطی است که معادله رگرسیون را بصورت میانگین شرطی ارائه می کند.
طبق الگوی معادله رگرسیون، تغییرات متغیر وابسته به دو دسته تقسیم میشود: یکی تغییراتی که متاثر از متغیرهای مستقل است و آن را قابل کنترل و تصادفی میدانیم که اصطلاحا به آن “جزء معین یا غیرتصادفی” میگویند و دیگری تغییراتی است که ناشی از عوامل تصادفی و غیر قابل کنترل می باشد که اصطلاحا به آن “جزء تصادفی” یا “جمله خطا” می گویند.
تغییرات کل[۴۰]، تغییرات توضیح داده شده [۴۱]و تغییرات توضیح داده نشده[۴۲]
تغییرات کل، مجموع مجذور تغییرات Y حول است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...