آماره
دوربین واتسون

 

۱۰۵/۲

 

 

 

 

 

آماره برش پاگان
(سطح معنی داری)

 

۱۵۸/۰
(۹۵۹۰/۰)

 

 

 

 

 

آماره جارکیو برا
(سطح معنی داری)

 

۷۲۴/۲
(۲۵۶۱/۰)

 

 

 

 

 

در بررسی معنی دار بودن کلی مدل ، با توجه به این که مقدار سطح اهمیت آماره F از ۰۵/۰ کوچکتر می باشد (۰۰۰۰/۰) با اطمینان ۹۵% معنی دار بودن کلی مدل تایید می شود. ضریب تعیین تعدیل شده مدل نیز گویای آن است که ۲۲/۸۴ درصد از تغییرات بازده دارایی های شرکت ها توسط متغیرهای وارد شده در مدل تبیین می شود.همچنین در بررسی مفروضات رگرسیون کلاسیک نتایج آزمون جارکوا- برا بیانگر آن است که باقیمانده های حاصل ازبرآورد مدل در سطح اطمینان ۹۵% ازتوزیع نرمال برخوردار می باشند بطوری که مقدار سطح اهمیت مربوط به این آزمون بزرگتر از ۰۵/۰ است (۲۵۶۱/۰). همچنین با توجه به این که سطح اهمیت آزمون برش- پاگان بیشتراز ۰۵/۰ می باشد (۹۵۹۰/۰) لذاهمسانی واریانس باقیمانده‏های مدل تأیید می شود. علاوه بر این از آنجایی که مقدار آماره دوربین واتسن مدل مابین ۵/۱ و ۵/۲ است (۱۰۵/۲) لذا می توان گفت در مدل مشکل خود همبستگی باقیمانده ها وجود ندارد. در ارتباط با آزمون همخطی میان متغیرهای پژوهش نیز مقدار آماره VIF (عامل تورم واریانس) برای تمامی متغیرها از ۵ کوچکتر بوده و بیانگر این است که میان متغیرهای پژوهش مشکل همخطی شدید وجود ندارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۵-۲-۱) تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم پژوهش
فرضیه دوم
بین ضریب پایداری اقلام تعهدی عملیاتی جاری و ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود دارد.
 : بین ضریب پایداری اقلام تعهدی عملیاتی جاری و ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود ندارد.
 : بین ضریب پایداری اقلام تعهدی عملیاتی جاری و ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود دارد.
بر اساس نتایج ارائه شده در جدول ۴-۷، سطح معنی داری آماره t مربوط به ضریبβ(ΔWC)که نشان دهنده اختلاف بین ضریب پایداری جزء سود عملیاتی جاری اقلام تعهدی با ضریب پایداری جریان نقدی می باشدکوچک تر از ۰۵/۰ بوده (۰۱۸۰/۰) و ضریب آن منفی است (۰۳۷۵/۰-) بنابراین فرضیه H1 در سطح اطمینان ۹۵ درصد تأیید شده و می توان گفت پایداری اقلام تعهدی سود عملیاتی جاری از ضریب پایداری جریان نقدی، کمتر می باشد. بنابراین بین ضریب پایداری اقلام تعهدی عملیاتی جاری و ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود دارد و فرضیه دوم پژوهش در سطح اطمینان ۹۵ درصد تأیید می شود.
۴-۵-۲-۲) تفسیرنتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم پژوهش
فرضیه سوم
بین ضریب پایداری اقلام تعهدی عملیاتی غیرجاری و ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود دارد.
 : بین ضریب پایداری اقلام تعهدی عملیاتی غیرجاری و ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود ندارد.
 : بین ضریب پایداری اقلام تعهدی عملیاتی غیرجاری و ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود دارد.
بر اساس نتایج ارائه شده در جدول ۴-۷، سطح معنی داری آماره t مربوط به ضریبβ (ΔNCO)که نشان دهنده اختلاف بین ضریب پایداری جزء سود عملیاتی غیرجاری اقلام تعهدی با ضریب پایداری جریان نقدی می باشدبزرگتر از ۰۵/۰ می باشد (۱۳۳۸/۰) بنابراین فرضیه H0 در سطح اطمینان ۹۵ درصد تأیید شده ومی توان گفت بین پایداری اقلام تعهدی سودعملیاتی غیرجاری و پایداری جریان نقدی تفاوت معنی داری وجود ندارد. بنابراین فرضیه سوم پژوهش در سطح اطمینان ۹۵ درصد رد می شود.
۴-۵-۲-۳) تفسیرنتایج حاصل از آزمون فرضیه چهارم پژوهش
فرضیه چهارم:بین ضریب پایداری اقلام تعهدی مالی با ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت وجود دارد.
 : بین ضریب پایداری اقلام تعهدی مالی با ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت وجود ندارد.
 :بین ضریب پایداری اقلام تعهدی مالی با ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت وجود دارد.
بر اساس نتایج ارائه شده در جدول ۴-۷، سطح معنی داری آماره t مربوط به ضریبβ (ΔFIN)که نشان دهنده اختلاف بین ضریب پایداری جزءمالی اقلام تعهدی با ضریب پایداری جریان نقدی می باشدکوچکتر از ۰۵/۰ بوده (۰۰۰۱/۰) و ضریب آن منفی است (۰۷۴۶/۰-) بنابراین فرضیه H1 در سطح اطمینان ۹۵ درصد تأیید شده و می توان گفت بین ضریب پایداری اقلام تعهدی مالی با ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت وجود داشته و پایداری اقلام تعهدی مالی از پایداری جریان نقدی، کمتر می باشد. بنابراین فرضیه چهارم پژوهش در سطح اطمینان ۹۵ درصد تأیید می شود.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱) مقدمه
درفرایندهر پژوهش، نتایج آن اهمیت بسزایی دارد، چرا که نتیجه گیری هامی تواند مبنایی برای رفع مشکلات موجود و یا بهبود وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب باشد. در این فصل ابتدا تحلیلی از نتایج آزمون ها صورت می گیرد و در پایان، قبل از بیان برخی از محدودیت های پژوهش، پیشنهاداتی ارائه می گردد که امید است در ادامه راه پژوهش های حسابداری مفید واقع شود.
۵-۲) نتایج حاصل از فرضیات
یافته های حاصل از آزمون فرضیات حاکی از تایید سه فرضیه می باشد و نشان می دهد که ضریب پایداری اقلام تعهدی سود حسابداری جاری ازضریب پایداری جریان نقدی، کمتر است. درعین حال، مطابق با نتایج، ضریب پایداری اقلام تعهدی سودعملیاتی جاری نیز، از ضریب پایداری جریان نقدی، کمتر است. به بیان دیگر، جریان نقدی درگزارشات مالی شرکت های نمونه آماری، پایدارتربوده است. این یافته نشان دهنده این است که اقلام تعهدی درگزارشات مالی شرکت ها، پایدارنبوده و احتمالا متاثراز راهبردهای گزارشگری مدیران باشد. علاوه براین، نتایج حاصله نشان می دهدکه بین ضریب پایداری اقلام تعهدی مالی با ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت وجود دارد. بدین ترتیب، می توان چنین استنباط نمود که جریان نقدی، بدلیل ماهیت واقعی بودن این جریانات، به طور بالقوه دارای پایداری است.
۵-۲-۱) نتیجه آزمون فرضیه اول
فرضیه اول: بین ضریب پایداری اقلام تعهدی سود حسابداری جاری و ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...