تمایل به مهاجرت
قومیت

 

پایین

 

متوسط

 

بالا

 

 

 

کرد

 

۱۱۰

 

۷۵

 

۹۹

 

 

 

ترک

 

۳۶

 

۲۹

 

۴۰

 

 

 

X= ۳٫۲۱ df= 2 sig. = 0.109

 

 

 

در تحلیل داده های کمی این فرضیه نشان داده شده است که میانگین تمایل به مهاجرت در بین شهروندان ترک کمتراز شهروندان کرد زبان است. به منظور بررسی معناداری این تفاوت به جدول آزمون T دو گروه مستقل مراجعه میکنیم. همانطور که مشاهده میشود در آزمون لون دیده میشود که سطح معناداری برابر است با ۰٫۴۰۲ که نشان دهنده برابر واریانس بین دوگروه است لذا در ردیف برابری واریانسها به سطح معناداری دو دامنه مراجعه میکنیم. در این بخش مشاهده میکنیم که سطح دو دامنه برابر است با ۰٫۰۵۹ که به این معنی است که تفاوت تمایل به مهاجرت بین شهروندن کرد زبان و ترک زبان معنادار نیست. همچنین در بررسی رابطه بین دو متغیر از آزمون خی ۲ نیز بهره گرفته شده است که مشاهده میشود مقدار خی۲ برابر است با ۳٫۲۱ و مقدار معناداری برابر است با ۰٫۱۰۹ که نشان دهنده عدم رابطه معنادار بین دو متغیر است. بنابراین فرضیه مذکور تأیید نمیشود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
در بررسی محتوای سوالات کیفی پرسشنامه ها هیچ اشارهای به موضوع قومیت یا مسائل قومی در تمایل افراد به مهاجرت دیده نمیشود. اگرچه برخی افراد در پاسخ به سوال مقصد احتمالی مهاجرت شهرهایی را انتخاب کرده اند که با قومیتشان همخوانی دارد و علت آن را به وجود همزبانان خود در آن شهرها را بیان کرده اند. اما به لحاظ کمی و عددی تعداد این افراد کمتر از میزانی است که بتوان آن را به قومیت و زبان مرتبط دانست.
اکثر مطالعات انجام شده نتیجه فوق را تأیید میکنند. اگرچه قومیت ها در ایران منبع تنشها و مسائل اجتماعی در مناطق مختلف ایران هستند، اما وجود تنوع قومی و زبانی در شهرهای مختلف عاملی تأثیرگذار بر مهاجرتها نبودهاند. به اعتقاد نظریان (۱۳۸۸) روابط بین اقوام در دوره های تاریخی هیچگاه به گونهای نبوده است اقوام نسبت به همدیگر عامل دفع و طرد در محیطهای اجتماعی باشند. لذا نمی توان قومیت و تفاوت زبانی را عاملی برای تمایل و مهاجرت شهروندان بیجاری به مهاجرت به سایر شهرها دانست.
۴-۳-۳ فرضیه سوم
به نظر میرسد بین مذهب و تصمیم به مهاجرت در شهرستان بیجار رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به اینکه متغیر مستقل که در سطح اسمی دو شقی قراردارد و متغیر وابسته در سطح فاصلهای قرار دارد برای بررسی این فرضیه نیز از آزمون تی دو گروه مستقل استفاده میشود.
جدول ۴ - ۳۱ میانگین تمایل به مهاجرت بر حسب مذهب

 

 

 

 

مذهب

 

تعداد

 

میانگین

 

انحراف استاندارد

 

خطای انحراف از میانگین

 

 

 

تمایل به مهاجرت

 

شیعه

 

۳۰۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...