قائمی و همکاران(۱۳۹۰) به بررسی عوامل مؤثر بر واکنش بازار به اعلان سودهای فصلی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۸۳ تا سه ماه ه اول سال ۱۳۸۶ می پردازد. عامل زمان اعلان، اندازه شرکت، نوع صنعت، تعداد اعلان های سود و تعداد سایر اطلاعیه های شرکت با داده های مرتبط با ۵۲۳ مورد اعلان سود فصلی توسط ۹۴ شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. براساس روش شناسی رویداد پژوهی، واکنش بازار در قالب تغییرات قیمت و حجم معاملات سهام از ۲۰ روز قبل تا ۲۰ روز پس از روز اعلان سود فصلی(دوره رویداد) ارزیابی شده است. نتایج نشان میدهد، هرچه سودهای فصلی زودتراعلان شود محتوای اطلاعاتی بیشتری خواهد داشت. نوع صنعت و تعداد سایر اطلاعیه ها در دوره رویداد بر محتوای اطلاعاتی اعلان سودهای فصلی مؤثر است. همچنین هرچه تعداد اعلان های سود توسط شرکتها کمتر باشد، بار اطلاعاتی اعلان سودهای فصلی کمترخواهد بود.
فدوی، صیادنیا و نادی ۱۳۹۱، مطالعه ای را با هدف بررسی رابطه بین حجم معاملات سهام و تغییر قیمت سهام (تغییر قیمت هر روز نسبت به روز قبل) در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام دادند. حجم مبادلات در واقع مسئله پایداری و صحت قیمت را مورد بررسی قرار می دهد و تحقیقاتی که حجم مبادلات را در کنار قیمت در نظر نمی گیرند. در واقع مسئله ی صحت قیمت را مورد توجه قرار نمی دهند. بر این اساس پس از مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به حجم معاملات و قیمت سهام، آزمون های تعیین همبستگی بین متغیرهای تحقیق بر روی داده های مربوط به نمونه آماری تحقیق شامل ۷۰ شرکت حاضر در ۳ صنعت بر معامله ی بورس تهران انجام گردید. نتایج تحقیق نشان داده است که در ساختار معاملات بازار روابطی وجود دارد و تعداد دفعات معامله و تعداد سهام معامله شده با تغییر قیمت سهام روزانه رابطه مثبت معنادار دارند.
دانش پایه ۱۳۹۱، تحقیقی را با هدف بررسی محتوای اطلاعاتی نوع اخبار مرتبط با سود ( اخبار بد و اخبار خوب ) و مقایسه محتوای اطلاعاتی این اخبار با یکدیگر انجام دادند تا بتوانند کمکی در جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران در مواجهه با این اخبار مرتبط با سود و همچنین بورس اوراق بهادار و سایر استفاده کنندگان باشد. اگر مدیران افشاء اخبار بد را تا هنگام رسیدن به آستانه ای خاص انباشته کنند اما افشاء اخبار خوب را بلادرنگ انجام دهند انتظار می رود میزان نوسان (کاهش) قیمت سهام در مواجهه با افشاء خبر بد (تعدیل منفیEPS) نسبت به میزان نوسان (افزایش) قیمت سهام در مواجهه با افشاء خبر خوب (تعدیل مثبت EPS)بیشتر باشد. فرضیات تحقیق بدین صورت مطرح می شود که، میزان واکنش قیمت سهام و حجم مبادلات سهام، به افشای اخبار بد (تعدیل منفی سود پیش بینی شده سه ماهه) در مقایسه با افشای اخبار خوب (تعدیل مثبت سود پیش بینی شده سه ماهه) بیشتر است. تمایل مدیران به نگهداری اخبار بد می تواند از تئوری نمایندگی، نگرانی های شغلی (شهرت و اعتبار) مدیران ناشی شود و در مقابل تمایل مدیران به سرعت بخشیدن در افشاء زودتر اخبار خوب می تواند از، خطر دعاوی حقوقی علیه مدیران، افزایش ارزش حق تقدم اهدایی یا قیمت فروش سهام آنها ناشی شود. تحقیقات پیشین نیز فرضیات تحقیق را تایید می کنند. در بررسی فرضیه اول مشخص گردید، قسمت بزرگتری از اخبار خوب مر بوط به سود در قیمتهای سهام قبل از افشاء اخبار خوب، نسبت به اخبار بد، قبل از افشاء اخبار بد، تاثیرگذار می گذارد، لذا واکنش بازار به خبر بد بزرگتر از واکنش بازار به خبر خوب است و فرضیه اول مبنی بر اینکه میزان واکنش قیمت سهام به افشای اخبار بد (تعدیل منفی سود پیش بینی شده سه ماهه) در مقایسه با افشای اخبار خوب (تعدیل مثبت سود پیش بینی شده سه ماهه) بیشتر است، در سطح خطای ۵ درصد، رد نمی شود. در بررسی فرضیه دوم، مشخص شد، میزان واکنش حجم مبادلات سهام به افشای اخبار بد (تعدیل منفی سود پیش بینی شده سه ماهه) در مقایسه با افشای اخبار خوب (تعدیل مثبت سود پیش بینی شده سه ماهه) بیشتر است، در سطح اطیمنان ۹۵ درصد، رد می شود.
وحدتی(۱۳۹۱) ، در تحقیقی به بررسی ارتباط دستکاری فعالیت های واقعی (مدیریت سود واقعی) با بازده غیر عادی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی ۱۳۸۵تا ۱۳۹۰ می باشد. پس از اعمال محدودیت ها بر جامعه آماری، ۱۴۵ شرکت برای نمونه انتخاب شد. در این تحقیق، جریان وجوه نقد عملیاتی، هزینه های تولید و هزینه های اختیاری به عنوان فعالیت های واقعی مستعد دستکاری در نظر گرفته شده اند. یکی از انگیزه های مدیریت سود کسب بازده بیشتر است که با دستکاری در فعالیت های واقعی شرکت به دنبال نشان دادن بازده بیشتر و در نتیجه افزایش قیمت سهام در بازار می باشند. این بازده بدست آمده از طریق مدیریت سود می تواند در کوتاه مدت افزایش یابد. به همین منظور در این پژوهش ارتباط مدیرت سود واقعی با بازده غیر عادی سنجیده شده است که نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد، که جریان وجوه نقد عملیاتی غیرعادی با بازده غیر عادی ارتباط معناداری ندارد، همچنین هزینه های اختیاری غیرعادی و هزینه های تولید غیر عادی با بازده غیرعادی دارای ارتباطی مثبت و معنادار می باشند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
ودیعی و حسینی(۱۳۹۱) ، دراین پژوهش رابطه بازده غیرعادی سهام و معیارهای ارزیابی عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. از این رومعیارهای ارزیابی عملکرد به عنوان متغیرمستقل و نرخ بازده غیر عادی سهام شرکت ها به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد.ایده اصلی تدوین فرضییه های آن است که بین معیارهای ارزیابی عملکرد مطرح شده ونرخ بازده غیرعادی سهام رابطه معنی داروجود دارد.اطلاعات مورد نیاز برای دوره زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ جمع آوری و برای آزمون فرضیه ها، ازروش رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که از میان کلیه معیارهای ارزیابی عملکرد تنها بین نسبت جاری، نسبت آنی، درصد بدهی به مجموع داراییها، ،درصد بازده مجوع داراییها، درصد سود به سود ناویژه، درصد سود عملیاتی به درآمد، درصد سود ناویژه به درآمد و نسبتp/E ,p/B با بازده غیر عادی سهام رابطه معنی داروجود دارد.
معصومی و آزادی(۱۳۹۰) ، به بررسی سنجش بازده غیرعادی سهام در شرایط وقفه معاملاتی پرداختند کانون این روش در سنجش عملکرد غیرعادی دارایی مالی در حول و حوش رویدادی خاص است. گرچه روش شناسی رویدادی برای آزمون تئوری های مالی و در پژوهش های تجربی در حسابداری استفاده می شود، اما کاربرد آن در بازا رهای کوچک سرمایه که ویژگی شان وجود سهام با قابلیت معاملاتی پایین است، با محدودی تهایی همراه است. در بورس های کوچک از جمله بورس اوراق بهادار تهران داده های روزانه قیمت به طور پیوسته برای بسیاری از سهام وجود ندارد. این امر موجب شده تا به کارگیری روش استاندارد پژوهش رویدادی با محدودیت همراه باشد ؛ به طوری که نتایج به طور گسترده ای تحت تاثیر این محدودیت قرار می گیرد ، جامعه آماری، شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران از ابتدای سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ در انتها ، نتایج اعمال این روش در برآورد الگوی بازار، با نتایج کاربرد روش بازده تجمیعی برای دادهای واقعی در دوره مذکور مقایسه می گردد. نتایج نشان می دهد قدرت تشریح الگوی بازار تحت روش دادوستد برای سهام کم گردش و متوسط که مجموعاً یشتر سهام را تشکیل می دهد بالاتر است.
باغومیانو شعبانی(۱۳۹۲) ، در این تحقیق، ارتباط ارزشی سود حسابداری و تغییرات آن با بازده عادی و غیر عادی مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به مبانی نظری و ادبیات موضوعی، برای تجریه و تحلیل داده ها، مدل رگرسیونی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها بیانگر این است که سود حسابداری برای استفاده کنندگان دارای ارتباط ارزشی است. به عبارتی دیگر، هر دو متغیر بازده عادی سالانه و بازده غیرعادی سالانه دارای رابطه معنادار با سود حسابداری می باشند. به این صورت که اعلان سود حسابداری با بازده عادی دارای رابطه مستقیم و معنی دار ولی با بازده غیرعادی دارای رابطه معکوس و معنی دار می باشد. در واقع اعلان سود حسابداری بر قیمت سهام تاثیرگذار می باشد .
رضازاده (۱۳۹۲) ، در این پژوهش به بررسی عوامل تداوم بازده غیر عادی سهام پس از اعلان سود است. بدین منظور قابلیت انتصاب دست کم بخشی از تداوم بازده غیر عادی سهام پس از اعلان سود به واکنش سرمایه گذ اران کوچک و بزرگ به ترتیب به سودهای غیر منتظره مبتنی بر الگوی تصادفی و الگوی پیش بینی سود مورد بررسی قرار گرفت .برای ازمون فرضیه ها اطلاعات نمونه ای متشکل از ۹۰ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۸۵تا۱۳۹۰ تجزیه و تحلیل شد و یافته های تحقیق نشان داد که سرمایه گذاران کوچک در جهت سودهای غیر منتظره مبتنی بر الگوی گام تصادفی و سرمایه گذاران بزرگ در جهت سودهای غیر منتظره مبتنی بر الگوی پیش بینی معامله می کند.
بیات (۱۳۹۲) ، به بررسی مبانی نظری رابطه بازده غیرعادی سهام و محتوای اطلاعاتی جریان های نقدی پرداختند. آنها بیان کردند که صورت جریان وجوه نقد می تواند اطلاعات مهمی درخصوص مقادیر، دلایل و فواصل زمانی میان سود و دریافت و پرداخت وجه نقد فراهم آورد. همچنین، سرمایه گذاران از اطلاعات مربوط به جریان های نقدی برای پیش بینی بازده سالانه سهام و به ویژه بازده غیرعادی سهام که در تصمیم گیری اهمیت بسزایی دارد، استفاده می کنند.
حسن زاده(۱۳۹۲) ، به بررسی عوامل موثر بر بازده غیر عادی کوتاه مدت شرکتهای تازه پذیرفته شده در بورس تهران نبود اطلاعات کافی در خصوص عملکرد گذشته و حال شرکتهای تازه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، ابهام در خصوص چشم انداز آتی آنها و نبود سابقه معاملاتی برای سهام این شرکتها و نیز عدم تقارن اطلاعات بین عرضه کنندگان سهام جدید و سرمایه گذاران بیرونی باعث پیچیدگی فرایند قیمت گذاری عرضه اولیه سهام در بورس می گردد و در نتیجه در چنین شرایطی شناسایی عوامل موثر بر بازده کوتاه مدت شرکتهای تازه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار اهمیت می یابد در این پژوهش، بازده کوتاه مدت سهام جدید و نیز عوامل موثر بر بازده غیر عادی کوتاه مدت شرکتهای تازه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. هدف از تحقیق تعیین این موضوع است که آیا عرضه اولیه سهام جدید در بورس اوراق بهادار تهران ، دارای بازده غیر عادی در صورت وجود بازده غیر عادی عوامل موثر بر آن کدامند. این تحقیق پنج فرضیه را بررسی می کند. در این فرضیه ها اندازه شرکت ،نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار هر سهم ، عرضه عمده سهام جدید ، بازده بازار در ماه قبل از ورود شرکتهای جدید به بورس و نوع صنعت به عنوان متغیر مستقل و بازده غیر عادی کوتاه مدت شرکتهای جدید به عنوان متغیر وابسته می باشد. بررسی فرضیه های تحقیق به کمک تجزبه و تحلیل رگرسیون وتحلیل واریانس یک طرفه در دوره زمانی۱۳۸۶تا۱۳۹۱ نشان می دهد که از بین عوامل مختلف تنها نوع صنعت بر بازده غیر عادی کوتاه مدت تاثیر گذاشته است.
قائمی و کیانی (۱۳۹۲) در تحقیقی به بررسی بازده سهام و تغییرات نامنتظره سود: سطح بازار در مقایسه با سطح شرکت پرداختند. هدف این پژوهش بررسی واکنش رفتاری سرمایه ­گذاران نسبت به اخبار سودهای فصلی گزارش شده توسط سیستم حسابداری در سطح کل بازار است. با بهره گرفتن از ۲۸۷۷ شرکت- فصل الگوی رفتاری شاخص کل بازار نسبت به تغییرات سودهای فصلی مورد مطالعه قرار گرفت تا واکنش قیمت سهام نسبت به انتشار اخبار مربوط به تغییرات سودهای فصلی در سطح کل بازار، مورد آزمون قرار گیرد. نتایج نشان داد که بین بازده فصلی بازار و تغییرات سود رابطه معنادار وجود ندارد و اخبار تجمیعی حاصل از اعلان­های فصلی سود توسط شرکتها باعت واکنش معنادار شاخص کل بازار نمی­گردد. برخلاف نتایج بدست آمده درسطح بازار، بررسی رفتار قیمت در سطح شرکتها نشان دهنده وجود رابطه مثبت و معنادار بین بازده فصلی سهام و اخبار سود است. به بیان دیگر واکنش قیمت سهام شرکتها نسبت به اخبار سود فصلی، مثبت و معنادار است. همچنین با وجود این که در سطح شرکتی، قیمت سهام نسبت به اعلان سود فصلی دچار کم واکنشی است، چنین رفتاری در سطح کل بازار مشاهده نگردید. این نتایج تاکیدی بر ارتباط ارزشی سودهای فصلی حسابداری است.
۲-۱۱- جمع بندی پیشینه تحقیق:
مهم ترین تحقیقات انجام شده مشابه یا مرتبط با تحقیقات حاضر به صورت خلاصه بر مبنای روش، متغیرها و نتایج به صورت جدول شماره ۱-۲خلاصه شده اند:
جدول شماره ۱-۲: جمع بندی پیشینه تحقیق

 

تاریخ محققین داده های مورد بررسی مدل نتایج حاصل از تحقیق
۱۹۶۸ بال و براون سود سالانه و نرخ بازده غیر عادی چارک بندی، همبستگی تغییرات قیمت سهام برای دوره خاص به میزان سود غیر منتظره آن دوره بستگی دارد
۱۹۹۴ وانگ مبادلات سهام، تغییرات قیمت رگرسیونی حجم معاملات همیشه با قدر مطلق تغییرات قیمت رابطه ای مثبت دارد و این همبستگی با افزایش عدم تقارن اطلاعات افزایش می یابد
۲۰۰۰ روگر و کینگ قیمت سهام و ارقام حسابداری رگرسیونی قدرت تبیین قیمت سهام به وسیله ارقام حسابداری درکشورهای تایوان و مالزی نسبتًا پایین است
۲۰۰۱ چن و همکاران بازده سهام و حجم معاملات رگرسیونی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...