۵۱۲/۰

 

۳۰۵/۲

 

۶۶

 

 

 

متغیرها در زیر جدول ۴-۵ توضیح داده شده است
برای تشکیل ۲۷ (۳×۳×۳) مرتب شده براساس شاخص‌های اندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و کیفیت اقلام تعهدی،[۱۲۰] (همانند روش گفته‌شده فوق برای تشکیل ۲۵ پرتفوی فوق الذکر) در ابتدای هر ماه شرکت‏ها بر اساس مقادیر هر یک از عوامل اندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و شاخص کیفیت اقلام تعهدی به طور مستقل به سه گروه تقسیم شده‌اند. در نتیجه ۲۷ پرتفوی (۳×۳×۳) تشکیل شد که به طور مستقل بر اساس اندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و شاخص کیفیت اقلام تعهدی طبقه‏بندی شده‏اند. به طوری که پرتفوی ijk از شرکت‌هایی تشکیل شده است که از لحاظ اندازه در گروه i و از لحاظ نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام در گروه j و از لحاظ شاخص تعدیل‌شده کیفیت اقلام تعهدی دیچو و دچو (۲۰۰۲) در گروه k قرار دارند. سپس بازده‏های هر پرتفوی به طور ماهانه محاسبه شد که منتج به محاسبه ۷۲ بازده ماهانه برای هر یک از ۲۷ پرتفوی در طول دوره ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ شده است (۱۸۶۱ مشاهده).[۱۲۱]
مقاله - پروژه
جدول شماره (۴-۱۶) نتایج رگرسیون‌های سری زمانی بازده اضافی پرتفوی شرکت‏ها نسبت به بازده عوامل براساس ۲۷ پرتفوی تشکیل‌شده شاخص‌های اندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و کیفیت اقلام تعهدی (مشابه متدولوژی کور و همکاران (۲۰۰۸)، مرحله اول روش رگرسیون مقطعی ۲ مرحله‌ای) را نشان می‌دهد. مقدار احتمال (یا سطح معنی‌داری) F برای رگرسیون‌های سری زمانی ۲۷ پرتفوی‌ مذکور (به استثنای دو مورد) کمتر از ۰۱/۰ (۰۵/۰) است، بنابراین در سطح اطمینان ۹۹ درصد (۹۵ درصد) مدل معنی‌داری وجود دارد. میزان R2 رگرسیون‌های سری زمانی نیز نشان می‌دهد تغییرات بازده اضافی به خوبی توسط عوامل فاما و فرنچ و کیفیت اقلام تعهدی تبیین می‌شود. مقادیر آزمون دوربین- واتسون نزدیک به ۲ است که به طور تجربی نشان‌دهنده عدم خود همبستگی است.
جدول شماره: ۴-۱۶ نتایج رگرسیون‌های سری زمانی بازده اضافی پرتفوی شرکت‏ها نسبت به بازده عوامل ۲۷ پرتفوی تشکیل‌شده براساس شاخص‌های اندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و کیفیت اقلام تعهدی (مشابه متدولوژی کور و همکاران (۲۰۰۸))

 

 

مدل ۲

 

 

 

 

 

پرتفوی

 

جزء ثابت

 

Rm-Rf

 

SMB

 

HML

 

Aqfactor

 

آماره F

 

(R2)

 

(R2) تعدیل‌شده

 

آماره Durbin-Watson

 

تعداد

 

 

 

ضریب

 

Sig.

 

ضریب

 

Sig.

 

ضریب

 

Sig.

 

ضریب

 

Sig.

 

ضریب

 

Sig.

 

ضریب

 

Sig.

 

 

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...