۱-۱-۱-۲ سازماندهی سامانه های کنترل ، فرماندهی ، ارتباطات ، رایانه[۳۲] ، اطلاعات و مدیریت رزم
شورای همکاری خلیج فارس دارای سامانه مشترک C4I و مدیریت رزم در برخی بخش ها از جمله پدافند هوایی می باشد ولیکن خواستار توسعه این سامانه در سایر بخش ها نیز می باشد تا بدین ترتیب نسبت به توسعه سامانه های اطلاعاتی و شناسایی و بررسی اقدام نمایند . در این بخش از بیانیه ریاض بطور مستقیم به تهدیدات موشکی ایران اشاره شده و ابراز گردیده کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بایستی بتوانند در مواقع لزوم نسبت به ارائه پاسخ مناسب به سامانه های موشکی ایران اقدام نمایند . در این زمینه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواستار اجرای طرح های مشروحه ذیل گردیده اند :

 

    • ایجاد یک سامانه یکپارچه کنترل و اعلام خطر موشک های هوا به هوا و سطح به هوا

 

    • ایجاد سامانه یکپارچه نظارت و مراقبت دریایی

 

    • ایجاد مرکز اطلاعات مشترک

 

    • ایجاد گروه برآورد و ارزیابی شبکه شورای همکاری خلیج فارس

                1. ایجاد زمینه های آموزش و تمرین مشترک

               

               

           

           

       

       

 

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر دارای برخی تسهیلات و تجهیزات آموزشی در سطح بین المللی می باشند و همکاری هایی نیز در زمینه آموزشی و برگزاری رزمایش های مشترک انجام می دهند ولیکن در حال حاضر برخی نقاط ضعف در امر آموزش نیروهای مسلح کشورهای عضو شورا وجود دارد که از آن جمله می توان به عدم شبیه سازی رزم واقعی در ابعاد حقیقی و یا ضعف آموزش فرماندهی در برخی کشورهای عضو اشاره نمود . لذا این شورا در نظر دارد نسبت به اجرای اقدامات مشروحه ذیل جهت افزایش همکاری های آموزشی اقدام نماید :

 

    • تشکیل کمیسیون ویژه به منظور بررسی تسهیلات آموزشی کشورهای عضو شورا و ایجادزمینه های لازم جهت افزایش همکاری های آموزشی و استفاده حداکثری از تسهیلات موجود

 

    • تمرکز بر آموز ش های مبتنی بر اخذ آمادگی و مقابله با تهدیدات احتمالی علیه کشورهای عضو شورا

 

۱-۱-۲ آمادگی جهت مقابله با خطرات موشکی و سلاح های کشتار جمعی
در بیانیه ریاض تاکید گردیده است که هیچ تهدید و خطر نظامی جدی تر از سامانه های موشکی برد بلند ایران و تلا ش این کشور برای دستیابی به سلاح هسته ای نبوده و بایستی در برابر این اقدامات ایران نسبت به اجرای مفاد مشروحه ذیل اقدام گردد .
پایان نامه - مقاله - پروژه
۱-۱-۲-۱ موارد مورد نیاز جهت توسعه طرحریزی ها و مذاکرات
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس معتقدند بایستی در برابر تهدیدات ایران نسبت به پیگیری
سیاست ها و راهبردهای ذیل اقدام گردد :
- توسعه دیپلماسی عمومی مبنی بر گسترش تحریم ها علیه ایران و تشویق و تهدید ایران جهت کنار گذاشتن سیاست های خود
- توسعه رویکرد یکپارچگی سامانه های پدافند موشکی با مساعدت ایالات متحده امریکا
- برآورد موازنه قدرت موشکی و هسته ای ایران و اسرائیل و خطر افزایش مسابقه تسلیحاتی در منطقه و پتانسیل استفاده از این تسلیحات علیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس
- همکاری جمعی با آمریکا به منظور اجرایی نمودن پیشنهاد هیلاری کلینتون مبنی بر «بازدارندگی توسعه یافته« جهت مقابله با ایران در صورت اقدام بیشتر ایران جهت دستیابی به سلاح هسته ای
- ارزیابی گزینه های شورای همکاری خلیج فارس جهت کسب قدرت بازدارندگی
- ارزیابی هزینه فایده حمایت از اقدام نظامی پیشگیرانه علیه ایران
۱-۱-۲-۲ طرحریزی شبکه دفاع موشکی یکپارچه مشترک
شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ریاض بهترین راه مقابله با تهدیدات متصوره از جانب ایران را ایجاد و توسعه یک سامانه دفاع موشکی یکپارچه بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می داند. در حال حاضر اعضاء شورای همکاری خلیج فارس نسبت به ابتیاع سامانه های موشکی پیشرفته پاتریوت اقدام نموده و کشورهای قطر و امارات علاوه بر آن به خرید سامانه دفاع موشکی THAAD مبادرت ورزیده اند ولیکن شورا این نوع اقدامات فردی توسط هر کشور را برای مقابله با تهدید ایران کافی ندانسته و خواستار ایجاد شبکه دفاع موشکی یکپارچه گردیده است .

 

            1. تمرکز بر سایر مناطق عملیاتی کلیدی

           

           

       

       

 

شورای همکاری خلیج فارس معتقد است علاوه بر خطر و تهدیدات متصوره از ناحیه ایران که در اولویت نخست قرار دارد ، بایستی بر سایر جنبه های تهدید کننده اعضاء شورا نیز تمرکز نموده و از آنها غفلت ننمود. مهمترین جنبه های مدنظر شورا در این خصوص شامل موارد ذیل می باشد :

 

    • عراق ، مرز عراق و نقش محوری کویت

 

    • امنیت و تهدیدات مرز یمن

 

    • جنگ مین و ضد زیردریایی

 

  • تنگه هرمز ، دریای عمان ، اقیانوس هند ، دریای سرخ و شاخ آفریقا

    •  
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...