-ساختار سازمانی(وظایف محوله، تعیین حدود مسئولیت‌ها و اختیارات تفویض شده، سیستم گزارش دهی و غیره)
-فرایند ارتباطات درونی سازمانی (تاثیرگذاری بر رفتار کارکنان، روش های جلب مشارکت، تخصیص منابع و اجرای برنامه و غیره) (علی احمدی،۱۳۸۲).
موارد زیر در مدیریت استراتژک حائز اهمیت است (حاتمی، ۱۳۸۴):
۱-مشخص کردن آرمان‌ها و تعیین اهداف و سطوح آنها
۲-پیش بینی عملکرد آینده با توجه به استراتژی‌های جاری
۳-تشخیص شکاف‌های موجود بین پیش بینی‌ها و هدف‌ها و تحلیل آنها
۴-ارزیابی استراتژیک مبتنی بر مزیت‌های رقابتی (ارزیابی درونی و بیرونی)
۵-تعریف مجدد اهداف
۶-تنظیم استراتژی و اتخاذ تصمیم
۷-استراتژی کاربردی با طراحی برنامه‌های کاری، بودجه بندی، نظارت و کنترل
از منظر دیگر مدیریت استراتژیک با دو نگرش کلی به مسائل سازمانی انجام می گیرد. حل مسائل فعلی و قابلیت حل مشکلات آتی در بطن فرایند تصمیم گیری استراتژیک قرار دارد. (جانسون و اسکولز، ۱۹۹۳)
مدیریت استراتژیک عبارت است از فرایند تضمین دستیابی سازمان به فوائد ناشی از بکارگیری استراتژی‌های سازمانی مناسب طبق این بیان، یک استراتژی مناسب مطابق با نیازمندی‌های یک سازمان در زمان مشخص تعریف می شود.
به عبارت دیگر مدیریت استراتژیک شامل شش گام متوالی است:
-تجزیه و تحلیل محیطی
-پایه گذاری جهت گیری‌های سازمانی
-هدف گذاری
-تعیین و تدوین استراتژی‌ها
-بسترسازی و اجرای استراتژی‌ها
-کنترل استراتژی‌ها (داوری،۱۳۸۰)
۲-۲۸ پژوهش های انجام شده
در رابطه با بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای صنعت گردشگری و تحلیل SWOTپژوهش های داخلی و خارجی متعددی انجام شده که در ادامه به چند مورد به اختصار اشاره می کنیم:
وارثی، تقوایی، شاهیوندی (۱۳۸۹) در مقاله ای با موضوع تحلیلی بر وضعیت زیر ساخت های گردشگری در شهر اصفهان(با تاکید بر هتل ها) با هدف بررسی وضعیت هتل های شهر اصفهان و ارائه راهکارهای مناسب در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی آنها پرداخته اند. مهمترین نقاط ضعف هتل های شهر اصفهان عدم وجود تجهیزات و وسایل خدماتی و نبود افراد آموزش دیده و مجرب در زمینه خدمات رسانی مناسب به گردشگران است. همچنین نبود هتل ها و مسافرخانه ها برای گروه های کم درآمد و عدم وجود اتاق های خالی در برخی از ایام سال به عنوان تهدیدهای صنعت هتلداری در این شهر محسوب می شوند. بررسی فرضیات نیز نشان داد بین خدمات ارائه شده از طرف هتل های شهر اصفهان و امکان سکونت مجدد در این هتل ها رابطه معنا داری وجود دارد. همچنین بین امکانات و خدمات گردشگری شهر اصفهان با سفرهای مجدد گردشگران به این شهر رابطه معناداری وجود دارد.
پایان نامه
گریجو س-سیمون در مقاله ای تحت عنوان” بهبود ادراک مدیران هتل ها ” به بررسی انواع امکانات و توانمندی های مدیران پرداخته تا آنها را در دوران پست اینترنت در عرصه رقابتی موفق کند و در این زمینه به بررسی روابط بین فاکتورهایی مثل تحصیلات، تجربه، امکانات جهانی، شبکه سازی، خلاقیت و نگرش نسبت به آینده پرداخته تا دقت این ادراک را بالا ببرد. در این تحقیق از پرسشنامه هایی از مدیران هتل های اسپانیا استفاده شده و از روش دلفی با متخصان بین المللی و از مدل برابری سازه ای برای تست فرضیات استفاده شده که در نهایت نتایج بر صحت مدل دلالت داشته و بر اهمیت تحصیلات و امکانات جهانی تاکید می کنند.
همچنین اینالو (۲۰۱۱) در مقاله ای به بررسی کاربرد مدل MS-SWOTدر تحلیل مدیریت گردشگری شهری مطالعه موردی منطقه ۱۲ تهران پرداخته و در این مقاله به ترکیب مدل SWOT و ترکیب آن با تصمیم گیری چند گانه MADM پرداخته است.
تقوی، وارثی و تاجیک در مقاله ای تحت عنوان امکان سنجی توانمندی های گردشگری شهرستان گرگان و تنگناها و چالش های فراروی آن ضمن برشمردن نقاط قوت و ضعف گردشگری استان و تهدیدها و فرصت های محیطی به ارائه راهکار برای بهره بردای از آنها پرداخته اند.
ساریسیک، تورکایا و اوکوا (۲۰۱۱) در مقاله ای تحت عنوان چگونگی اداره منطقه گردشگری یاتچ ترکیه بر اساس مدل SWOT به بررسی استراتژی های مرتبط در این زمینه پرداخته و نتیجه گرفته که رویکرد توسعه مثبت می باشد و باید از استراتژی های ارائه شده در جهت توسعه هر چه بیشتر آن بهره برد.
ژانگ (۲۰۱۲) در تحقیقی تحت عنوان بررسی استراتژی های توسعه گردشگری روستایی سوژو بر اساس مدل SWOT به بررسی نقاط قوت و ضعف می پردازد و نتیجه می گیرد که علی رغم مشکلات موجود گردشگری این منطقه دارای دوام و پایداری در آینده خواهد بود.
سنتوک(۲۰۱۲)، در مقاله خود تحت عنوان ” مطالعه ای بر استفاده ابزار های مدیریت استراتژیک در صنعت هتلداری"به بررسی ابزارهای مدیرت استراتژیک که باعث افزایش عملکرد، سوددهی و رضایت مشتریان در هتل ها می شود پرداخته و به این نتیجه می رسد که TQM و CRM در کنار برنامه ریزی استراتژیک بهترین راهکارها هستند و به طبقه بندی هتل ها در زمینه استفاده از ابزار های استراتژیک می پردازد.
این مقاله به بررسی تاثیر برخی از ویژگی های سازمان بر اجرای برنامه ریزی استراتژیک در هتل های اردن می پردازد. داده ها بر اساس بررسی پرسشنامه هتل های اردن در دو شهر ناملی پترا و عقبه به دست آمده اند. نتایج نشان می دهد که هتل های اردن با به کار بردن تعدادی از تکنیک های فرایند برنامه ریزی استراتژیک خود را ملزم به آن می داند و ماهیت این التزام تحت تاثیر اندازه سازمان است و نه نوع مالکیت.
مشکینی، حیدری(۱۳۸۹) در مقاله ای با عنوان ارزیابی توسعه گردشگری شهر زنجان با بهره گرفتن از مدلSWOT با بهره گرفتن از روش پیمایش،مطالعات میدانی و تعیین نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها به شیوه SWOT به ارائه راهبرد در جهت توسعه گردشگری منطقه زنجان رود پرداخته است. تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که با توجه به توان ها و استعداد های بالقوه گردشگری منطقه، آن می تواند به یک عامل توسعه درون زا تبدلی شود که خود نیاز به برنامه ریزی جامع برای بازنمایی نقاط قوت، تقویت فرصت و مقابله با تهدیدات و ضعف ها را ضرورت می بخشد.
همچنین نورعلی نژاد، آقاباقری در مقاله ای با عنوان بررسی نقاط ضعف و قوت گردشگری الکترونیک در ایران توسط تکنیک SWOT به بررسی نقاط قوت و فرصت های موجود گردشگری الکترونیکی در ایران پرداخته اند.در روش پیشنهادی در راستای بهبود وضعیت گردشگری در ایران به استفاده از واقعیت مجازی در فضای سایبری اشاره کرده اند و مزایای آن را مورد بررسی قرار داده اند.
واحد پور، جعفری(۱۳۹۰) در مقاله ای با عنوان راهبردهای مدیریت و توسعه پایدار زیر ساخت های گردشگری ایران با تاکید بر مدل SWOT در خصوص نقش زیر ساختهای گردشگری به عنوان عواملی موثر در توسعه صنعت گردشگری مفاهیم اصلی بیان کرده اند.همچنین وضعیت این زیر ساختها در ایران مورد بررسی قرار گرفت و علل عدم موفقیت زیر ساختهای گردشگری کشور در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده نیز مورد نقد قرار گرفت.در نهایت با پرداختن به علل عدم رشد کشور در این زمینه نسبت به سایر کشورهای منطقه، راهکارهایی در خصوص حل مشکلات این صنعت بیان کرده اند.نتایج حاکی از آن بود که: دولت باید زمینه سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران خصوصی باز گذارد و سختی راه را برای آنان سهل کند.همچنین با انجام سرمایه گذاری های بلند مدت در زمینه توسعه صنعت گردشگری و فعالیت های وابسته به آن زمینه های ورود گردشگر خارجی و بالطبع درآمدزایی به کشور را مهیا سازد.
صرامی، اذانی و مومن زاده، ۱۳۹۰، در مقاله خود فضاهای گردشگری شهر اصفهان با معیار دسترسی معلولین با استفاده ازمدل SWOT مورد بررسی قرار داده اند و نتیجه گرفتند که که اماکن گردشگری جهت استفاده معلولان در شهراصفهان درسه وضعیت مناسب،تاحدی مناسب ونامناسب قرار دارند،که مسئولین جهت بهبود این وضعیت باید برنامه ریزی دقیقتر وصحیح ترنسبت به این موضوع داشته باشند.
بدری، رحمانی، قیداری و حسن پور، ۱۳۹۰، در مقاله خود به بررسی راهبردهای توسعه اکوتوریزم در شهرستان مریوان با بهره گرفتن از تکنیک SWOT می پردازند که منجر به یافتن راهکارهای درسیاستگذاری و برنامه ریزی شهرستان مریوار شده است.
۲-۲۹ بازاریابی هتل ها
مدیریت بازاریابی و تکنیک های آن می تواند تا حد قابل قبولی راه را برای ما روشن کند ولی چه بهتر که از این علم در راستای رسیدن به نیاز ها وخواسته های خود و هم سوی رشد و تعالی هتل خود قدم برداریم . چند تعریف را با هم تکرار می کنیم : بازاریابی یعنی یافتن جایگاه مناسب در بازار . شناخت آنچه مردم یا بازار می خواهند و می جویند و تامین وتهیه کالا ها و برآورد نیاز ها و خواسته های افراد جامعه مد نظر . مجموعه ای از فعالیت های انسانی و اقتصادی هدایت شده در جهت ارضای نیازها ی افراد جامعه از طریق فرا گرد های مبادله . گسترش ساختار تقاضای محصولات و پیش بینی خدمات . این چند تعریف ساده و کامل از این علم می باشد که می توان تار و پود کار را از بین این تعاریف در آورد( کریمی نژاد، ۱۳۹۰).
یکی از مهم ترین مسائل هتل ها چگونگی ورود هتل به بازارهای جهانی می باشد . روش های زیادی برای ورود به بازارهای جهانی وجود دارد . استفاده از این روش ها بستگی به وضعیت هتل از زمان تاسیس، شهرت، کیفیت خدمات، استانداردها و عوامل دیگر خواهد داشت . انتخاب استراتژی مناسب تا حد کافی ما را به اهداف به بزرگ مان نزدیک می کند . با تمرکز بر روی موارد موقعیت هتل. هدف های بخش های مصرفی . تعیین بخش های مختلف مصرف کنندگان می توان فرایند توسعه استراتژیک را طراحی نمود . موقعیت هتل و تعریف عوامل قابل لمس در اطراف هتل چه از جاذبه ها گرفته تا خاصیت های منطقه نقطه قوتی در طرح بازاریابی می تواند باشد . تمرکز بر روی توانایی های اصلی هتل به طور واضح تر تمرکز بر روی آنچه بهتر از دیگران می دانیم یا بیشتر داریم و استفاده از آن در روند رشد کار ها برای هتل مناسب و علمی می باشد . برتری طلبی و توسعه ابزار های تبلیغاتی موازی با رشد جهانی و استفاده از تکنیک های به روز تبلیغاتی امری بسیار مهم در بازاریابی می باشد . ایجاد نهاد یا دپارتمان تحقیق و توسعه در هتل ها تا روند پژوهی و تحقیق های مداوم ادامه داشته باشد تا در تصمیم گیری ها منطبق بر اطلاعات کسب شده از تحقیقات استفاده نماییم( کریمی نژاد، ۱۳۹۰).
بررسی مزیت های رقابتی هتل ها : که مزیت رقابتی یک سری موقعیت یا مواردی است که منجربه برتری هتل نسبت به هتل های دیگر میشود که این موقعیتها یا موارد به ترتیب اهمیت در ذیل بیان میشوند:
روش قیمت گذاری و تخفیفات
پرستیژ هتل
کاهش هزینه ها
نوآوری در نوع خدمات
توسعه و بهبود خدمات
سرعت عمل در تحویل خدمات
تبلیغات موثر
– توسعه بازار
طراحی خدمات جدید( کریمی نژاد، ۱۳۹۰).
از علل ورود هتل ها به بازار های بین المللی می توان موارد زیر را نام برد . جهت دست یافتن به بازار های جدید در سطوح مختلف و در جاهای مختلف . به علت اشباع شدن بازار های داخلی یا کوچک بودن بازار های داخلی مجبور به عرضه کالا در بازار های بین المللی می شوند . به علت وجود شرایط و عوامل ارزانتر از کشور خود از قبیل نیروی کار . زمین یا ساختمان و دسترسی بهتر و آسان تر به جاذبه ها و در آخر بعضی از شرکت ها به علت طبیعت فعالیت خود ناگزیر از فعالیت در بازار های بین المللی می باشند . از همه مهمتر تبلیغ و ایجاد برند خود در سراسر جهان( کریمی نژاد، ۱۳۹۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...