ابتکار E-Business Forum توسط دفتر صنعت[۷۷] (وزارت توسعه[۷۸]) یونان به منظور ایجاد محیط دیجیتالی مناسب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط یونانی بوجود آمد. این ابتکار مکانیزمی را بوجود می‌آورد که در آن در بین دولت، افراد آکادمیک و تاجران، جهت ایجاد مشاغل مرتبط با تجارت الکترونیکی مشاوره انجام می‌گیرد.
دانلود پایان نامه
کار این مجمع از طریق چند گروه کاری از اقشار مختلف انجام می‌گیرد. این گروه‌های کاری وظیفه دارند که موانع نفوذ تکنولوژی در اقتصاد الکترونیکی[۷۹] در یونان را از بین ببرند. در واقع این گروه‌ها پس از انجام تحقیقات لازم در زمینه نحوه عملکرد در سیاستگزاری دولت پیشنهادهایی را ارائه می‌نمایند و در حمایت از SMEs جهت پذیرش تجارت الکترونیکی به دولت کمک می‌کنند.[۸۰]
این مجمع همچنین اطلاعاتی را بصورت پیوسته برای شهروندان و تاجران درباره مسأله تجارت الکترونیکی ارائه می کند و بودجه ۳/۱ میلیون دلاری طی دوره ۵-۲۰۰۱ برای این منظور در نظر گرفته شده است.
اهداف برنامه:
اهداف اصلی E-Business Forum عبارتند از:
گسترش مباحث پیرامون اقتصاد الکترونیکی در کل جهان.
بررسی و اطلاع‌رسانی در مورد نوآوری‌های تجارت الکترونیکی در یونان.
فراهم آوردن فرصت‌هایی برای صنف های تجاری به منظور مشارکت در فرایند تصمیم‌گیری در زمینه ایجاد محیط مناسب برای ict و تسریع گسترش ict در میان کسب و کارهای کوچک و متوسط یونان.
ایجاد کتابخانه الکترونیکی در زمینه تجارت الکترونیکی در یونان و در سطح بین‌المللی.
هماهنگی تمام فعالیت‌هایی که در کل کشور در زمینه تجارت الکترونیکی و در سطح بین‌المللی انجام می‌گیرد.
ارائه پیشنهاداتی جهت حذف موانع موجود در فراهم نمودن محیط الکترونیکی مناسب و کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسط در مراحل اولیه حرکت به سمت اقتصاد الکترونیکی.
ایجاد پروژه‌های دولتی برای ارتقاء تجارت الکترونیکی در یونان.
ایجاد ارتباط بین سیاست‌های تجارت الکترونیکی یونان با سیاست‌های بین‌المللی و ارائه تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه.
نقاط قوت برنامه:
مکانیزم جامع برای مشاوره مداوم با افراد و گروه‌های مرتبط: در این سیاست در تمامی ابعاد تجارت الکترونیکی با گروه های مربوطه مشاوره انجام می‌گیرد بطور کلی نتایج این مشاورات در سه گروه قابل طبقه‌بندی است.
شناسایی مشکلات و موانع از دیدگاه‌‌های مختلف
رسیدن به راه حل‌هایی که افراد از گروه‌های مختلف در آن توافق دارند (و بنابراین ضمانت اجرایی بالایی دارد).
به دلیل وجود افراد از گروه‌های مختلف هماهنگی بالایی در این برنامه وجود دارد.
بیش از ۳۰۰ کارشناس در این گروه‌های کاری مشارکت دارند (تقریباً ۶۰ درصد آنها از بخش خصوصی هستند)، که نمایندگان بخش دولتی (در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی)، سازمان‌های غیر دولتی (NGOS)، سازمان‌های آموزشی، بانک‌ها و … را شامل می‌شود. یکی از مهمترین مشکلات در چنین کمیته‌هایی به مسأله سطح آگاهی گروه‌های مختلف مربوط می‌شود. زیرا در این کمیته‌ها افراد از گروه‌های مختلف سطح آگاهی متفاوتی دارند.
این برنامه آینده‌نگر است:
در این برنامه از طریق کارشناسان شبکه، مشکلات به صورت پویا تعیین می‌شوند و همچنین راه‌ حل ‌های اجرایی بوسیله وزارت توسعه با در نظر گرفتن چارچوب‌های نهادی، الزامات مالی و سازمانی و اولویت‌ها به روز می‌شوند.
برنامه قابلیت انعطاف‌پذیری دارد:
در این برنامه جلسات مشورتی بین گروه‌ها هر سه یا چهار ماه صورت می‌گیرد و همچنین کمیته‌های مشورتی به صورت ماهانه جلسه تشکیل می‌دهند. در نتیجه همواره استراتژی‌های توسعه همراه با زمان تغییر می‌کنند و چارچوب های اولیه نیز این قابلیت را دارند که در مقابل مصوبات بعدی منعطف باشند.
نتایج با توافق عام حاصل می‌شود:
در برنامه E-Business Forum تمامی تصمیمات با توافق افراد از بخش خصوصی و دولتی گرفته می‌شود. یکی از مهمترین جنبه‌های توافق عمومی در مورد سیاستگزاری این است که چنین توافقی ضمانت اجرایی سیاست را بالا برده و سیاست را کاربردی‌تر می کند. برنامهGreek Go Digital در واقع طرح اجرایی برنامه Information Society و Competitiveness می‌باشد که هدف اصلی آن حمایت از ۵۰۰۰۰ SMEs جهت تماس با اینترنت و بهره‌گیری از منافع آن است. مهمترین استفاده‌ کنندگان از این برنامه بنگا‌ه‌هایی هستند که بیش از ۱۰ کارکن دارند. در این برنامه کسب و کارها در سه طبقه تقسیم شده‌اند:
کسب و کارهایی که زیرساخت‌های لازم جهت دسترسی به اینترنت را ندارند.
کسب و کارهایی که به اینترنت دسترسی داشته و پست الکترونیکی آنها فعال است.
کسب و کارهایی که دارای وب سایت می‌باشند و می‌توانند از طریق اینترنت با مشتریان و یا کسب و کارها مبادله (B2C , B2B) نمایند.
برنامه GO Digital دو طبقه اولی را حمایت می‌کند تا به مرحله بعدی دست یابند: از مرحله اول به مرحله دوم و از مرحله دوم به مرحله سوم. کل بودجه برای این برنامه ۱۰۰ میلیون یورو می‌باشد.
دیگر پروژه‌های اصلی در یونان که توسط گروه‌های کاری e-Business Forum طراحی شده است شامل موارد زیر می‌باشد:

سیاست آموزشی Go Digital (کل بودجه اختصاصی ۲۵ میلیون یورو).
دیجیتالی کردن کسب و کارهای مرتبط با تجارت الکترونیکی که در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مورد در نظر گرفته شده است (کسب و کارهایی که ۵ تا ۱۵۰ کارکن دارند) کل بودجه اختصاصی در حدود ۲۰۰ میلیون یورو می‌باشد).
ارتقاء بازارهای الکترونیکی (۲۰ تا ۳۰ پروژه، کل بودجه اختصاصی ۳۰ میلیون یورو).
توسعه ارتباط دیجیتالی (۲۰ الی ۳۰ پروژه، کل بودجه اختصاصی ۳۰ میلیون یورو). (حاجی کریمی و عزیزی، ۱۳۸۷).

۲-۹-۵-۳ تجربه اسکاتلند: (First Steps Workshop Series)

برنامه First Steps Workshop Series کارگاه‌های آموزشی (۴ نصف روز) را شامل می‌شود که شرکت‌ها را در جهت استفاده از قابلیت‌های اینترنت و تجارت الکترونیکی کمک می‌کند. این برنامه توسط Enterprise Scottish به منظور تامین اهداف استراتژی Connecting Scotland که خود قسمتی از استراتژی وسیع اقتصاد الکترونیکی اسکاتلند[۸۱] است، سازماندهی شده است. در استراتژی Connecting Scotland همان تعهداتی که توسط دولت انگلستان در سال ۱۹۹۸ تحت عنوان «تبدیل انگلستان به بهترین محیط تجارت الکترونیکی در جهان» بیان شده، در این برنامه آمده است: فرهنگ و اقتصاد اسکاتلند پیشرو جهان دیجیتالی خواهد بود. تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از برجسته‌ترین مشخصه‌ های اسکاتلند عنوان می‌شود و تجارت الکترونیکی فرصت‌های جدیدی را برای تشکیلات اقتصادی فراهم می‌آورد. تاجران و تشکیلات اقتصادی موجود تجارت الکترونیکی را به کار خواهند گرفت و تشکیلات اقتصادی از جاهای مختلف به خاطر محیط مناسب اسکاتلند به این کشور خواهند آمد. در سالهای آتی این فرهنگ خواهد بود که محیط مناسب تجارت الکترونیکی را مشخص می کند.
کل هزینه‌های First Steps Workshop در حدود ۴۱۶۰۰۰ یورو (۰۰۰,۲۵۰ پوند) برآورد شده است.
چهار گروه کارگاه آموزشی در زمینه چگونگی استفاده از تجارت الکترونیکی در بازار‌های معین وجود دارند. این کارگاه‌های آموزشی عبارتند از:
مراحل اولیه ایجاد ارتباط: به کسب و کارها کمک می کند تا اولین وب سایت خود را ایجاد نموده و بیشترین سود را از پست الکترونیکی حاصل نمایند.
تحول در وب سایت: از قابلیت‌های وب سایت استفاده بیشتری به عمل آید.
تجارت الکترونیکی: در زمینه خرید و فروش آنلاین، نحوه اجرا و فواید بالقوه آن آموزش ارائه می‌شود.
بهترین تجربه تجارت الکترونیکی: نشان می‌دهد که چگونه تجارت الکترونیکی هزینه‌ها را کاهش داده و تغییرات اساسی در تجارت بوجود می‌آورد.
این برنامه آموزشی SMEs را پس از یادگیری به شبکه‌های حمایتی اسکاتلند معرفی می کند و این کسب و کارها پس از آموزش کمک‌های حمایت‌های بیشتری را نیز دریافت می‌کنند.
نقاط قوت برنامه:

اجرای برنامه به صورت غیر متمرکز: این برنامه در کلیه مناطق اسکاتلند اجرا می‌شود حمایت گروه‌های مختلف از این برنامه از جمله مشاوران برنامه UK Online for Business، وزارت بازرگانی، دانشکده‌های اسکاتلند و … امکان اجرای این برنامه به صورت منطقه‌ای را فراهم نموده است.
انتقال گروه ها در طول برنامه: در این برنامه این قابلیت وجود دارد که SMEs پس از آموزش در کارگاه‌های آموزشی به شبکه‌های حمایتی تجارت الکترونیکی معرفی می‌شوند. یعنی از مرحله اول فرایند به مرحله دوم انتقال می‌یابند.
شناسایی جایگاه‌ SMEs و ارائه راهنمایی متناسب: سایت‌هایی طراحی شده‌اند که با توجه به سطح استفاده SMEs از E-Business درباره مناسبترین کارگاه‌‌‌های آموزشی به آنها مشاوره ارائه می‌کند.
استفاده از افراد متخصص: در حدود ۹۰ سخنران (از دانشکده‌‌ها، وزارت بازرگانی و کارشناسان برنامه UK Online for Business) در این برنامه‌ها فعالیت می‌کنند و این دوره‌ها را در سراسر اسکاتلند برگزار می‌نمایند.
جامعیت برنامه: این کارگاه‌های آموزشی راه‌حل آموزش گام به گام را به اجرا درآورده‌اند که از آموزش ابتدائی‌ترین مراحل آشنایی با تجارت الکترونیکی شروع می‌شود و تا تجارت الکترونیکی پیشرفته ادامه می‌یابد(حاجی کریمی و عزیزی، ۱۳۸۷).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...