هر دو مثبت

 

دیپلم تا لیسانس

 

 

 

از آنجایی که عدد معنی‌داری بدست آمده برای مقایسه دو گروه تحصیلی دیپلم تا لیسانس و فوق لیسانس کوچکتر از ۰٫۰۵ است. لذا تنها اختلاف معنی‌داری بین این دو گروه تحصیلی دیپلم تا لیسانس و فوق لیسانس وجود دارد، اما از آنجایی که هر دو حد بالا و پایین مثبت است پس می‌توان گفت گروه تحصیلی دیپلم تا لیسانس خرید تفننی بیشتری نسبت به فوق لیسانس داشته اند یعنی M1>M2..
پایان نامه - مقاله - پروژه
نتیجهگیری
و
ارائه پیشنهادهای تحقیق
۵-۱- مقدمه
پس از اینکه تجزیه وتحلیل داده‌ها در فصل چهارم انجام شد، حال باید از یافته‌های تحقیق نتیجه‌گیری شود. در این فصل قبل از نتیجه‌گیری ابتدا، مروری بر خلاصه‌ای از تحقیق خواهیم داشت و سپس یافته‌ها و نتایج اصلی تحقیق تحلیل می‌شوند، در آخر مصادیق مدیریتی و پیشنهاد برای تحقیقات آینده ذکر خواهد شد.
۲-۵- خلاصه تحقیق
خرید تفننی[۱۳۳] یکی از جنبه‌های بسیار مهم رفتار مصرف‌کننده[۱۳۴] و یک مفهوم حیاتی در بازار است. خرده‌فروشان کاملاً از قدرت خرید تفننی در توسعه درآمد خود مطلع می‌باشند، بنابراین از طریق استراتژیهایی مانند طرح فروشگاهی، نمایش محصول، طراحی بسته بندی و فروش، احساس مثبت مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کنند.
تعداد خریدهای تفننی را از طریق طراحی جذاب فروشگاه، نمایش محصول، طراحی مناسب بسته‌بندی و غیره می‌توان افزایش داد. به لحاظ رواج خرید تفننی در بازارهای امروزی، تحقیقات دانشگاهی در مورد خریدهای تفننی طی دهه گذشته (اوایل قرن ۲۱) افزایش یافته است. تمایل به خرید تفننی یک مشخصه شخصیتی مصرف‌کننده است که نشان می‌دهد فرد می‌تواند از دیگری براساس این ویژگی متمایز گردد و به محض افزایش درآمد و توان خرید، خریدهای تفننی افزایش یافته و بصورت یک پدیده غالب در رفتار مصرف‌کننده نمایان می‌شود.
این تحقیق با عنوان ارزیابی عوامل شخصیتی و فردی بر خریدهای تفننی با هدف بررسی تأثیر مؤلفه‌های خرید تفننی، که در نهایت کمک به توسعه بازاریابی در کشور صورت گرفته است.
این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است و از نوع تحقیقات توصیفی – پیمایشی می‌باشد. داده‌های مقطعی این تحقیق بوسیله پرسشنامه در سال ۱۳۹۱ در سطح شهرستان پارس آباد بازارچه تیمورپور جمع آوری شده است.
برای نمونه آماری از روش نمونه‌گیری تصادفی‌سیستماتیک استفاده شده است. تعداد نمونه محاسبه شده ۲۶۷ نفر، تعداد پرسشنامه توزیع شده ۳۰۰ عدد و تعداد پرسشنامه قابل استفاده ۲۲۰ عدد می‌باشد. سپس با بهره گرفتن از داده‌های جمع‌ آوری شده ویژگیهای جمعیت‌شناختی از طریق آمار توصیفی و فرضیات تحقیق از طریق آمار استنباطی مورد بررسی قرار گرفته است که در زیر به طور مختصر اشاره می‌گردد:
۵-۳- توصیف یافته‌ها
۵-۳-۱- بررسی متغیرهای جمعیت شناختی
جنس: از میان ۲۲۰ نفر افراد مورد بررسی، تعداد ۱۱۱ نفر (معادل ۵۰٫۵ درصد) زن و ۱۰۹ نفر (معادل ۴۹٫۵ درصد) مرد بوده‌اند.
سن: بیشترین فراوانی سنی متعلق به پاسخ‌دهندگان زیر ۲۶ سال با ۵/۴۰ درصد می‌باشد. پس از آن پاسخ‌دهندگان بین ۲۶ تا ۳۰ سال با ۵/۲۵ درصد و بعد از آن افراد بین ۳۶ تا ۴۰ سال با ۵/۱۵ درصد و بعد از آن ۴۱ به بالا با ۴/۱۱ درصد قرار دارند. کمترین فراوانی مربوط به افراد ۳۱ تا ۳۵ سال با ۳/۷ درصد می‌باشد.
تحصیلات: ۲/۱۳ درصد از پاسخ‌دهندگان دارای تحصیلات کاردانی، ۸/۷۷ درصد از پاسخ‌دهندگان دارای تحصیلات لیسانس و ۳/۱۹ درصد تحصیلات فوق لیسانس بوده‌اند.
۵-۴- نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های تحقیق
در این بخش نتایج حاصل از تحقیق با توجه به داده‌های جمع‌ آوری شده و آزمونهای آماری ارائه می‌گردد.
با توجه به فرضیات مطرح شده در تحقیق حاضر، به بررسی نتایج آنها می‌پردازیم:
۵-۴-۱- نتیجه فرضیه اول:
محیط فروشگاه بر وضعیت روحی - روانی مشتریان تأثیر مستقیم دارد.
با توجه به نتیجه آزمون آماری، محیط فروشگاه ۰٫۸۷ درصد تغییرات در وضعیت روحی‌ -‌ روانی مشتریان را تبیین کرده و فرضیه تحقیق یعنی، تأثیر مستقیم محیط فروشگاه بر وضعیت روحی - روانی مشتریان مورد قبول واقع می‌شود.
مقایسه نتیجه آزمون فرضیه اول با نتایج تحقیقات مشابه:
در تحقیقات مشابهی که توسط جاها‌ لی در سال ۲۰۰۸، گاردنر و روک در سال ۱۹۹۸ صورت گرفته شده است هر کدام تأثیر مستقیم محیط فروشگاه بر وضعیت روحی - روانی مشتریان را مورد تأیید قرار داده‌اند. بنابراین می‌توان گفت نتیجه فرضیه حاضر با نتایج تحقیقات همسو می‌باشد.
تفسیر نتیجه آزمون:
در خصوص تفسیر این نتیجه بدست آمده می‌توان گفت که از لحاظ تئوریک این نتیجه نیز قابل پیش‌بینی بود. محیط فروشگاه از طریق فضا و جوی که ایجاد می‌کند موجبات بهتر شدن وضعیت روحی – روانی افراد می‌گردد و افراد زمانیکه احساس خوبی پیدا می‌کنند در آن محیط مایل هستند که بیشتر گشت و گذار کنند و این فرصتی هست تا کالاهای فروشگاه را بیشتر ببینند که این امر خود موجبات افزایش خرید تفننی می‌گردد.
۵-۴-۲- نتیجه فرضیه دوم:
محیط فروشگاه بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیرمستقیم دارد.
با توجه به نتیجه آزمون آماری، محیط فروشگاه ۰٫۳۸ درصد تغییرات در خریدهای تفننی مشتریان را تبیین کرده و فرضیه تحقیق یعنی، تأثیر مستقیم محیط فروشگاه بر خریدهای تفننی مشتریان مورد قبول واقع می‌شود.
مقایسه نتیجه آزمون فرضیه دوم با نتایج تحقیقات مشابه:
در تحقیقات مشابهی که توسط آنا اس ماتیلا و جوهن ویرایتز در ۲۰۰۸، ژو و ونق در سال ۲۰۰۳ و آندرهیل در سال ۱۹۹۹ انجام شده است، هر کدام رابطه بین محیط فروشگاه بر خریدهای تفننی مشتریان را مورد تأیید قرار دادند. بنابراین می‌توان گفت که نتیجه فرضیه حاضر با نتایج تحقیقات قبلی همسو می‌باشد.
تفسیر نتیجه آزمون:
در خصوص تفسیر این نتیجه بدست آمده می‌توان گفت که از لحاظ تئوریک این نتیجه نیز قابل پیش‌بینی بود. وضعیت مثبتی که محیط فروشگاه به وجود می‌آورد یکی از دلایل اصلی خرید تفننی می‌باشد. اساساً محیط فروشگاه و برانگیختگی آن باعث می‌شود تا وضعیت مثبتی به وجود آید و مشتریان احساس لذت بخشی در آن محیط داشته باشند که در عوض می‌تواند باعث افزایش خرید تفننی شود.
۵-۴-۳- نتیجه فرضیه سوم:
وضعیت روحی - روانی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیرمستقیم دارد.
با توجه به نتایج آزمون آماری، وضعیت روحی - روانی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر معکوس (۰٫۳۶-) دارد. از این رو فرضیه صفر قبول و فرض تحقیق یعنی، تأثیر مستقیم وضعیت روحی -‌روانی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان رد می‌شود.
مقایسه نتیجه آزمون فرضیه سوم با نتایج تحقیقات مشابه:
در تحقیقات مشابهی که توسط وین‌برگ و گاتوالد در سال ۱۹۸۲، گاردنر و روک در سال ۱۹۸۸، بیتی و فرِل در سال ۱۹۹۸و جاها لی در سال ۲۰۰۸ انجام شده است هر کدام تأثیر وضعیت روحی - روانی بر خرید تفننی را مورد تأیید قرار دادند. بنابراین می‌توان گفت که نتیجه فرضیه حاضر با تحقیقات قبلی هم جهت و همسو نمی‌باشد.
تفسیر نتیجه آزمون:
در خصوص تفسیر این نتیجه بدست آمده می‌توان گفت که از لحاظ تئوریک این نتیجه قابل پیش‌بینی نبود و نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان‌دهنده این است که در جامعه آماری تحقیق حاضر افراد براساس ویژگیهای روحی – روانی برای خرید تفننی برانگیخته نمی‌شوند لازم به ذکر می‌باشد که تفسیر حاضر در حکم این نیست که کاملاً صحت داشته باشد بلکه نسبی بوده و مبنای تفسیرها متکی به این تحقیق می‌باشد اما با این حال نتیجه بدست آمده جای کاملاً بحث را دارد که چرا با مطالعات قبلی هم جهت و هم راستا نبوده و افراد بر مبنای وضعیت روحی – روانی خرید تفننی انجام نمی‌دهند. درکشور ما علم رفتار مصرف‌کننده علمی تقریباً ناشناخته و تحلیل آن کاملاً پیچیده می‌باشد، چرا که مشتریان برای تصمیم‌های جزئی هم فکر می‌کنند و وقتی در قالب خریدار ظاهر می‌شوند به خرید از چندین جنبه نگاه می‌کنند که این امر منجر به عقلایی بودن و در نهایت کاهش خرید تفننی در اثر ویژگیهای روحی – روانی می‌شود.. به نظر محقق احتمالاً اگر تحقیق حاضر در فروشگاه های کالاهای لوکس و گران‌قیمت صورت می‌گرفت، احتمالاً جامعه مورد مطالعه با تأثیر از وضعیت روحی – روانی خرید تفننی را انجام می‌دادند، البته این نکته بر مبنای الگوی مصرف جامعه آماری تحقیق حاضر و ادبیات خرید تفننی بیشتر به عنوان جمع‌بندی نظری مطرح می‌باشد که لازم است ابتدا تحقیقی صورت گیرد بعد با پشتوانه قوی مطرح گردد. در نهایت بر مبنای این مطالعه می‌توان گفت که افراد براساس ویژگیهای روحی– روانی برای خریدهای تفننی برانگیخته نمی‌شوند.
۵-۴-۴- نتیجه فرضیه چهارم:
ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر مستقیم دارد.
با توجه به نتایج آزمون آماری، و نمودار در حالت معنی‌داری، اعداد بدست آمده نشان از عدم معنی‌داری تأثیر ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان دارد (چرا که بین ۱٫۹۶ و ۱٫۹۶- قرار دارد). از این‌رو می‌توان گفت، فرض صفر قبول و فرض تحقیق یعنی، تأثیر مستقیم ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان رد می‌شود.
مقایسه نتیجه آزمون فرضیه چهار با نتایج تحقیقات مشابه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...