مراحل مدل
مراحل مدل شامل گامهای عملی برای دستیابی به هدف مدل است. در مدل حاضر جهت دستیابی به هدف چهار گام اساسی بر اساس فرایند پرستاری طراحی گردیده است که عبارتند از: بررسی ماتریکس­خود و شناسایی ابعاد گسیختگی­خود، برنامه­ ریزی، اجرا و ارزشیابی سطح تعادل. این فرایند در تمام مراحل گذر از بیمارستان به منزل و جامعه به صورت یکپارچه ادامه دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
بررسی وتشخیص پرستاری
این مرحله خود دارای دو بخش است. پرستار در ابتدا به بررسی ماتریکس­خود و نحوه مکان­ یابی در مددجو می ­پردازد و سپس با تجزیه و تحلیل اطلاعات؛ ابعاد گسیختگی را تشخیص می­دهد.
در بخش اول اولین اقدام پرستار جهت کمک به فرد مبتلا به سوختگی پس از کسب اطلاعات کلی در حیطه­های مختلف ماتریکس­خود(خود شخصی، بین فردی و بیرونی)­، ارزیابی وضعیت مددجو در ابعاد جسمی، روحی- روانی، معنوی و اجتماعی است. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه، معاینه، مشاهده و پرسشنامه است. منبع اطلاعات می تواند مددجو، خانواده، دوستان و دیگر اعضای تیم باشد. داشتن سابقه کار در بخش سوختگی و مراقبت از این بیماران، انعطاف پذیری و ارتباط درمانی لازمه کار است. بررسی عواملی که وضعیت مصدوم/ بیمار/ مددجو / قربانی را بهبود بخشیده یا وخیم­تر می­سازد ضروری است.
بررسی ماتریکس خود:
در این مرحله کلیه عواملی که برتعادل فرد در ابعاد جسمی، ذهنی، تعاملی و تعالی تأثیر دارند (عوامل خود شخصی، بین فردی و بیرونی) مورد بررسی قرار گرفته و در دو گروه منابع انرژی تقویت کننده و بازدارنده جای می­گیرند. در گروه منابع انرژی تقویت کننده کلیه عواملی که به تعادل (یکپارچگی جسمی، اتصال به جریان زندگی و بازگشت به خویشتن) فرد کمک می­ کنند از جمله سیستم­های حمایتی (حمایت درونی ،خانوادگی و خدمات اجتماعی) جای می­گیرند. در گروه باز دارنده ها نیز عواملی که تعادل جسمی، ذهنی، تعاملی و تعالی فرد را به هم زده و بازگشت وی را دشوارتر می­سازند نظیر موانع درونی(شخصیت غیر قابل انعطاف پذیر یا نگرش منفی، شدت آسیب های سوختگی و…)، موانع بین فردی (ناکافی بودن اطلاعات، تعاملات ناخوشایند و …) و موانع بیرونی (طبقه­اجتماعی پایین وضعیت اقتصادی نامطلوب، خدمات اجتماعی ناکافی و…) قرار می­گیرند.
بررسی پیامد­های اصلی در مبتلایان به سوختگی
پوست:
عملکرد حفاظتی( عفونت زخم، سپسیس)
عملکرد ترمیمی(التیام زخم، شکل گیری اسکار، لزوم جراحی ­های ترمیمی)
وضعیت حسی
عملکرد عصبی-عضلانی:
تحرک مفاصل
قدرت عضلانی
عملکرد اندام تحتانی
عملکرد دست­ها و اندام فوقانی
قابلیت قلبی و عروقی
درد و وضعیت حسی
شدت درد
خارش
عملکرد روانی:
سندرم دیسترس پس از حادثه
افسردگی
عملکرد نقش فیزیکی
عملکرد مستقل
بازگشت به کار
مشارکت در فعالیت­های اجتماعی و جامعه
تصویر ذهنی
تمامیت اجتماعی
رشد و تعالی
درک از کیفیت زندگی
سلامت معنوی
در بخش دوم پرستار باید اطلاعات کسب شده از بخش قبلی را به دقت تجزیه و تحلیل نماید. این بخش شامل شناسایی نشانه­ های گسیختگی­خود(جسمی، ذهنی، تعاملی و تعالی) و مکان­ یابی می­باشد. شناسایی این ابعاد به پرستار در تعیین تشخیص­­­های پرستاری و برنامه­ ریزی کمک خواهد کرد.
شناسایی گسیختگی خود
نوع گسیختگی خود بر اساس علائم و نشانه های تهدید و آشفتگی، مشخص می­گردد. پرستار در این مرحله بر اساس اطلاعات حاصل به شناسایی وضعیت مددجو در فرایند بازگشت پرداخته و بدین ترتیب یک یا چند نوع از گسیختگی تجربه شده توسط وی تعیین می­گردد. توجه به رفتارها، واکنش­های مددجو و شناسایی مکان­ یابی و مقایسه آن با ویژ­گی­های هر نوع گسیختگی، به تشخیص نوع گسیختگی و ارائه مراقبت مبتنی بر تجربه مددجو کمک خواهد نمود.
شناسایی مکا­یابی
همچنین کلیه راهبرد­های مورد استفاده­ی فرد جهت محافظت از خود با توجه به پیامدهایی که برای فرد دارند یا خواهند داشت در دو گروه راهبرد­های مثبت و راهبرد­های منفی جای می­گیرند. با توجه به اطلاعات کسب شده در مرحله قبل، کلیه راهبردهای خود محافظتی شناختی و رفتاری فرد یا راههایی که برای برقراری تعادل اتخاذ می­ کند، با در نظر گرفتن طیف آن در دو دسته مثبت و منفی قرار می­گیرند .به عنوان مثال راهبرد­هایی چون متعهد شدن به خود، جایگزینی، تحمل در طیف­های فعالانه، سازگارانه، اثر بخش، جزو تدابیر مثبت و درصورتیکه همین راهبرد­ها در طیفی از منفعلانه، ناسازگارانه و غیر اثر بخش قرار گیرند، جزو تدابیر منفی محسوب می­شوند. توجه به طیف و همچنین پیامد راهبرد اهمیت حیاتی دارد. به عنوان مثال نگاه نکردن در آینه در اوایل که ممکن است به کاهش اضطراب منجر گردد، مثبت تلقی شده، اما برای مدت طولانی ممکن است نشانه­ای از اختلال در تصویر ذهنی از خود باشد.
تشخیص پرستاری
تشخیص­های پرستاری بر پایه­ اطلاعات کسب شده ارائه می­ شود. با توجه به دامنه وسیع و متفاوت تأثیرات سوختگی، اکثر مددجویان در معرض تهدید و آشفتگی­های متعددی قرار داشته و یا با آن مواجه خواهند شد. تهدید­ها و آشفتگی­ها که بر اساس مطالعه­­ی حاضر، در ابعاد جسمی، روحی- روانی، معنوی و اجتماعی شناسایی شده­­اند، شامل مواردزیر است :
تهدید و آشفتگی جسمی
خطرات جسمی
علائم و نشانه­ها
الف) پاسخ موضعی سوختگی: تورم، زخم و…..
ب)پاسخ سیستمیک: اختلال آب و الکترولیت، خونریزی، عفونت و …
درد و عذاب
علائم و نشانه­ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...