با آنجام آزمون همبستگی به بررسی ارتباط ابتدایی بین متغیرها می‌پردازیم و با توجه به نتایج بیان شده در جدول (۴-۶) می‌توان گفت بین متغیرها ارتباط وجود دارد و می‌توان به بررسی دقیق‌تر این روابط پرداخت. یافته های ارائه شده در ماتریس همبستگی نشان می دهد که متغیر نوع اظهار نظر مشروط به عنوان یکی از متغیرهای وابسته با اقلام تعهدی اختیاری رابطه مستقیمی داشته است درحالیکه متغیر نوع اظهارنظر مقبول که دیگر متغیر وابسته می باشد، ارتباط معکوسی با اقلام تعهدی اختیاری دارد.

۴-۵ آمار استنباطی

 

۴-۵-۱نتایج حاصل از برازش مدل ۱

همانطوری که در فصل سوم توضیح دادیم، در این تحقیق نخست برای تخمین اقلام تعهدی اختیاری(مدیریت سود) از مدل تعدیل یافته جونز که توسط دچو و همکاران(۱۹۹۵)ارائه شد،استفاده می کنیم.
مقاله - پروژه
اما قبل از تخمین مدل‌ لازم است که روش تخمین (تلفیقی یا تابلویی) مشخص گردد. برای این منظور از آزمون F لیمر استفاده شده است. برای مشاهداتی که احتمال آزمون آنها بیشتر از ۵% باشد یا به عبارتی دیگر آماره آزمون آنها کمتر از آماره جدول باشد، از روش تلفیقی استفاده می شود و برای مشاهداتی که احتمال آزمون آنها کمتر از ۵% است، برای تخمین مدل از روش تابلویی استفاده می‌شود. روش تابلویی خود با بهره گرفتن از دو مدل ” اثرات تصادفی ” و ” اثرات ثابت ” می تواند انجام گیرد. برای تعیین اینکه از کدام مدل استفاده شود از آزمون هاسمن استفاده گردیده است. مشاهداتی که احتمال آزمون آنها کمتر از ۵% است از مدل اثرات ثابت و مشاهداتی که احتمال آزمون آنها بیشتر از ۵% است از مدل اثرات تصادفی برای تخمین مدل استفاده شده است. نتایج آزمون های اف لیمر و هاسمن در جدول ۴-۷ ارائه شده است:

 

 

۴-۷:نتایج آزمون اف لیمر و هاسمن برای مدل۱

 

 

 

p-value

 

درجه آزادی

 

مقدار آماره

 

آماره

 

تعداد مشاهدات

 

آزمون

 

 

 

۰٫۰۰۰۰

 

-۱۲۴٫۶

 

۱٫۸۶۲۷۰۲

 

F

 

۷۵۰

 

اف لیمر(چاو)

 

 

 

۰٫۹۴۳۶

 

۳

 

۰٫۳۸۳۶۸

 

Chi-Sq.

 

۷۵۰

 

هاسمن

 

 

 

با توجه به جدول فوق،نتایج آزمون اف لیمر(چاو) حاکی از آن است که احتمال آماره ی F کمتر از ۵%می باشد(p-value=0.000<0.05).و بیانگر این است که می توان از روش داده های پانل استفاده نمود.همچنین با توجه به نتایج آزمون هاسمن و احتمال آماره ی خی-دو که بیشتر از ۰٫۰۵ می باشد(p-value=0.944)،فرضیه صفر را می توان در سطح اطمینان ۹۵% پذیرفت.لذا لازم است مدل با بهره گرفتن از روش اثرات تصادفی برآورد شود.
برای استفاده از روش داده های تلفیقی،نخست فایل کاری با ساختار تلفیقی ایجاد کرده و مدل را برازش کردیم. شکل برآورد شده ی مدل۲ با بهره گرفتن از نرم افزار eviews.7 به صورت زیر می باشد:
پس از اینکه اقلام تعهدی اختیاری از برازش مدل ۱ بدست آمد،جهت آزمون فرضیه های تحقیق داده های بدست آمده(باقیمانده های مدل۱) را به عنوان متغیر مستقل وارد مدل ۲ کردیم.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...