این تحقیق به انتخاب معیارها برای ارزیابی و رتبه بندی پیمانکاران فضای سبز شهرداری با بهره گرفتن از رویکرد تاپسیس فازی پرداخته است.
دانلود پروژه
۳-۲-۳ قلمرو مکانی
این تحقیق در شهرداری­ های مناطق ۱و۲ و ۳و ۴ و ۵ و ۷ انجام شده است.
۳-۳ جامعه آماری
با توجه به مدل مورد استفاده در تحقیق و همین طور روند ۳ مرحله­ ای بودن جمع­آوری اطلاعات در این پژوهش، ۲ نوع جامعه آماری تعریف شده است:
برای شناسایی معیارها، پرسشنامه نوع اول بین ۳۵ نفر از صاحبنظران و کارشناسانی که سابقه کار در بخش ارزیابی پیمانکاران داشته اند توزیع و جمع­آوری گردید.
با توجه به اینکه پرسشنامه دوم و سوم تخصصی­تر بوده و نیاز به تجربه و دانش بیشتری برای پاسخگویی داشته، جهت ارزیابی پیمانکاران و وزن­دهی به شاخص ­ها پرسشنامه نوع دوم و سوم بین ۵ نفر از کارشناسان ارشد و مدیرانی که حداقل ۳ سال سابقه کار در بخش زیبا سازی و فضای سبز شهرداری جهت ارزیابی پیمانکاران داشته اند توزیع و جمع آوری گردید.
۳-۴ اهداف تحقیق
اهداف این تحقیق به دو دسته تقسیم می شوند:
اهداف اصلی
با عنایت به اینکه شهرداری در سال های اخیر توجه خاصی به توسعه فضای سبز و زیبا سازی شهر تهران دارد مشخص شد که ارزیابی کلی پیمانکاران با هدف ایجاد بستری برای بهبود مستمر و ارتقای آنها مورد توجه است. از این رو ارائه روش و مدلی برای انتخاب مناسب ترین پیمانکار با بهره گرفتن از روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره در چنین فضای نسبتاً رقابتی، یکی از اهداف تحقیق به شمار می آید.
اهداف فرعی
الف) شناسایی و دسته بندی معیار­ها و شاخص­ هایی جامع برای ارزیابی پیمانکاران شهرداری
ب) تعیین وزن و اهمیت معیارها و شاخص­ های برگزیده جهت انتخاب پیمانکاران پروژه های فضای سبز شهرداری
۳-۵ سؤالات تحقیق
در این تحقیق به سوالات زیر پاسخ داده می­ شود:
سوال اصلی: رتبه بندی پیمانکاران پروژه های فضای سبز شهرداری با توجه به معیار­ها و شاخص­ های مرتبط چگونه است؟
سوال­های فرعی
الف) معیارها و شاخص­ هایی که ارزیابی جامع و کاملی از شایستگی پیمانکاران پروژه های فضای سبز شهرداری به دست می­ دهند کدامند؟
ب) اهمیت و وزن هریک از معیارها و شاخص­ های برگزیده جهت انتخاب پیمانکار پروژه های شهرداری در واحد مورد بررسی چه مقدار می ­باشد؟
۳-۶ شیوه ها و ابزارها و منابع مورد استفاده
داده های مورد نیاز در این پژوهش، با بهره گرفتن از چهار ابزار منابع کتابخانه­ای، استفاده از اینترنت، استفاده از پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری گردید.
۳-۶-۱ استفاده از منابع علمی کتابخانه ای
در این تحقیق جهت جمع­آوری مطالب مربوط به فصل دوم یعنی فصل ادبیات تحقیق از کتابها و مجلات معتبر داخلی و خارجی استفاده گردید.
۳-۶-۲ استفاده از پایگاه­ها و نشریات علمی شبکه جهانی اینترنت
بخش اعظم اطلاعات مربوط به پیشینه تحقیق با بهره گرفتن از پایگاه ها و نشریات علمی شبکه اینترنت به دست آمد. همچنین برای گردآوری و طبقه بندی مجموعه ای از معیارها و شاخصهای جامع جهت انتخاب پیمانکار نیز از مقالات موجود در پایگاه ها و نشریات علمی انترنتی استفاده گردید.
۳-۶-۳ استفاده از پرسشنامه
در این تحقیق از سه پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده گردید:
پرسشنامه تعیین معیارها و شاخصهای اصلی جهت انتخاب پیمانکار پروژه های فضای سبز شهرداری
برای تهیه این پرسشنامه، ابتدا با بررسی پیشینه تحقیق، معیار­ها و شاخصهای دارای بیشترین فراوانی در مقالات مرتبط شناسایی شدند و سپس با توجه به نظر اساتید و طبقه بندیهای پیشین، بهترین طبقه بندی انتخاب گردید. پرسشنامه حاصل(شامل معیارها و شاخصهای مذکور) جهت تعیین معیارها و شاخصهای اصلی و همچنین وزن شاخصها به ۳۰ نفر از مدیران و کارشناسان شهرداری ارائه گردید. در این پرسشنامه برای غربال سازی شاخصها از تکنیک اعداد فازی بهره گرفته شد.
پرسشنامه تعیین وزن(اهمیت) معیارهای اصلی انتخاب پیمانکار پروژه های فضای سبز شهرداری، که براساس مقایسات زوجی بین معیارها بر مبنای روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی تنظیم گردید.
پرسشنامه ارزیابی پیمانکاران با توجه به معیارهای تعیین شده جهت رتبه بندی پیمانکاران
۳-۶-۴ مصاحبه با اساتید دانشکده
به منظور کسب اطمینان از روایی معیارها و شاخصهای اصلی شناسایی شده جهت انتخاب پیمانکار پروژه های شهرداری و به دست آوردن طبقه ­بندی و دسته بندی مطلوب برای معیارها و شاخصهای فوق از مصاحبه با اساتید دانشکده مدیریت بهره­گرفته شد.
۳-۷ شواهد مربوط به اعتبار، روایی و صحت ابزار پژوهش
دو مبحث قابلیت اعتماد (پایایی) و اعتبار (روایی) از اصول اندازه ­گیری و ارزیابی تحقیقات علمی بوده و از ویژگی­هایی هستند که جهت مفید و مؤثر واقع شدن روش های جمع­آوری داده ها، از شروط اساسی به شمار می­رود. با توجه به این مهم، در تحقیق حاضر تلاش شده است که مباحث فوق در پرسشنامه ها مورد بررسی قرار­گیرد.
روایی پرسشنامه: منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد؛ یعنی این که هم داده های گردآوری شده از طریق ابزار مازاد بر نیاز تحقیق نباشند و هم اینکه بخشی از داده های مورد نیاز در رابطه با سنجش متغیرها در محتوای ابزار حذف نشده باشند. به عبارت دیگر، عین واقعیت را به خوبی نشان دهد (حافظ نیا، ۱۳۸۷). جهت اطمینان از روایی پرسشنامه، از روش کیفی یعنی نظرات صاحب­نظران و تخصص استادان استفاده گردیده است و اصلاحات و تغییرات مورد نظر آنها پس از بحث و بررسی در پرسشنامه ­ها اعمال شده است و از آنجا که تک تک سؤالات پرسشنامه مبتنی بر ادبیات تحقیق می باشد، می­توان گفت که پرسشنامه ها دارای روایی است.
قابلیت اعتماد (پایایی): برای سنجش پایایی پرسشنامه های اول و سوم از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شده است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری، از جمله پرسشنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد.این مقدار برای پرسشنامۀ اول؛ معیار قیمت پیشنهادی ۰٫۸۳۷،معیار توانمندیهایفنیوتخصصی ۰٫۷۸۵،معیار تجربهوشهرت ۰٫۸۶۳، معیار صلاحیت و پایداری مالی ۰٫۸۹۲، معیار ظرفیت انجام پروژه های جدید ۰٫۸۷۴، معیار سازمان و مدیریت ۰٫۸۳۴ و معیار عملکردگذشته ۰٫۹۳۱ و برای پرسشنامه سوم؛ معیار قیمت پیشنهادی ۰٫۹۱۷، توانمندیهایفنیوتخصصی ۰٫۹۷۳، معیار تجربهوشهرت ۰٫۸۶۴ ، معیار صلاحیت و پایداری مالی ۰٫۷۴۴ ، معیار ظرفیت انجام پروژه های جدید ۰٫۹۳۸ ، معیار سازمان و مدیریت ۰٫۸۴۷ و معیار عملکردگذشته ۰٫۸۹۳ محاسبه شده است. نتایج مربوط به محاسبه ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ­ها در ضمیمه “ب” آمده است. ضریب آلفاهای بدست آمده حاکی از قابلیت اطمینان بالای پرسشنامه ­ها می­باشد. برای سنجش پایایی پرسشنامۀ دوم نرخ ناسازگاری ماتریس ها محاسبه شده است. نتایج محاسبات در ضمیمه “ج"آمده است.
۳-۸ مراحل تحقیق
کلیه مراحل تحقیق در قالب شکل شماره ۳-۱ آمده است.
پایان
تعیین مهمترین معیارها
آزمون فرض فازی
استخراج معیارهای اولیه از ادبیات موضوع
پرسشنامه اول جهت ارزیابی اهمیت شاخص ­ها
شروع تحقیق
محاسبه وزن اهمیت معیارهای انتخاب شده
پرسشنامه سوم جهت ارزیابی پیمانکاران
ماتریس فازی تصمیم و انجام محاسبات تاپسیس فاصله ای
رتبه بندی پیمانکاران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...