متغیر های تعامل، دانش، رسیک انسانی، میزان احساسی بودن و غیر قابل آزمایش بودن

 

کاربران پیشرفته، اکثریت مرتبط، اکثریت نامرتبط

 

k-means

 

 

 

کاترینا مانپا

 

۲۰۰۶

 

فنلاند

 

سهولت کاربری، امنیت، منزلت، ویژگی های کمکی، وضعیت مالی فردی، سرمایه گذاری و اکتشاف

 

بد گمان ها، مشتاق ها، بی میل ها، عملگراها

 

k-means

 

 

 

اوزدمیر و همکاران

 

۲۰۰۷

 

ترکیه

 

ریسک درک درک شده، سودمندی، سهولت کاربری

 

پذیرندگان بانکداری اینترنتی، عدم پذیرندگان

 

Cluster Analysis

 

 

 

اون جو لی و همکاران

 

۲۰۰۴

 

کره­ جنوبی

 

اهمیت ویژگی های درک شده، ریسک درک شده، سازگاری با خدمات بانکداری موجود و سازگاری با فناوری های رایانه و اینترنت

 

عدم پذیرندگان دائم ،پذیرندگان احتمالی و پذیرندگان

 

Cluster Analysis

 

 

 

منبع: پژوهشگر
همچنین در ارتباط با بخش­بندی مشتریان در صنعت بانکداری و صنایع مرتبط با آن پژوهش های زیادی در داخل و خارج از کشور انجام شده است که در جدول زیر خلاصه ای از این پژوهش های انجام شده آورده می شود. قبل از ارائه جدول لازم است که درباره بعضی از واژه های مرتبط توضیحاتی ارائه شود.
RFM[71]:
بخش­بندی رفتاری شامل RFM ( تازگی، فراوانی، پول)، دانش بیشتری را از اولویت های خروجی در مشتری و پیشگویی های رفتاری دقیقتری را نسبت به سایر بخش­بندی ها ارائه می کند. این موضوع بدان دلیل است که سنجه های رفتاری اطلاعاتی را در خصوص نوع تفکر و خرید مشتریان در اختیار ما قرار می دهند. از مهمترین ویژگی های این روش می توان به سادگی آن اشاره کرد که هیچ نرم افزار آماری خاصی مورد نیاز نبوده و نتایج به سادگی توسط نیروهای کسب و کار قابل درک هستند.
CLV[72]:
این مفهوم اشاره به ارزش حال جریان سود مورد انتظار آینده در طول افق یک دوره زمانی مشخص طی زمان ارتباط با مشتری دارد. این چرخه رویکردی است که براساس چهار مرحله دوره عمر مشتری را تقسیم می کند: ۱- سطح ورود ۲- سطح برپایی ۳- سطح فعال ۴- سطح برتر. در این مفهوم باید هدف این باشد تا جایی که ممکن است به مشتریان بیشتری در سطح برتر دست پیدا کنیم اما بخش بندی مشتریان در آن نقطه متوقف نمی شود (inmon, 2005).
AHP[73]:
روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) بیش از سایر روشها در علم مدیریت مورد استفاده قرار گرفته است.تحلیل سلسله مراتبی یا به عبارت دیگر AHP  یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین روش ها ی تصمیم گیری است. در ارزیابی هر موضوعی ما نیاز به معیار اندازه گیری با شاخص داریم، انتخاب شاخص مناسب به ما امکان می دهد که مقایسه درستی بین جایگزینی ها به عمل آوریم. اما وقتی که چند یا چندین شاخص برای ارزیابی در نظر گرفته می شود، کار ارزیابی پیچیده می شود و پیچیدگی کار زمانی با لا می گیرد که معیار های چند یا چندین گانه باهم در فضا و از جنس های مختلف باشند. در این هنگام کار ارزیابی و مقایسه از حالت ساده تحلیلی که ذهن قادر به انجام آن است خار ج می شود و به یک ابزار تحلیل عملی قوی نیاز خواهد بود. یکی از ابزارهای توانمند برای چنین وضعیت هایی ( فر آیند تحلیل سلسله مراتبی) است. این روش برای سطح بندی و درجه بندی استفاده می شود هرچند که برای تحلیل های اجتماعی و اقتصادی نیز ممکن است به کار رود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول۱۳٫۲ : خلاصه پژوهش های مرتبط با بخش­بندی مشتریان

 

 

پژوهشگر

 

سال

 

کاربرد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...