جدول ۴-۱: توصیف یافته های تحقیق
بر مبنای نتایج مندرج در جدول ۴-۱ در ارتباط با توصیف یافته ها ملاحظه می شود که:
۱) مبلغ چک برگشتی مشتریان در شرکت های نمونه بر حسب میلیون ریال اقلا صفر و حداکثر ۲۶۱۶۲بوده است. به طور متوسط مبلغ چک برگشتی مشتریان ۷۶۴۸ با انحراف معیار ۶۳۳۹ میلیون ریال بوده است.
۲) ارزش وثیقه ملکی مشتریان به منظور اخذ تسهیلات در شرکت های نمونه بر حسب میلیون ریال اقلا ۱۹۰ و حداکثر ۶۴۲۸۲۸۳ بوده است. به طور متوسط ارزش وثیقه ملکی مشتریان ۲۲۷۰۰۱ با انحراف معیار ۵۶۱۷۵ میلیون ریال بوده است.
۳) مبلغ تسهیلات دریافتی مشتریان در شرکت های نمونه بر حسب میلیون ریال اقلا ۱۱۷ و حداکثر ۳۹۵۵۸۶۷ بوده است. به طور متوسط مبلغ تسهیلات دریافتی مشتریان ۱۳۹۶۹۳ با انحراف معیار ۳۴۵۶۵۲ میلیون ریال بوده است.
۴) مبلغ گردش بستانکار حساب جاری مشتریان در شرکت های نمونه بر حسب میلیون ریال اقلا ۴ و حداکثر ۱۷۷۷۹۱۸ بوده است. به طور متوسط مبلغ گردش بستانکار حساب جاری مشتریان ۲۵۵۳۵با انحراف معیار ۱۱۲۸۳ میلیون ریال بوده است.
۵) مبلغ متوسط موجودی حساب جاری مشتریان در شرکت های نمونه بر حسب میلیون ریال اقلا ۱۳ و حداکثر ۸۳۷۶ بوده است. به طور متوسط مبلغ موجودی حساب جاری مشتریان ۱۴۰۳با انحراف معیار ۱۰۶۷ میلیون ریال بوده است.
۶) سابقه اعتباری مشتریان در شرکت های نمونه بر حسب مرتبه اقلا ۲ و حداکثر ۵۰۰۰ بوده است. به طور متوسط سابقه اعتباری مشتریان ۲۵۸ با انحراف معیار ۶۹۲ مرتبه بوده است.
۷) سابقه حساب جاری مشتریان در شرکت های نمونه بر حسب مرتبه اقلا ۲ و حداکثر ۱۲ بوده است. به طور متوسط سابقه حساب جاری مشتریان ۶/۵ با انحراف معیار ۰۷/۲مرتبه بوده است.
۸) ریسک اعتباری مشتریان در شرکت های نمونه به طور نسبی اقلا ۰۱/۰ و حداکثر ۳۰/۰ بوده است. به طور متوسط ریسک اعتباری مشتریان ۱۶/۰ با انحراف معیار ۰۷/۰بوده است.
۹) ریسک تعدیل شده اعتباری مشتریان در شرکت های نمونه بر مبنای محاسبات لگاریتمی اقلا ۰۶/۴- و حداکثر ۸۵/۰- بوده است. به طور متوسط ریسک تعدیل شده اعتباری مشتریان ۸/۱- با انحراف معیار ۶۹/۰ بوده است.
۴-۴- تحلیل پیش فرض ها
در این تحقیق به تبع تحقیقات مشابه یا مرتبط جهت اعتبار سنجی مشتریان حقوقی بانک ملی در استان اصفهان از روش رگرسیون خطی مرکب مقطعی و شبیه سازی با بهره گرفتن از شبکه های عصبی استفاده شده است. بر همین اساس پیش از به کارگیری روش های اعتبار سنجی، پیش فرض های استفاده از این روش ها مورد ارزیابی قرار گرفته اند. این پیش فرض ها مشتمل بر نرمال بودن توزیع متغیرهای تابعی و مستقل، نرمال بودن توزیع باقی مانده های مدل برآوردی، ثبات واریانس ها، استقلال خطی متغیرهای مستقل، بزرگی یا به سمت یک میل کردن ضریب تعیین برآوردی می باشد. در این بخش از شرح یافته های تحقیق به نتایج ارزیابی این پیش فرض ها اشاره شده است.
۴-۴-۱- نرمال بودن توزیع متغیرها
آماره های توصیفی جدول ۴-۱ مشتمل بر ضرایب چولگی و کشیدگی نشان می دهد که توزیع متغیر وابسته و مقدار تعدیل شده آن یعنی ریسک اعتباری مشتریان و ریسک تعدیل شده در نمونه تصادفی تقریبا نرمال است. از آن جهت که مقادیر این شاخص ها تقریبا به صفر میل کرده و می توان با اغماض ، نرمال بودن متغیر ها را پذیرفت. در عین حال برای قضاوت نسبت به نرمال بودن توزیع متغیرها در سطح جامعه آماری از آزمون ناپارامتریک کولموگروف- اسمیرونوف استفاده شده است. در این آزمون فرض نرمال بودن توزیع متغیر در مقابل نرمال نبودن توزیع آزمون می شود. این آزمون را غالبا در تحقیقات مشابه فقط در مورد متغیرهای وابسته انجام می دهند، ولی در این تحقیق هم برای متغیر وابسته و هم برای متغیرهای مستقل انجام پذیرفته است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
در ابتدا برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیر وابسته از آزمون کولموگروف اسمیرونوف استفاده شده است. این آزمون برای متغیر ریسک اعتباری مشتریان و ریسک تعدیل شده اعتباری به عنوان متغیر وابسته تحقیق انجام شد، و نتیجه آن حاکی از نرمال بودن توزیع متغیر وابسته بود. جدول خروجی آزمون K-S در نرم‌افزار آماری برای این متغیر به شرح جدول ۴-۲ است:

 

متغیر آماره Zکولموگروف اسمیرنوف سطح معناداری نتیجه
ریسک اعتباری مشتریان Y ۰/۰۲۵ ۰/۸۷۵ توزیع نرمال است.
ریسک تعدیل شده اعتباری F ۰/۱۲۵ ۰/۴۵۲ توزیع نرمال است.

جدول ۴- ۲ .آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیر وابسته و مقدار تعدیل شده آن
با توجه به جدول فوق و آماره Z کولموگروف اسمیرنوف از آنجائی­که سطح معناداری (۴۵۲/۰ , ۸۷۵/۰) بیشتر از ۰۵/۰ است فرضیه H0 پذیرفته شده لذا با اطمینان ۹۵% می توان گفت متغیر وابسته یا ریسک اعتباری نسبی مشتریان در شرکت های مورد بررسی و ریسک تعدیل شده اعتباری از توزیع نرمال برخوردار است.
در ادامه برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیر های مستقل نیز از آزمون کولموگروف اسمیرونوف استفاده شده است. آماره آزمون K-S و سطح معناداری در نرم‌افزار برای این متغیرها به شرح جدول ۴-۳ است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...