هنگام شمارش نمرات سئوالات ۲۴ و ۲۹ بطور معکوس محاسبه می شود . نمره خرده مقیاس ها با جمع نمرات سئوالات آن خرده مقیاس بدست می آید و نمره کل عبارت از مجموع نمرات کل سئوالات که دامنه آن از ۲۹ تا ۱۴۵ است . نمرات بالاتر نشانه پرخاشگری بیشتر است .
۴-۵-۳ اعتبار : پرسشنامه پرخاشگری از همسانی درونی بسیار خوبی برخوردار است . ضریب آلفا برای خرده مقیاسهای پرخاشگری فیزیکی ،کلامی ، خشم و خصومت به ترتیب ۸۵/۰ ،۷۲/۰ ، ۸۳/۰و۷۷/۰ و ضریب آلفای کل نمرات پرسشنامه ۸۹/۰ است .پرسشنامه پرخاشگری یک ابزار با ثبات با اعتبار بازآزمایی خوبی است ،همبستگی بازآزمایی بعد از یک دوره نه هفته ای برابر ۸/۰ ،۷۶/۰ و ۷۲/۰ برای خرده مقیاسهای پرخاشگری فیزیکی ،کلامی ،خشم و خصومت و ۸۰/۰ برای کل نمرات پرسشنامه بوده است . نتایج اجرای مقدماتی فوق الذکر روی دانش آموزان مهاجر و غیر مهاجر سال اول متوسطه در شهر بجنورد نشان می دهد که ضریب آلفا برای خرده مقیاسهای پرخاشگری فیزیکی ، کلامی ،خشم و خصومت به ترتیب ۷۳/۰ ،۵۸/۰، ۷۶/۰،و ۶۴/۰ و ضریب آلفای کل نمرات پرسشنامه ۷۰/۱۰ است .
پایان نامه
۵-۵-۳ روایی :
نمرات پرسشنامه پرخاشگری همبستگی معقولی با یکدیگر داشته اند . در عین حال وقتی واریانس همبستگی های مربوط به خرده مقیاس خشم کنار گذاشته شد . سایر همبستگی ها معنی دار نبود این تایید روایی نظری پرسشنامه پرخاشگری به این صورت است که ارتباط بین خرده مقیاسهای پرخاشگری فیزیکی ، کلامی ،خشم و خصومتبسته به همبستگی آنها با خشم است نمر ات از روایی همزمان خوبی بدون ارتباط با معنابین پرخاشگری فیزیکی ، کلامی و تهییج پذیری ، ولی همبستگی قوی بین تهیج پذیری خرده مقیاسهای خشم و خصومت برخوردار است . نمرات هر چهار خرده مقیاس با تکانش گری ، رقابت و قاطعیت همبستگی دارد ،گر چه همبستگی بین قاطعیت و خرده مقیاسهای پرخاشگری فیزیکی و خصومت ضعیف تر بود . گواه روایی سازه ای ، همبستگی پرسشنامه پرخاشگری با مشاهده پرخاشگری ، جامعه پذیری و کمرویی توسط همسالان و همردیفان است .
۶-۳ روش اجرا :
پس از تهیه پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت و پرخاشگری آرنولداچ .باس و مارک پری پرسشنامه های مذکور تایپ و تکثیر گردید و سپس برای هر آزمودنی از هر پرسشنامه یک نسخه به هم الصاق گردید پس از هماهنگی با آموزشگاههای موضوع طرح ،آزمون در هر آموزشگاه به صورت گروهی و با حضور شخص نگارنده بعمل آمد و آنگاه ابتدا سئوالات دروغ سنج هر دو آزمون بررسی گردید که جمعاً ۳۳ پاسخنامه بدلیل اخذ نمره خارج از محدوده و پایین بودن اعتبار آن بوسیله مقیاس دروغ سنج از دور تحقیق حذف گردید در ضمن تعداد ۶ پاسخنامه بدلیل ناقص بودن پاسخ سئوالات و تعداد ۱۱ پاسخنامه مربوط به غائبین از دور تحقیق خارج شدند که خوشبختانه بدلیل پیش بینی چنین مسائلی از قبل توسط نگارنده ، حجم گروه نمونه در حد معقول و مطلوب باقی مان تاخللی در امر تحقیق ایجاد نشود خلاصه در نهایت سایر سئوالات نیز بوسیله کلید بررسی و تصحیح و نمره گذاری گردید . آنگاه نمرات در لیستی به تفکیک دختر و پسر ثبت و تجزیه و تحلیل آماری بر روی آنها صورت گرفت .
۷-۳ روش آماری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات :
از آنجائیکه می توان اندازه ها را با یکدیگر بر اساس قائده معینی جفت کرد و مقیاس هم از نوع فاصله ای است و چون میزان با مقدار رابطه بین متغیرها یعنی تغییر همایند مونرد توجه است . این موضوع یک مسئله همبستگی است و شاخص آماری که میزان رابطه بین دو متغیر را توصیف می کند ضریب همبستگی است . پس برای فرضیه های شماره ۱تا ۳ که بحث رابطه و میزان آن در میان است از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون که رویش مناسبی برای اندازه گیری میزان همبستگی است استفاده شده است و اما در خصوص فرضیه هایشماره ۴و۵ که بحث تفاوت بین دختران و پسران در عزت نفس و پرخاشگری مطرح است از روش علی مقایسه ای و آزمون t استودنت برای گروه های مستقل استفاده شده است . چون آزمون t این اجازه را به ما می دهد تا تعیین کنیم که آیا تفاوت میانگینهای نمونه های انتخاب شده آن قدر زیاد است که تصور شود این نمونه ها از جوامع مختلف انتخاب شده اند یا خیر ؟ و از طرفی گروه های مستقل اند و بطور تصادفی انتخاب شده اند و توزیع نمره ها در جامعه طبیعی و مقیاس هم از نوع فاصله ای است از فرمول tاستودنت برای گروه های مستقل استفاده شده است .
فصل چهارم
یافته های تحقیق
در این فصل داده های حاصل از پرسشنامه عزت نفس ( فرم تجدید نظر شده کوپر اسمیت ) و پرخاشگری ( آرنولد اچ باس و مارک پری ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی ارائه می گردد .
جدول ۱-۴:

 

فراوانی تجمعی درصد فراوانی جنس
۵۰ ۵۰ ۱۵۰ دختر
۱۰۰ ۵۰ ۱۵۰ پسر
  ۱۰۰ ۳۰۰ کل

جدول ۲-۴ : توزیع فراوانی رشته تحصیلی

 

فراوانی تجمعی درصد فراوانی نام رشته
۵ ۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...