عوامل موثر بر انتخاب راهبرد تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در دانشکده ... |
۵-۵- پیشنهادات
با توجه به نتایج به دست آمده در این تحقیق، پیشنهادات زیر برای توسعه تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی ارائه می شود. انتخاب راهبرد تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی به عنوان یک عامل مهم در ارتقای فرایند طراحی و توسعه محصولات دانشگاهی و تحقق دانشگاه کارآفرین می بایست مورد توجه مدیران دانشگاهی قرار گیرد. با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق، پیشنهادات زیر برای بهبود وضعیت تجاری سازی تحقیقات داتشگاهی در دانشگاه آزاداسلامی واحد رشت پیشنهاد می شود:
در بعد فردی پیشنهاد می شود راهکارهای زیر دنبال شود:
جذب اساتید و اعضای هیات علمی با توانایی های فردی بالا و توانمندی های علمی و تجربه و تخصص
انجام مصاحبه های مختلف علمی و روانشناسانه هنگام جذب اساتید جدید، برای جذب افراد مشتاق و توانمند به کار
در بعد محیطی پیشنهاد می شود راهکارهای زیر دنبال شود:
تلاش در جهت اصلاح شاخص های محیطی مانند ارتباط با بخش خصوصی و ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به حوزه دانشگاهی جهت تامین نیازهای مالی پروژه های تحقیقاتی
رایزنی مدیران دانشگاه برای تلاش جهت تصویب قوانین حمایت کننده از دارایی های فکری و توسعه قوانین مرتبط با افرد قانونگذار
رایزنی با نهادهای دولتی جهت ایجاد زیرساخت های حمایت کننده منطقه ای
در بعد نهادی پیشنهاد می شود راهکارهای زیر دنبال شود:
اعطای پاداش ها و تخصیص مشوق های مالی و غیر مالی مکفی به اساتید فعال در زمینه ارتباط با صنعت
تسهیم اساتید مرتبط با صنعت در منافع مالی حاصل از پروژه ها
اتخاذ سیاست های حامی تجاری سازی
پرورش فرهنگ حامی تجاری سازی بین اساتید
در بعد سازمانی پیشنهاد می شود راهکارهای زیر دنبال شود:
بهبود ساختار بروکراتیک دانشگاه و تسهیل آن بخش از فرایند تجاری سازی که مربوط به دانشگاه است
تخصیص بودجه های تحقیقاتی و نیز حمایت از تحقیقات کاربردی
برقراری و تحکیم ارتباطات با صنایع منطقه ای
۵-۵-۱- پیشنهادات برای سیاستگذاران
با توجه به اهمیت موضوع تجاری سازی در توسعه منطقه ای و نیز ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، و با عنایت به تجزیه تحلیل های انجام گرفته و نتایج حاصل از این تحقیق پیشنهادات زیر برای سیاستگذاران جهت بهتر توسعه تجاری سازی و بهره مند شدن منطقه از مزایای این امر، ارائه می شود:
تدوین قوانین حمایت کننده از تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی، خصوصا قوانین مرتبط با دارایی های فکری و تخصیص اعتبارات ارزان قیمت برای پیشبرد پروژه های تحقیقاتی
تخصیص اعتبارات لازم جهت ایجاد زیرساخت های محیطی و منطقه ای برای توسعه امر تحقیق و سهولت امور متعاقب آن
ایجاد مراکز حمایتی و انکوباتورهایی مثل پارک های علم و فناوری جهت حمایت از ایده های نو و شرکت های نوظهور
۵-۵-۲- محدودیت های تحقیق
ناتوانی در نتیجه گیری های مجزا برای پایان نامه ها و سایر تحقیقات اساتید به خاطر محدود بودن پژوهش های انجام گرفته
عدم همکاری اساتید و اعضای هیات علمی در بخش کیفی و کمی
درک نشدن اهمیت این موضوع توسط مسئولین دانشگاه
سخت گیری در ارائه اطلاعات مرتبط با اعضای هیات علمی
۵-۵-۳- پیشنهادات برای تحقیقات آتی
با توجه به حیاتی بودن موضوع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی جهت توسعه منطقه ای، پیشنهادات زیر برای تحقیقات اتی پیشنهاد می شود:
بررسی ابعاد چهارگانه به تفکیک برای دسته بندی مختلف تحقیقات
بررسی ابعاد چهارگانه به صورت مجزا در دانشگاه آازد اسلامی واحد رشت
بررسی تاثیر هر کدام از ابعاد بر انتخاب راهبردهای مختلف تجاری سازی دانش در دانشگاه
بررسی تاثیرات ابعاد چهارگانه در دانشکده های مختلف دانشگاه به صورت مستقل
منابع و مأخذ
بازرگان عباس (۱۳۸۷). مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته. رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران, نشر دیدار، چاپ اول.
بازرگان، عباس (۱۳۸۰). ارزشیابی آموزشی: مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه؛ سرمد، زهره (۱۳۸۶). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه. چاپ دهم.
ﻫﻮﻣﻦ، ﺡ. ﻉ. (۱۳۸۷). ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻱ ﻋﻤﻠﻲ ﻓﺮﺍﺗﺤﻠﻴﻞ ﺩﺭ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻋﻠﻤﻲ. ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﺳﻤﺖ.
Arora,A.,A.Fosfuri and A.Gambardella(2001),Makets for Technology:The Economics of Innovation and corporate strategy.MIT Press,Cambridge MA,forthcoming.
Bercovitz, J. & Feldman, M (2004). Academic Entrepreneurs: Social Learning and business school.
Cohen, W., R. Florida, L. Randazzese and J. Walsh (1998) “Industry and the Academy: Uneasy Partners in the Cause of Technological Advance,” In R. Noll. Ed., Challenges to the Research University. Washington D.C.: Brookings Institution.
Di Gregorio, D. and S. Shane (2003), ‘Why Do Some Universities Generate More Start-ups than Others?’. Research Policy 32, 209–۲۲۷.
Etzkowitz, H., 2002, MIT and the Rise of Entrepreneurial Science., Routledge.
Göktepe-Hultén (2008). ”University Inventors and University Patenting Patterns at Lund University: Conceptual- Methodological & Empirical Insights” in Krishna, C. Sri Academic. Amicus Books, ICFAI, India ISBN 81-314-1349-7
Henderson R., A. Jaffe and M. Trajtenberg (1998). “Universities as a Source of Commercial Technology: A Detailed Analysis of University Patenting, 1965- 1988”, Review ofEconomics and Statistics, Vol. 80, No. 1, February, pp. 119- 127.
Mowery, D. C., Nelson, R. R., Sampat, B. N., and Ziedonis, A. A. (2004). Ivory Tower and Industrial Innovation: University-Industry Technology Transfer Before and After the Bayh-Dole Act, Palo Alto: CA, Stanford University Press.
Mowery, D.C., R.R. Nelson, B.N. Sampat, and A.A. Ziedonis, 2001, ‘The Growth of Patenting and Licensing by US Universities: An Assessment of the Effects of the Bayh- Dole Act of 1980,’ Research Policy 30, 99–۱۱۹.
O’Shea,Rory P., Harveen Chugh , Thomas J. Allen (2007). Determinants and consequences of university spinoff activity: a conceptual framework, J Technol development of university high-tech spinout companies, Nottingham university.
OECD, 2003, Turning science into business. Patenting and licensing at public research organizations http://213.253.134.43/oecd/pdfs/browseit/9203021e.pdf.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 04:01:00 ق.ظ ]
|