۴-۶-۲-۲) پتی ( ۲۰۰۰)
طبقه بندی ارائه شده ناظر بر داراییهای نامشهود سویبی را به شکل جدول زیر اصلاح کردند. (وطنی،۱۳۸۹)

 

سرمایه ساختاری:
ساختار درونی
مالکیت معنوی شامل حق امتیاز، کپی رایت، علائم تجاری؛ سرمایه های زیرساختی شامل فلسفه مدیریت، فرهنگ شرکت، سیستم های اطلاعاتی و سیستم های شبکه سازی و روابط مالی
سرمایه ارتباطی :
ساختار بیرونی
مارکهای تجاری ، مشتریان، وفاداری مشتریان، همکاریهای تجاری، توافقات مربوط به گواهی نامه ها و اجاز هنامه ها، توافقات و امتیازها.
سرمایه انسانی :
شایستگی کارکنان
دانش فنی ، تحصیلات، دانش مرتبط با کار، شایستگی مرتبط با کار، روحیه کارآفرینی، توانایی های مربوط به نوآوری و اثرگذار بودن قابلیت تغییر یا انعطاف پذیری، شایستگی حرف های

۴۴جدول (۳-۲)طبقه بندی سرمایه های فکری از دیدگاه پتی و گوتری
۵-۶-۲-۲) چن و همکارانش[۳۱] (۲۰۰۴)
در سال ۲۰۰۴ ، معتقد بودند که سرمایه فکری از چهار طبقه و عنصر زیر تشکیل شده است.
۱)سرمایه انسانی ۲)سرمایه مشتری ۳) سرمایه نوآوری ۴) سرمایه ساختاری
چن و همکارن معتقد بودند که این چهار سرمایه با هم و در تعامل با یکدیگر معنی واقعی می یابند که در شکل زیر نمایش داده شده است.
۷۷شکل(۲-۷)مدل چن و همکارانش از سرمایه فکری و روابط بین آنها
در حقیقت، اغلب دانشمندان بر سرمایه های انسانی، ساختاری (یا سازمانی) و رابطه ای (یا مشتری محور) تاکید مبرم دارند. سرمایه های نوآوری (یا تحقیق وتوسعه) نیز در سالیان اخیر مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. بر همین اساس، مدل ارائه شده در این مقاله نیز بر اساس شناسایی و بکارگیری این سرمایه ارائه شده است. (جلابری،۱۳۹۱)
۷-۲-۲) اندازه گیری سرمایه فکری:
تبیین اهمیت مدیریت دانش و تاثیر آن در عملکرد سازمان تا حدود زیادی منوط به فدرت توجیه و تبیین نقش آن درازی آن قدرت رقابتی سازمان و کسب سهم بیشتری از سازمان می باش د. یکی از منطفی ترین رویکردها در این زمینه اندازه گیری تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد سازمان ها از طریق اندازه گیری سرمایه فکری در سیستم اندازه گیری عملکرد کلی سازمان است،که می تواند در سطح سازمان و یا در سطح فرایند های فردی و پروژه ای انجام گیرد . معنی این عبارت این است که باید با باز کردن یک ردیف برای سرمایه فکری در میان سایر ردیف های اندازه گیری عملکرد یک عدد و مقدار مشخصی را برای سهم سرمایه فکری در نظر گرفت، گرچه در عمل انجام این کار بسیار سخت است.
مقاله - پروژه
۸-۲-۲) اهداف اندازه گیری سرمایه فکری :
برای کمک به سازمان ها در جهت فرموله کردن استراتژ یهای شان؛
برای ارزیابی نحوه اجرای استراتژی ها؛
کمک به گسترش و تنوع تصمیم گیری های شرکت؛
ارزیابی های غیرمالی سرمایه فکری می تواند به طرحهای باز پرداخت و پاداش های مدیران، ارتباط داده شود؛
جهت ایجاد رابطه با سهامداران خارج از شرکت که سرمایه فکری را در اختیار دارند .
سه هدف اول از این مجموعه، به تصمیم گیری های داخلی مربوط می شوند و هدف از آنها حداکثر کردن عملکرد عملیاتی شرکت ها، برای ایجاد درآمد از طریق حداقل هزینه و بهبود مستمر در روابط با مشتریان و تأمین کنندگان و سهم بازار است . مورد چهارم به ایجاد انگیزه های اجرایی مربوط می شود و هدف پنجم به ایجاد انگیزه برای سهامداران خارج از سازمان اشاره اندریسن نیز اعتلای مدیریت داخلی، بهبود گزارشگری خارجی و انگیز ه های قانونی و معاملاتی را از جمله دلایل می کند اندازه گیری سرمایه فکری بر می شمرد .( دستگیر و محمدی ، ۸۸)
دلایل توجه به اندازه گیری سرمایه فکری:
” مر” و همکارانش دلایلی را برای توجه و اندازه گیری سرمایه فکری بر شمرده اند که عبارتند از :
کمک به سازمان ها برای تنطیم استراتژی های آن ها ؛
ارزیابی اجرای استراتژی؛
کمک به تصمیمات گسترش وتنوع فعالیت های سازمان ؛
استفاده از نتایج اندازه گیری سرمایه های فکری به عنوان مبنایی بر ای جبران خدمات ؛
ابلاغ این دارایی ها به ذ ینفعان خارجی سازمان ها.
۹-۲-۲) منافع و مزایای اندازه گیری سرمایه فکری :
شناسایی و نقشه یابی(نقشه بردار ی) دارایی های نامشهود ؛
شناخت الگو های جریان های دانشی در درون سازمان ؛
اولویت بندی مباحث دانشی حیاتی و سرنوشت ساز ؛
تسریع و شتاب دادن به الگو های یاد گیری درون سازمانی ؛
شناسایی بهترین عملیات و اشعاع آن در سرتاسر سازمان ؛
تحت نظارت داشتن مستمر ارزش دارایی ها و پیدا کردن راه هایی برای افزایش ارزش آن ها ؛
درک شبکه های اجتماعی سازمان و شناسایی عاملان تغییر ؛

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...