جدول (۴-۱۲) متغیرهای مستقل برای هر معادله رگرسیونی به همراه ضریب اهمیت آنها برای مدل تجدیدنظرشده ۷۳
پایان نامه - مقاله - پروژه
مقدمه
مقدمه
در این فصل به معرفی موضوع تحقیق و اهمیت و ضرورت انجام آن پرداخته شده که شامل بخش­های زیر است:

 

    • عنوان تحقیق

 

    • تعریف مسئله و موضوع تحقیق

 

    • اهمیت و ضرورت تحقیق

 

    • سؤالات و فرضیات تحقیق

 

    • اهداف تحقیق

 

    • روش تحقیق

 

    • مراحل انجام تحقیق

 

    • چارچوب و ساختار تحقیق

 

عنوان تحقیق
ارائه الگوی جامع سنجش انگیزش کارکنان صنعت نفت
تعریف مسئله و موضوع تحقیق
انگیزش، مفهومی است پیچیده که همواره مورد توجه جامعه شناسان و روان شناسان بوده است ، ولی در عین حال این دو گروه هیچگاه نتوانسته اند در باب ماهیت ، علل و معادل­های مفهومی انگیزش به اجماع دست یابند. بونگ[۱](۱۹۹۶) بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسید که اغلب مطالعات و تئوری­های ارائه شده در حوزه­ انگیزش بگونه­ایست که نتوانسته یک مدل ساده که توانایی در بر­گیری تمام اثرات داخلی و خارجی بر روی انگیزش را داشته باشد، ارائه دهد چرا که این مدل­ها عموماَ بر روی یکی از دو حالت زیر تمرکز کرده ­اند:

 

    1. روان شناختی[۲] (توجه به افکار و عقاید فرد)

 

    1. جامعه شناختی[۳] (توجه به اثرات ناشی از پدیده ­های اجتماعی در افراد)

 

بر این اساس وی معتقد است که مدل­های انگیزش به دو دسته­ی مدل­های شناختی و مدل­های شناختی-اجتماعی تقسیم می­شوند. بونگ (۱۹۹۶) برای داشتن یک مدل جامع انگیزش دو روش را پیشنهاد می­دهد: روش اول شامل یک مدل کلی است که طیف گسترده ای از متغیرهای انگیزشی را در بر می گیرد و روش دوم از طریق ایجاد چندین مدل انگیزشی است که هر کدام بر روی یک بعد مشخص متمرکز می شوند. و در نهایت وی پیشنهاد می­دهد که روش اول به علت سهولت در استفاده از آن، کاراتر می­باشد.
بر این اساس تحقیق حاضر ضمن توجه به برداشت­های متفاوت از مفهوم انگیزش در مکاتب جامعه­شناختی و روان­شناختی ، می­ کوشد با رویکردی جامع و با طراحی مدل تلفیقی که در پرتو نظریه های مطروح تدوین شده است ، ضمن طراحی و تست مدل نظری، به سنجش انگیزش کارکنان در بخش ستاد صنعت نفت ایران بپردازد. همچنین تحقیق حاضر ضمن سنجش انگیزش به کار در جامعه مورد مطالعه در پرتو مبانی نظری، رابطه­ منفرد عوامل موثر بر آن را مورد تدقیق قرار می­دهد. لزوم توجه به تحلیل چند متغیره انگیزش به کار از آن جهت است که پدیده ­ها و واقعیت­های انسانی و اجتماعی دارای تاثیرات متقابل هستند و شبکه­ ای از مناسبات و روابط پیچیده بر آن­ها حاکم است. از این رو توجه صرف به روابط دو متغیره کفایت نمی­کند و استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه ضرورت می­یابد. بدین ترتیب تحقیق حاضر می کوشد نتایج رگرسیون چندگانه را که در پیمایش انجام شده تاثیرات شبکه­ ای، جمعی و همزمانی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته­ی انگیزش به کار را اندازه ­گیری کرده است ، عرضه نماید.
اهمیت و ضرورت تحقیق
گرچه تحقیقات متعددی بر روی مفهوم انگیزش در صنعت نفت ایران صورت گرفته است ، اما این تحقیقات به صورت جزیره­ای و پراکنده در ۳ شرکت زیر مجموعه صنعت نفت (شرکت ملی گاز ، شرکت ملی پالایش و پخش، شرکت ملی صنایع پتروشیمی) صورت پذیرفته و از جامعیت لازم جهت استفاده در مجموعه صنعت نفت ایران برخوردار نیستند. از طرف دیگر، مطالعاتی که تاکنون درخصوص انگیزش به کار، از طریق تنظیم و تدوین مدل­های تبیینی و توصیف روابط علّی میان انگیزش به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای مستقل تاثیرگذار بر متغیر وابسته صورت گرفته است در حد توصیف روابط جزئی این متغیرهای علّی (X,Y) بوده است و کمتر به تحلیل رگرسیون چند­گانه پرداخته اند چرا که گاه لازم است با بهره گرفتن از رگرسیون چندگانه نشان داد مجموعه ای از متغیرهای مستقل تا چه حد تغییرات متغیر وابسته را تبیین می­ کنند.
سؤالات و فرضیات تحقیق

 

    1. عوامل موثر بر انگیزش کارکنان کدامند ؟

 

    1. الگوی مناسب سنجش انگیزش کارکنان چیست ؟

 

روش تحقیق
روش تحقیق در این طرح مبتنی بر مطالعات کتابخانه­ای از پایان نامه­ ها، مقالات منتشر شده در مجلات معتبر، مصاحبه و طراحی و توزیع پرسشنامه و جمع­آوری نظرات خبرگان و ارائه مدل می­باشد. در این پژوهش از دو روش کیفی و کمی برای انجام تحقیق استفاده می­ شود:

 

    • مرور ادبیات موضوع

 

    • شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان

 

    • مطالعه موردی در شرکت­های زیر مجموعه صنعت نفت

 

    • ارائه مدل مناسب جهت سنجش انگیزش کارکنان

 

    • تجزیه و تحلیل نتایج

 

مراحل انجام تحقیق

 

    1. روش پژوهش و مراحل انجام تحقیق بشرح ذیل ­می­باشد:

 

    1. انجام مطالعات اولیه و انتخاب موضوع

 

  1. مطالعه و بررسی میدان مورد مطالعه
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...