در اثر تنوع این عوامل در نقاط مختلف استان البرز، پوشش گیاهی آن نیز بسیار متنوع است بطور کلی هرچه از جنوب به شمال پیش برویم وضعیت پوششگیاهی در این ناحیه بهتر و متراکمتر میشود پوششگیاهی استان البرز به دو شکل پوشش گیاهی طبیعی و پوشش گیاهی مصنوعی قابل بررسی است.
تصویر شماره ۱۱ : پوشش گیاهی روستای جی
الف- پوشش گیاهی طبیعی استان البرز: در پشت کوه مشرف به پل قدیمی کرج کوه دشته (کلاک) قرار دارد و در پشت آن نیز کوههای پهنه سار، سربند، چال زنگول و داغ کمر قرار دارند. در این کوهها درختان بادام کوهی – پسته کوهی – سرو کوهی – داغداغان – بوته های زرشک و سماق و نسترن میروید همچنین در این کوهها ، انواع گون ، گیاه والک، گیاه کما، گیاه گلچک لاله وحش ، سنبل ، زنبق و به ویژه گل زیبای ارغوان کوهی که از تیره چلیپاتیان است وجود دارد در کوهها و دامنه های البرز در شمال کرج و منطقه طالقان ریواس ، سبزیهای کوهی مانند شورک و والک ، قارچ خوراکی و زرشک میروید. گاهی نیز درختانی با میوه های جنگلی از جمله درختان سیب که میوه های بسیار ترش دارند در گوشه و کنار دیده میشوند. در استان البرز درختان کهنسالی با عمر بیش از ۲ هزار سال وجود دارد که نشانگر آبادانی آن در روزگاران گذشته است قطع درختان برای مصرف سوخت و مصارف دیگر از یک سو و چرای بی رویه دامها از سوی دیگر باعث از بین رفتن پوشش گیاهی طبیعی کرج و عریان شدن خاک و در نتیجه افزایش فرسایش آن گردیده است. لذا انجام یک طرح جنگل کاری در حوالی استان ضروری بنظر میرسد. از جمله گیاهان و درختانی که در کوههای اطراف کرج یافت میشوند و برای جنگلکاری مناسب هستند عبارتند از: ۱- گیاه شیرخشت۲- گیاه سیاه تلو ۳- درخت گز ۴- سماق ۵- گیاه تاغ ۶- سیب وحشی طالقان ۷- هندوانه ابوجهل ۸- گیاه تمشک ۹- درخت گردو ۱۰- ارغوان وحشی می باشد که هرچه از دامنه های البرز فاصله گرفته و به سوی جنوب پیش برویم پوشش گیاهی فقیرتر میشود چرا که میزان نزولات جوی کاهش یافته و جنس خاک نیز به تدریج از نوع خاکهای بیابانی میگردد این شهرستان کرج به دلیل وجود اختلاف ارتفاع زیاد دارای ۵۱۰گونهگیاهی اعم از ۳۰ گونه دارویی ، ۲۹ تیپ مرتعی و جوامع مختلف درخت و درخچه‌ای مانند ارس، راش،بلوط، بنه و زالزالک را در خود جای داده است که به واقع زیستگاه مناسبی برای حیات وحش به شمار می‌آید.و همچنین عمده ترین گیاهان منطقه جی شامل : آویشن ، گون ، بابونه ، بومادران وگل گاوزبان می باشد (منابع طبیعی استان البرز،۱۳۸۷) .
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۱۱. جغرافیای تاریخی منطقه
۳-۱۱-۱.پیشینه تاریخی
شهرستان کرج بر روی آبرفتهای کوهپایه های جنوبی البرز مرکزی (غرب تهران )واقع گردیده است در منابع تاریخی ، سرگذشت و علت نام گذاری این محل گوناگون است . اما آنچه که بیشتر بدان اشاره کرده در فرهنگ نفیسی به اختصار و جامع وجود دارد . در این فرهنگ کرج به معنی چاک و شکاف آمده است همچنین اشاره گردیده که نام رودخانه ای که از کوهستان شمال غربی (ری) جاری میشود ، بلوک شهریار و ساوجبلاغ را مشروب میسازد و نام دهی در کنار این رود است که پادشاه قاجار در آنجا بناها و قصور عالیه بنا کرده است (فرجی ،۱۰۲:۱۳۶۶) .
۳-۱۱-۲.چگونگی توسعه شهرستان کرج
در سالهای اخیر با اجرای قانون منع احداث کارخانه ها و صنایع در شعاع ۱۵۰ کیلومتری شهرتهران عملا بخش قابل ملاحظه ای از فعالیت بخش مزبور به سوی اطراف تهران به خصوص غرب آن در محور کرج –قزوین انتقال یافته است و این امر فرصتهای شغلی فراوانی را در کرج ایجاد نموده که نتیجه طبیعی حاصل از این تصمیمات افزایش تقاضای مسکن در این نقاط بود .بخش قابل توجهی از این تقاضاها متوجه شهر کرج گردید . احداث شهرک های مسکونی در اطراف شهر کرج و نیز گسترش بلند مرتبه سازی و رشد توام افقی و عمودی شهر کرج ناشی از افزایش این تقاضا ها میباشد .احداث مترو (قطار بین شهری تهران-کرج)و بهره برداری از آن در سال ۱۳۷۸ باعث افزایش روند مهاجرت ها به شهر کرج به خصوص انتقال سرریز جمعیت تهران بر کرج گردید .
دو عامل در توسعه شهر کرج موثرتر بوده اند :
مجاورت با تهران و استعداد جغرافیایی این منطقه در پذیرش نقش کمک و یاری به تهران در زمینه های مختلف مثل مسکن و……………
واقع شدن در ابتدای جاده چالوس و همچنین در کنار مسیر تهران برای مناطق شمال غرب که مهم ترین بزرگراه ترانزیتی کشور به حساب می آید (فرجی ،۵۵۷:۱۳۶۶) .
۳-۱۱-۳.تحولات بافت
به طور کلی توسعه کرج نتیجه پیشرفت مجموع مناطق دامنه جنوبی البرز است که پیش از آغاز شهرنشینی در کرج رو به رشد و توسعه نهاده بودند .
با ذکر سوابق گذشته کرج و چگونگی آغاز و گسترش این نکته روشن می شود که شهر کرج علی رغم این که در آغاز توسعه خویش از عملکردی شهری برخوردار گردیده بود اما به مانند اکثر شهرهای ایران دارای بافت روستایی بوده است . به طوری که خطوط اصلی توسعه این شهر شباهت بسیاری به جوامع روستایی دارد بدین ترتیب که خیابان اصلی از وسط شهر عبور میکند و از این خیابان ، خیابان های فرعی و کوچه های متعددی منشعب میگرددکه داخل آنها واحدهای مسکونی ساخته شده است (سروری،۶۴:۱۳۸۴).
۳-۱۱-۴.وضع موجود مساکن روستایی
در حال حاضر بخش مرکزی شهرستان کرج دارای ۹۰۱۲ واحد مسکونی ساخته شده از آجر و ۱۲۷۷ واحد مسکونی ساخته شده از مصالح ساختمانی دیگر نظیر بلوک های سیمانی ، کاه و گل میباشد میتوان گفت ۹۵ درصد مساکن از آجر هستند و این به دلیل بازسازی مساکن و نوساخت بودن واحدهای مسکونی و همچنین فاصله ی کم این روستاها از شهر و الگو قرار دادن واحد مسکونی شهری به عنوان مبنای ساخت میباشد اما در ساخت واحد مسکونی اصول فنی ساخت رعایت نشده است چرا که روستاییان و مهاجران تازه وارد که از لحاظ مالی وضعیت مناسبی ندارند و به دلیل پایین بودن قیمت زمین و مسکن نسبت به شهر این روستاها را مقصد مهاجرت خود انتخاب کردهاند فقط در پی ساختن یک سرپناه برای خود هستند و استاندارد ساخته شدن مسکن را در نظر نمیگیرند و حتی در مکان های غیرمجاز اقدام به ساخت مساکن کردهاند و از طرح های هادی روستایی نیز تبعیت نکردهاند و دولت هم از دادن وام مضایقه کرده است که نتیجه این امر ساخته شدن واحدهای مسکونی غیراصولی و غیر استاندارد هست که در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر هستند که در پی رخ دادن حادثه ای مساکن روستایی بیشترین خسارات و تلفات جانی را در پی خواهد داشت .
۳-۱۲.ویژگی های انسانی – اجتماعی
۳-۱۲-۱. بررسی ساختار جمعیتی استان البرز
همانگونه که جدول ۳-۳ نشان می دهد جمعیت شهر کرج از سال ۱۳۳۵ تا حال ، رشد بسیار سریعی را تجربه کرده است به طوری که در مدت ۴۰ سال از ۱۴۵۲۶ نفر در سال ۱۳۳۵ به ۹۴۰۹۶۸ نفر در سال ۱۳۷۵ رسیده است یعنی حدود ۶۴ برابر شده است . مهم ترین عامل رشد سریع جمعیت ،مهاجرت بی رویه از کل کشور به تهران و اشباع شدن جمعیت و به تبع آن گران شدن زمین و مسکن در آن بوده و این امر باعث گسیل شدن جمعیت به اطراف تهران شده است و کرج به خاطر خوش آب و هوا بودن و نزدیکی به تهران وهمچنین استقرار بیشتر صنایع در غرب تهران بهترین گزینه برای سریزپذیری جمعیت شهر تهران بوده است . عامل دیگر اینکه بافت جمعیت مهاجر ، اکثرا روستایی بوده و نرخ رشد طبیعی جمعیت نیز بالا میباشد ، البته روند رشد سریع جمعیت بعد از سالهای ۱۳۷۰-۱۳۶۵ کندتر شده و این روندیست که در کل کشور نمایان است و این مساله به خاطر مسائل کنترل جمعیتی و مشکلات اقتصادی و بالا بودن تحصیات نسل جدید میباشد که رشد جمعیت را کندتر کرده است و پیش بینی می شود با ادامه این روند و متعادل شدن رشد اقتصادی و توزیع عادلانه امکانات در سراسر کشور و گرانی بی رویه زمین و مسکن در کرج و اطراف آن ، رشد جمعیت کرج در آینده ، کمتر از وضعیت فعلی بوده و به سوی تعادل حرکت کند(سالنامه آماری کشور،۱۲۴:۱۳۹۰).

 

۱۳۳۵ ۱۳۴۵ ۱۳۵۵ ۱۳۶۵ ۱۳۷۰ ۱۳۷۵ ۱۳۸۵ ۱۳۹۰ متوسط رشد جمعیت
۴۵-۳۵ ۵۵-۴۵ ۶۵-۵۵ ۷۰-۶۵ ۷۵-۷۰ ۸۵-۷۵ ۹۰-۸۵
۱۴۵۲۶ ۴۴۲۴۳ ۱۳۷۹۲۶ ۶۱۱۵۱۰ ۸۰۶۳۶۳ ۹۴۰۹۶۸ ۱۲۵۴۸۵۴ ۱۵۳۶۴۷۸ ۳/۲ ۵/۲ ۷/۳
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...