تعدادی پل بر روی رودخانه بالخلی در دوره صفویه ساخته شده که پل قره سو دارای هفت چشمه، پل ججین، پل ابراهیم آباد، پل یعقوبیه دارای پنج چشمه، پل سید آباد دارای پنج چشمه با طاق ضربی و آجری، پل سامیان دارای شش چشمه، پل کلخوران دارای ۶ چشمه، پل نیر، پل الماس از آن جمله هستند.

مقبره شیخ امین الدین جبرائیل
مقبره شیخ امین الدین جبرائیل پدر شیخ صفی الدین اسحق، جدّ سلاطین صفوی در روستای کلخوران در شمال شهر واقع شده و بنای آن در نیمه اول قرن دهم هجری صورت گرفته این مقبره در محوطه محصور  وسیعی واقع شده و دارای بناهای متعدد است.
شکل (۳-۶): مقبره شیخ امین الدین جبراییل
پایان نامه - مقاله - پروژه

دیوار گلی بلند که باغ بزرگ مقبره را به اضلاع تقریبی ۱۵×۲۰۰ متر محصور می ­کند و دو دروازه در اضلاع  شمالی و جنوبی محوطه دارد. دروازه شمالی دارای اطاقهای متعدد و وسیع و دو طبقه برای مسافرین و زوّار و خدمه و متوّلی است. تمام دیوار و سقف دروازه­ ها آجری و ازاره کوتاه آنها سنگی است. مقدار بسیار محدودی تزئینات کاشی دارد. پنجره­ ها اغلب چوبی مشبک (گروه چینی) است. در نقشه شماره ۱۹ مجموعه مقبره شیخ جبرائیل نشان داده شده است."معمار این بنا شاه طاهر بن سلطان محمد نقاش-۱۰۳۱ یکی از اساتید مشهور دوره صفویه است”
منازل مسکونی
در این بخش، به  بررسی سه نمونه از خانه­ های موجود در شهر که از کتاب زندگی جدید – کالبد قدیم پرداخته ­ایم
منزل آقای مناف زاده در محله رحمانیه  با مساحتی در حدود ۱۴۰۰ متر مربع واقع است ساختمان آجری دو طبقه در وسط حیاط استقرار یافته و حیاط را به دو قسمت نسبتاً مساوی تقسیم نموده است. حیاط شمالی حیاط سرویس بوده و انباری­ها و سرویس در قسمت شمالی آن قرار دارند. طبقه همکف این ساختمان دو طبقه آجری از آب انبار، آشپزخانه، انباری، سه اتاق، و گلخانه تشکیل شده است.
پلکانی سرسرای طبقه همکف را به طبقه اول مرتبط می­ سازد. طبقه اول از یک  سرسرا و هفت اتاق تشکیل شده که یکی از اتاقها، که چهار دری است به پذیرایی اختصاص داده شده است.
پنجره­ های این بنا دو جداره است که جداره داخلی کلاً از چوب و جداره خارجی از چوب و شیشه تشکیل شده است .کف بنا سه پله از کف حیاط بلندتر است و به ارتفاع ۵۰ سانتی متری دارای ازاره سنگی است. نعل درگاه پنجره­ها دارای تزئینات آجری ساده ­ای است و تزئینات دیوار حیاط ترکیبی از آجر و گچ است قوس سردر ورودی و نعل درگاه پنجره ­ها کمانی و قوس تزئینات حیاط نیم دایره است کف حیاط شمالی ۹ پله از حیاط جنوبی بلندتر است بطوری که ساختمان از شمال یک طبقه به نظر می­ آید.
ساختمان از سمت شمال و جنوب کاملاً متقارن است و پلکان دو طرفه ای در محور تقارن حیاط شمالی را به اطاقها مرتبط می­ کند.

نقشه (۳-۲۰): منزل آقای مناف زاده
شکل (۳-۷):منزل آقای مناف زاده : حیاط شمالی وتزئینات آجری دیواره ای حیاط
شکل (۳-۸): نمای جنوبی ساختمان اصلی
نمونه۲
منزل آقای سید هاشم ابراهیمی در محله سرچشمه با مساحتی در حدود ۴۲۰ مترمربع واقع است و ساختمان سمت شمال و شرق حیاط را احاطه کرده است. این  بنا از یک تالار زیبا  با تزئینات گچی (مقرنس) و چهار اطاق و آشپزخانه و انباری تشکیل شده و دارای دو در ورودی است که یکی به ساختمان و دیگری به حیاط مرتبط می­ گردد.کلیه فضاها تودرتوو بهم مرتبط است. تالار دارای تزئینات نقاشی و پنجره ارسی سه بخش زیبایی است پنجره  ارسی دو جداره است. نمای ساختمان، آجری و دارای تزئینات مختصری در سردر ورودی و نعل درگاهها و۶۰ سانتیمتر ازاره سنگی است.نمای قسمت اصلی ساختمان (مقابل تالار) متقارن است. قوسهای به کار رفته در داخل تالار قوس کند و تزئینی و قوس سردر ورودی در حیاط کلیل و کلاله است.حوض کوچک مربع شکلی حیاط را زینت داده،کف حیاط آجرپوش است.
نقشه (۳-۲۱): منزل آقای ابراهیمی

مأخذ: زندگی جدید کالبد قدیم
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل نمونه مورد مطالعه
۴-۱- مقدمه
در این فصل از پایان نامه با بهره گرفتن از اصول و معیارهای استخراج شده از چارچوب های نظری، فنی و تجربی، بکارگیری عوامل تاثیرگذار در هویت کالبدی بافت تاریخی شهر اردبیل و تحلیل آن و همچنین دستاوردهای بررسی ویژگی های فضایی و اسناد فرادست به منظور شناخت جایگاه محدوده مورد مطالعه در سازمان فضایی شهر اردبیل تلاش گردید تا معیارهای موثر در حفظ و احیا و ارتقا هویت کالبدی بافت های تاریخی در شهرستان اردبیل بررسی شود. به این منظور از ابزارها و روش های مختلفی مانند روش مشاهده میدانی و پرسشنامه(با بکارگیری ابزار پرسش گری از مسئولین و کارشناسان بافت های با ارزش تاریخی) ، روش توصیف کیفی بستر مورد مطالعه و روش های تحلیلی آمار استنباطی از جمله روش رگرسیون چند متغیره و آزمون استفاده شده است.
هدف از تشریح این فصل از پایان نامه، فرایند تحلیل مولفه های اثربخش در اصالت و هویت در بافت های با ارزش در نمونه موردی و توصیف عینی و واقعی وضعیت موجود بافت مورد مطالعه و یافتن رابطه درونی میان متغیر­های مورد بررسی در بحث های هویتی در نمونه موردی می باشد. در نهایت پاسخ فرضیات ابتدایی پایان نامه مبنی بر تاثیر عناصر اصلی هویت بخش به بافت شهرستان اردبیل به لحاظ تمایز و تشابه، تداوم و تحول، وحدت و کثرت و روابط معنا دار میان متغیرهای مستقل و وابسته آشکار گردیده است.
۴-۲- استخراج داده ها بر اساس جداول توصیفی
لازم به توضیح است که نتایج تحقیق در دو بخش توصیفی و تحلیلی تنظیم شد. که در قسمت نتایج توصیفی جداول یک بعدی تحقیق خواهد آمد و در ادامه آن نتایج تحلیلی تحقیق می آید.
نتایج توصیفی تحقیق ( جداول یک بُعدی )
۴-۳-بررسی مشخصات عمومی پاسخگویان
از این رو در ادامه به بررسی ویژگی های جمعیت شناختی نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفته است. در ابتدا به مشخصات عمومی پاسخگویان پرداخته شده است و در ادامه نظر پاسخگویان در ارتباط با هر یک از سؤالات بررسی گردید.
۴-۳-۱توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت
بر اساس یافته های جدول (۱) ملاحظه می گردد که ۶۰ درصد را مردان و ۴۰ درصد از پاسخگویان را زنان تشکیل می دهند.
جدول شماره (۴-۱) توزیع فراوانی بر حسب جنسیت

 

جنسیت فراوانی درصد
زن ۴۰ ۴۰%
مرد ۶۰ ۶۰%
جمع کل
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...