مشاغل نظامی استوار و پایین تر
کشاورزوان متوسط
کارکنان بخش خصوصی
کارگران کشاورزی

 

 

 

۳-۱۲-۴ متغیر مستقل (طبقه اجتماعی)
تعریف مفهومی: طبقه اجتماعی به بخشی از اعضای جامعه اطلاق میشود که از نظر ارزشهای مشترک، حیثیت، فعالیتهای اجتماعی، میزان ثروت و متعلقات شخصی دیگر، از بخشهای دیگر جامعه تفاوت داشته باشند (کوئن، ۱۳۸۶ : ۱۹۳)
تعریف عملیاتی: این شاخص از جمع نمره های مربوط به رتبه شغلی فرد، سطح تحصیلات و میزان درآمد خانواده بدست میآید. بر اساس نمرات بدست آمده افراد در ۳ طبقه پایین، متوسط و بالا طبقهبندی شدند.
در بخش دوم که برای تکمیل پیمایش انجام می گیرد با این هدف که ابعاد ناشناخته ی مسئله را بیابیم از روش کیفی مدد می گیریم .
پایان نامه
برای بررسی علل مهاجرت از دید مدیران و کارشناسان روش کیفی را برگزیدیم چرا که روش کیفی برای کشف زوایای پنهان و تبیین ویافتن چرایی علل مهاجرت مناسب تر است.
روش تحقیق کیفی، به روش تحقیقی گفته می شود که یافته های آن از طریق داده های آماری و یا کمی کردن حاصل نشده است. یا به عبارتی تحقیق کیفی با معانی، مفاهیم، تعاریف، نمادها و توصیف ویژگی ها سر و کار دارد، در صورتی که تحقیق کمی بر شمارش و اندازه گیری تاکید می کند. لذا، از این تعاریف و بسیاری از تعاریف دیگر بر می آید که علاوه بر این که روش تحقیق کیفی دارای تنوع تعاریف است که خود حاکی از تنوع نگرش ها، گرایش ها و تکنیک هاست، در این روش نوعی تقابل با روش های کمی و تاکید بر تعبیری و تفسیری بودن مفاهیم مفروض است. به عبارتی:
روش تحقیق کیفی تلاشی است جهت توصیف غیر کمی از موقعیت ها، حوادث و گروه های کوچک اجتماعی، با توجه به جزئیات، و هم چنین سعی برای ارائه تعبیر و تفسیر معانی که انسان ها در موقعیت های طبیعی و عادی به زندگی خود و حوادث می بخشد. و بر این فرض استوار است که کنش متقابل اجتماعی کلیتی در هم تنیده از روابطی را تشکیل می دهد که به وسیله استقراء قابل درک است (محمدی،۱۳۹۰: ۱۶).
با توجه به ماهیت روش های کیفی، این شیوه ها بیش تر برای پرده برداشتن از پدیده هایی که کم تر شناخته شده اند و دیدن این که در پشت آن ها چه نهفته است، به کار گرفته می شوند. علاوه بر این، برای کسب نگاهی نو درباره آن چیزهایی که میزانی از آگاهی درباره شان وجود دارد، نیز به کار گرفته می شود. روش های کیفی می تواند جزئیات ظریفی از پدیده هایی که ارائه آن ها به روش کمی مشکل است، به دست دهد (اشتراس و کوربین، ۱۳۸۷: ۱۷)
۳-۱۳ویژگی های کلی تحقیق کیفی:
از آن جا که روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری گلوله برفی یا زنجیره ای می باشد به توضیح این روش پرداخته می شود.
نوع تحلیل داده ها در این پژوهش
در این پژوهش از روش تحلیل موضوعی یا تماتیک برای تحلیل داده های مصاحبه ای استفاده می شود. این نوع تحلیل از متعارف ترین و پرکاربردترین روش های تحلیل داده های کیفی به ویژه مردم نگاری است که در سایر رهیافت های تحلیلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تحلیل موضوعی یا تماتیک ضمن این که خود یک روش مستقل تحلیلی است، می تواند در روش های تحلیلی دیگر نیز به کار می رود. این نوع تحلیل مخصوصا در نظریه زمینه ای از اهمیت زیادی برخوردار است. داده های مورد تحلیل در روش تماتیک یا موضوعی شامل داده های متنی، مصاحبه ها و داده های مشاهده ای متنی شده هستند.
تحلیل تماتیک عبارت است از تحلیل مبتنی بر استقرای تحلیلی که در آن محقق از طریق طبقه بندی داده ها و الگویابی درون داده ای و برون داده ای به یک سنخ شناسی تحلیلی دست می یابد. در تعریفی دیگر، تحلیل تماتیک عبارت است از عمل کدگذاری (coding) و تحلیل داده ها با این هدف که داده ها چه می گویند. این نوع تحلیل در وهله اول به دنبال الگویابی در داده هاست. زمانی که الگویی از داده ها به دست آمد، باید حمایت تمی یا موضوعی از آن صورت گیرد. به عبارتی تم ها (themes) از داده ها نشات می گیرند (محمدپور، ۱۳۹۰: ۶۷-۶۶).
حجم نمونه ی ما به اندازه ای خواهد بود که به اشباع برسیم وتا حدی پیش می رویم که در مصاحبه ها نکته ی جدیدی نیابیم وپاسخ های مشابهی در یافت کنیم.
جامعه ی آماری ما مدیران حال حاضر ،گذشته و کارشناسان شهرستان بیجار است که پدیده ی مهاجرت از بیجار به حوضه ی کاری و تخصص آنها ارتباط دارد و دارای اطلاعات مناسب و دقیقی راجع به وضعیت شهرستان بیجار باشند.
تکنیک مورد استفاده ی ما در این بخش مصاحبه ی نیمه ساختمند خواهد بود که در آن سوالاتی از مصاحبه شونده پرسیده می شود و وی پاسخ میدهد البته سوالات به صورتی است که برای پاسخگو فضایی ایجاد شود تا بتواند مباحثی که در سوالات ما وجود ندارد یا از دید ما پنهان مانده و وی از آن مطلع است هم مورد بحث قرار گیرد.
مصاحبه یکی از صورت های مفید گردآوری اطلاعات در میان روش های کیفی است. زیرا بررسی دیدگاه ها و ادراکات گروه های مختلف و عموم مردم را ممکن می سازد. برای روش گردآوری داده ها، [مصاحبه] یکی از ابزارهای کلیدی است که متنوع ترین اطلاعات را در مطالعه استخراج می کند. مصاحبه ها، بسته به نوع مشاهده ها، داده های بسیار متفاوتی به دست می دهد؛ یعنی به تیم پژوهشی امکان می دهد دیدگاه شرکت کنندگان را مورد توجه قرار دهد. استفاده از مصاحبه به عنوان روشی برای گردآوری داده ها تنها با این فرض شروع می شود که دیدگاه شرکت کنندگان با معنا و مهم است، می توان آن را آشکار ساخت، و دیدگاه های آن ها می تواند بر موفقیت کار اثر بگذارد (هومن، ۱۰۹-۱۰۸).
در این پژوهش با توجه به عنوان و نحوه پژوهش که ارزیابی می باشد از مصاحبه با پرسش های نیمه ساخت یافته استفاده می شود.
۳-۱۴روش تحلیل داده ها در این بخش کیفی:
تحقیق کیفی عموما به هر نوع تحقیقی اطلاق می شود که یافته های آن از طریق فرایندهای آماری و با مقاصد کمی سازی (quantification) به دست نیامده باشند. داده های این نوع تحقیق از طریق مشاهده، مصاحبه یا تعامل های شفاهی گردآوری شده و متمرکز بر معانی و تفسیرهای مشارکت کنندگان در آن است. این نوع تحقیق، تحقیقی است که اطلاعات خود را با ارجاع به عقاید، ارزش ها و رفتارها در بستر متنی و اجتماعی به دست می آورد (همان، ۵۸).
تحلیل یعنی چه؟ تحلیل یعنی ایجاد مقولات مهم و مناسب و معنی دار همراه با برقراری نوعی نسبت و رابطه بین آن ها. بر این اساس می توان گفت تحلیل یعنی کشف الگوهای جدید در داده ها و سازماندهی اطلاعات به شکلی معنی دار. تحلیل یعنی به هم ریختن اطلاعات، پس از گردآوری و سازماندهی مجدد آن ها به شکلی جدید و متقاعد کننده. به عبارتی، تحلیل داده ها یعنی کاهش دادن و تقلیل آن ها به صورت مجموعه ای قابل کنترل و سپس تفسیر آن ها (محمدی، ۱۳۹۰: ۱۱۲).
به عبارتی دقیق تر، تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیق کیفی عبارت است از روندی که مستلزم سعی در شناخت تم ها (مضمون ها و محتواها) به طور رسمی و ساختن و پرداختن فرضیه ها (ایده ها) است بدان گونه که از داده ها بر می آید و هم چنین تلاش جهت به نمایش گذاشتن و به تایید رساندن آن ها است. در این جا منظور از فرضیه، همان اظهار با ارائه قضایا (propositional statements) (ساده یا پیچیده) جهت ایجاد حساسیت به شرایط پدیده مورد نظر است تا به درک پدیده (ورای آن چه که قبلا درک شده است) کمک کند و برخلاف سایر روش های تحقیق، در روش کیفی قصد، نشان دادن محتمل الصدق (موجه و پذیرفتنی) (plausible) بودن فرضیه ها است نه تست کردن یا اثبات آن ها (همان، ۱۱۳).
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱مقدمه
در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه پرداخته می شود. در واقع این فصل از دو بخش تشکیل می شود. در بخش اول به تحلیل توصیفی پرداخته می شود. در بخش دوم نیز فرضیه های تحقیق به آزمون گذاشته می شوند.
داده های گردآوری شده پس از کدگذاری به کامپیوتر وارد و مرتب شدند. برای تحلیل استنباطی و آزمون فرضیه ها نیز از نرم افزار پیشرفته SPSS نسخه ۲۲ استفاده شده است. فرضیه ها با بهره گرفتن از آزمون T دوگروه مستقل ، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار میگیرند. در بخش دوم( کارکیفی) هم به تحلیل مصاحبه ها پرداخته شده است.
۴-۲تحلیل های توصیفی
در این بخش داده های مربوط به متغیرهای زمینه ای به صورت نمودار و جدول ارائه شده اند.
۴-۲-۱جنسیت پاسخگویان
در جدول زیر جنسیت افراد پاسخگویان به صورت فراوانی و درصد نشان داده شده است.
جدول ۴ - ۱ جنسیت و درصد فراوانی پاسخگویان

 

 

جنس

 

فراوانی

 

درصد فراوانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...