۲قلب کوره پیرولیز، کویل تشعشعی است که یک راکتور Plug Flow می باشد که در آن پیرولیز هیدروکربنها انجام می‌شود. با توجه به ماهیت گرماگیر واکنش، واکنش‌های پیرولیز توسط گرمای نسبتاً بالایشان مشخص می ‌شوند.
برای فراهم کردن گرمای واکنش، کویلهای تشعشعی در معرض تشعشع حاصل از سوختن گاز درون محفظه آتش (Fire Box) قرار گرفته‌اند.
مقاله - پروژه
کوره‌های واحد برای کراکینگ‌های گاز اتان با راندمان تبدیل %۶۵ با نسبت بخار آب به هیدروکربن ۳.۰ طراحی شده‌اند. هر کوره به ۳۶ مشعل دیواره‌ای و ۳۶ مشعل کف مجهز شده است. پنجاه درصد از گرمای مورد نیاز توسط مشعل های دیواره‌ای و پنجاه درصد توسط مشعل های کف تأمین می‌شود.
گازهای حاصل از کراکینگ حرارتی در کوره ها از طریق تماس با جریان سیر کوله Quench Water در برج ۲۰۱ـT سرد می‌شوند. قسمت عمده بخار آب رقیق‌ساز شارژ شده بدرون کوره‌های کراکینگ همراه با مقدار کمی قیر، آروماتیک‌های سنگین و ذرات کک در این برج میعان و جدا می‌شود. گازهای خروجی از T-201 پس از جداسازی آب همراه و میعانات سنگین به کمپرسور اصلی واحد برای افزایش فشار فرستاده می شود. این کمپرسور گریز از مرکز پنج مرحله‌ای، سه پوسته (case)وبیست ایمپلر دارد که توسط توربین بخار با بهره گرفتن از بخارVHP تولید شده در کوره‌ها کار می‌کند. توربین دارای دو قسمت می‌باشد. قسمت اول بعنوان یک توربین بخار بدون کندانسور که بخار خروجی آنHPS است،عمل می کند وقسمت دوم توربینی است که دارای کندانسور در خروجی است و برای موازنه قدرت مصرفی از بخار خروجی از قسمت اول استفاده می‌کند.
گازهای حاصل از کراکینگ از T-201 محتوی دی‌اکسید کربن و سولفید هیدروژن (که بعنوان گازهای اسیدی شناخته می شوند) می‌باشد. این ترکیبات باید قبل از فرایند سردسازی در دمای بسیار پایین (cryogenic) از سیستم خارج شوند. دی‌اکسید کربن ممکن است تبدیل به یخ خشک شود و سولفید هیدروژن سم کاتالیست است. همچنین مقدار دی‌اکسید کربن در محصول اتیلن نهایی باید به ۰٫۱ ppm حجمی محدود شود. دفع گازهای اسیدی در T-301، برج شستشو با کاستیک انجام می‌شود. که بین مرحله چهارم و پنچم کمپرسور واقع شده است. بنابراین گاز فشرده شده از مرحله چهارم به قسمت دفع گازهای اسیدی برای حذف دی‌اکسیدکربن و سولفید- هیدروژن فرستاده شده و پس از زدودن و حذف گازهای اسیدی به کمپرسور برگشته و در مرحله پنجم تا فشار نهایی ۲۵٫۳۳ بار فشرده می‌شود.
پس از فشرده سازی و افزایش فشار برای خالص سازی و جداسازی محصولات تولیدی از عملیات سرد سازی استفاده می شود . گازهای حاصل از کراکینگ پس از افزایش فشار با دمای Cْ۱۵ به قسمت سرد سازی واحد وارد می‌شود. در این بخش اتیلن و هیدروکربن‌های سنگین‌تر توسط سردکردن مرحله‌ای تا ۱۳۵ ـ ، میعان می‌شوند. ] ۳ [
در بخش اول جداسازی ترکیبات سبک (متان و سبکتر) در برج عریان‌سازی(Stripping)، جدا می‌شوند.
محتویات پایین برج متان‌زدا با جریان پروپیلن پیش‌گرم و بطور جزیی بخار می‌شود و به برج اتان‌زدا فرستاده می شود،این برج (T-402 ( یک برج سینی‌داراست که از بخار فشار پائین ((LPS درریبویلر آن استفاده می‌شود. فشار عملیاتی بصورتی تعیین می شود که دمای سینی پایین برای حداقل کردن آلودگی ناشی از پلیمریزاسیون بوتا‌دی‌ان به اندازه کافی کم باشد. علاوه براین، بــرج به یک ریبویلر یـدکی مجهز شده است و سیستم تــزریق بازدارنده پلــیمریزاسیون (W-402)پیش‌بینی شده است. تــزریق بازدارنده ، دوره‌های طولانی کاری بین Shut Downهای برنامه‌ریزی شده را مطمئن می‌سازد.
جریان بالا سری اتان زدا به سیستم هیدروژناسیون استیلن فرستاده می‌شود. .محصولات پائین برج اتان زدا ((C3+ تحت جریان کنترل شده با کنترل لول برج به بیرون واحد برای ذخیره یا بهره برداری فرستاده می‌شود.
برشهای دوکربنه هیدروژنه به T-403 فرستاده می‌شود. این برج به ۱۱۷ سینی با ظرفیت بالا، ۱۰۸ سینی جدا سازی ( Fractionation ) و ۹  سینی Pasteurisationمجهز شده است.
اتیلن خالص از سینی شماره ۹ بدست می‌آیدو به چرخه تبرید اتیلن فرستاده می‌شود، جائیکه قبل از فرستادن آن به خطوط ، بخار می‌شود و یا بعد از سرد کردن در E-507 A/B/C با دمای بسیار پایین ذخیره می‌شود. ] ۳ [
۲-۵ بخش دی اتانایزر

 

۲-۵-۱ جداسازی برش‌های دوکربنه  

محتویات پایین برج متان‌زدا با جریان پروپیلن پیش‌گرم و بطور جزیی بخار می‌شود. و به برج اتان‌زدا فرستاده می شود،این برج(T-402 (یک برج سینی‌داراست که از بخار فشار پائین ((LPS درریبویلرآن استفاده می‌شود، وارد می‌شود. فشار عملیاتی بصورتی تعیین می شود که دمای سینی پایین برای حداقل کردن آلودگی ناشی از پلیمریزاسیون بوتا‌دی‌ان به اندازه کافی کم باشد. علاوه براین، بــرج به یک ریبویلر یـدکی مجهز شده است و سیستم تــزریق بازدارنده پلــیمریزاسیون (W-402)پیش‌بینی شده است. تــزریق بازدارنده ، دوره‌های طولانی کاری بین Shut Downهای برنامه‌ریزی شده را مطمئن می‌سازد.
جریان بالا سری اتان زدا به سیستم هیدروژناسیون استیلن که در بند بعدی توصیف می‌شود، فرستاده می‌شود.برشهای دو کربنه هیدروژنه در E-421 توسط جریان پروپیلن در°C36- بصورت جزئی میعان می‌شود. Green-Oilهای تشکیل شده در راکتورها ،درD-406جداو همراه باجریان برگشتی T-402 از طریق پمپ P-403 A/B به اتان زدا فرستاده می شود.
تنظیم شدت جریان پروپیلن به E-421 لول رادر درام جریان برگشتی اتـــان زدا ((D-406 کنترل می کند.محصولات پائین برج اتان زدا((C3+ تحت جریان کنترل شده با کنترل لول برج به بیرون واحد برای ذخیره یا بهره برداری فرستاده می‌شود.
فشار برج توسط Reset کردن جریان مایع خروجی از D-406 به برج ، کنترل می‌شود. در Start-Up یا در صورتیکه درصد استیلن خارج از محدوده مشخص باشد، برشهای دو کربنه می توانند تحت فشار کنترل شده به فلر فرستاده شوند. همچنین برای کاهش جریانهای فلر، برشهای دوکربنه می تواند به کمپر سورC-301 برگردانده شوند.
برشهای دوکربنه هیدروژنه از D-406 به خشک کن اتیلن D-408، برای حذف آبی که ممکن است در راکتورهای هیدروژناسیون تشکیل شده باشد، فرستاده می‌شود. درام یدکی در نظر گرفته نشده است. برشهای دو کربنه سپس به T-403 فرستاده می‌شود.

 

۲-۵-۲ هیدروژناسیون استیلن  

هیدروژ ناسیون استیلن موجود در برشهای دوکربنه روی تمام جریان گاز بالا سری اتان زدا انجام می‌شود. امتیاز افزایش تدریجی دما روی بسترکاتالیست این است که یک بستر کافی است.
استیلن به کیفیت مورد نظر می‌رسد بدون اینکه اتیلن هیدروژنه شود( بدون افت اتیلن).
در واقع در حدود۲۰% استیلن به اتیلن تبدیل می‌شود.
سیستم راکتور هیدروژ ناسیون آدیاباتیک ،بدلیل قابلیت ومسائل سرمایه ای انتخاب شده است. مراحل( Arrangement ) اجازه می‌دهد که Green-Oilهــای تولید شده در راکتورها از خوراک C2-Splitter جدا و همراه با جریان برگشتی به اتان زدا فرستاده شود. آب تشکیل شده یا روغــــن با قی مانده در EthaneVaporiser خارج می‌شود.
دو راکتور R-401 A/B، یکی برای عملیات و دیگری برای احیاءیا Stand-by نصب شده اند.
برش های دوکربنه درE-423 مبدل Feed/Effulent (که جریانات آن جریان بالا سری و پائینی راکتور می‌باشند) ودر پیش گرم کن شماره یک هیدروژ ناسیون C2مبدل E-424 با Quench- Water پیش گرم می‌شود. دمای ورودی راکتور توسط بخارLP پیش گرم کن شـــــــماره دو هیدروژ ناسیون C2 (E-433) که با ۴۲۴ E- بطور سری است، کنترل می شود. در خروجی راکتور، گازها ابتدا توسط آب خنک کننده (CW ) (درE-425 ) و سپس در E-423 مبدل Feed/Effulent سرد می‌شود.
هیدروژن خالص از واحد PSA با جریان Off-Gas برای نگهداشتن مقدار CO در خوراک راکتوردر حدود ۰٫۵ ppm برای بهبود کارایی کاتالیست مخلوط می‌شود.
درحین Start-Up یا در هنگام بهم خوردگی شرایط راکتور، گاز از E-425 می‌تواند تحت جریان کنترل شده به ورودی مرحله اول کمپر سور C-301 فرستاده شود.
سیستم هیدروژناسیون برشهای دوکربنه توسط کنترل تبدیل مشخص شده، کنترل می‌شود و یک سیستم Safety Interlock دارد.
شدت جریان برشهای دوکربنه ومقدار استیلن موجود در آن در ورودی راکتور اندازه گیری می‌شوند وبه عنوان پارامترهای تبدیل استفاده می شوند. سیستم کنترل تبدیل ، شدت جریان تزریق هیدروژن را تنظیم می‌کند. یک High Temperature Switches فراهم شده است. دو سطح دمایی وجود دارد:در دما های بالا در حدود (C ْ۱۵۰ ( تزریق هیدروژن قطع می‌شود. در دمـــای خـــیلی بالا( Cْ ۱۸۰) راکتور ایزوله می‌شود و گــازهای موجود، فشار آن کاسته مــی‌شود و به فلـر فرستاده می شود.
By-Pass راکتور با شیر های جداکننده کننده (Isolation Valves) همراه با یک مسیر تخلیه Line) (Bleed برای اجتناب از هر گونه آلودگی برشهای دوکربنه هیدروژنه با محصولات غیر- هیدروژنه ،مجهز شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...