الف) روش نمونه گیری
برای تحقیق حاضر با توجه به ویژگیهای جامعه آماری شیوه نمونه گیری تصادفی ساده در نظر گرفته شد ، و هر مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی یک واحد نمونه در نظر گرفته شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
ب) تعیین حجم نمونه:
در کلیه تحقیقات تعیین حجم نمونه مناسب حائز اهمیت بسیار است، اگر نمونه انتخاب شده خیلی بزرگ باشد زمان و منابع را هدر خواهد داد. در حالیکه نمونه های کوچک به نتایج غیر دقیق منجر خواهد شد. لذا انتخاب حجم نمونه مناسب برای هر تحقیق به میزان خطای مجاز یا قابل قبول بستگی دارد. وقتی داده های نمونه جمع آوری و نتایجی مثلاً میانگین پارامتر خاصی محاسبه می شود، این برآورد نمونه ای با میانگین جامعه تفاوت محسوسی خواهد داشت که حداکثر تفاوت در تحقیقات برابر ۵ در صد مجاز می باشدو هر چه خطای نمونه گیری کاهش یابد حجم نمونه افزایش خواهد یافتو بالطبع زمان و هزینه بیشتری را طلب می کند. برای تعیین حجم نمونه لازم نیز از جدول برآورد حجم نمونه جرسی مورگان (خلعتبری ، ۱۳۸۵) استفاده گردید.
بر اساس فرمول جدول مورگان ، تعداد حجم نمونه در بین جامعه آماری به شرح فرمول زیر می باشد.
فرمول مورگان
n= حجم نمونه
Nتعداد کل جامعه آماری
t2= مقدار t استیودنت، موقعی که سطح معنی‌داری از ۰۵/۰ کمتر باشد.
d2= تقریب در برآورد پارامتر جامعه، که برابر با ۲ ۰۵/۰
P= احتمال وجود صفت
(۱-P)= احتمال عدم‌صفت
از این رو، با احتساب ارقام مطالعه حاضر و با توجه به این فرمول، حجم نمونه شامل خواهد بود از:
فرمول مورگان
لذا با انتخاب حداقل ۱۵۲ نفر از جامعه آماری کار انجام خواهد شد. اما به منظور جلوگیری از ریزش تعداد پاسخگویان و همچنین پیش بینی تکمیل اطلاعات موردنیاز بر اساس برآورد نمونه، حجم نمونه در نظر گرفته شده به ۱۶۰ پرسشنامه توزیع، که پس از جمع آوری اطلاعات و حذف پرسشنامه های مخدوش و ناقص، ۱۵۳ پرسشنامه سالم از بخش های مورد نیاز عودت شد.
۳-۴- متغیرهای تحقیق
۳-۴-۱- متغیرهای پیش بین (مستقل): اجرای نظام ارزیابی عملکرد کارکنان
۳-۴-۲- متغیر ملاک (وابسته): اثر بخشی اجرای نظام ارزیابی عملکرد کارکنان
- ارتقاء سطح عملکرد کارکنان
- بهینه سازی نظام پرداختها
- تشخیص کارکنان مستعد برای ارتقاء
- شناسایی کارکنان مستحق تنزل درجه
- شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان
- بهبود نظام ارتباطات بین کارکنان
- تعیین افراد مشمول بازخریدی و اخراج
۳-۴-۳- متغیر تعدیل کننده:
- سن
-جنسیت
- سطح تحصیلات
- وضعیت استخدام
- سابقه خدمت
۳-۵- ابزار جمع آوری داده ها
در این تحقیق جهت متغیر های تحقیق با بهره گرفتن از روش مطالعات اسنادی اقدام شده است. در نهایت پرسشنامه ای محقق ساخته برای تحقیق مشخص گردید. این پرسشنامه شامل ۲ بخش است.
الف) سوالات عمومی: درسوالات عمومی،کسب اطلاعات کلی وجمعیت شناختی پاسخگوی آن است و شامل جنسیت، سن، سطح تحصیلات، وضعیت استخدام و سابقه خدمت را شامل می شود.
ب)پرسشنامه اثر بخشی اجرای نظام ارزیابی عملکرد کارکنان: این پرسشنامه در سال ۱۳۸۷ توسط دکترطبرساو بر اساس مدل نظری لیکرت تهیه شده شامل ۲۳ سوال بسته با ۷ مولفه اصلی می باشد. گویه های مرتبط با هر سوال بر اساس مقیاس ۵ گزینه ای لیکرت به شرح زیر نمره گذاری شده است.‌.
جدول شماره ۳-۱: کد گذاری پرسشنامه اثر بخشی اجرای نظام ارزیابی عملکرد کارکنان

 

خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد
۱
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...