پایان نامه درباره برنامهریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از رویکرد ... |
ج- لجستیک خروجی ها
فعالیت های مربوط به جمع آوری، نگهداری ، توزیع و تحویل محصول به خریداران را لجستیک خروجی ها گویند.
د- بازاریابی و فروش
فعالیت های مربوط به تأمین وسایلی که توسط آن، خریداران بتوانند اقدام به خرید محصولات نمایند و ترغیب آنها به انجام این کار، فعالیت های بازاریابی و فروش راتشکیل می دهد.
ه- خدمات
منظور از خدمات، فعالیت های مربوط به تأمین خدمات لازم جهت دستیابی به ارزش محصول و نگهداری آن می باشد.
- فعالیت های پشتیبانی
فعالیت هایی همچون فراهم سازی، پیشرفت تکنولوژی، مدیریت منابع انسانی و زیر ساخت های موسسه فعالیت های پشتیبانی را تشکیل می دهد]۱۶[.
الف- فراهم سازی
فعالیت های مربوط به دستیابی به ورودی های خریداری شده از قبیل مواد اولیه، خدمات، ماشین آلات و غیره را فراهم سازی می گویند.
ب- پیشرفت تکنولوژی
فعالیت های مربوط به طراحی محصول و ایجاد و بهبود راه های انجام فعالیت های مختلف زنجیره ارزش، در این قسمت قرار می گیرند.
ج- مدیریت منابع انسانی
مجموعه فعالیت های لازم جهت حصول اطمینان از جذب، آموزش و بهسازی کارکنان را مدیریت منابع انسانی گویند.
د- زیرساخت های موسسه
فعالیت هایی چون مدیریت عمومی، حسابداری، حقوق، مالی، برنامه ریزی استراتژیک و همه فعالیت هایی که ارتباط مستقیمی با فعالیت های مشخص اصلی با فعالیت های پشتیبانی ندارد، لیکن برای عملیات سراسر زنجیره ضرورت دارند در این مجموعه قرار می گیرند.
- ویژگی های روش دوم یا روش زنجیره ارزش
در این روش سازمان در قالب مجموعه ای از دو نوع فعالیت اصلی و پشتیبانی و با هدف ایجاد ارزش افزوده مورد مطالعه قرار می گیرد. تفاوت اساسی در این روش و روش قبل در آنست که در روش قبل هدف مشخصی در فعالیت های یک سازمان مترتب نموده بلکه نحوه عملکرد بخش ها است که ضعف ها و قوت های سازمان را تشکیل می دهد. در حالیکه در روش زنجیره ارزش ضعف ها، قوت ها در قبال ایجاد ارزش افزوده در درون سازمان مورد بررسی قرار گرفته . چه بسا بخش هایی که در نگاه اول به عنوان یکی از نقاط قوت سازمان به حساب می آیند در حالیکه با نگاه موجود دراین روش به دلیل نقش کم آنها در ایجاد ارزش افزوده در درون سازمان جزو نقاط ضعف سازمان به حساب آیند. این روش از ویژگی سادگی روش قبل برخوردار نبوده و عمدتاً مطالعه بخش ها نیاز مند اطلاعات کامل از نحوه عملکرد بخش های مختلف و مطالعه تأثیر نقش عملکرد هر یک از بخش ها در ایجاد ارزش افزوده در درون سازمان می باشد.
۲-۱۲-۵ هدف های بلند مدت
هدف های بلند مدت بیانگر نتیجه های مورد انتظار از اجرای استراتژی های مشخص می باشد. استراتژیست ها برای دستیابی به هدف های بلند مدت مورد نظر راه های عملی پیشنهاد می کنند. چار چوب زمانی این استراژی ها و هدف های بلند مدت باید با هم سازگار باشد که معمولاً بین ۲ تا ۵ سال طول می کشد]۳[.
۲-۱۲-۵-۱ ماهیت هدف های بلند مدت
هدف های بلند مدت باید به صورت کمی قابل سنجش، واقعی، قابل درک، چالشگر، دارای سلسله مراتب سازمانی، قابل دستیابی و با هدف های واحد های سازمانی سازگار باشد. معمولاً هدف های بلند مدت را بر حسب رشد دارایی ها، رشد فروش، سودآوری، سهم بازار، میزان و ماهیت تنوع و مسئولیت اجتماعی بیان می کنند.
اگر هدف های بلند مدت به شیوه ای روشن و آشکار تعیین گردند منافع زیادی به بار خواهند آورد. آنها مسیر یا جهت فعالیت های سازمان را مشخص می نمایند، موجب هم افزایی می گردند، در امر ارزیابی ها کمک های شایانی می نمایند.
۲-۱۲-۶ انواع استراتژی ها
یک سازمان می تواند از ۱۳ نوع استراتژی استفاده نماید، که آنها بدین قرارند: استراتژی های یکپارچگی عمودی رو به بالا، یکپارچگی عمودی رو به پایین، یکپارچگی افقی، رسوخ در بازار، توسعه بازار، توسعه محصول، تنوع همگون، تنوع ناهمگون، تنوع افقی، مشارکت، کاهش، واگذاری و انحلال. همچنین لازم به ذکر است که هر یک از این استراتژی ها دارای انواع مختلف است]۳[.
۲-۱۲-۶-۱ استراتژی های یکپارچگی
در استراتژی های یکپارچگی عمودی شرکت می کوشد توزیع کنندگان، عرضه کنندگان مواد اولیه و یا شرکت های رقیب را تحت کنترل خود در آورد.
۲-۱۲-۶-۱-۱ یکپارچگی عمودی به بالا
مقصود از یکپارچگی عمودی به بالا این است که شرکت با خریدن شرکت های پخش یا خرده فروشی ها می کوشد بر میزان کنترل خود بیفزاید.
۲-۱۲-۶-۱-۲ یکپارچگی عمودی به پایین
در این استراتژی شرکت می کوشد در اجرای آن بر میزان مالکیت خود بفزاید و شرکت عرضه کننده مواد اولیه را تحت کنترل خود در آورد و این استراتژی زمانی مناسب است که شرکت به عرضه کنندگان مواد اولیه خود اعتماد کافی نداشته و آنها قیمت ها را بسیار بالا منظور کنند یا اینکه نتوانند نیازهای شرکت را تأمین نمایند.
۲-۱۲-۶-۱-۳ یکپارچگی افقی
مقصود از یکپارچگی افقی اجرای یکی از استراتژی هایی است که شرکت می کوشد شرکت های رقیب را به مالکیت خود در آورد و بر میزان کنترل خود بر آنها بیفزاید.
۲-۱۲-۶-۲ استراتژی های متمرکز
استراتژی هایی که به کمک آنها شرکت بتواند با تلاش های متمرکز و فشرده محصولات خود را از نظر رقابتی بهبود بخشد.
۲-۱۲-۶-۲-۱ رسوخ در بازار
شرکت ها در اجرای استراتژی های مبتنی بر رسوخ در بازار می کوشند از مجرای تلاش های بازاریابی سهم بازار محصولات و خدمات کنونی خود را افزایش دهند. رسوخ در بازار شامل اقدامات زیر می شود : افزایش عده فروشندگان، افزایش هزینه های تبلیغات، ترویج گسترده برای افزایش فروش و تقویت روابط عمومی و تبلیغات.
۲-۱۲-۶-۲-۲ توسعه بازار
مقصود از توسعه بازار عرضه خدمات یا محصولات جدید به مناطق جغرافیایی جدید است.
۲-۱۲-۶-۲-۳ توسعه محصول
مقصود از توسعه محصول اجرای یکی از استراتژی هایی است که در اجرای آن شرکت می کوشد از طریق بهبود بخشیدن یا اصلاح محصولات و خدمات کنونی بر میزان فروش بیفزاید.
۲-۱۲-۶-۳ استراتژی های تنوع
شرکت ها به سه روش عمده استراتژی های خود را متنوع می کنند. آنها عبارتند از تنوع همگون، تنوع ناهمگون و تنوع افقی. به طور کلی، استراتژی های مبتنی بر تنوع بخشیدن به فعالیت ها روز به روز شهرت خود را از دست می دهند، زیرا مدیران در می یابند که نمی توان به راحتی فعالیت ها و واحدهای گوناگون تجاری را اداره کرد.
۲-۱۲-۶-۳-۱ تنوع همگون
مقصود از تنوع همگون این است که شرکت می کوشد محصولات و خدماتی جدید ولی مرتبط بر محصولات و خدمات خود بیفزاید.
۲-۱۲-۶-۳-۲ تنوع ناهمگون
مقصود از تنوع ناهمگون این است که شرکت محصولات و خدماتی جدید ولی بی ربط( نسبت به محصولات و خدمات اصلی خود ) به بازار عرضه می کند.
۲-۱۲-۶-۳-۳ تنوع افقی
مقصود از تنوع افقی این است که شرکت محصولات و خدماتی جدید ولی بی ربط، به محصولات و خدمات خود می افزاید و به مشتریان کنونی خود عرضه می کند. در مقایسه با تنوع ناهمگون، خطر اجرای چنین استراتژی هایی کمتر است، زیرا شرکتی که دست به چنین کاری می زند با مشتریان کنونی و موجود آشناست.
۲-۱۲-۶-۴ استراتژی های تدافعی
۲-۱۲-۶-۴-۱ مشارکت
در این استراتژی شرکت ها اقدام به تشکیل مشارکت می نمایند و در اجرای این استراتژی دو یا چند شرکت یک تضامنی موقت یا کنسرسیوم تشکیل می دهند و از فرصت پیش آمده بهره برداری می نمایند.
۲-۱۲-۶-۴-۲ کاهش
زمانی یک سازمان از استراتژی کاهش استفاده می کند که می خواهد با گروه بندی جدید در دارایی ها و هزینه ها سیر نزولی فروش و سود را معکوس نماید. هدف از کاهش این است که سازمان در زمینه تخصصی وضع خود را مستحکم تماید.
۲-۱۲-۶-۴-۳ واگذاری
فروش یک واحد مستقل یا بخشی از سازمان را (فروش بخشی از سازمان یا هرس کردن سازمان( می نامند. اغلب، شرکت بخشی از واحد های خود را می فروشد تا برای سرمایه گذاری خاص یا خرید شرکت های دیگر تأمین سرمایه نماید.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1400-08-02] [ 01:19:00 ب.ظ ]
|