۳-۱- مقدمه
با توجه به این که دستیابی به هدف‌های علم و شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش‌شناسی درست صورت پذیرد، بنابراین در این فصل روش پژوهش تفسیر شده است. روش‌های هر پژوهش، یکی از مهمترین نقش‌های آن می‌باشد که انتخاب آن‌ها، نیاز به دقت فراوان دارد. از این رو در این فصل با بهره گرفتن از روش علمی به بررسی روش پژوهش، سپس به معرفی جامعه آماری، حجم نمونه تحقیق و شیوه انتخاب آن‌ها، متغیرها، ابزار اندازه‌گیری و ویژگی‌های روانسنجی مرتبط یا آن، روش جمع‌ آوری داده‌ها و انتخاب نوع روش آماری مناسب پرداخته خواهد شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۲- روش پژوهش
این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع پیماشی بود که به شکل میدانی انجام شد.
۳-۳- جامعه آماری
با توجه به این که در ارزیابی عملکرد با روش بازخورد ۳۶۰ درجه کلیه ذینعفان عملکرد فرد را ارزیابی می‌کنند، در این پژوهش دانشجویان رشته تربیت بدنی به عنوان زیردستان، روسای دانشکده‌های تربیت بدنی به عنوان بالا دستان، اساتید دروس تخصصی تربیت بدنی به عنوان همتایان و مدیران گروه تربیت بدنی (خود ارزیابی) جامعه پژوهش حاضر را تشکیل می‌دهند.
۳-۴- نمونه و روش نمونه‌گیری
روش نمونه‌گیری پژوهش حاضر جهت انتخاب مدیران و مدیران ارشد از نوع کل شمار بود و روش نمونه‌گیری جهت انتخاب دانشجویان و اساتید به صورت تصادفی بود. در این پژوهش عملکرد هر مدیر توسط ۳ دانشجو، ۳ استاد همکار، یک رئیس دانشکده و خود فرد ارزیابی می‌شد. این پژوهش در ۱۲ دانشگاه استان خراسان رضوی انجام گرفت. بنابراین نمونه آماری برابر ۹۶ نفر بود که همه ۹۶ پرسشنامه به درستی برگشت داده شد.
۳-۵- فرایند اجرای پژوهش
پژوهش حاضر ترکیبی از تحقیق کتابخانه‌ای و میدانی می‌باشد. در ابتدا با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای (کتاب‌ها و مقالات فارسی، کتب و مقالات لاتین، وب سایت‌های اینترنتی و …) مبانی نظری پژوهش تدوین گردید و در ادامه بر اساس ادبیات پژوهش، پرسشنامه مناسب برای ارزیابی عملکرد مدیران تربیت بدنی تهیه و بین جامعه آماری مورد نظر پخش شد. سرانجام با جمع‌ آوری پرسشنامه داده‌های مربوط به آن با بهره گرفتن از نرم افزار اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. شکل زیر مدل اجرایی پژوهش حاضر را نشان می‌دهد.
شکل ۳ـ۱٫ فرایند اجرای تحقیق
۳-۶- متغیرهای پژوهش
هدف پژوهش حاضر، عملکرد مدیران دانشگاه‌های استان خراسان رضوی بود. متغیرهای پژوهش نیز ۴۰ معیار ارزیابی بود که در قالب ۴ عامل خلاصه شدند. جدول زیر متغیرهای پژوهش را نشان می‌دهد.
جدول ۳ـ۱٫ متغیرهای پژوهش

 

ابعاد مدیریتی زیر مجموعه های بعد مدیریتی
مهارت‌های مدیریتی توانایی ایجاد نظم و انظباط در محیط کاری
استفاده از موثرترین شیوه‌های رهبری و مدیریت
ارزیابی از کار خود و دانشجویان
کنترل و نظارت مستقیم بر اجرای برنامه‌های ورزشی و درسی
استفاده از قدرت شخصی و ایجاد علاقه در دانشجویان
وجود سیستم ارزیابی دانشجویان برای اساتید
تشخیص نیازها و انتظارات دانشجویان
استفاده از سیستم‌های پاداش و تنبیه در مواقع خاص
توانایی تصمیم‌گیری در هنگام بحران
توجه به نیازهای خاص دانشجویان
مهارت‌های فنی آگاهی کامل از انواع روش‌های مدیریتی
قابلیت قابلیت سطوح مختلف
آشنایی با علوم تحصصی ورزشی
داشتن مدرک تخصصی مدیریت
توانایی بکارگیری دانش در عمل
آشنایی به قوانین و مقررات
آشنایی یا مبانی کمک‌های اولیه و آسیب‌های ورزشی
برنامه‌ریزی و طراحی برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت
آمادگی جسمانی مطلوب و انجام مهارت‌ها
تسلط نسبی به یک زبان خارجی
مطالعه و دانش به روز در خصوص مدیریت و زمینه کاری
ویژگی‌های اجتماعی احترام به دانشجویان و مراجعین
سخت گیری نسبت به دانشجویان
برقراری ارتباط و پاسخگویی به دانشجویان
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...