به منظور تجزیه و تحلیل سازه ی عدالت سازمانی : از نتایج مطالعات نیهوف و مورمن (۱۹۹۱) استفاده گردیده است.
از نظر مورمن، عدالت سازمانی به صورت مجموع عدالت توزیعی، رویه ای و تعاملی (مراوده ای) تعریف می شود.

 

 

 

به منظور تجزیه و تحلیل بهره وری نیروی انسانی: از نتایج مطالعات هرسی و گُلد اسمیت (۱۹۸۰) و از مدل اچیو استفاده گردیده است. ﻫﺮﺳﻲ ﻭ ﮔﻠﺪ ﺍﺳﻤﻴﺖ ﻫﻔﺖ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮﺩ ﺍﺛﺮﺑﺨﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﻘﻴﻪ ی متغیرها ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ نموﺩﻩ ﺍﻧﺪ که بدین شرح می باشد: توانائی، وضوح، حمایت سازمانی، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط.

 

 

 

اعتماد به مدیر
توانائی
وضوح
اعتماد به همکاران
اعتماد سازمانی
حمایت سازمانی
انگیزه
اعتماد به سازمان
بهره وری
نیروی
انسانی
ارزیابی
اعتبار
عدالت توزیعی
محیط
عدالت سازمانی
عدالت رویه ای
عدالت تعاملی
نگاره ی (۲-۱۷). مدل تحلیلی پژوهش
فصل سوم
(روش شناسی پژوهش)
مقدمه
وقتی از روش پژوهش علمی در حیطه ی ویژه ای از دانش بشری سخن به میان می آید در آغاز ذهن هر پژوهنده ای متوجه اندیشیدن به شیوه ی علمی می شود. از لحاظ فلسفی مقسود از روش «مجموعه ابزارها و تدابیری است که وصول به هدف نهائی و مطلوب را آسان می سازد» و مقصود از روش علمی همه ی راه ها و شیوه هائی است که پژوهنده را از خطر محفوظ بدارد و رسیدن به حقیقت را برای وی امکان پذیر سازد (هومن، ۱۳۸۳، ص ۲۵ به نقل از آسترکی، ۱۳۸۹).
پایان نامه - مقاله
در این فصل چگونگی انجام کار و روش پژوهش از مرحله ی آغازین تا حصول نتیجه ارائه می شود، همچنین به تشریح ابزارهای گردآوری داده ها، جامعه ی آماری، روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه، روائی و اعتبار ابزارها، روش تجزیه و تحلیل داده ها و روش آماری مورد استفاده پرداخته شده است.
۳-۱روش پژوهش
انتخاب روش تحقیق بستگی به موضوع، اهداف، فرضیه های تدوین شده، ملاحظات اخلاقی و انسانی ناظر بر موضوع تحقیق و وسعت امکانات اجرائی دارد. میلر[۴۹۱] اعتقاد دارد که آنچه در یک تحقیق علمی، مورد توجه دیگران و حتی خود محقق قرار می گیرد، موضوعی است که کشف شده، اما اغلب روش کشف که اصلی ترین نقش را در یک پژوهش علمی دارد نادیده انگاشته می شود (نادری و سیف نراقی، ۱۳۸۶).
پژوهش حاضر بر مبنای نتیجه یا دستاورد پژوهش از نوع کاربردی[۴۹۲] است زیرا هدف از پژوهش حاضر توسعه ی دانش کاربردی در یک زمینه ی خاص بوده و به قصد کاربرد نتایج یافته های آن برای حل مشکلات خاص درون سازمانی انجام می شود. لذا پژوهش حاضر بر مبنای اهداف تحقیق از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) و از میان انواع تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی[۴۹۳] به حساب می آید (دلاور، ۱۳۸۸: ۱۸۴).
تحقیق توصیفی[۴۹۴] شامل مجموعه روش هائی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۶: ۸۲-۸۱). در تحقیق توصیفی هدف پژوهشگر توصیف عینی، واقعی و منظم پدیده و رویداد است. به سخن دیگر، محقق تلاش دارد تا آنچه هست را به دور از هر گونه استنتاج ذهنی گزارش دهد (احمدی، صالحی و فریدی، ۱۳۹۰: ۱۴۵).
تحقیقات همبستگی شامل کلیه ی تحقیقاتی است که در آنها سعی می شود رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی کشف یا تعیین شود (دلاور، ۱۳۸۸: ۱۸۴). به عبارتی دیگر در این تحقیق (همبستگی) پژوهشگر به بررسی میزان تغییرات یک یا چند عامل بر اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر، از طریق بدست آوردن ضریب همبستگی می پردازد (احمدی و همکاران، ۱۳۹۰: ۱۵۱).
در واقع با توجه به روش تحقیق بیان شده، پژوهشگر در این پژوهش سعی کرده به شناسائی و تعیین رابطه بین سازه های اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی با بهره وری نیروی انسانی در بین کارکنان شاغل در بیمارستان فاطمیه ی شاهرود بپردازد و وجود یا عدم وجود یک رابطه مثبت و معنی دار میان این متغیرها را مورد بررسی قرار دهد.
۳-۲ قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی پژوهش
۳-۲-۱ قلمرو موضوعی: قلمروی موضوعی این پژوهش به طور عام مباحث رفتار سازمانی و به طور خاص مباحث روانشناسی سازمانی و مفاهیم اعتماد سازمانی، عدالت سازمانی و بهره وری نیروی انسانی می باشد.
۳-۲-۲ قلمرو مکانی: این پژوهش در شهرستان شاهرود انجام پذیرفته است و ناظر بر کارکنان بیمارستان فاطمیه ی شهرستان شاهرود می باشد.
۳-۲-۳ قلمرو زمانی: محدوده ی زمانی پژوهش حاضر از مهر ۱۳۹۲ شروع و در شهریور ۱۳۹۳ پایان پذیرفت.
۳-۳ جامعه و نمونه ی آماری پژوهش
۳-۳-۱ جامعه ی آماری
جامعه ی آماری گردابه ای است از عناصر (نمودهای زندگی اجتماعی) که دارای یک یا چند خاصیت مشترک بوده و تحت تأثیر علل و شرایط مشترک پدید می آیند و به علت خصوصیات مشترکشان با هم مربوطند. آن خاصیت یا خواصی که در تمامی عناصر جامعه مشترک می باشد پایه ی عینی جامعه ی آماری را تشکیل می دهد (مدنی، ۱۳۸۵ به نقل از طالب زاده، ۱۳۹۰). به عبارتی جامعه آماری عبارت است از همه ی اعضای واقعی ای که علاقه مندیم نتایج تحقیق و یافته های پژوهش را به آن ها تعمیم دهیم (دلاور، ۱۳۷۴: ۱۴۷). دو نوع جامعه ی آماری وجود دارد: جامعه ی محدود و جامعه ی نامحدود. جمعیت محدود دارای تعدادی اجزای ثابت و محدود است، در حالی که جمعیت نامحدود مشخص نیست (ونوس و همکاران، ۱۳۸۸ به نقل از طالب زاده، ۱۳۹۰). جامعه ی آماری پژوهش حاضر کارکنان بیمارستان فاطمیه ی شهرستان شاهرود می باشد، که تعداد آن ها در فاصله ی زمانی انجام پژوهش ۲۷۵ نفر بدست آمده است. پژوهشگر تعدادی از افراد این جامعه را به عنوان نمونه انتخاب می کند، به صورتی که این نمونه معرف آن جامعه باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...