۰۳/۱۷

 

 

 

جمع

 

۱۰۰

 

 

 

۳-۳- روش نمونه‌گیری و حجم نمونه
در این تحقیق از روش نمونه‎گیری در دسترس استفاده شده‎است که این روش جزء روش‎های غیرتصادفی می‎باشد. و حجم نمونه، به صورت زیر تعیین شده‎است.
از آن جایی که تعداد عناصر جامعه دقیقا معلوم نیست، جامعه آماری این پژوهش نامحدود تلقی می‎شود.
برای تعیین نمونه، در صورتی که جامعه مورد نظر به حد کافی بزرگ باشد که بتوان استفاده از اصلاح جامعه محدود را غیر لازم شمرد، از فرمول زیر استفاده می‎شود (زمانی که N نسبت به n، بزرگ باشد (یعنی ۰۵/۰ ≥ )، اصلاح جامعه محدود را می‎توان نادیده گرفت (اگر n را برابر با ۱۵۰ بگیریم و برای N هر عددی بزرگتر از ۱۰۰هزار را در این نسبت جای‎گذاری کنیم، حاصل کمتر از ۰۵/۰ می‎شود). (آذر، ۱۳۸۱)
دانلود پروژه
در این فرمول، سطح اطمینان برابر با ۹۵% و خطای اندازه‎گیری که دقت تخمین‎ها را نشان می‎دهد برابر با ۸درصد در نظر گرفته شد. در بررسی‌های اجتماعی و اقتصادی، اکثراً خطای مجاز نمونه مساوی ۰۵/۰ تا ۱/۰ مورد استفاده قرار می‌گیرد (منصورفر، ۱۳۷۲، ص۱۳۲) که در این تحقیق برابر با ۰۸/۰ در نظر گرفته شده‎است.[۱۵۰] هم‎چنین به منظور حداکثر شدن حجم نمونه، مقدار p و q برابر و معادل با ۵/۰ در نظر گرفته شد.
بنابراین، حجم نمونه در این تحقیق برابر با ۱۵۰ نفر در نظر گرفته شد و پرسشنامه‎ها را توزیع کردیم تا پرسشنامه‎های برگشتی تکمیل‎شده (بدون کم و کاستی) به تعداد ۱۵۰ برسد. لازم به ذکر است از کل پرسشنامه‎ها (۱۹۵)، بیش از ۴۵ پرسشنامه به علت ناقص بودن، کنار گذاشته شد.
۳-۴- ابزار سنجش
همان‎طور که پیش‎تر نیز ذکر شد، به منظور جمع‌ آوری اطلاعات از گردشگران از پرسشنامه استفاده گردید؛ در این بخش نحوه طراحی پرسشنامه و پایایی و روایی آن بررسی می‎گردد.
۳-۵- طراحی پرسشنامه
در ابتدای پرسشنامه، ضمن بیان موضوع پژوهش، خاطر نشان شده‎است که آن دسته از گردشگران اروپایی که از اینترنت استفاده می‎کنند به تکمیل آن بپردازند؛ هر چند از آن جایی که این پرسشنامه‎ها به صورت حضوری به گردشگران داده شده و تکمیل شده‎است، قبل از توزیع پرسشنامه از کسانی دعوت می‎شد که اروپایی بوده و در عین حال از اینترنت نیز استفاده می‎کنند. این پرسشنامه به دو بخش تقسیم شده‎است که در زیر به توضیح آن‎ها می‎پردازیم.
بخش اول
این بخش شامل ویژگی‎های جمعیت‎شناختی می‎باشد که متغیر‎های آن در زیر آورده شده‎است.
جنسیت
سن
تحصیلات
تعداد دفعات دیدار از ایران
کشور مبدا
بخش دوم
در این بخش، ابتدا تعاریفی ساده و مختصر از ۵ ابزار تبلیغات اینترنتی مورد استفاده در این سوال‎ها، آمده است و سپس از آن‎ها خواسته شده تا برای پاسخ به سوال‎های بعدی، میزان موافقت خود را با هر جمله با انتخاب یکی از اعداد ۱ تا ۵، که ۱ = کاملا مخالفم و ۵ = کاملا موافقم، بیان کنند. ابزار‎های تبلیغات اینترنتی که برای هر متغیر آورده شده‎است به شرح زیر است.
بنر‎های تبلیغاتی
پنجره‎های پاپ‎اوت
تبلیغات ویدئویی
تبلیغات متنی
تبلیغات ایمیل
مدل مفهومی استفاده‎شده در این پژوهش، مدل سلسله مراتب اثرات تبلیغات لاویج و استاینر است. این مدل دارای سه مرحله است و متشکل از ۶ متغیر می‎باشد. متغیر‎های مدل به شرح زیر می‎باشد که در پرسشنامه تمام آن‎ها مورد بررسی قرار گرفتند. هر یک از سوالات مربوط به این متغیر‎ها، در قالب جدولی به همراه با ۵ ابزار بررسی، شد که گزینه‎های آن، طیف ۵ گزینه‎ای لیکرت بود. نمونه‎ی (ترجمه شده‎ی) یکی از سوالات را برای متغیر دوست داشتن می‎توانید در شکل ۳-۲ ببینید.
آگاهی
دانش (اطلاعات)
دوست داشتن (جالب بودن)
ترجیح
قانع شدن
خرید (دیدار)

 

 

۳٫ دوست داشتن

 

کاملا مخالفم

 

مخالفم

 

متوسط

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...