سلامتی=

 

H2

 

 

 

میزان جرم=

 

C3

 

ورزش=

 

S2

 

 

 

ترافیک سنگین=

 

T2

 

دسترسی به حمل و نقل عمومی
(همان:۱۷۰-۱۶۸).

 

A

 

 

 

نتایج، بیانگر این است که سطح رضایت از زندگی در بخشی که با بهره گرفتن از طیف اندازه‌گیری‌ شده است میزان رضایت از زندگی در حد متعادل و متوسط است که همچنانکه در جدول I و شکل ۳ ]از مقاله مذکور [ نشان داده شده است در فاصله ۳۷۵۰/ تا ۲۱۵۵/ می‌باشد.
با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیون از نوع استپ وایز[۳۶] متغیر‌ها وارد و جابجا‌ شدند که آنهایی که اهمیت داشتند عبارتند از “سلامتی، آب و هوا، ازدحام، ورزش، شرایط اسکان، عزیمت به محل کار و آلودگی‌ محیط”. که موارد مذکور مهمترین عوامل تعیین کننده در سطح رضایت از زندگی برای بخشهای نمونه‌‌گیری شده، هستند. گر چه نمرات آن ضرایب چندان بالا نیست و اجازه پیش‌بینی به صورت کلی را به ما نمی‌دهد؛ مع‌الوصف در تعدادی از بخشها تعدادی متغیر تعیین کننده‌تر است(همان:۱۷۳-۱۷۱).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

۲-۲-۲-۵- کیفیت زندگی و رضایت( دیچ ودیگران[۳۷]۲۰۰۰)

محقق در تحقیقی تحت عنوان« عملکرد دانش‌آموز، امور مرتبط با آن و خوشبختی فردی ـ اجتماعی » به بررسی کیفیت زندگی و رضایت در بین چهارصد و شصت و هفت هزار نفر از دانشجویان و فارغ‌‌‌‌التحصیلان دانشگاه رود[۳۸] در ایسلند پرداخته شده است تا روابط میان متغیرهای اصلی و امور مرتبط با آن و حوزه‌‌های با اهمیت را بررسی نماید؛ و نیز قصد اندازه‌گیری رضایت شخصی ـ اجتماعی و خوشبختی فردی را دارد(دیچ ودیگران،۴۱:۲۰۰۰ به نقل از قهرمان،۱۳۸۴). این تحقیق به ویژه در ارتباط با جوانان و دانشجویان به بررسی روابط بین کیفیت زندگی و خشنودی از سویی و ترکیبی از عوامل فردی ـ اجتماعی، شناختی و رفتاری می‌‌پردازد.(هارلو ونیوکمب۱۹۹۰)[۳۹] نشان دادند که هفت عامل عمده دارای تاثیری مثبت و دو عامل دارای تاثیری منفی هستند. عوامل مثبت مذکور عبارتند از: هدف در زندگی، فرصتهای دریافت شده، رضایت کاری، سلامت، دوستان، خانواده و روابط صمیمی و دو عامل منفی نیز که شامل فقدان قدرت و احساس تهی‌ بودن [۴۰]است. که متغیرهای مذکور مدلی را فراهم می‌‌آورند که به زندگی جوانان معنی می‌‌بخشد(همان:۴۸).این تحقیق بر مبنای دو سوال اصلی است که یکی از آنها که مرتبط با کار تحقیقی ما است عبارت است از:
مهمترین متغیرهایی که قابلیت پیش‌بینی خوشبختی فردی را دارد چیست؟ و در نهایت این تحقیق در نظر دارد که با بهره گرفتن از نتایج آن به بهبود ویژگیهای روان‌‌سنجی کیفیت زندگی و رضایت دانش‌آموزان یا به اختصار SQOLAS بپردازد(همان:۴۹). در این تحقیق متغیرهای جمعیت شناختی زیادی مورد بررسی قرار گرفت که عبارتند از سن، جنس، تعداد فرزند، قومیت، وضعیت شغلی، ساعات کار، میزان آموزش رسمی فرد، مقطع تحصیلی، وضعیت فارغ‌التحصیلی دانش‌آموز، ورود مجدد دانش‌آموز ]به یک مقطع تحصیلی جدید[‌ و اینکه چند سال بین آموزش قبلی و زمان فعلی فرد فاصله شده است (همان:۵۱). در این تحقیق برای مقیاس خوشبختی معنوی [۴۱]یا SWBS بر طبق نظر )الیسون۱۹۹۳( [۴۲] دو خرده مقیاس تعریف شده است. امّا آنچه پیش از آن قابل ذکر است اینکه در تعریف SWB هیچ تعریف خاصی را ذکر نکرده‌است به این منظور که پاسخگو از یک گستره وسیع و کلی به بازنگری میزان خوشبختی خود بپردازد.
همچنانکه ذکر شد این طیف از دو خرده مقیاس تشکیل شده است: خوشبختی زیستی[۴۳] و خوشبختی دینی[۴۴]….. در این تحقیق صرفاً از خوشبختی زیستی برای بررسی مقیاس کیفیت زندگی و رضایت استفاده شده است. ….. در این تحقیق رضایت شخصی از طریق یک گویه که در قالب طیف پنج گزینه‌ای لیکرت آورده شده؛ پرسیده گشته است: «شما به عنوان یک شخص چقدر از خودتان رضایت دارید؟» و پاسخ-ها از بسیار راضی تا ناراضی بود(همان:۵۳).
برخی نتایج این تحقیق قابل تلخیص در جدول ذیل است که بر اساس همبستگی پیرسون میان متغیرها ارائه می‌‌گردد. شایان ذکر است که کلیه روابط مذکور ـ‌ که بخشی از فرضیات تحقیق است ـ معنا‌‌‌‌‌‌دار می‌‌باشد و یا به عبارتی این فرضیات تائید گردیده است.

جدول۲-۱۸کیفیت زندگی و رضایت

 

 

 

رضایت فردی ـ اجتماعی

 

و

 

خوشبختی/جهت زندگی

 

۶۱/۰=r

 

 

 

رضایت فردی ـ اجتماعی

 

و

 

عملکرد دانشگاهی

 

۲۶/۰= r

 

 

 

رضایت فردی ـ اجتماعی

 

و

 

فرایند شناختی عمیق

 

۳۱/۰= r

 

 

 

رضایت فردی ـ اجتماعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...