در پاسخ به سوال پنجم پژوهش ” میزان مطابقت سازمان دهی منابع در کتابخانه های دانشکده های دانشگاه آزاد واحد کرج ، با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران تا چه اندازه است ؟ ” پرسش های مطرح شده به صورت زیر بررسی شده است :
در پاسخ به سوال ۳۵ پرسشنامه ، هشت کتابخانه پاسخ مثبت و ۲ کتابخانه پاسخ منفی را ثبت کرده اند . درصد پاسخ گویی به این پرسش ، ۱۰۰ % بوده است . بر همین اساس ، ۸۰ % کتابخانه های مورد بررسی ، امکان دسترسی یکپارچه به فهرستی واحد از تمام موارد موجود را برای کاربران فراهم کرده اند .
پایان نامه - مقاله - پروژه
در پاسخ گویی به سوال ۳۶ ، هر ۱۰ کتابخانه پاسخ مثبت داده و هیچ پاسخ منفی ثبت نشده است . درصد پاسخ گویی به این پرسش ۱۰۰ % می باشد . بر همین اساس ، در ۱۰۰ % کتابخانه های بررسی شده ، نظام رده بندی کتابخانه بر اساس یکی از قواعد بین المللی است.
در پاسخ گویی به سوال ۳۷ ، ۷ کتابخانه پاسخ مثبت ، ۲ کتابخانه پاسخ منفی را ثبت کرده اند . درصد پاسخگویی به این پرسش ۹۰ % بوده است . بنابراین ، در ۷۷٫۷۸ % از کتابخانه های مورد بررسی ، امکان استفاده مشترک از فهرستها و پایگاه های کتابشناختی بین المللی وجود دارد.
در پاسخ به سوال ۳۸ ، ۹ کتابخانه پاسخ منفی را ثبت کرده اند و هیچ پاسخ مثبتی داده نشده است. درصد پاسخ گویی به این پرسش ۹۰ % بوده است . بر همین اساس ، کتابخانه مرکزی ، برای ایجاد هماهنگی و یک دستی خدمات ، وظیفه سازماندهی مجموعه های کتابخانه های دانشکده ها را بر عهده نگرفته است .
در پاسخ به سوال ۴۰ ، دو کتابخانه پاسخ مثبت و ۵ کتابخانه پاسخ منفی را ثبت کرده اند . درصد پاسخ گویی به این پرسش ، ۷۰ درصد بوده است . به همین دلیل ، در ۲۸٫۵۷ درصد کتابخانه ها ، امکان استفاده از فهرست عمومی به طور همزمان برای چند مراجعه کننده وجود دارد .
در پاسخ به سوال ۴۱ ، تنها یک کتابخانه پاسخ مثبت و ۷ کتابخانه پاسخ منفی را ثبت کرده اند . درصد پاسخ گویی به این پرسش ، ۸۰ % می باشد . به همین دلیل ، در ۲۵ % از کتابخانه ها ، از برخی منابع نظیر نشریات ادواری ، میکرو فیلم ها و سایر منابع اطلاعاتی تخصصی نمایه نامه تهیه می گردد.
در پاسخ به سوال ۴۲ ، هر ۱۰ کتابخانه مورد بررسی پاسخ مثبت را ثبت کرده اند . درصد پاسخ گویی به این پرسش ۱۰۰ % بوده است . بنابراین در ۱۰۰ % کتابخانه های مورد پژوهش نظام رده بندی کتابخانه ها ، بر اساس نظام رده بندی کنگره است .
در پاسخ به سوال ۴۳ ، تمامی کتابخانه ها پاسخ منفی را ثبت کرده اند . درصد پاسخگویی به این پرسش ۱۰۰ % می باشد . بر این اساس ، در صفر درصد از کتابخانه ها ، از نظام رده بندی NLM استفاده شده است . به عبارت دیگر در هیچ یک از کتابخانه ها از این نظام برای رده بندی استفاده نشده است .
در پاسخ به سوال آخر بخش سازماندهی ، پرسش ۴۴ ، ۷ کتابخانه پاسخ مثبت و ۳ کتابخانه پاسخ منفی را ثبت کرده اند .درصد پاسخگویی به این پرسش ۱۰۰ % می باشد . بر همین مبنا ، در ۷۰ % کتابخانه ها ، آماده سازی مواد ، بعد از فهرست نویسی ، حداکثر ظرف ۳ روز انجام می شود .
۴-۶-۱ : درصد پاسخگویی به سوالات استاندارد پنجم ، سازمان دهی منابع.
با توجه به جدول ۴-۱۶ ، کمترین درصد پاسخ گویی مربوط به کتابخانه علوم پایه با ۷۰ % می باشد . کتابخانه های مرکزی و ادبیات و روان شناسی نیز به ۸۰ % سوالات پاسخ داده اند . باقی کتابخانه ها نیز به ۱۰۰ % پرسش های مطرح شده پاسخ داده اند . به طور کلی درصد پاسخگویی به سوالات استاندارد پنجم ، ۹۳ % می باشد.
۴-۶-۲ : ارزیابی مطابقت با استاندارد پنجم ، سازماندهی منابع.
با توجه به جدول ۴-۱۶ ، بیشترین میزان مطابقت با استاندارد سازماندهی منابع مربوط به کتابخانه تربیت بدنی ، با ۷۰ % و کمترین میزان مطابقت مربوط به کتابخانه دانشکده فنی و مهندسی با ۳۰ % می باشد . کتابخانه الهیات نیز در وضعیت نسبتا نا مناسب قرار گرفته است. به طور کلی درصد مطابقت با استاندارد پنجم برای کتابخانه های مورد پژوهش ، ۵۳ % می باشد.
جدول ۴-۱۶ ؛ توزیع فراوانی و درصد پاسخگویی به پرسش های استاندارد پنجم از نظر کیفی.

 

  نام کتابخانه درصد پاسخ مثبت درصد پاسخ منفی درصد بدون پاسخ درصد پاسخگویی
۱ مرکزی ۶۰ ۲۰ ۲۰ ۸۰
۲ علوم پایه ۵۰ ۲۰ ۳۰ ۷۰
۳ الهیات ۴۰ ۶۰ ۰ ۱۰۰
۴ فنی و مهندسی
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...