۵-۵ . پیشنهاد­ها
۱-۵-۵٫ پیشنهاد­های کاربردی
باتوجه به یافته­های پژوهش پیشنهاد­های ذیل به مدیران دانشگاه، مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگر ارائه می­گردد:

 

      • با توجه به سوال­ های اول ، دوم و سوم پژوهش مورد مطالعه و اهمیت متغیرهای مسئوولیت پذیری اجتماعی سازمان، کار تیمی و توسعه حرفه­ای اعضای هیأت علمی برای دانشگاه علوم پزشکی همدان و اهمیتی که این متغیرها برای کارایی کلی سازمان دارند پیشنهاد می­گردد که کلیه نتایج این تحقیق در اختیار مدیران، برنامه ریزان و کلیه دست اندرکاران منابع انسانی قرار گیرد تا بدین ترتیب با آگاهی آنان از وضعیت موجود و ارتباط بین متغیرها که در این پژوهش به آنها اشاره شده است زمینه­ موثر ارتقاء و کارایی نیروی انسانی و به تبع آن افزایش کیفیت سازمان را فراهم ­آورند.

    دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    • از آن­جا که فرضیه ­های اول و دوم تحقیق تایید شده است، بنابراین مسئوولیت­پذیری اجتماعی سازمان از توان لازم برای تبیین میزان کار تیمی و توسعه حرفه­ای اعضای هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان برخوردار است. در نتیجه می­توان براساس مشاهده‌های این متغیر در کنار سایر شاخص‌ها، تغییرات میزان کار تیمی و توسعه حرفه­ای کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی همدان را تبیین کرد. لذا به مسؤلان دانشگاه (علوم پزشکی همدان) پیشنهاد می­ شود به مقوله مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان توجه ویژه ای داشته باشد.

 

    • با توجه به این که فرضیه اول پژوهش تایید شد، نتایج نشان داد که متغیر مسئوولیت پذیری اجتماعی سازمان، از جمله مهمترین تبیین کننده­ های کار تیمی میان اعضای هیأت علمی دانشگاه هستند. لذا به منظور افزایش تمایل افراد به کار تیمی پیشنهاد می گردد، کارکنانی که رفتارهایی مطابق با متغیر مسئوولیت پذیری اجتماعی سازمان، را از خود نشان می­ دهند مورد قدردانی و پاداش قرار گیرند.

 

    • با توجه به تایید فرضیه دوم پژوهش مبنی بر وجود رابطه مثبت بین مسئوولیت­پذیری اجتماعی سازمانی با توسعه­حرفه­ای کارکنان، نتایج پژوهش نشان داد که متغیر مسئوولیت­پذیری اجتماعی سازمان، از جمله مهمترین تبیین کننده های توسعه­حرفه­ای کارکنان از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه می­باشد. لذا به منظور افزایش تمایل افراد به توسعه حرفه­ای پیشنهاد می­گردد، کارکنانی که رفتارهایی مطابق با مسئوولیت پذیری اجتماعی سازمانی از خود نشان می­ دهند مورد تشویق و پاداش قرار گیرند برای اینکه بتوانیم از این طریق انگیزه برای توسعه حرفه­ای را در بین کارکنان(اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان) سازمان بالا ببریم.

 

    • با توجه به اهمیت کار تیمی در این پژوهش و برای افزایش انگیزه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان به سمت کارتیمی بهتر، حس مسؤولیت­پذیری، منصفانه عمل کردن، احترام به دیگر افراد و سازمان به مدیران دانشگاه پیشنهاد می­ شود، اهداف و فعالیت­های سازمان را برای اعضا شفاف سازی کنند و استراتژی­ها، تصمیمات سازمان را برای افراد خود تفهیم کند.

 

    • مشخص نمودن نقش و مسؤولیت هر فرد بصورت تخصصی در هر کار تیمی برای انجام بهتر کار تیمی.

 

    • تهیه مکانیزمی جهت شناسایی و رفع تعارض­ها در بین اعضای تیم در هنگام انجام کار تیمی.

 

    • تعریف و ایجاد ارتباط موثر و یکپارچه در بین اعضای تیم­ها به منظور جلوگیری از سوء تعبیر و سوء تفاهم در بین اعضای تیم های کاری.

 

    • از آن جایی که یکی از متغیرهای مهم در این تحقیق متغیر توسعه­حرفه­ای اعضای هیأت علمی سازمان می­باشد یکی از عوامل موثر بر افزایش انگیزه افراد سازمان(اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان) برای توسعه ­حرفه­ای در بین اعضای هیأت علمی ، ارتقای شغلی آنها در سازمان است. لذا پیشنهاد می­گردد که در خصوص ارتقای شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان تمهیدات لازم اندیشیده شود.

 

    • با توجه به این که در این تحقیق اهمیت توسعه حرفه­ای اعضای هیأت علمی در سازمان مورد توجه می­باشد پیشنهاد می­ شود سمینارها و کارگاه های آموزشی بیشتری برای استادان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی همدان به منظور افزایش توسعه حرفه­ای آنان برگزار شود زیرا این کارگاه­ها باعث به روز شدن اطلاعات تخصصی و حرفه­ای اعضای هیأت علمی از طریق به روز کردن مهارت­ های آموزشی و اطلاعات حرفه­ای آنان می شود؛ به طوری که انگیزۀ اعضای هیأت علمی در به کارگیری فناوری­های نوین برای دستیابی به توسعۀ حرفه­ای و دانش فنی بهبود می یابد.

 

۲-۵-۵٫ پیشنهادهایی در خصوص تحقیقات آتی:

 

    • با توجه به سوال­های اول، دوم و سوم پژوهش در شناسایی وضعیت مسئوولیت پذیری اجتماعی سازمان، کار تیمی و توسعه حرفه­ای اعضای هیأت علمی، که به نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان محدود شده است. پیشنهاد می‏گردد محققان بعدی چنین بررسی را در سایر دانشگاه­ها انجام دهند، تا با مقایسه نتایج حاصل از تحقیقات مختلف در این زمینه اطمینان و اعتماد بیشتر در به کارگیری نتایج حاصل گردد.

 

    • در بررسی مسؤولیت­پذیری اجتماعی سازمان، کارتیمی، و توسعه حرفه­ای اعضای هیأت علمی در دانشگاه، در تحقیقات آتی از دیگر کارکنان(کارمندان، دانشجویان و….) نیز نظر خواهی شود تا تعمیم پذیری تحقیق بالا رود.

 

    • این پژوهش در بخش دولتی و در دانشگاه صورت گرفته است. پیشنهاد می شود چنین پژوهشی در سازمان ها و مراکز خصوصی نیز انجام شود.

 

۶-۵٫ محدودیت­های پژوهش
۱-۶-۵٫ محدودیت­های در کنترل محقق

 

    • هر پژوهشی در مراحل مختلف انجام آن با محدودیت­ها ­ و دشواری های فراوانی روبه رو می باشد، در واقع با شناخت و بررسی همین محدودیت­ها و تلاش برای رفع آن­ها است که زمینه تحقیقات آینده گشوده و باعث می­ شود با دید وسیع­تری پژوهشگر تحقیقات بعدی خود را دنبال کند. این پژوهش نیز در مسیر انجام خود با محدودیت های زیر روبه رو بوده است.

 

    • محدود نمودن جامعه آماری پژوهش به محدوده جغرافیایی دانشگاه علوم پزشکی همدان

 

    • محدود نمودن جامعه آماری پژوهش به اعضای هیأت علمی.

 

    • محدود نمودن ابزار جمع آوری اطلاعات به پرسشنامه، اگر برای محقق ممکن بود، استفاده از ابزارهای دیگری مانند مصاحبه، مشاهده، می­توانست بر اعتبار نتایج تحقیق بیفزاید.

 

    • پاسخگوها در این پژوهش تحصیلات دانشگاهی داشته اند. با توجه به این که بخش زیاد از اعضای سازمان­ها در جامعه وارد دانشگاه نمی­شوند(جمعیت کم سواد و بی سواد)، شاید نتوان این پاسخ دهندگان را به عنوان نماینده جامعه در نظر گرفت و نظرات آنها را به سایر سازمان­ها جامعه تعمیم داد.

 

    • زیاد بودن سوالات مربوط به پرسشنامه ­ها که احتمالاً موجب خسته شدن پاسخ دهنده­ها و عدم حساسیت، دقت و تمایل پایین برخی از افراد در تکمیل کردن پرسشنامه شد.

 

    • مشغله کاری اعضای هیأت علمی دانشگاه­ و مشکلات تایید و توزیع پرسشنامه ­ها توسط حراست دانشگاه­ هر کدام به نحوی در ایجاد محدودیت در انجام پژوهش تاثیر گذار بوده ­اند.

 

۲-۶-۵٫ محدودیت های خارج از اختیار محقق
احتمال تاثیر تمایلات، تجربیات و عوامل روانی و شخصی پاسخ دهنده­ها در پاسخگویی به پرسشنامه­ های تحقیق­.
- بی میلی در پاسخ دادن بعضی افراد نمونه که ممکن است برنتایج تحقیق تاثیر داشته باشد.
- در دسترس نبودن دائمی اعضای هیأت علمی و دشواری تکمیل پرسشنامه‌ها.
- اعتماد کم و اطمینان ناکافی از سوی بعضی از اعضای نمونه به پژوهشگر در محرمانه بودن پاسخ­ها.

فهرست منابع

فهرست مناب

منابع فارسی
آتش پور، ح.، نادری، م. ع. (۱۳۸۷). کتاب مدیریت سازمان­ها با رویکرد جامعه شناسی سازمانی، چاپ اول.
آراسته، ح. (۱۳۸۲). رضایت شغلی اعضای هیأت علمی دانش‌آموخته خارج از کشور در ایران، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره ۲۸-۲۷٫
آرامون، ه.، صادقی آرانی، ز، ًًًًاردکانی، س. (۱۳۸۸). “تأثیر مهارت های کار تیمی بر عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویان به تفکیک جنسیت” مجله تحقیقات زنان، سال سوم، شماره اول بهار : ۷۳-۵۹٫
آًًٌٍقایی، م.، شیبانی، ع. ا. (۱۳۸۳). بررسی الگوی مدیریت تیم سازی، نهمین کنفرانس شبکه ­های توزیع نیروی برقwww.irandoc.ac.ir. .
ابراهیم­نژاد، م.، اکبری، م. (۱۳۸۸). “رابطه دیدگاه ارزشی مدیران و و ایفای نقش مسؤولیت اجتماعی آنها در سازمان های دولتی “،پژوهش نامه مدیریت در ایران، دوره ۳، شماره ۴، :۳۳-۱٫
ابزری، مهدی.، یزدان شناس، مهدی. (۱۳۸۶).” مسؤولیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت کیفیت نوین،فرهنگ مدیریت،سال پنجم، شماره پانزدهم: ۴۲-۲۷٫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...