ازجهت روش استنتاج: توصیفی - تحلیلی
ازجهت نوع طرح پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشها پس رویدادی است. در این نوع پژوهشها، هدف بررسی روابط موجود بین متغیرها است و داده‌ها از محیطی که به گونه‌ای طبیعی وجود داشته‌اند و یا از وقایع گذشته که بدون دخالت مستقیم محقق رخ داده است، جمع‌ آوری و تحلیل‌ می‌شود.
۳-۳- قلمرو پژوهش
۳-۳-۱- قلمرو موضوعی پژوهش:
تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت میباشد.
۳-۳-۲- قلمرو زمانی پژوهش:
قلمرو زمانی پژوهش داده های لازم در طی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ میباشد.
۳-۳-۳- قلمرو مکانی پژوهش:
قلمرو مکانی پژوهش شامل شرکت انتقال گاز ایران میباشد.
۳- ۴- فرضیه های پژوهش
فرضیهسازی فرایندی است که طی آن پژوهشگر، رابطه احتمالی بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل خود را پیشبینی میکند. پژوهشگر در این مرحله بر اساس تئوری یا تئوریهای انتخاب شده در چارچوب نظری پژوهش به شیوه قیاسی، فرضیهسازی را انجام میدهد و بر اساس فرضیه های پژوهش به طراحی مدل تحلیلی میپردازد (ساعی، ۱۳۸۱، ۱۲).
ساعی معتقد است که یک فرضیه خوب باید دارای معیارهای زیر باشد:
۱- فرضیه ها باید با نظریههای انتخاب شده مرتبط باشند.
۲- فرضیه ها باید دقیق، روشن، مشخص و جزئی باشند؛ یعنی، فرضیه ها نباید دارای مفاهیمی باشند که آزمونپذیر نباشند.
۳- فرضیه ها باید دارای مرجع تجربی باشند؛ یعنی نباید از مفاهیم انتزاعی غیرقابل اندازه گیری در فرضیه استفاده شود.
۴- فرضیه ها باید قابلیت پذیرفتن گزارههای مخالف را که از لحاظ نظری قابل بازبینیاند، داشته باشند (ساعی، ۱۳۸۱، ۱۳-۱۲).
در پژوهش حاضر براساس ادبیات و مبانی نظری مطرح شده در بررسی تاثیر استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی بلند مدت شرکت انتقال گاز ایران فرضیه های زیر طراحی شده است:
فرضیه اصلی اول: اعمال استراتژی مدیریت هزینه بر عملکرد مالی شرکت انتقال گاز ایران تاثیر دارد.
فرضیه های فرعی منبعث از فرضیه اصلی اول:

 

    1. نسبت فروش خالص به مخارج سرمایه ای بربازده سالانه دارایی های شرکت انتقال گاز تاثیر دارد.

 

    1. نسبت فروش خالص به خالص ارزش دفتری دارایی ها بر بازده سالانه دارایی های شرکت انتقال گاز تاثیر دارد.

 

    1. نسبت تعداد کارکنان به دارایی ها بر بازده سالانه دارایی های شرکت انتقال گاز تاثیر دارد.

 

فرضیه اصلی دوم: اعمال استراتژی مدیریت هزینه بر بازده بلند مدت داراییها تاثیر دارد.
فرضیه های فرعی منبعث از فرضیه اصلی دوم:

 

    1. نسبت فروش خالص به مخارج سرمایه ای بر بازده بلند مدت دارایی های شرکت انتقال گاز تاثیر دارد.

 

    1. نسبت فروش خالص به خالص ارزش دفتری دارایی ها بر بازده بلند مدت دارایی های شرکت انتقال گاز تاثیر دارد.

 

    1. نسبت تعداد کارکنان به دارایی ها بر بازده بلند مدت دارایی های شرکت انتقال گاز تاثیر دارد.

 

۳- ۵- متغیرهای پژوهش و نحوه اندازه گیری آنها
متغیر یک مفهوم است که بیش از دو یا چند ارزش یا عدد به آن اختصاص داده میشود. به عبارت دیگر، متغیر به ویژگیهایی گفته میشود که میتوان آنها را مشاهده یا اندازه گیری کرد و دو یا چند ارزش یا عدد را جایگزین آنها نمود. عدد یا ارزش نسبت داده شده به متغیر، نشان دهنده تغییر از یک فرد به فرد دیگر یا از یک حالت به حالت دیگر است(دلاور، ۱۳۸۸، ۵۸). سرمایه گذاری در داراییهای سرمایه ای به منظور تامین گزینه های استراتژیکی شرکت لازم و ضروری است. نسبت فروش به مخارج سرمایه ای و نسبت فروش به دارایی ها، معیارهای کارایی شرکت در استفاده از دارایی های سرما یه ای در تولید درآمد هستند، در حالی که نسبت کارکنان به دارایی ها استفاده از منابع شرکت توسط کارکنان شرکت را اندازه گیری می نماید. در این پژوهش، استراتژی مدیریت هزینه را با بهره گرفتن از ۳ معیار (نسبت فروش خالص به مخارج سرمایهای، نسبت تعداد کارکنان به ارزش دفتری داراییها، نسبت فروش خالص به خالص ارزش دفتری دارایی ها) بهعنوان متغیر مستقل و عملکرد مالی (بازده سالانه داراییها و بازده بلندمدت داراییها شاخصی بعنوان عملکرد مالی) تحت عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدهاند؛ متغیرهای مستقل و وابسته از صورتهای مالی و یادداشتهای همراه شرکت انتقال گاز ایران قابل استخراج میباشد.
نسبت فروش خالص به مخارج سرمایهای (متغیر مستقل): این نسبت بعنوان یکی از متغیرهای مستقل بوده که از تقسیم فروش خالص به مخارج سرمایه ای که از بدست میآید.
نسبت فروش خالص به خالص ارزش دفتری دارایی ها (متغیر مستقل): این نسبت از تقسیم فروش خالص شرکت به خالص ارزش دفتری داراییها که از صورت سود و زیان و ترازنامه شرکت قابل استخراج است بدست میآید.
نسبت تعداد کارکنان به ارزش دفتری داراییها (متغیر مستقل): به عنوان یکی از متغیرهای مستقل بوده که از تقسیم تعداد کل کارکنان در سالهای دوره پژوهش به ارزش دفتری داراییها محاسبه گردید.
بازده سالانه داراییها (متغیر وابسته): این متغیر از طریق رابطه ذیل محاسبه گردید (جهانخانی و پارساییان، ۱۳۷۴).
کل داراییها / سود خالص = بازده سالانه داراییها
بازده بلند مدت داراییها (متغیر وابسته): این متغیر از طریق رابطه ذیل محاسبه گردید (یعقوبنژاد، ۱۳۸۲، ۲۵۳).
( ۲ / داراییهای سال بعد + داراییهای سال جاری) / سود خالص = بازده بلندمدت داراییها
۳- ۶- جامعه آماری پژوهش
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد یا واحد‌ها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش، جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهش‌گر مایل است درباره صفت یا صفت‌های متغیر واحد‌‌های آن به مطالعه بپردازد. تعریف جامعه آماری باید جامع و مانع باشد. به عبارت دیگر، این تعریف باید چنان بیان شود که از نقطهنظر زمانی و مکانی، هم واحد‌های مورد مطالعه را در برگیرد و در عینحال، از شمول واحد‌هایی که نباید به مطالعۀ آن‌ها پرداخته شود، جلوگیری بهعمل آید (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۴، ۱۷۷).
جامعه آماری شامل شرکت انتقال گاز ایران میباشد.
۳- ۷- روش گردآوری اطلاعات و داده های پژوهش
انجام این پژوهش در چارچوب استدلالات قیاسی- استقرایی انجام میپذیرد. بدین معنی که مبانی نظری و پیشینه پژوهش در چارچوب قیاسی و از راه مطالعات کتابخانهای، مقالات و استفاده از سایتها تدوین یافته و جمعآوری اطلاعات برای رد یا قبول فرضیه ها با استدلال استقرائی انجام میگیرد. همچنین در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده میشود. مبانی نظری و پژوهشهای انجام شده بهعنوان مبنای کتابخانهای مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین مطالعات کتابخانهای به منظور کشف متغیرها، عوامل مؤثر و ارائه فرضیه ها انجام میپذیرد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
بطور کلی در این پژوهش برای تدوین ادبیات و پیشینه پژوهش از روش کتابخانهای استفاده شده است و برای آزمون فرضیه های پژوهش از اطلاعات مندرج در صورتهای مالی شرکت و از سایتهای مرتبط متعلق به شرکت انتقال گاز بهره گرفته شده است.
۳-۸ - دقت، اعتبار و پایایی ابزار پژوهش
نظر به اینکه داده های پژوهش مستقیماً با بهره گرفتن از ابزار گردآوری داده ها از منابع دست اول توسط پژوهشگر استخراج شده و مکرر با منابع اصلی مقایسه شده و خطاهای تحریری آنها برطرف گردیده است، لذا داده ها و ابزارهای گردآوری آن از دقت، اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار است.
۳- ۹- روش کلی تحلیل داده ها
پس از آنکه پژوهشگر داده ها را گردآوری و طبقهبندی کرد، باید مرحله بعدی فرایند پژوهش که به مرحله تحلیل داده ها معروف است را آغاز کند. این مرحله در پژوهش اهمیت زیادی دارد، زیرا نشان دهنده تلاشها و زحمات فراوان گذشته است. در این مرحله پژوهشگر اطلاعات و داده ها را در جهت آزمون فرضیه و ارزیابی آن مورد بررسی قرار میدهد. در مرحله تحلیل آن چه مهم است، این است که پژوهشگر باید اطلاعات و داده ها را در مسیر هدف پژوهش، پاسخگویی به سوالات پژوهش و نیز ارزیابی فرضیه های پژوهش خود مورد تحلیل قرار دهد.
در این پژوهش جهت طبقهبندی داده ها از نرم افزار Excel استفاده شده است همچنین پس از طبقهبندی داده های پژوهش برای پردازش اطلاعات و آزمون فرضیات پژوهش از نرم افزار Spss استفاده شده است.
۳- ۱۰ - روش های آماری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...