میانه

 

انحراف معیار

 

میانگین

 

 

 

۳۹۲

 

۴

 

۱۶

 

۴

 

۲۰

 

۲۰

 

۱۷

 

۵۶/۲

 

۹۴/۱۶

 

آگاهی از رفتار سلامتی

 

 

 

نمره­ی کل مقیاس وضعیت آگاهی از رفتار سلامتی با توجه به تعداد گویه ­ها (۴ گویه) و نمرات گزینه های پاسخی به لحاظ تئوریکی ۴ تا ۲۰ است. میانگین نمره­ی به دست آمده برای زنان واقع در سنین باروری در شهر شیراز، ۹۴/۱۶ به دست آمده است. این رقم بیانگر آنست که آگاهی از رفتار سلامتی در بین زنان مذکور در سطح متوسط بالایی است. همچنین بیشترین درصد پاسخگویان (نزدیک به ۸/۱۶ درصد)، از مقیاس مذکور نمره­ی ۲۰ را کسب کرده ­اند.
دانلود پایان نامه
۵-۲- آمار استنباطی
آزمون‌های آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست‌آمده از یک گروه کوچک (نمونه) و تعمیم آن به جامعه مورد نظر با توجه به مقیاس اندازه‌گیری متغیرها، به دو گروه “پارامتریک” و ” ناپارامتریک ” تقسیم می‌شوند. آزمون‌های پارامتریک، به تجزیه و تحلیل اطلاعات در سطح مقیاس فاصله‌ای و نسبی می‌پردازند. درحالی که آزمون‌های ناپارامتریک، اطلاعات را در سطح مقیاس اسمی ‌و رتبه‌ای تجزیه و تحلیل می­ کنند.
۵-۲-۱- بررسی فرضیات
جهت آزمون فرضیه­هائی که متغیر مستقل آنها در سطح سنجش اسمی یا ترتیبی قرار دارند، از آزمون T برای مقایسه دو میانگین و از آزمون F برای مقایسه بیش از دو میانگین استفاده شده است. تحلیل واریانس یک روش آماری است که به منظور بررسی تفاوت بین میانگین­های متغیرهای اسمی و رتبه­ای و یا تفاوت بین میانگین­های دو یا چند نمونه آماری به کار می­رود که طی آن اثر یک متغیر مستقل (اسمی یا ترتیبی) بر روی متغیر وابسته (فاصله­ای) مورد بررسی قرار می­گیرد و به منظور آزمون فرضیه ­های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار می­گیرد. در این روش آماری، آزمون T و بیانگر تفاوت بین میانگین­ها می­باشد. هم­چنین برای آزمون فرضیه­هایی که متغیرهای مستقل آن­ها در سطح سنجش فاصله­ای قرار می­گیرد از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. در نهایت از تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام و تحلیل مسیر جهت آزمون مدل تحقیق استفاده شد.

 

 

  • فرضیه­ اول :بین سن و سبک زندگی سلامت محور رابطه وجود دارد.

 

 

همان­گونه که جدول ۵-۲-۱ نشان می­دهد با توجه به سطح معناداری (۷۲/۰ = sig)، رابطه میان سن زنان و سبک زندگی سلامت محور معنی­دار نیست. هر چند این عدم معناداری رابطه در ارتباط متغیر مستقل سن با نمره­ی برخی از ابعاد سبک زندگی سلامت محور مانند (مدیریت استرس و فعالیت فیزیکی) نیز صدق می­ کند. البته رابطه­ آماری معناداری بین سن با سایر ابعاد متغیروابسته (مسئولیت سلامتی، روابط اجتماعی، رشد روحی و تغذیه) وجود دارد. در این میان می­توان گفت با توجه به ضریب همبستگی پیرسون ( r ) رابطه منفی بین سن و ابعاد مسئولیت سلامتی، روابط اجتماعی و رشد روحی و خود شکوفایی وجود دارد. ضرایب همبستگی به ترتیب برای بعد مسئولیت سلامتی (۱۲۲/- = r)، بعد روابط اجتماعی (۱۳۶/- = r) و بعد رشد روحی (۱۳۶/- =r) می­باشد. نتایج نشان می­دهد با افزایش سن زنان، از میزان روابط اجتماعی، به کارگیری روش­های کاهش استرس و مدیریت آن و مسئولیت در قبال رفتارهای سلامتی توسط زنان کاسته می­ شود.
جدول ۵-۲-۱ نتایج ضریب همبستگی سن پاسخگو و سبک زندگی سلامت محور و ابعاد آن

 

 

ابعاد مختلف سبک زندگی سلامت محور

 

مقیاس کلی سبک زندگی سلامت محور

 

سن

 

 

 

فعالیت فیزیکی

 

تغذیه

 

رشد روحی

 

روابط اجتماعی

 

مسئولیت سلامتی

 

مدیریت استرس

 

 

 

۰۹۳/۰

 

۱۳۳/۰

 

۱۳۱/-

 

۱۳۶/-

 

۱۲۲/-

 

۰۱۷/-

 

۰۱۸/-

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...