۳-۴-۱- پساب مورد استفاده در فرایند
برای انجام آزمایشات از پساب­های سنتزی با حجم ۲۵۰ میلی­لیتر، با pH و دوزهای متفاوتی از نمک سولفات سدیم استفاده شد. بدین ترتیب که برای هر مرحله آزمایش در ابتدا با بهره گرفتن از مواد مختلف محلولی با pH مورد نظر برای همان مرحله آماده می­گردید و در ادامه به سیستم نمک افزوده می­شد. در تمامی این محلول­های پسابی مقدار یکسانی از فنل معادل با mg/l 100 مورد استفاده قرار گرفت.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۴-۲- روش انجام آزمایش­ها
پس از آماده ­سازی پساب مربوط به هر مرحله از آزمایش، فاصله بین الکترودها که مطابق طراحی آزمایش تاگوچی برای همان مرحله در نظر گرفته شده تنظیم ­گردید. پساب­ها در یک بشر ۴۰۰ میلی­لیتر ریخته ­شد و با همین بشر تحت فرایند قرار ­گرفت. سطح مؤثر الکترودها cm2 ۱۶ بوده و در کل از ۳ الکترود برای انجام فرایند بهره گرفته شد. مجموعه آزمایشگاهی در شکل
(۳-۱) ارائه شده است.
شکل (۳-۱) دستگاه آزمایشگاهی مورد استفاده
پس از آماده ­سازی سیستم، منبع تغذیه برق را که از طریق رابط به الکترودهای کاتد و آند که در درون بشر قرار داشت متصل بوده، روشن کرده و جریان روی آمپر مورد نظر تنظیم گردید.
همچنین به منظور یکنواخت­سازی نمونه­ها در طی انجام الکترولیز محلول همزده می­شد. مدت زمان انجام آزمایش­ها ۷۵ دقیقه بود و هر آزمایش ۲ بار تکرار شد. تمام آزمایشات در دمای محیط (oC 25) انجام گرفت. پس از اتمام زمان آزمایش میزان غلظت فنل طبق روش مشخص شده در دستور کار دستگاه اسپکتروفتومتر اندازه ­گیری گردید. اندازه ­گیری غلظت فنل از طریق دستگاه اسپکتروفتومتر بدین ترتیب بود که ابتدا مقداری از پساب تحت فرایند را در یک بالن ۱۰۰ ریخته و به نسبت ۲۰/۱ رقیق می­گردید. آنگاه مقداری از آن در لوله آزمایش ریخته می­شد. به منظور آماده ­سازی پساب از دو قرص آماده­ساز استفاده گردید. بدین ترتیب که ابتدا قرص اول را در داخل پساب به طور کامل حل کرده و پس از آن قرص دوم را در لوله آزمایش انداخته و بعد از انحلال کامل آن، پس از گذشت ده دقیقه غلظت فنل توسط دستگاه اندازه گیری می­شد.
اساس کار این دستگاه رنگ­سنجی است. بدین ترتیب که نور خاصی از سیستم عبور داده می­ شود. بر اساس میزان شکست نور، مقدار غلظت ماده آلاینده اندازه گیری می­گردد.
با توجه به کثیف شدن سطح الکترودها و امکان تشکیل بعضی ترکیبات پلیمری و برخی رسوبات روی آنها قبل از شروع هر مرحله از آزمایش، سطوح الکترودها سمباده کشیده ­شد. شکل (۳-۲) دستگاه اسپکتروفتومتر را نشان می­دهد.
شکل (۳-۲) دستگاه اسپکتروفتومتر
۳-۵- طراحی آزمایش با روش تاگوچی
طراحی آزمایش­ها روشی آماری است که به عنوان یک روش کنترل کیفیت به منظور بهینه­سازی فرایند آزمایش­های مهندسی به کار گرفته شده است. روش تاگوچی قوانینی ارائه نموده که طراحی آزمایشات را ساده­تر کرده و به آن شکل استانداردی بخشیده است. این آزمایش­ها توسط مجموعه ­ای از آرایه­های متعامد طرح­ریزی و به صورت موازی ایجاد می­شوند. استفاده از آرایه­های متعامد در طراحی آزمایش­ها، تعداد آزمایش­های مورد نیاز برای بررسی را به میزان چشمگیری کاهش می­دهد.
مراحل طراحی آزمایشات تاگوچی به سه مرحله کلی زیر تقسیم بندی شوند]۳۲ [:
انتخاب یک طرح مناسب برای انجام آزمایشات با توجه به تعداد عوامل و سطوح آنها
انجام آزمایشات با توجه به آرایه­­ متعامد انتخاب شده در مرحله اول
تجزیه و تحلیل نتایج
جدول (۳-۱) سطوح مختلف عوامل مورد بررسی در آزمایش­ها

 

عامل سطح ۱ سطح ۲ سطح ۳
pH ۵ ۷ ۱۲
غلظت الکترولیت پشتیبان (Na2SO4) (M) ۱/۰ ۳/۰ ۶/۰
دانسیته جریان (A/cm2) ۰۶۲۵/۰ ۱۲۵/۰ ۱۷۸/۰
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...