(منبع: اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان)
راه‌های ارتباطی عمده‌ترین روش برای تبادل فرهنگی هستند، از این رو با احداث و گسترش راه‌های ارتباطی روابط فرهنگی و اجتماعی نیز دستخوش تغییرات اساسی شده است. امروزه استان گیلان به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران همه ساله میزبان میلیون‌ها مسافر از سرتاسر کشور است. طبق آمار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان فقط در تعطیلات نوروز و سه ماهه‌ی تابستان سال ۹۲ قریب ۳۰ میلیون مسافر از گیلان بازدید نمودند. این رفت و آمدها تأثیرگذاری و تأثیرپذیری فرهنگی اجتماعی را سبب می‌گردد. لذا در الگوهای زندگی ساکنین این سرزمین تأثیرات آن کاملاً مشهود است. تغییر شیوه‌ی گویش و پوشش سنتی به گویش و پوشش ملی و حتی تغییر الگوهای ساخت و ساز از تغییرات فرهنگی ملموس جامع گیلان در پی گسترش ارتباطات با فراسوی مرزهای طبیعی این استان است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
کارکرد اقتصادی- تجاری
حمل و نقل از ابتدای تاریخ بشر، نقش اساسی در شکل‌دهی جوامع انسانی و توسعه اقتصادی آن‌ها ایفا نموده است و در عصر حاضر نیز شریان‌های ارتباطی، زیربنای اقتصادی هر کشوری را تشکیل می‌دهند. شبکه‌های ارتباطی راه‌های استان گیلان نیز به واسطه رونق کشاورزی، وجود بندر تجاری انزلی، دارا بودن مرز بین‌المللی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت چند استان از اهمیت تجاری و اقتصادی ویژه‌ای برخوردار است. استان گیلان اولین تولیدکننده‌ی چای ، دومین تولیدکننده‌ی برنج، چهارمین تولیدکننده‌ی مرکبات در کشور محسوب می‌شود تولید انواع محصولات کشاورزی باغی و دامی به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب گیلان را به یکی از قطب‌های کشاورزی ایران تبدیل نموده است. لذا حمل و نقل و جابه‌جایی محصولات از طریق شبکه‌راه‌های گسترده روستایی به مراکز شهری و از آن طریق به سایر استان‌ها ارسال می‌شوند.
جدول ‏۴‑۵ حجم تردد خودروهای باربری در راه‌های استان را نشان می‌دهد که بیانگر ویژگی‌های اقتصادی راه‌های استان است.
بندر انزلی سومین بندر تجاری کشور و یکی از گلوگاه‌های اقتصادی ایران محسوب می‌شود. واردات و صادرات گسترده کالا از این بندر به کشورهای حاشیه‌ی خزر شرایط ترافیکی منحصر به فردی را به راه‌های منتهی به این بندر مهم بخشیده است. کالاهای صادراتی از سرتاسر کشور به بندر حمل می‌شوند و به علت فقدان راه‌آهن و فرودگاه تمام کالاها توسط خودروهای باربری سنگین اعم از تریلی و کامیون به بندر حمل می‌شود. ضمن اینکه بندر انزلی فاقد یک مسیر آزادراه یا بزرگراه اختصاصی برای تردد ناوگان باربری بوده و این خودروها برای تردد به مناطق مختلف باید از مسیر جاده‌های موجود تردد نمایند. راه انزلی به قزوین از کلانشهر رشت عبور می‌کند و سپس به علت فقدان بزرگراه خودروها از جاده قدیم رشت قزوین باید عبور نمایند که در سال‌های اخیر با احداث آزادراه قزوین رشت که فقط برای تردد خودروهای سواری در نظر گرفته شده است، شرایط عبور خودروهای ترانزیتی از جاده قدیم کمی بهتر شده است.
جدول ‏۴‑۵: تردد ناوگان باربری در محورهای دارای ترددشمار استان گیلان (منبع: اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان)

 

 

ردیف

 

نام محور

 

وانت

 

خاور

 

کامیون

 

تریلی

 

 

 

۱

 

آزادراه رستم آباد- رودبار

 

۴۲۹۹۹۸

 

۳۲۲۷۱۶

 

۹۹۷۲۲۵

 

۷۶۱۵۰

 

 

 

۲

 

آزاد راه رودبار- رستم آباد

 

۴۵۷۴۳۰

 

۲۰۸۰۱۳

 

۵۳۲۴۸

 

۵۵۹۰۶

 

 

 

۳

 

رشت- امام زاده هاشم

 

۵۲۷۵۷۹

 

۸۵۸۲۵۵

 

۶۰۷۳۵۰

 

۳۵۴۴۶۳

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...