می باشد هم چنین یک ناحیه کوچک به طول ۴ امینو اسید این دو ناحیه را به هم متصل می کند..
را برای هر دونوع تعامل هموفیلیک و Vمطالعات تهیه نقشه عملکردی دومین ها حضور دومین
پایان نامه - مقاله - پروژه
هتروفیلیک ضروری دانست.(مایکل بوون و همکاران[۱۴]،۱۹۹۶)
چندین روش مبتنی بر روش های ژنومیک[۱۵] و پروتئومیکس[۱۶] این پروتئین را به عنوان یک هدف مرتبط با سرطان معرفی کرده اند.این پروتئین هم چنین توسط چندین گروه به عنوان انتی ژن سطحی سلول های بنیادی سرطان کولورکتال شناسایی شده است.(اولریچ وایدله وهمکاران ،۲۰۱۰ ) انتی ژن ها مارکر های سطح سلولی اند و می توانند برای شناسایی گروه های سلولی که تشکیل دهنده یک ارگان هستند مورد استفاده قرار گیرند.این مارکرها را می توان جهت پیش بینی پاسخ به درمان ،مرتب سازی سلول های بنیادی سرطان، درمان سرطان و مرتب سازی رده های سلولی مورد استفاده قرار داد.(الوین لیو و همکاران[۱۷]، ۲۰۰۴)
این پروتئین نقش مهمی در تهاجم و پیشرفت تومو در سرطان کولورکتال دارد(جیایی وانگ و همکاران[۱۸]،۲۰۱۱)
در بافت توموری انسان(مرته تونه ویجر و همکاران[۱۹]،۲۰۱۰)ALCAM شکل۱- ۲ رنگ امیزی ایمنوهیستوشیمیایی
درطول شکل گیری ضایعات توده ، سلول های سرطانی باید به یکدیگر متصل شوند بنابراین از مولکول های چسبنده برای اینکه با هم بمانند استفاده می کنند.تومور می تواند از طریق افزایش حجم خود به ساختارهای مجاور به طور مستقیم هجوم برده و یا اینکه می توانند سایت های دور متاستاز شوند.متاستاز هنگامی رخ می دهد سلول ها از تومور اولیه جدا شده و محیط خودشان را ترک کرده ، به رگ های خونی یا لمفاتیک حمله کرده و به مکان های دور مهاجرت کنند.با توجه در چسبندگی سلول ها می توان نقش مهمی را برای این پروتئین در ایجاد ALCAM به اهمیت
متاستاز در سرطان کولورکتال قائل بود(سالمون اوفوری و جودی کینگ[۲۰]،۲۰۰۸)
۱-۲سرطان
امروزه سرطان[۲۱] یکی از مشکلات و معضلات مهم و اساسی بهداشت و درمان در سراسر دنیا به شمار می رود و در کشور ما نیز اهمیت این بیماری رو به افزایش می باشد؛ به طوری که این بیماری سومین عامل میرایی و دومین گروه بزرگ از بیماری های مزمن غیر قابل انتقال را در ایران به خود اختصاص داده است.(علی حسین زاده و همکار۱۳۹۱)
سرطان ها گروهی از بیماری ها هستند که به صورت رشد بی رویه و خارج از کنترل تعدادی از سلول ها ایجاد می شوند و حدود ۲۰۰ نوع مختلف دارند. از نظر بالینی، سرطان به گروه بزرگی از بیماری ها اطلاق می شود که از نظر سن شروع، سرعت رشد، وضعیت تمایز، قابلیت شناسایی با اقدامات تشخیصی، راه های گسترش، قابلیت متاستاز[۲۲]، پاسخ به درمان و پیش آگهی با یکدیگر متفاوت هستند.
۱-۳سرطان کولورکتال[۲۳](روده بزرگ)
کولون[۲۴] و رکتوم[۲۵]، قسمت هایی از دستگاه گوارش بوده و لوله عضلانی طویلی بنام روده بزرگ را تشکیل می دهند. ۱۵۰-۱۲۰سانتی متر ابتدای روده بزرگ، کولون و ۱۵ سانتی متر انتهایی روده بزرگ رکتوم نام دارد..
(www.medicinenet.com) شکل۱-۳ اناتومی کولون و رکتوم
به سرطان ناحیه کولون سرطان کولون و به سرطان راست روده ( قسمت انتهایی روده بزرگ که به مقعد ختم می شود) سرطان رکتال[۲۶] گفته می شود. به سرطان هر یک از این اعضا، سرطان کولورکتال نیز گفته می شود. (:فریبا کاظمی اسکندانی۱۳۸۸).سرطان کولورکتال یکی ازشایع ترین سرطان های بدخیم در سرتاسر جهان بوده که میزان ابتلابه ان حدود ۶/۰ می باشد.(مایکل تاچزی[۲۷]و همکاران۲۰۱۲)این سرطان در جوامع غربی شیوع بیشتری دارد و به طور کلی در اروپا ،امریکا و ژاپن میزان شیوع ان در مقایسه با اسیا و افریقا بیشتر می باشد.(نایجل هال[۲۸]۲۰۱۱)با توجه به اطلاعاتی که از پروژه گلوبوکان[۲۹] به دست امده است سرطان کولورکتال با ۲/۱ میلیون مورد جدید در هر سال نزدیک به ⅓ از رایج ترین نوع تومورها را تشکیل می دهند که منجر به مرگ ۶۰۰ هزار نفر در سال می گردد.(فرلای[۳۰] و همکاران ۲۰۱۰) تنها در امریکا سالیانه ۱۵۰۰۰۰۰ مورد جدید مبتلا به این سرطان شناسایی می شوند.(تروور جی لوین و همکاران[۳۱]۲۰۱۰)سرطان کولورکتال هم چنین به عنوان شایع ترین بدخیمی در انگلستان می باشد که سالیانه۳۵۰۰۰ نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.(تام جی ار[۳۲]۲۰۰۴)
بر اساس آخرین آمار ثبت سرطان کشور در ایران سرطان روده بزرگ و راست روده (سرطان کولورکتال) رتبه سوم در میان سرطان های زنان و رتبه پنجم در میان سرطان های مردان را به خود اختصاص داده است .مطابق آخرین گزارش منتشر شده ، میزان بروز سالانه این سرطان در سال ۱۳۸۷معادل۶۱۸۵مورد بوده است که بر اساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت [۳۳]به ۸۹۲۱مورد جدید ( نزدیک به۵/۱برابروضعیت فعلی ) و ۶۴۱۵ مورد مرگ در سال ۲۰۳۰خواهد رسید.( رشید رمضانی دریاسری و همکاران،۱۳۹۰)
جدول ۱-۱ میزان بروز و مرگ ومیر سرطان کولورکتال در ایران و کشور های همسایه ایران در هر صد هزار نفر(وزارت بهدا شت، درمان و آموزش پزشکی۱۳۹۰)
۱-۳-۱ انواع مختلف سرطان کولورکتال
این بیماری به سه شکل مشاهده می شود :
الف-نوع موردی (اسپورادیک[۳۴]) : شایع ترین نوع ابتلاست.در این نوع بیماری بدون زمینه ارثی و یا فامیلی و معمولا بعد از سن ۵۰سالگی بروز می کند.( واژه اسپورادیک زمانی به کار میرود که بیماری در افرادی دیده شود که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری را ندارند)
ب-نوع ارثی و ژنتیکی : حدود ۱۵-۱۰ درصد موارد این بیماری را تشکیل می دهد. از آنجا که میزان ابتلا در بستگان درجه اول فرد مبتلا زیاد است، خوشبختانه با آموزش افراد خانواده و انجام اقدامات پیشگیرانه، از بروز بیماری در سایر افراد خانواده فرد مبتلا می توان جلوگیری کرد.
ج-فامیلیال[۳۵] (خانوادگی)حدود ۲۵ درصد از مبتلایان در این گروه قرار دارند. این سرطان در بستگان و افراد فامیل درجه اول، دوم و سوم مشاهده می شود. (محمدرضا زالی، ۱۳۸۴ۀکتایون زیادی و همکاران،۱۳۹۱)
۱-۳-۲ علائم شایع در سرطان کولورکتال
علائم سرطان کولورکتال بستگی به ناحیه ابتلای روده دارد. براین اساس علائم سرطان رکتوم (انتهای کولون) با علائم سرطان کولون راست (ابتدای کولون) کاملاً متفاوت است. سرطان درقسمت چپ کولون علائم پرسر و صداتری نسبت به قسمت راست دارد. بطور کلی علائمی که در این سرطان ایجاد می شود ، مختص این بیماری نیست و ممکن است در سایر بیماری های کولون نیز مشاهده شود تغییر در اجابت مزاج مثل بروز اسهال یا یبوست ، کاهش قطر مدفوع، احساس تخلیه ناکامل روده ، خون ریزی از مقعد، کاهش وزن غیر عادی ،تغییر رنگ مدفوع و درد شکم البته به صورت ممتد و یا متفاوت در قسمت چپ یا راست شکم از مهمترین علائم این بیماری به شمار می ایند.(محمدرضا زالی،
۱۳۸۴ۀ میتچل اس.کاپل[۳۶] ،۲۰۰۵)
۱-۳-۳ تعیین مرحله بیماری

تشخیص مرحله بیماری یکی از مهم ترین مواردی است که در چگونگی درمان و وضعیت بالینی تاثیر دارد. تعیین مرحله ی بیماری، کوششی دقیق جهت اطلاع از توسعه و پیشرفت سرطان و این که سرطان به چه قسمت هایی از بدن بیمار پیشرفت کرده است، می باشد. هم چنین به پزشک کمک می کند تا برنامه ی درمانی را طراحی نماید.
این بیماری دارای پنج مرحله می باشد :
الف-مرحله صفر : درمرحله صفر سلول های بدخیم به تعداد محدود و فقط در لایه مخاطی جدار روده تشکیل شده است . ممکن است به صورت پولیپ [۳۷]کوچک و یا زایدهای برجسته و یا خراش سطحی دیده شود.بهترین زمان تشخیص بیماری ، این مرحله است. زیرا با برداشتن آن می توان به ریشه کن کردن سرطان از بدن امیدوار شد.. اقداماتی که برای پیشگیری و غربالگری سرطان کولون انجام می گیرد به منظور شناسایی بیماری در همین مرحله است.
www.cancer.gov شکل۱-۴ مرحله صفر سرطان کولورکتال
ب-مرحلهƖ : در این شرایط تومور از لایه مخاطی فراتر رفته به لایه های میانی جدار کولون نفوذ کرده است. شناسایی تومور در این مرحله نیز بسیار مطلوب است، زیرا خوشبختانه تومور هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.
www.cancer.gov شکل۱- ۵ مرحلهƖ از پیشرفت سرطان کولورکتال
پ-مرحلهƖƖ: در این مرحله تومور تمام جدار روده را فرا گرفته است و دو حالت دارد :
ƖƖ : تنها جداره های روده درگیر است. A
: کمی به خارج از روده نیز گسترش یافته است.ƖƖB
www.cancer.gov شکل۱-۶ مرحلهƖƖ از پیشرفت سرطان کولورکتال
ت-مرحله ƖƖƖ: در این حالت تومور علاوه بر عبور از جدار روده، به غدد لنفاوی اطراف هم انتشار یافته است، این مرحله ۳حالت دارد :
: سه عدد از غدد لنفاوی درگیرشده است.ƖƖƖA
www.cancer.gov گسترش سرطان کولورکتال ƖƖƖA شکل۱- ۷ مرحله
ƖƖƖ : به بافت اطراف جدار روده گسترش یافته است.B
www.cancer.gov ƖƖƖاز گسترش سرطان کولورکتال Bشکل۱-۸ مرحله
ƖƖƖ : بیش از ۴ عدد از غدد لنفاوی را گرفتار ساخته است و به بافت های اطراف نیز گسترشC
یافته و حتی ممکن است پرده صفاق را نیز دگیر کرده باشد.
: در این مرحله تنها روده بزرگ درگیر نیست ، بلکه جدار داخلی شکم و ارگان IVث-مرحله
های دیگر از جمله کبد نیز مورد تهاجم قرار می گیرند.(کارولین کاپتون و فردریک گرینه،[۳۸]۲۰۰۴ ؛محمدرضا زالی،۱۳۸۴ ۀمهشید باقری و ،فرشته کمانی۱۳۸۵)
۱-۳-۴ تشخیص سرطان کولورکتال
تشخیص سرطان کولورکتال می تواند بسیار ساده باشد.گاهی با بروز کوچکترین علائمی که ذکر شد و به کارگیری روش های تشخیصی می توان به نتیجه رسید. گاهی اوقات تشخیص ساده نیست و از پیچیدگی هایی برخوردار است،.همان طور که ذکر شد علائم بیماری از طیف گسترده ایی برخوردار است و نوع علائم نیز می تواند برای تشخیص و تعیین مرحله بیماری مهم باشد،به عنوان مثال اگر تنها بیماری با علائم انسداد روده مراجعه کند می تواند نشان دهنده این مطلب باشد که تومور به داخل جدار روده نیز نفوذ کرده است.
راه های تشخیصی برای سرطان کولورکتال عبارتند از :
الف-آزمایش وجود خون مخفی در مدفوع : مرگ و بروز سرطان از طریق غرباگیری با بهره گرفتن از این تست کاهش می یابد.( رابرت اسکون و همکاران [۳۹]،۲۰۱۲ ۀپائول هویتسون و همکاران[۴۰]،۲۰۱۱) این تست هزینه پایینی دارد و هم چنین به منابع تخصصی کمی نیاز دارد. دو نوع از این تست وجود دارد. تست خون مخفی استاندارد گایاک[۴۱] که فعالیت پروکسیداز هم [۴۲]رو شناسایی می کند و دومین نوع از تست های خون مخفی، ازمون ایمنوشیمیایی مدفوع می یاشد که در این تست از انتی بادی هایی که اختصاصی برای همگوگلوبین انسان و یا دیگر اجزای خون هستند استفاده می شود و نسبت به ازمون اول حساسیت بالاتری دارد.(داوید لیبرمن [۴۳]،۲۰۰۹)
ب- سیگموئیدوسکوپ انعطاف پذیر[۴۴] : سیگموئیدسکوپی انعطاف پذیر برای نمایش توده های سرطان کولورکتال توصیه شده است بااین حال شناخت کمی در مورد خطر عوارض جانبی سیگموئیدسکوپی انعطاف پذیر در مواردی که در کارهای بالینی عمومی استفاده می شود وجود دارد.(تئودورلوین و همکاران،[۴۵] ۲۰۰۲) این روش تنها برای قسمت چپ روده بزرگ و قسمت عمده ایی از کولون نزولی استفاده می شود. (یازهوانگ و همکاران[۴۶] ّ، ۲۰۱۳)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...